AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #421 Del Skrevet 9. mars 2020 8 minutter siden, Camlon skrev: De som fikk hysteri løpte til høyere områder, mens de som var i fornektelse ble igjen på stranden for å ta bilder. Hysteri er aldri det beste alternativet. Det beste vil være om folk forbereder seg rasjonelt. Men det finnes verre ting enn hysteri. Hysteri = løpe i sirkel, skrike, være rammet av frykt, ikke tenke rasjonelt. Anonymkode: 87ba4...23a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #422 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snarere: De som ble hysteriske løp hylende i ring på stranden, mens de rasjonelle kom seg unna. Anonymkode: e1e78...d45 I disse tider er alle de som vil gjøre mest mulig for å hindre smitte «hysteriske» i noen sine øyne, selv disse må vel innrømme at det ikke er blitt gjort nok. Det er viktig å gjøre mest mulig i starten så en slipper slike tilstander som vi nå er i. Anonymkode: 9ccae...df0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #423 Del Skrevet 9. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv hypokonderlege sier at det er naturlig å være engstelig når det ikke finnes en behandling for corona og folk kan dø. Anonymkode: fb7bc...87e Hva jobber denne fyren egentlig med, da? Rørlegger, frisør, hundepasser? Anonymkode: 0b2a3...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 9. mars 2020 #424 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker said: Snarere: De som ble hysteriske løp hylende i ring på stranden, mens de rasjonelle kom seg unna. Anonymkode: e1e78...d45 Hvor mange var det som løp hylende i ring på stranden? Jeg vet ikke om et eneste tilfelle. De som ble redde, løp til høyere områder og overlevde. Det var derimot en haug av nordmenn og svensker som ikke trodde det var så seriøst og ble igjen på stranden. Det var de som døde. Ta en titt på denne videoen og du kan se det selv. Endret 9. mars 2020 av Camlon 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #425 Del Skrevet 9. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at hysteri aldri er en god ting. Selv om du stod på stranden når tsunamien traff i 2004 var ikke hysteri en riktig reaksjon. Anonymkode: 87ba4...23a Når vi bli utsatt for fare eller noe som vi oppfatter som truende kikker den usympatiske, ikke styrte delen av nervesystemet inn; frys, kjemp eller flukt. Det er ikke alle som klarer å oppfatte alvoret heller selv om de står ovenfor en monsterbølge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #426 Del Skrevet 9. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I disse tider er alle de som vil gjøre mest mulig for å hindre smitte «hysteriske» i noen sine øyne, selv disse må vel innrømme at det ikke er blitt gjort nok. Det er viktig å gjøre mest mulig i starten så en slipper slike tilstander som vi nå er i. Anonymkode: 9ccae...df0 Men ingen har da vært ute etter å stoppe smitte. Man ønsker sakte spredning. For å ikke overbelaste helsevesenet. Ikke rart man fortsatt skriker opp om alt mulig, om man tror dette er noe som kan stoppes. Anonymkode: 87ba4...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #427 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ingen har da vært ute etter å stoppe smitte. Man ønsker sakte spredning. For å ikke overbelaste helsevesenet. Ikke rart man fortsatt skriker opp om alt mulig, om man tror dette er noe som kan stoppes. Anonymkode: 87ba4...23a Ved å ønske sakte spredning må en forsøke å hindre smitte. Hvorfor er noen satt i karantene? Nettopp for å forhindre smitte. Anonymkode: 9ccae...df0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #428 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ved å ønske sakte spredning må en forsøke å hindre smitte. Hvorfor er noen satt i karantene? Nettopp for å forhindre smitte. Anonymkode: 9ccae...df0 Jeg er enig i karantene. Jeg er enig i avlysing av kollen og store arrangement. Jeg er enig i at man begrenser unødvendige sammenkomster. Jeg er enig i opplæring og tiltak knyttet til hygiene. Jeg er uenig i at alle skoler skal stenge. Jeg er uenig i å stenge grensene. Jeg er uenig i at man skal sette en stor andel av arbeidsstyrken i karantene samtidig. Jeg er uenig i stort omfang av testing. Altså har jeg omtrent det samme synet på dette som FHI og myndighetene. Noe som jeg mener er en rasjonell og fornuftig linje. Som heller må revurderes om ting endrer seg drastisk fra slik bildet ser ut akkurat nå. Anonymkode: 87ba4...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 9. mars 2020 #429 Del Skrevet 9. mars 2020 1 hour ago, likestilling said: Dersom det er en reell grunn til å frykte dette viruset, som de fleste skjønner at det er, så er det klart at det bidrar med noe når 90% av befolkningen fortsatt tror vi har med litt forkjølelse å gjøre og ikke har noen planer om å endre på livet sitt for å unngå å dra smitte rundt. Nå er det fire som er innlagt på sykehus. Norsk media har fortalt oss at alle norske tilfeller har vært "milde". Og de har fortalt at dette er unge friske mennesker som har vært på skiferie i Italia...... bare la det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #430 Del Skrevet 9. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at hysteri aldri er en god ting. Selv om du stod på stranden når tsunamien traff i 2004 var ikke hysteri en riktig reaksjon. Anonymkode: 87ba4...23a Alle som har advart mot dette eller sagt at bør gjøre mer enn FHIs tafatte tiltak har blitt kalt hysteriske. Så godt som ingen har vært hysteriske i virkeligheten, i tilnærmet alle tilfeller der noen har blitt kalt det så er det en hersketeknikk fra kunnskapsløse som ikke har innsett alvoret. Anonymkode: e9843...077 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #431 Del Skrevet 9. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i karantene. Jeg er enig i avlysing av kollen og store arrangement. Jeg er enig i at man begrenser unødvendige sammenkomster. Jeg er enig i opplæring og tiltak knyttet til hygiene. Jeg er uenig i at alle skoler skal stenge. Jeg er uenig i å stenge grensene. Jeg er uenig i at man skal sette en stor andel av arbeidsstyrken i karantene samtidig. Jeg er uenig i stort omfang av testing. Altså har jeg omtrent det samme synet på dette som FHI og myndighetene. Noe som jeg mener er en rasjonell og fornuftig linje. Som heller må revurderes om ting endrer seg drastisk fra slik bildet ser ut akkurat nå. Anonymkode: 87ba4...23a Corona vil etter hvert sørge for at store deler av samfunnet vil bli belastet da myndighetene ikke har satt inn tiltak som å stenge grensene for å forhindre smitte. Alt som du er uenig i er faktorer som fører til økt spredning og flere syke mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #432 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: Corona vil etter hvert sørge for at store deler av samfunnet vil bli belastet da myndighetene ikke har satt inn tiltak som å stenge grensene for å forhindre smitte. Alt som du er uenig i er faktorer som fører til økt spredning og flere syke mennesker. Vi får se... Om noen måneder har vi fasiten. Akkurat som jeg sa under Svineinfluensa, Fugleinfluensa, og under Sars (selv om forum var ganske dødt den gangen). Kanskje tar jeg feil denne gangen. Kanskje ikke. Anonymkode: 87ba4...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 9. mars 2020 #433 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er uenig i at alle skoler skal stenge. Jeg er uenig i å stenge grensene. Jeg er uenig i at man skal sette en stor andel av arbeidsstyrken i karantene samtidig. Jeg er uenig i stort omfang av testing. Anonymkode: 87ba4...23a Det har allerede vært 100 importerte tilfeller og flere vil det komme til å bli om man ikke "stenger" grensene. Og hvis man ikke engang tester, så vil man ikke oppdage tilfellene og det vil spre seg enda fortere enn det gjorde i Italia. Så hva tenker du Norge skal gjøre når vi får 100,000 smittete, sykehusene har ikke lenger kapistet til å ta imot nye pasienter, avdelinger over hele Norge har blitt satt i karantene fordi de har vært i kontakt med syke pasienter og vi er nesten tomt for verneutstyr? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #434 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle som har advart mot dette eller sagt at bør gjøre mer enn FHIs tafatte tiltak har blitt kalt hysteriske. Så godt som ingen har vært hysteriske i virkeligheten, i tilnærmet alle tilfeller der noen har blitt kalt det så er det en hersketeknikk fra kunnskapsløse som ikke har innsett alvoret. Anonymkode: e9843...077 Ser fremdeles at de som ikke har innsett alvoret kommer med nedlatende tilbakemeldinger i sosiale medier til de som fremdeles prøver å advare samt komme med informasjon. Jeg har heller ikke sett noe hysteri rundt meg så jeg vet ikke helt hvor disse menneskene har observert dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #435 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi får se... Om noen måneder har vi fasiten. Akkurat som jeg sa under Svineinfluensa, Fugleinfluensa, og under Sars (selv om forum var ganske dødt den gangen). Kanskje tar jeg feil denne gangen. Kanskje ikke. Anonymkode: 87ba4...23a Vi kan se til Italia. Dette er ikke en influensa men et SARS lignende virus. Årsaken til at SARS ikke ble så "alvorlig" var at det ble satt i gang tiltak for å forhindre en katastrofe. Tror du at viruset ikke biter på oss nordmenn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #436 Del Skrevet 9. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i karantene. Jeg er enig i avlysing av kollen og store arrangement. Jeg er enig i at man begrenser unødvendige sammenkomster. Jeg er enig i opplæring og tiltak knyttet til hygiene. Jeg er uenig i at alle skoler skal stenge. Jeg er uenig i å stenge grensene. Jeg er uenig i at man skal sette en stor andel av arbeidsstyrken i karantene samtidig. Jeg er uenig i stort omfang av testing. Altså har jeg omtrent det samme synet på dette som FHI og myndighetene. Noe som jeg mener er en rasjonell og fornuftig linje. Som heller må revurderes om ting endrer seg drastisk fra slik bildet ser ut akkurat nå. Anonymkode: 87ba4...23a Da er vi enig. Det er ingen som tror vi kan stoppe viruset, for å bruke samme ordet som deg, men gjøre vårt beste for å forhindre spredning? Absolutt. For å få sakte spredning, må flere tiltak til. Helsemyndighetene har gjort flere dumme og pinlige feil. Vi har for lite smitteutstyr, vi lot flere charterfly fra høyrisikoområder lande i Norge samtidig som vi satte nordmenn som kom derfra i karantene, helsepersonell med symptomer møtte opp på jobb og ble til og med nektet å ta test og regjeringen er svak med store bokstaver. Ingen retningslinjer når det gjelder fly som kommer fra smitteomeåder, det er opptil kommunelegen å avgjøre hva som skal gjøres, men så har ikke kommunelegen fått beskjed om det kommer fly fra smitteområde 🙄 Anonymkode: 9ccae...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #437 Del Skrevet 9. mars 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke rart man fortsatt skriker opp om alt mulig, om man tror dette er noe som kan stoppes. Anonymkode: 87ba4...23a Selv om Kina allerede har gjort det og og Sør-Korea ser ut til å være i ferd med å klare det? Apati og fatalisme er aldri en sunn reaksjon når man står overfor farer. Anonymkode: e9843...077 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #438 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: Vi kan se til Italia. Dette er ikke en influensa men et SARS lignende virus. Årsaken til at SARS ikke ble så "alvorlig" var at det ble satt i gang tiltak for å forhindre en katastrofe. Tror du at viruset ikke biter på oss nordmenn? Nei. Jeg vet det blir dødsfall. Det har jeg sagt siden januar. Jeg har samtidig påstått at de samfunnsmessige kostnadene (dødsfall på lengre sikt) vil bli større om man sperrer grensene og setter stopp på absolutt alt, enn om man lar det gå sin sakte gang. Anonymkode: 87ba4...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hentacruel Skrevet 9. mars 2020 #439 Del Skrevet 9. mars 2020 Det er mildere enn vanlig influensa, slapp av folkens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #440 Del Skrevet 9. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje tar jeg feil denne gangen. Kanskje ikke. Anonymkode: 87ba4...23a Hvis du får rett er det antakelig fordi vi har gjort nok for å stoppe det. Uansett vil konsekvensene da bare være at vi har reist litt mindre og tjent litt mindre penger. Hvis vi får rett vil mange nordmenn være døde. Det er ikke et veddemål jeg har lyst til å ta. Anonymkode: e9843...077 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg