Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #21 Del Skrevet 4. mars 2020 3 timer siden, Lesehøne skrev: Det er jo en del jenter som fremdeles trener unødvendig forsiktig. Feiloppfatningen om at man blir stor eksisterer fremdeles blant en del. Jeg tror vekter ligger noe høyere i gjennomsnitt hvis man hadde konsentrert som kun om de jentene som ikke har denne feiloppfatningen, og som forsøker å presse seg så hardt de kan. Dette er i hvert fall utifra min egen erfaring og de andre jentene jeg kjenner. Å klare (på sikt) å ta noen reps med minst 100kg i knebøy og kanskje 120/130 kg i markløft, tror jeg burde være innen rekkevidde for de fleste. 100 kg for de fleste? https://exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #22 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 3 timer siden, Lesehøne skrev: Det er jo en del jenter som fremdeles trener unødvendig forsiktig. Feiloppfatningen om at man blir stor eksisterer fremdeles blant en del. Jeg tror vekter ligger noe høyere i gjennomsnitt hvis man hadde konsentrert som kun om de jentene som ikke har denne feiloppfatningen, og som forsøker å presse seg så hardt de kan. Dette er i hvert fall utifra min egen erfaring og de andre jentene jeg kjenner. Å klare (på sikt) å ta noen reps med minst 100kg i knebøy og kanskje 120/130 kg i markløft, tror jeg burde være innen rekkevidde for de fleste. Du og venninna di har enten temmelig god genetikk (80 kg @ 60 kg kroppsvekt etter kun 1,5 år trening) eller så går dere ikke dypt nok. Endret 4. mars 2020 av Pierre Gynt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #23 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) På 3.3.2020 den 14.06, AnonymBruker skrev: Mann, 190cm og 105kg. Knebøy: 285kg x 2rep. Benk: 212,5 x 1 rep. Markløft: 305kg x 1rep. Trent styrke i 5år, 2-3 ganger i uka. Basløft som base i programmet, legger til chins, rdl, facepull/skulderpress, sidehev(ikke løft helt opp). Trener ikke kjerne da det kommer nok ved tunge løft, godt kontakt der Øker ca 1kg i uken som regel i vekter, eller ingenting. Anonymkode: 03b13...b62 Godt gjort å nesten være oppe på norgesrekord i knebøy ved å trene to-tre ganger i uka. + over norgesrekord i benkpress Endret 4. mars 2020 av Pierre Gynt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #24 Del Skrevet 4. mars 2020 26 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Du og venninna di har enten temmelig god genetikk (80 kg @ 60 kg kroppsvekt etter kun 1,5 år trening) eller så går dere ikke dypt nok. De fleste som driver med knebøy gjør det feil dessverre, forveksler med kvartbøy. Hadde en kollega som skrøyt så av at han løftet mye i knebøy, vi var på jobbreise. Så vi dro sammen på trening en kveld, da ser jeg han gå i gang med knebøy. Åja, det var kvartbøy han holdt på med Mange skylder på at de ikke kan gå dypere, det er som regel bare tull Anonymkode: 03b13...b62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #25 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Godt gjort å nesten være oppe på norgesrekord i knebøy ved å trene to-tre ganger i uka. + over norgesrekord i benkpress Nei, jeg er i 40årene. Norgerekord i knebøy rundt min kroppsvekt som "veteran" er 350kg. Benk 257,4g. Se på siden til styrkeløftforbundet. Jeg pleier trene 3 ganger i uka, men noen ganger har det blitt 2 pga tiden. Hadde også et godt utgangspunkt før jeg startet, etter mange år med kroppsarbeid i byggebransjen. Anonymkode: 03b13...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #26 Del Skrevet 4. mars 2020 Styrkeløfter, 67 kg, 174 høy. Trent i 4 år ca. Trener 3 dager i uka. 1 rm: Knebøy: 115 kg Benkpress: 72,5 kg Markløft: 165 kg. Skal delta på et stevne snart, så kommer nok til å bli nye tall der... Er planen iallefall. Anonymkode: 77a0e...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #27 Del Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er i 40årene. Norgerekord i knebøy rundt min kroppsvekt som "veteran" er 350kg. Benk 257,4g. Se på siden til styrkeløftforbundet. Jeg pleier trene 3 ganger i uka, men noen ganger har det blitt 2 pga tiden. Hadde også et godt utgangspunkt før jeg startet, etter mange år med kroppsarbeid i byggebransjen. Anonymkode: 03b13...b62 Du ser på rekorder satt med utstyr. Utstyrsfritt ser du her: https://styrkeloft.no/stevner/?page=rekorder&kjonn=M&aldersklasse=4&type=utstyrsfritt Knebøy Benkpress Og det er i åpen klasse. Du er dessuten veteran. Da har du ekstrem genetikk, rett og slett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #28 Del Skrevet 4. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste som driver med knebøy gjør det feil dessverre, forveksler med kvartbøy. Hadde en kollega som skrøyt så av at han løftet mye i knebøy, vi var på jobbreise. Så vi dro sammen på trening en kveld, da ser jeg han gå i gang med knebøy. Åja, det var kvartbøy han holdt på med Mange skylder på at de ikke kan gå dypere, det er som regel bare tull Anonymkode: 03b13...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #29 Del Skrevet 4. mars 2020 12 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Du ser på rekorder satt med utstyr. Utstyrsfritt ser du her: https://styrkeloft.no/stevner/?page=rekorder&kjonn=M&aldersklasse=4&type=utstyrsfritt Knebøy Benkpress Og det er i åpen klasse. Du er dessuten veteran. Da har du ekstrem genetikk, rett og slett. Ikke tenkt på dette. Bruker belte ved de tyngste løftene bare. Om man leser om med og uten utstyr er det jo ikke så stor forskjell, drakter osv. Anonymkode: 03b13...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #30 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenkt på dette. Bruker belte ved de tyngste løftene bare. Om man leser om med og uten utstyr er det jo ikke så stor forskjell, drakter osv. Anonymkode: 03b13...b62 Det er veldig stor forskjell. Belte teller ikke som utstyr. Utstyr er knebøydrakt osv. I den tyngste klassen i knebøy er det over 160 kg forskjell i rekorden med og uten utstyr. Du får stille i konkurranse, vettu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 4. mars 2020 #31 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 4 timer siden, Pierre Gynt skrev: 100 kg for de fleste? https://exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg Jeg tror poenget var at hun stilte spørsmålstegn ved utvalget. Man ser jo at jenter som trener seriøst styrke eller driver med styrkeløft rutinemessig løfter tyngre vekter enn det som står oppført her. Så for å sette det på spissen, hvis dette inkluderer bestemødre som går på treningssenter en gang i uken, eller personer som bruker mest tid på cardio og bare trener lett, så er det kanskje ikke så representativt? Vet du forresten når denne statistikken er oppdatert? Fordi det har jo vært en formidabel endring over de siste 5-10 årene mtp antall jenter som trener med tunge vekter. Endret 4. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 4. mars 2020 #32 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg trener mye. Minst fem ganger i uka. Er ikke i nærheten av disse tallene 😅 Knebøy 50 kg (ass to grass), markløft på 70 kg nå. Pingle jeg da 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 4. mars 2020 #33 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, miss summers skrev: Jeg trener mye. Minst fem ganger i uka. Er ikke i nærheten av disse tallene 😅 Knebøy 50 kg (ass to grass), markløft på 70 kg nå. Pingle jeg da 🙄 Synes du har fine tall jeg .-) Vi tar omtrent det samme i markløft. Trener du tungt med få reps? Jeg vet ikke hvilke tall som er gjennomsnittlig, bare var nysgjerrig... Kanskje en mulig problemstilling for en doktorgrad i fremtiden innenfor idrett? 🙂 Endret 4. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 4. mars 2020 #34 Del Skrevet 4. mars 2020 14 minutter siden, Martin1985 skrev: Synes du har fine tall jeg .-) Vi tar omtrent det samme i markløft. Trener du tungt med få reps? Jeg vet ikke hvilke tall som er gjennomsnittlig, bare var nysgjerrig... Kanskje en mulig problemstilling for en doktorgrad i fremtiden innenfor idrett? 🙂 Trener med 8 - 10 reps i markløft. Bruker reimer, det er hendene som er størst hindring for meg. Jeg kan nok øke på knebøy, men da ryker teknikken. Jeg øker aldri før jeg mestrer teknikken 100%, og jeg vil skikkelig dypt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 4. mars 2020 #35 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, miss summers skrev: Trener med 8 - 10 reps i markløft. Bruker reimer, det er hendene som er størst hindring for meg. Jeg kan nok øke på knebøy, men da ryker teknikken. Jeg øker aldri før jeg mestrer teknikken 100%, og jeg vil skikkelig dypt. Ikke bruk reimer. Bruk omvendt grep. Ene arma i overtak og den andre i undertak. Bytt mellom hver gang. Det er riktig. Teknikk først så når den sitter så kommer vektene de. Trenger ikke være så bekymret for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 4. mars 2020 #36 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) Ja, det er jo ikke noe morsomt å legge på vekter hvis man ikke klarer å opprettholde teknikk, selv om man selvfølgelig en gang innimellom blir fristet til å ta i litt for mye. Det er jo raskeste vei