Gå til innhold

Corona hysteriet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fint du opplyser, for en mild forkjølelse er dette ikke. Men ikke driv helt skremselspropaganda heller.  80% vil oppleve det som ganske mildt, med feber, tørrhoste osv. Det er de eldre som må passe på her. 

Anonymkode: 807f4...29f

Inkludert i de 80% som beskrives som "milde" er alle de ikke fikk plass til på sykehuset. Har du lest studien? Det var ikke nok å ha lungebetennelse for å bli lagt inn på sykehuset, når andre holdt på å dø og de ikke hadde mer kapasitet.

Det var tre kategorier i studien, "mild", alvorlig og kritisk. Alle som ikke var alvorlig eller kritisk ble dermed "mild", og det var ganske stramme kriterier for å havne i "alvorlig"-kategorien...

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130

Her kan du lese alt...

Sitat

Most cases were classified as mild (81%; ie, nonpneumonia and mild pneumonia). However, 14% were severe (ie, dyspnea, respiratory frequency ≥30/min, blood oxygen saturation ≤93%, partial pressure of arterial oxygen to fraction of inspired oxygen ratio <300, and/or lung infiltrates >50% within 24 to 48 hours), and 5% were critical (ie, respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction or failure)

Som du ser er det stramme kriterier for å ikke havne i "mild", og den subjektive opplevelsen av en lungebetennelse som ikke gir de symptomene der kan nok være ganske mye verre enn litt hoste og feber.

Her er en beskrivelse fra en som hadde det som klassifiseres som "mild":

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/29/to-hell-and-back-my-three-weeks-suffering-from-coronavirus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan ikke sammenligne Kina og Norge. Har du vært i Kina? Gått rundt i gatene der det myldrer av mennesker? Gå i en gate i Norge og du vil møte halvparten så mange som i en vanlig gågate i Kina. Smitten sprer seg fortere i land som Kina. 

De stengte av hele byen (full karantene, og du ble arrestert om du gikk "ulovlig" ut etter at de satte i gang tiltak. Hadde de fortsatt som før hadde det selvsagt vært komplett katastrofe

Bilderesultater for wuhan empty streets

Det myldrer ikke av mennesker der nå lenger, siden alle er i hjemmekarantene. Smitten kommer til å spre seg raskere i land som ikke gjør dette, som f.eks. Norge. Til slutt blir vi nok sperret inne her også, men det hadde vært greit å heller ta litt forholdsregler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har 3.1 leger pr 1000 innbyggere. Kina har 1.51 leger pr 1000 innbyggere. Er det like dårlig stelt med bemanning på sykehus kan det forklare mye.  

Ja, men siden de er et så enormt land så kunne de fly inn leger, sykepleiere og utstyr til Hubei fra andre provinser. Likevel var det ikke i nærheten av nok. Vi kan ikke fly inn leger fra Sverige og Danmark tror jeg, vi må klare oss med det vi har, og så langt sier de at de ikke har verneutstyr til selv et lavt antall smittede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, likestilling skrev:

Most cases were classified as mild (81%; ie, nonpneumonia and mild pneumonia

mild lungebetennelse er ikke farlig for unge. Mannen min hadde lungebetennelse ifjor og det gikk fint. Slitsomt for han og det tok lang tid før tilfriskning men det gikk fint. Bestemor hadde også lungebetennelse i flere uker for noen år siden. Hun greide seg fint. Gikk til lege tilslutt, uklok når man er så gammel å vente så lenge. Men lungebetennelse trenger ikke være farlig, kommer an på alder og helse fra før av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, likestilling skrev:

Som du ser er det stramme kriterier for å ikke havne i "mild", og den subjektive opplevelsen av en lungebetennelse som ikke gir de symptomene der kan nok være ganske mye verre enn litt hoste og feber.

Her er en beskrivelse fra en som hadde det som klassifiseres som "mild":

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/29/to-hell-and-back-my-three-weeks-suffering-from-coronavirus

Lest hele nå. Han hadde 39 i feber og skygger på lungene. Hostet mye. Muskelsmerter. Dette som ble beskrevet er ikke verre enn da jeg lå med 40 i feber og halsbetennelse for mange år siden. Har også streptokokker og det føltes som "to hell and back", kunne ikke svelge. Ble ikke lagt inn på sykehus fordi jeg ikke orket dra på legevakten. Vi unge kan takle det meste så lenge man ikke har astma eller er storrøyker. Fortellingen hans er ikke skremmende på meg. Leser du artiklene du linker til, dette oppleves som en tung influensa men han lever ennå.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, likestilling skrev:

De stengte av hele byen (full karantene, og du ble arrestert om du gikk "ulovlig" ut etter at de satte i gang tiltak. Hadde de fortsatt som før hadde det selvsagt vært komplett katastrofe

Bilderesultater for wuhan empty streets

Det myldrer ikke av mennesker der nå lenger, siden alle er i hjemmekarantene. Smitten kommer til å spre seg raskere i land som ikke gjør dette, som f.eks. Norge. Til slutt blir vi nok sperret inne her også, men det hadde vært greit å heller ta litt forholdsregler.

