AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #41 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, Ludmilla skrev: Ja, jeg var heller ikke klar over dette før jeg så nabo på vei til jobb med små barn og trodde jeg måtte ha sett feil. Jeg var så sikker på at alle som kom fra risikosonene ble satt i karantene. men neida.... Jeg er så skuffa over at menneskeliv ikke er mer verdt. Skuffet jeg også, men hva kan vi gjøre nå liksom... Det er jo sikkert smitte på hele sykehuset. Var det ikke slik i Sør-Korea også? Det ble fort et av de mest smittede landene etter Kina... Det vil nok bli nødvendig med hjelp fra Sverige, Danmark osv om det ikke skulle være nok plass til sykehus til alle. Anonymkode: 08554...15e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #42 Skrevet 28. februar 2020 Tipper Sverige og Danmark har nok med sitt. Anonymkode: 22c91...617 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #43 Skrevet 28. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skuffet jeg også, men hva kan vi gjøre nå liksom... Det er jo sikkert smitte på hele sykehuset. Var det ikke slik i Sør-Korea også? Det ble fort et av de mest smittede landene etter Kina... Det vil nok bli nødvendig med hjelp fra Sverige, Danmark osv om det ikke skulle være nok plass til sykehus til alle. Anonymkode: 08554...15e Tror nok ikke vi kan vente noe hjelp derfra. De har nok med sine egne. Jeg håper det strammes inn voldsomt nå, uten det er det ikke håp. Det vil si at alle som har vært i kontakt med legen settes i karantene, og at alle som har vært i risikosonen også blir satt i karantene, med eller uten symptomer. Men det er bare å drømme om, og kommer ikke til å skje. Penger er mer verdt enn menneskeliv. Anonymkode: c6f5d...680 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #44 Skrevet 28. februar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/vestland/over-hundre-kan-ha-hatt-kontakt-med-koronasmittet-ulleval-ansatt-1.14922358 Dette er grunnen til at folk burde blitt satt i hjemmekarantene med lønn etter å ha vært i områder med koronasmitte. Uavhengig av om symptomer vises når de når Norge. Denne "vent og se"-logikken er helt merkelig. Norge er livredd for å gripe inn i folks frie vilje, og det leder til mange flere smittede. Anonymkode: e0ab6...824 Utrolig nok er Norge livredde for å gripe inn i folks frihet når det kommer til situasjoner som dette, men å begrense friheten vår ellers i hverdagen med bompenger, DET er null stress Anonymkode: 0b5ce...252 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #45 Skrevet 28. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Utrolig nok er Norge livredde for å gripe inn i folks frihet når det kommer til situasjoner som dette, men å begrense friheten vår ellers i hverdagen med bompenger, DET er null stress Anonymkode: 0b5ce...252 Jepp, og alle andre mulige avgifter.. Anonymkode: 08554...15e 3
Vinterjenta Skrevet 28. februar 2020 #46 Skrevet 28. februar 2020 De fleste som går til øyelege er gamle folk : ( 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #47 Skrevet 28. februar 2020 Dette er så uansvarlig at jeg blir helt sjokkert.... En stor del av øyepasienter er eldre som er mest utsatt for å dø av dette. Faren min har nylig hatt en grå stær operasjon, og har i tillegg en hjertesykdom som gjør han ekstra sårbar. Han har vært på Ullevål mange ganger, heldigvis ikke den siste uken. Helt utrolig. Norge har generelt taklet dette på en svært vinglete og uprofesjonell måte. Gremmes. Anonymkode: 5236e...f24 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #48 Skrevet 28. februar 2020 Har en slem følelse av at Norge kan bli ett av de landene som blir hardest rammet pga av folk her er er en blandig av naiv og egoist der antagelig flere kommer til å handle som denne legen etter: "det går så bra atte!" "Woops. Feilvurdering." Når han kan ha smittet over 100 pasienter og sikkert masse helsepersonell og neppe var i Nord-Italia alene heller er nok helvete med det løs for oss. Normalt smittes bare 2-3 personer av hver smittet så han har virkelig satt fyr på dette helvete nå. Jeg tror dette er starten på noe som kan bli svært, svært stygt i et land der vi er utrolig lite flinke til å tenke på andre enn oss selv. Håper for guds skyld at jeg våkner til restriksjoksjoner fra myndighetene i morgen tidlig.. Anonymkode: 1e42b...488 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #49 Skrevet 28. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har en slem følelse av at Norge kan bli ett av de landene som blir hardest rammet pga av folk her er er en blandig av naiv og egoist der antagelig flere kommer til å handle som denne legen etter: "det går så bra atte!" "Woops. Feilvurdering." Når han kan ha smittet over 100 pasienter og sikkert masse helsepersonell og neppe var i Nord-Italia alene heller er nok helvete med det løs for oss. Normalt smittes bare 2-3 personer av hver smittet så han har virkelig satt fyr på dette helvete nå. Jeg tror dette er starten på noe som kan bli svært, svært stygt i et land der vi er utrolig lite flinke til å tenke på andre enn oss selv. Håper for guds skyld at jeg våkner til restriksjoksjoner fra myndighetene i morgen tidlig.. Anonymkode: 1e42b...488 Fyfaen jeg fikk virkelig innset hvor dumme folk er denne uken. Anonymkode: 08554...15e 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #50 Skrevet 28. februar 2020 53 minutter siden, Vinterjenta skrev: De fleste som går til øyelege er gamle folk : ( Nei desverre ikke mest gamle folk. For tidlig fødte, små barn, ungdommer og unge voksne også. Dette er Norges største øyeavdeling som behandler alle aldersgrupper. Anonymkode: 8f23d...9f6
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #51 Skrevet 29. februar 2020 https://www.nrk.no/norge/korona-smittet-lege-til-aftenposten_-_-jeg-foler-meg-lurt-1.14924091 Ser nå at legen måtte insistere på å bli sjekket før det skjedde noe. Det er bare helt utrolig. Anonymkode: 0ddac...95c 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #52 Skrevet 29. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/norge/korona-smittet-lege-til-aftenposten_-_-jeg-foler-meg-lurt-1.14924091 Ser nå at legen måtte insistere på å bli sjekket før det skjedde noe. Det er bare helt utrolig. Anonymkode: 0ddac...95c Øyelegen gjorde det riktige, nemlig å be om råd. Det triste var at rådet var feilaktig. Dette skal aldri forekomme. Den som ga feil råd, må straks fengsles, muligens også lederen som ansatte denne legen. Anonymkode: 7fc81...666 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #53 Skrevet 1. mars 2020 Ja, rådene er helt på jordet. Har alltid følt meg så trygg i Norge og stolt over hvordan vi håndterer mye. Akkurat nå føler jeg at de som styrer ikke vil det beste for befolkningen, men kun tenker på økonomiske konsekvenser ved at folk skal holde seg hjemme. I et forsøk på å uttrykke at alle skal bare være avslappet i forhold til hele sykdommen, tror jeg det har ledet til mye mer bekymring og skepsis hos mange. Nå kan jo smitten plutselig være "over alt" fordi potensielle bærere absolutt ikke skal være hjemme. Som om dét er en god situasjon. Anonymkode: e0ab6...824 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #54 Skrevet 1. mars 2020 Det hadde ikke latt seg stoppe uansett. Et ultrasmittsomt virus med nesten to ukers inkubasjonstid. Slik sett har Norges handtering vært korrekt hele tiden, som det har stått på FHIs sider hele tiden - Smittevernsporet: sakte og kontrollert spredning. I motsetning til for eksempel Italia som var tidlig ute med feberscanning i stort omfang. Millioner i ressurser brukt, resultatet var restriksjoner på mengder folk med vanlig forkjølelse, mens den som tok med seg smitten til landet aldri ble oppdaget. Jeg er enig med norske myndigheter. Når noe treffer uansett. Hvorfor kaste bort milliarder på toppen. Anonymkode: 22f66...fd3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #55 Skrevet 1. mars 2020 On 2/28/2020 at 7:32 PM, Jadzia said: Men altså han har vært i området med utbrudd, hatt symptomer og likevel gått på jobb. Hvor dum går det an å være når man er lege? Det er ikke dumt, ufaglærte vil aldri kunne forstå hvorfor en lege tar et så glupt medisinsk faglig valg. Anonymkode: 56934...867
