Gå til innhold

Tror at hunder forstår alle dialekter like godt? Eller er noen dialekter vanskeligere, feks trøndersk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror hunder lærer de kommandoene de trenes opp til, uavhengig av om de er på trøndersk, sørlandsk, skånsk, polsk eller gresk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Jeg tror hunder lærer de kommandoene de trenes opp til, uavhengig av om de er på trøndersk, sørlandsk, skånsk, polsk eller gresk. 

Sikker på det? 

Anonymkode: 20f91...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke hunder forstår språk noe særlig i det store og hele, men de forstår enkelte kommandoer de har blitt lært opp til å skjønne/agere på.

Anonymkode: 0967f...375

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikker på det? 

Anonymkode: 20f91...f07

Når noen skriver "Jeg tror" så er vedkommende ikke sikker - det ligger i betydningen av ordet "tror".

Anonymkode: 0967f...375

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder forstår ikke språk, men de forstår de kommandoene de blir lært, at "sitt" betyr at de skal sette seg ned for eksempel. 

Anonymkode: 4be30...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan dressere hunder på alle dialekter og språk.  Man lærer hunder kommandoord, og da er det uavhengig språk. 

Og det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det tar mye lenger tid for en hund å lære kommandoen sitt om det er en trønder som skal dressere hunden enn om det er en østlending. :ironi:

Anonymkode: b7bd2...045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det tar mye lenger tid for en hund å lære kommandoen sitt om det er en trønder som skal dressere hunden enn om det er en østlending. :ironi:

Anonymkode: b7bd2...045

Dette er helt klart riktig, hunder kan et basisspråk fra før av, og det er veldig nære østlendingdialekt. For at de skal lære seg noe annet, som for eksempel bergensdialekt, så må de først oversette en del til østlending, også må de øve og øve for å forstå skarre-r og slikt.

Anonymkode: 0967f...375

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt klart riktig, hunder kan et basisspråk fra før av, og det er veldig nære østlendingdialekt. For at de skal lære seg noe annet, som for eksempel bergensdialekt, så må de først oversette en del til østlending, også må de øve og øve for å forstå skarre-r og slikt.

Anonymkode: 0967f...375

:ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår må forholde seg til 4 dialekter: trøndersk, bergensk, østlandsk og opplandsk. 

Kommando på østlandsk: sitt, bli, dekk, kom

Kommando på trøndersk: sitt, bli, dekk, kom

Kommando på bergensk: sitt, bli, dekk, kom

Kommando på opplandsk: sitt, bli, dekk, kom

Andre ord som hunden forstår på østlandsk: go'bit, kos, mor, far, gå til

På trøndersk: go'bit, kos, mor, far, gå te

På bergensk: go'bit, kos, mor, far, gå te

På opplandsk: go'bit, kos, mor, far, gå te

 

Hunden følger alle kommandoer på alle dialektene like godt eller dårlig. 

Anonymkode: 28e96...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de venner seg til det meste. Min hund "prater" med alle, spiller ingen rolle om det går i norsk, amerikansk eller russisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de sliter mest i Sogn og området rundt der. Og hundene er nok mest redde i nord. Trøndersk tror jeg kommer an på hvilket område, inntrøndersk er tøft å forstå. 

Anonymkode: ee7f1...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er mannen og barna fra østlandet og jeg fra trøndelag. For å ikke forvirre hunden uttaler også jeg kommandoordene på østlandsk. Men, ellers så prater jeg selvsagt min egen dialekt til han. 

Anonymkode: a6a09...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her i huset er mannen og barna fra østlandet og jeg fra trøndelag. For å ikke forvirre hunden uttaler også jeg kommandoordene på østlandsk. Men, ellers så prater jeg selvsagt min egen dialekt til han. 

Anonymkode: a6a09...4a0

Og han forstår kommandoene, men han forstår svært lite ellers..

Anonymkode: 0967f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min forstår alt jeg sier til han selv om jeg er nordlending og han ble født og tilbragte sin første åtte uker på østlandet :Nikke:

Anonymkode: 4f2f0...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligere i forhold til hva da? Hunden kan jo ikke noe menneskspråk fra før av...

Anonymkode: 0b499...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min hund kan berbisk og tigrinja🤷🏻‍♀️

Anonymkode: fb1dc...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...