til skade... Men det høres evt. ut som du kunne trent med noe færre reps innimellom, hvis du var interessert i å øke styrken. Min PT sa at det kan være greit å variere, ha økter med 3-5 reps, og noen økter med 10-12. Slik sett får man trent også både mtp styrke og volum, gir kroppen hvile, og dessuten får terpet på teknikk på lettere dager. Endret 4. mars 2020 av Martin1985 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. mars 2020 #37 Del Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, Martin1985 skrev: Jeg tror poenget var at hun stilte spørsmålstegn ved utvalget. Man ser jo at jenter som trener seriøst styrke eller driver med styrkeløft rutinemessig løfter tyngre vekter enn det som står oppført her. Så for å sette det på spissen, hvis dette inkluderer bestemødre som går på treningssenter en gang i uken, eller personer som bruker mest tid på cardio og bare trener lett, så er det kanskje ikke så representativt? Vet du forresten når denne statistikken er oppdatert? Fordi det har jo vært en formidabel endring over de siste 5-10 årene mtp antall jenter som trener med tunge vekter. Det er ikke vanlig at jenter nedi 60 kg trener med flere reps på minst 100 kg. Det er selvfølgelig ikke uoppnåelig tall, men jeg stussa over at lesehøna skrev at de fleste som vil, kan klare det. Hvis hun mente at man skreller bort de ubegavede først, så er selvfølgelig saken en annen. Jeg tolka det slik at det kun handla om motivasjon (ref: "de som presser seg så hardt de kan"). Jeg tror ikke det holder for at majoriteten ("de fleste") skal kunne klare å løfte så tungt. Til og med hun og venninna er et godt stykke unna. Jeg tror du legger litt for mye inn i de anekdotiske observasjonene dine. Det er ikke nok til å motbevise stor mengde data som er samla over lang tid fram til i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 4. mars 2020 #38 Del Skrevet 4. mars 2020 49 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Ikke bruk reimer. Bruk omvendt grep. Ene arma i overtak og den andre i undertak. Bytt mellom hver gang. Det er riktig. Teknikk først så når den sitter så kommer vektene de. Trenger ikke være så bekymret for det. Jeg må bruke reimer. Mine hender er ødelagt av atopisk eksem, så jeg sliter med å holde på det jeg holder i. Det sklir helt ut. Derfor reimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 4. mars 2020 #39 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 1 time siden, Pierre Gynt skrev: Det er ikke vanlig at jenter nedi 60 kg trener med flere reps på minst 100 kg. Det er selvfølgelig ikke uoppnåelig tall, men jeg stussa over at lesehøna skrev at de fleste som vil, kan klare det. Hvis hun mente at man skreller bort de ubegavede først, så er selvfølgelig saken en annen. Jeg tolka det slik at det kun handla om motivasjon (ref: "de som presser seg så hardt de kan"). Jeg tror ikke det holder for at majoriteten ("de fleste") skal kunne klare å løfte så tungt. Til og med hun og venninna er et godt stykke unna. Jeg tror du legger litt for mye inn i de anekdotiske observasjonene dine. Det er ikke nok til å motbevise stor mengde data som er samla over lang tid fram til i dag. Nei som sagt, jeg har ikke svarene, og jeg har ikke forsket på dette. Men jeg ser omtrent daglig kvinner som tar minst 100kg i markløft på SATS, noe jeg aldri så før. Det er klart at det går an å stille spørsmålstegn ved tidligere data, når holdningen tidligere var at jenter skulle være mest mulig tynne og at det var farlig å løfte tungt for å bli stor. Det er klart at dette har påvirket kvinners treningsvaner, og inntrykket av kvinners relative fysiske styrke. Det har vært et paradigmeskifte de siste 5-10 årene, slik som Børge Fagerli også skriver om i sin artikkel, i den forstand at en stor andel kvinner/jenter nå har fått øynene opp for tung styrketrening og har som ideal å bli sterke. Det er vanskelig å konkludere pr nå, men at potensialet for fysisk styrke hos "det svake kjønn" er betydelig større enn tidligere antatt, det tror jeg det er ganske liten tvil om. Endret 4. mars 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #40 Del Skrevet 5. mars 2020 14 timer siden, miss summers skrev: Jeg trener mye. Minst fem ganger i uka. Er ikke i nærheten av disse tallene 😅 Knebøy 50 kg (ass to grass), markløft på 70 kg nå. Pingle jeg da 🙄 Du trenger ikke trene 5 ganger i uka, ikke uten grunn at flere programmer som 5x5 og starting strength går 3 dager i uken Trener man skikkelig 3 ganger i uken kan man bygge mye. Også mat da såklart Anonymkode: 03b13...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå