Gå til innhold

Alle som hoster, nyser eller snuser bør holde seg hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en virus infjeksjon de siste 2,5 uker men ikke hatt feber. Burde jeg holdt meg hjemme i 2 uker da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har blitt forkjølet med noe hoste, nysing, tett nese og trykk/små smerter i brystet, og litt forhøyet temperatur, men ikke feber. Ikke kommet noe påvist smitte i fylket og tvilsomt at det er korona, men jeg holder meg hjemme. 

Anonymkode: 7bab0...3a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, absolutt ikke. Det er derfor jeg er delt.

Men jeg vet at jeg ikke er smittet med covid-19, jeg er ikke engang forkjølet eller influensaen, men jeg snufser og kremter.

Det har jeg gjort de siste 4 ukene, og det vil jeg fortsette med frem til juni.  Jeg er allergisk, og allergi smitter ikke.

Skal jeg, og alle som meg holde oss borte fra alle andre i 4 mnd?

I disse tider må man ha lav terskel for å holde seg hjemme, og alle må ta smittevernshensyn, men det er forskjell på å barbere seg, og kutte av seg hodet.

Vet man med 100 % sikkerhet at man ikke har noe smittsomt bør man vel kunne bruke sunn fornuft, eller...?

Anonymkode: 6baab...3b8

Som allergiker så kan jeg svare enkelt på det: allergi er nøyaktig de samme symptomene som du har dag 1 og 2 med influensa. Tette bihuler, tørr hals, rennede nese, hodepine, tretthet og nysing.

Jeg kan med glede holde meg hjemme på din regning 12 av årets 12 måneder, altså. Men vi er hundretusenvis av allergikere i landet - det blir veldig mye skatt du må betale og veldig mye jobb du må få unna.. ;) 

Anonymkode: 71665...8da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nerine_ skrev:

Et par sykedager? Jeg har tilgode å oppleve en forkjølelse som er over på ett par dager. Jeg er stort sett snufset og tett i store deler av vinterhalvåret, og jeg er neppe alene for jeg syns "alle" familiemedlemmer og bekjente også er av og på forkjøla i disse tider. 

Det viktigste er å avklare om du har korona eller ikke. Det tar ikke hele vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flertallet her på KG sitter vel uansett hjemme på dagtid så..

Anonymkode: 29215...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stan skrev:

Vi har jo et flott eksempel med øyelegen. Om han hadde holdt seg hjemme, ville flere hundre unngått karantene. 

Ved å ta et par sykedager kunne tusen fraværsdager vært unngått. 

Problemet er at vi ikke ser det som vi unngår. 

Dessuten trenger ikke alle være borte i fjorten dager. 

Det hadde ikke holdt om han var hjemme i et par dager. 

Kjære deg, du har fått med,deg hvorfor det er 14 dager karantene ved fare for coronasmitte? 

Anonymkode: 26902...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som allergiker så kan jeg svare enkelt på det: allergi er nøyaktig de samme symptomene som du har dag 1 og 2 med influensa. Tette bihuler, tørr hals, rennede nese, hodepine, tretthet og nysing.

Jeg kan med glede holde meg hjemme på din regning 12 av årets 12 måneder, altså. Men vi er hundretusenvis av allergikere i landet - det blir veldig mye skatt du må betale og veldig mye jobb du må få unna.. ;) 

Anonymkode: 71665...8da

Les det innlegget du svarte på en gang til  😉

Der står det ganske klart og tydelig at JEG er allergisk,  og at det er derfor jeg snufser og harket, ikke fordi jeg er forkjølet, har influensa elker covid-19. 

Og siden jeg snufser på grunn av allergi kan jeg ikke holde meg inne i månedsvis. 

Anonymkode: 6baab...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Det viktigste er å avklare om du har korona eller ikke. Det tar ikke hele vinterhalvåret. 

Nei, men så er det kanskje på'n igjen etter noen dagers bedring. Kan ikke fly å teste seg fast ukentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig bør ikke alle med forkjølelsessymptomer holde seg borte fra jobb, men vær ekstra nøye med håndhygiene og hoste- og nysevaner. Og du trenger vel heller ikke farte rundt så mye ellers? 

Selv er jeg hjemme fra jobb ved forkjølelser hvor allmenntilstanden er nedsatt, feber eller ei. De få gangene jeg har gått på jobb så har det alltid utviklet seg til å bli mye verre. Så et par dager med egenmelding en gang i året kontra sykemelding pga at forkjølelsen har blitt lungebetennelse.

Men skjønner ikke dere som sier dere har så mange forkjølelser hele tiden. Er dere ikke flinke med håndhygiene til vanlig? 

Anonymkode: 615b5...bb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pga lavt immunforsvar (dette er påvist altså, så jeg er ikke en av de som bare hevder det fordi de mener de er ofte syk) infeksjoner gjerne 1 gang i måneden. Har jeg feber holder jeg meg hjemme, men jeg har som regel kun halsbetennelse. Om jeg bare hoster litt så går jeg på jobb. Jeg har ikke vært i kontakt med noen som har coronavirus og kan ikke være sykemeldt halve året pga halsbetennelsene mine liksom. Snufser gjør jeg konstant da jeg har kronisk rhinitt, så det er i alle fall ingen indikasjon for å ikke gå på jobb her i gården. 

Anonymkode: ecdb7...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke holdt om han var hjemme i et par dager. 

Kjære deg, du har fått med,deg hvorfor det er 14 dager karantene ved fare for coronasmitte? 

Anonymkode: 26902...9d1

Det tar et par dager for å få testresultatene. 

Når testresultatene er negative er det jo ingen grunn til å fortsette karantenen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, stan said:

Det tar et par dager for å få testresultatene. 

Når testresultatene er negative er det jo ingen grunn til å fortsette karantenen. 

Testene er dårlige og viser ofte negativt resultat selv om man har SARS-CoV-2-viruset. I tillegg har Norge alfor lite testutstyr til å kunne teste flere enn de som nesten sikkert har COVID-19.

Det kommer til å bli mye hva-sa-vi framover. 56 bekreftede tilfeller nå, ei uke etter at det første i Norge ble funnet.

Anonymkode: 035fc...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testene er dårlige og viser ofte negativt resultat selv om man har SARS-CoV-2-viruset. I tillegg har Norge alfor lite testutstyr til å kunne teste flere enn de som nesten sikkert har COVID-19.

Det kommer til å bli mye hva-sa-vi framover. 56 bekreftede tilfeller nå, ei uke etter at det første i Norge ble funnet.

Anonymkode: 035fc...403

Alle som har vært i Italia bør holde seg hjemme de første dagene. 

Bortsett fra 2 eller 3 er såvidt jeg har skjønt er alle tilfellene knyttet til Italia reiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alle som er snufsete i dette landet skal holde seg hjemme i karantene blir det kjipt for oss alle. Da blir det ikke lett å få tak i mat, helsehjelp eller andre nødvendigheter. "Alle" er jo snufsete på denne tiden av året, undertegnede inkludert. Stakkarene som kan signere på at de føler seg 100% fri for alt av plager kommer til å jobbe på seg stresslidelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare innføre en familiekarantene, hvor alle familier holder seg innendørs i 2 uker og bruker tid sammen. Det er jo helse for både enkeltindivider og samfunn! Fellesskap er den beste medisin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Eirin (mor til to) skrev:

Kan man ikke bare innføre en familiekarantene, hvor alle familier holder seg innendørs i 2 uker og bruker tid sammen. Det er jo helse for både enkeltindivider og samfunn! Fellesskap er den beste medisin!

Hva om denne familien består av sykepleiere og leger som vi sårt vil trenge framover?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om denne familien består av sykepleiere og leger som vi sårt vil trenge framover?

Det er bedre at de da er samlet og kan bruke tid på å studere situasjonen ytterligere, så de vet hva som skal til når de kommer ut igjen. Samlet arbeidskraft er en genistrek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eirin (mor til to) skrev:

Så ingen skal gå på jobb på to uker?

Anonymkode: 1206d...5e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen skal gå på jobb på to uker?

Anonymkode: 1206d...5e5

Det er mindre skadevirkninger av en liten ferie fra alt maset, og kanskje byr dette på større jobbmuligheter for selvstendig næringsdrivende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...