Jeg prøvde å si at smitteeffekten i Kina når det brøt ut hadde mye større omfang fordi det er et mylder av mennesker. En nordmann kan smitte 5 stk i butikken, en kineser kan smitte 30 stk bare av å gå på gata fordi Kina er overbefolket. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, likestilling skrev:

Det var ikke spørsmålet, og grunnen til at SARS ikke ble det "hysterikerne" fryktet er ikke fordi det ikke var VELDIG alvorlig (10% døde, mange fikk senskader), men fordi bare 8000 ble smittet og det fikk aldri spredd seg fordi man klarte å kontrollere det. Det går tydeligvis ikke så veldig bra her, når man ser på utbredelsen i verden nå, og hvor fort tallene stiger. Det var vel rundt 8000 som fikk SARS i løpet av 2 år...

Langt flere dør av dette enn influensa, per smittet, og det smitter MYE lettere og raskere.

SARS er enda noe vi ikke vet hvor mange som fikk. 

8000 er kun de man vet om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, likestilling skrev:

Sannsynligvis ingen verdens ting... kanskje noen vil lese en artikkel eller noe forskning og få litt kunnskap, men det er jo bare et håp. Å overbevise de mest hardbarka "dette er bare litt forkjølelse" er nok umulig.

Men hva er poenget? Jeg blåser i om det er "bare forkjølelse" eller "noe verre", ser ikke at det å tro det ene eller det andre skal gjøre noe forskjell for meg eller noen andre?

Anonymkode: 68a1c...427

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/29/2020 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

Man kunne ta vaksine mot svineinfluensa, som antakelig reddet mange liv. Bare en av de som hadde vaksinert seg døde.

Anonymkode: e9843...077

Vaksinenen kom ca et halvt år etter den verste smitten.

Anonymkode: 92fd4...4b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan ikke sammenligne Kina og Norge. Har du vært i Kina? Gått rundt i gatene der det myldrer av mennesker? Gå i en gate i Norge og du vil møte halvparten så mange som i en vanlig gågate i Kina. Smitten sprer seg fortere i land som Kina. 

Og vi nordmenn er ikke akkurat kjent for å ha noe særlig nærkontakt med flere enn vi absolutt må 😅

Anonymkode: e1e78...d45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

mild lungebetennelse er ikke farlig for unge. Mannen min hadde lungebetennelse ifjor og det gikk fint. Slitsomt for han og det tok lang tid før tilfriskning men det gikk fint. Bestemor hadde også lungebetennelse i flere uker for noen år siden. Hun greide seg fint. Gikk til lege tilslutt, uklok når man er så gammel å vente så lenge. Men lungebetennelse trenger ikke være farlig, kommer an på alder og helse fra før av. 

Det kommer også ann på hvilket lungebetennelse du får, samme som hvilken influensa du får

Anonymkode: b0bc6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Jeg lurer mest på hva som regnes som personer i risikosonen?

Ok folk eldre folk med svakt immunsystem er i risikosonen. Men hvor alvorlig astma for ellers friske yngre folk? 

Ellers synes jeg det er ganske hysterisk. Ja den smitter raskere, men de aller fleste blir jo ikke alvorlig syke. Så vidt jeg vet så er ingen i Norge/Sverige lagt in fordi de er alvorlige syke. Vi har jo generellt en god helse her. 

Det dør jo MANGE folk hvert eneste år av vanlig influensa, uten at folk går helt av skaftet. 

sitat: "

Det er langt flere som dør av influensa i verden hvert år, enn personer som døde av sars, eller foreløpig av Wuhan-viruset.

– Dødeligheten av vanlig sesonginfluensa varierer mye med både populasjon og hvilke virus det er. Men fra 250.000 til 700.000 dør i verden per sesonginfluensa, sier Olsvik.

https://forskning.no/epidemier-kina-medisin-og-helse/hvor-farlig-er-det-nye-kinesiske-koronaviruset/1630170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.3.2020 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Klart de er redde for å reise til USA, ikke pga tusenvis døde av vanlig influensa, men nylig døde det 1 av corona 😮 

Leste forøvrig om det ene vanlige influensaviruset som er i Norge nå, at det i større grad rammer yngre mennesker og at vaksinen er lite effektiv mot det. Hvor blir det av panikken? 

