Gå til innhold

Alle som hoster, nyser eller snuser bør holde seg hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.tv2.no/nyheter/11262121/

Har vært forkjølet noen dager nå, som mange andre. Litt vondt i hals, tett/rennende nese, nyser og er sliten men ikke feber. Så leser jeg dette. Har ikke vært i noe utsatt land, og har forholdt meg til at man da skal tenke at man ikke er smittet av korona, og leve som normalt. 

Gjelder ikke dette lenger nå, eller misforstår jeg denne artikkelen? Skal alle med litt forkjølelse nå være hjemme? Er det ikke veldig lite sannsynlig at man er smittet av korona, siden alle tilfeller så langt er knyttet opp mot utenlandsreiser, og disse er satt i karantene? 

Jeg leste også i dag på NRK  https://www.nrk.no/norge/sporsmal-og-svar-om-koronautbruddet-1.14925283 at folk i karantene faktisk kan gå ut av huset, så da blir det jo litt mer usikkert. Hvorfor i alle dager kan de det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ta slike sjanser og føler ikke helt at det blir tatt seriøst egentlig. 

Anonymkode: 8d9c0...373

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener så klart snufser😋

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også snørrete, nyser og litt tett i brystet. Skal jeg holde meg hjemme?

Anonymkode: 1a516...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære dere som er syke, og vil leve "som normalt".

Dere er syke, og det er ikke en normal tilstand. Det er en unntakstilstand der kroppen er syk og trenger hvile.

Hvorfor må dere absolutt gå ut og smitte andre, slik at noen til slutt får komplikasjoner av smitten dere har spredt videre ...?

Grunnen til at så mange dør av vanlig influensa, er nettopp at syke mennesker ikke kan holde seg hjemme.

Anonymkode: 71108...f89

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere er syke, og det er ikke en normal tilstand. Det er en unntakstilstand der kroppen er syk og trenger hvile.

Hvorfor må dere absolutt gå ut og smitte andre, slik at noen til slutt får komplikasjoner av smitten dere har spredt videre ...?

Grunnen til at så mange dør av vanlig influensa, er nettopp at syke mennesker ikke kan holde seg hjemme.

Men jeg har ikke feber og ikke nedsatt allmenntilstand. Så vidt litt vondt i halsen og litt snufsete nese. Du mener jeg bør holde meg hjemme pga det? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på. 😬 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er midt i forkjølelsesesongen . Folk må på jobb , skole osv selv om de er forkjølet. 

Anonymkode: 396aa...e52

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du at dette skal løses rent praktisk? 

Man kan smitte andre før symptomene vises, og noen blir bare litt småsnufsete. Hvordan tror du det hadde gått om alle som var litt småsnufsete/litt vondt i halsen/osv skulle blitt hjemme fra jobb i en uke +/-? Da hadde Norge som land stoppet fullstendig opp i vinterhalvåret. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke forkjølet eller noe, men gravid og derfor snørrete og tett nese. Så jeg kan jo se syk ut, kanskje jeg også burde holde meg hjemme så ingen blir overbevist om at jeg har smittet dem. Dette er jo bare teit, og om det var alvor hadde vel myndighetene sørget for at alle fikk det med seg eller? 

Anonymkode: c9158...253

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har ikke feber og ikke nedsatt allmenntilstand. Så vidt litt vondt i halsen og litt snufsete nese. Du mener jeg bør holde meg hjemme pga det? 

Nei ikke følg hennes råd. Alt i landet vil stoppe opp om en skal følge slike teite råd. Har man feber, influensa osv holder man seg hjemme uansett. Er man tett i nesen, litt vondt i halsen eller lignende går man på jobb. 

Anonymkode: 396aa...e52

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nerine_ said:

Hvordan tenker du at dette skal løses rent praktisk? 

Man kan smitte andre før symptomene vises, og noen blir bare litt småsnufsete. Hvordan tror du det hadde gått om alle som var litt småsnufsete/litt vondt i halsen/osv skulle blitt hjemme fra jobb i en uke +/-? Da hadde Norge som land stoppet fullstendig opp i vinterhalvåret. 

Hvis legen på øyeavdelingen på Ullevål hadde gjort det, hadde man ikke vært i situasjonen man er i idag. Det holder at bare én som er syk, går ut, og plutselig har man en stor smittekjede.

Dette er ikke normale tider, det er unntakstilstand. Vi er der Italia var for to uker siden, og se hvor mange som er døde der nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det bør du. Av hensyn til andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke forkjølet eller noe, men gravid og derfor snørrete og tett nese. Så jeg kan jo se syk ut, kanskje jeg også burde holde meg hjemme så ingen blir overbevist om at jeg har smittet dem. Dette er jo bare teit, og om det var alvor hadde vel myndighetene sørget for at alle fikk det med seg eller? 

Anonymkode: c9158...253

Stol ikke på myndighetene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, men samtidig er jeg delt...

På denne årstiden har vi normalt sett titusenvis av snufsende, kremtende, og hostende pollenalkergikere, astmatikere, eller småforkjølte.  Hvis alle disse skal holde seg hjemme,  det vil si borte fra skole og jobb, vil samfunnet raskt stoppe opp.  Hvor realistisk er det? 

Anonymkode: 6baab...3b8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk hvertfall ikke sykemelding for min rennende nese å hose. Fikk beskjed om å leve som normalt!. Det vil si, jeg må på jobb, hente/levere barn, handle, kjøre til fritidsaktiviteter osv. 

Anonymkode: c9f7f...e45

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, nå er det viktig at alle har lav terskel for å holde seg hjemme! Det er unntakstilstand

Anonymkode: e2c9a...e2a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis legen på øyeavdelingen på Ullevål hadde gjort det, hadde man ikke vært i situasjonen man er i idag. Det holder at bare én som er syk, går ut, og plutselig har man en stor smittekjede.

Dette er ikke normale tider, det er unntakstilstand. Vi er der Italia var for to uker siden, og se hvor mange som er døde der nå.

Når du skriver "dere som er syke" så mener du vel de som har fått påvist corona? Om ALLE som er syke (som ikke har vært på reise i nord-italia, som ikke har vært på store arrengementer hvor det har vært corona-smittede folk, som ikke har omgått bekjente med corona-smitte) med forkjølelse, influensa eller f.eks bihulebetennelse skule opphomdt seg hjemme i 14 dager så ville det blitt krise!

Selv er jeg hjemme med bihulebetennelse på dag 2. Er jeg bedre og feberfri imorgen så drar jeg på jobb. Blir ikke hjemme i 14 dager....

Anonymkode: e2989...afa

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg syns du ikkje skal vere heime pga litt forkjølelse, det er ikkje verken veldig farlig eller veldig plagsomt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke uenig med deg, men samtidig er jeg delt...

På denne årstiden har vi normalt sett titusenvis av snufsende, kremtende, og hostende pollenalkergikere, astmatikere, eller småforkjølte.  Hvis alle disse skal holde seg hjemme,  det vil si borte fra skole og jobb, vil samfunnet raskt stoppe opp.  Hvor realistisk er det? 

Anonymkode: 6baab...3b8

Konsekvensene av å prøve å leve som normalt ser vi i Kina - er det et bedre alternativ ...?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...