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #56 Skrevet 1. mars 2020 En lege drar på jobb i to dager, er litt småsyk og de velger derfor å gjøre ekstra tiltak for å unngå smitte mellom kolleger. Likevel blir (minst) to av kollegene, sannsynligvis de også helsepersonell, smittet. Det tyder på at det er SVÆRT lett å bli smittet. Og sannsynligvis er det langt mer enn 15 personer i Norge som allerede er smittet! Anonymkode: d1790...8dd 5
saranghae Skrevet 1. mars 2020 #57 Skrevet 1. mars 2020 Norge har potensielt startet smittehelvetet nå takket være en idiotisk feil handling på et sykehus! Over 400 pasienter sier dem. Pasientene har også reist hjem kansje kollektivt og reist hjem til sine kjære og kansje smittet dem i tilegg i vel viten om at sykehuset har full kontroll på smittevern. Dette er utrolig skremmmende utvikling på starten av dette viruset. Følger dem ikke med i andre land og lærer av dette?? Norge må slutte og lytte til FHI om at dette ikke smitter uten symptomer!! WHO har bedt oss ta drastiske grep for å stoppe smitten, og dette er vårt forsøk på det!? Det er Krise! Tenk hvis hele sykehuset blir i karantene og dem må stenge akuttavdelinger. Det har jeg sett flere ganger i andre land! Norge må slutte og tro dem har kontroll på dette, innse de tar feil og lære fra andre land! 😟😖😫 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #58 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege drar på jobb i to dager, er litt småsyk og de velger derfor å gjøre ekstra tiltak for å unngå smitte mellom kolleger. Likevel blir (minst) to av kollegene, sannsynligvis de også helsepersonell, smittet. Det tyder på at det er SVÆRT lett å bli smittet. Og sannsynligvis er det langt mer enn 15 personer i Norge som allerede er smittet! Anonymkode: d1790...8dd Jeg satt å tenkte det samme. Legen kjente seg litt småsyk og han gjorde det han kunne for å hindre spredning. Der legen jobber har man lett tilgjengelig det man trenger for det, som håndsprit ved dører osv. I tillegg har man rutiner for hygiene, så de smittede kollegaene har sikkert utført mye mer håndhygiene enn de fleste. Dette må smitte lettere enn vanlig forkjølelse, ellers må de se på om vanlige retningslinjer for håndhygiene blir fulgt ved avdelingen. Anonymkode: 1548b...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #59 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt å tenkte det samme. Legen kjente seg litt småsyk og han gjorde det han kunne for å hindre spredning. Der legen jobber har man lett tilgjengelig det man trenger for det, som håndsprit ved dører osv. I tillegg har man rutiner for hygiene, så de smittede kollegaene har sikkert utført mye mer håndhygiene enn de fleste. Dette må smitte lettere enn vanlig forkjølelse, ellers må de se på om vanlige retningslinjer for håndhygiene blir fulgt ved avdelingen. Anonymkode: 1548b...2fc Akkurat! Og nå bekreftes det at ytterligere to ansatte ved øyeavdelingen på Ullevål har fått påvist coronavirus! 🤯 Anonymkode: d1790...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #60 Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat! Og nå bekreftes det at ytterligere to ansatte ved øyeavdelingen på Ullevål har fått påvist coronavirus! 🤯 Anonymkode: d1790...8dd Dette viser i alle fall tydelig hvor smittsomt dette er. Håper de tester samtlige som blir innlagt med luftveisproblemer i hele landet også. Anonymkode: b979e...ebc 1
Fremhevede innlegg