Anonymkode: 73121...c38

Smitter det dobbelt så lett som annen influensa og er 10 ganger mer dødelig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å levere ut aluminiumsfoliehatter men..er det ikke snodig? Jeg tenker at medikamentindustrien tjener uendelig med penger på dette, og FN Og WHO får tildelt mer og mer penger. Folk blir livredde, massesuggesjon. 

Jeg velger å trekke meg rolig unna, jeg er ikke i risikogruppen. Jeg er heller ikke redd for å få det. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legemiddelindustrien tjener ja, og når man tenker på at det er en del psykopater i høye, godt betalte stillinger så kan man jo tenke sitt. Uten et behov finnes ingen milliardindustri.
Og så har man dem som har aksjer i industrien. Som f.ex. kan være politikere. Eller jobbe i FHI. Eller WHO.
Så det er mye man kan tenke.

Anonymkode: 68a1c...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg opplever ikke hysteri i det hele tatt her. Har en bekjent som bor i Japan, og der er det fullstendig lockdown i enkelte områder. Alt av skoler, offentlig transport, store sammenkomster i byen er stengt ned for å hindre spredning. Ja, de bor tettere der, men vi reiser mer her. Og på min arbeidsplass så tar de alt med knusende ro. Folk kommer på jobb med symptomer selv om de har vært ute og reist.

De fleste jeg kjenner fortsetter feriene og reisene sine som før. Det virker som om Norge er det landet med minst hysteri, dermed så stor spredning som vi har sett den siste uken. 

Anonymkode: abdc6...f01

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Isambard skrev:

Smitter det dobbelt så lett som annen influensa og er 10 ganger mer dødelig? 

Er du over 70-80 år, siden du er så bekymret? 

Dødsrisikoen for oss som er yngre er jo forsvinnende liten. Er du ellers generelt frisk er den enda mindre.

confirmed cases 
DEATH RATE
all cases
80+ years old 
21.9%
14.8%
70-79 years old 

8.0%
60-69 years old 

3.6%
50-59 years old 

1.3%
40-49 years old 

0.4%
30-39 years old 

0.2%
20-29 years old 

0.2%
10-19 years old 

0.2%
0-9 years old 

no fatalities 

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Anonymkode: 17f9c...0e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsrisikoen for oss som er yngre er jo forsvinnende liten. Er du ellers generelt frisk er den enda mindre.

confirmed cases 
DEATH RATE
all cases
80+ years old 
21.9%
14.8%
70-79 years old 

8.0%
60-69 years old 

3.6%
50-59 years old 

1.3%
40-49 years old 

0.4%
30-39 years old 

0.2%
20-29 years old 

0.2%
10-19 years old 

0.2%
0-9 years old 

no fatalities 

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Jeg har brukt 1% dødelighet som et rundt tall i denne tråden. For en 50-59 åring er dødeligheten 1.3%. Høyere enn tallet jeg har brukt

For en 40-49 åring 0,4%. Altså lavere, men kaller ikke det forsvinnende lite. Det er veldig langt unna en vanlig influensa.

Jeg ikke veldig bekymret, og spesielt ikke på egne vegne. Jeg har ikke hamstret noe. Jeg forholder meg bare til det WHO og FHI sier. Ikke anonyme troll som påstår at korona ikke er farligere en vanlig influensa. 

Svineinfluensaen var faktisk ufarlig, men det visste man ikke. SARS drepte 20% av de smittede. Ebola er enda mer dødelig enn SARS. Når det har gått "bra" er det fordi verden har reagert bestemt helt fra starten. Det gikk bra fordi WHO klarte å se forskjell på ebola og forkjølelse.

Jeg tror korona også kan utryddes, og da er det  fordi helsevesenet nitidig sporer opp alle smittede, setter folk i karantene etc. 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

confirmed cases 
DEATH RATE
all 

Som jeg skrev i en annen tråd, noen av oss har omsorgsansvar for eldre og svekkede.

Det er viktig for oss å ikke være den som smitter disse med sykdommer som kan være potensielt dødelige eller gi ytterligere svekkelse.

Du er kanskje ikke i faresonen selv, men kanskje kan du gjøre noe for ikke å bringe smitten videre, slik at omsorgen blir lettere for oss som må ta slike hensyn?

Det er mange nivåer mellom likegyldighet og hysteri.

Kanskje kan de likegyldige ta normale smittevernshensyn, slik at noen av de som blir omtalt som hysteriske slipper å gi det inntrykket?

Jeg er i allefall ikke hysterisk, men jeg vet at jeg kan fremstå som det fordi jeg må ta masse hensyn for ikke å være en risiko for de eldre og svekkede. 

(Og dette gjelder egentlig uavhengig av om det er snakk om influensa, forkjølelse, omgangssyke, eller covid-19, selv om de fleste har en form for immunologisk beskyttelse mot førstnevnte, og er mer sårbare for smitte mot sistnevnte )

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...