Gå til innhold

Hvorfor girer automaten ned på cruise control og ikke på manuell kjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen bakker på pendleveien min. Kjører jeg med cruise control, vil automaten gire ned og kjøre på ganske høyt turtall. Kjører jeg manuelt, girer ikke girkassen ned og jeg får kjøre samme fart på samme strekning i høyere gir.

Det gjelder i denne bakken og mange andre plasser, såvel som når jeg gjør det over hele strekningen, eller bytter mellom begge deler mens jeg allerede kjører i bakken.

Har testet det nesten daglig siden i høst og det fascinerer meg altså endeløst...hvorfor vil den ha høyere turtall på cruise control?

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diet seg selv igrunn. Når du legger inn et bestemt gir i manuell modus på automaten vil den forsøke å holde seg der

 Du overstyrer automaten. Kan være fint hvis man f.eks drar tung tilhenger og vil holde turtall/moment oppe. Eller kjører opp en lang glatt bakke på vinteren. Da vil man helst ikke at bilen skifter gir og mister grepet.

 

Anonymkode: 3bed5...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke inn et manuelt gir. Jeg slår av cruise controll og automaten girer opp selv.

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at cruisekontrollen jobber litt anderledes enn hva høyrefoten din gjør. Kan hende du ikke fanger opp at hastighet ikke blir opprettholdt, men cruisekontrollen gjør det. Og da blir det nedgiring når den jobber for deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger inn cruise control i fjerdegiret, så girer den vel aldri til femte, bare fjerde og nedover?Eller tar jeg feil

Anonymkode: f0bf1...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cruisekontrollen bremser på girene. 

Anonymkode: 3ce1e...a2c

I oppoverbakke?

Cruisecontrollen kan også fungere i femte gir, bortover går det helt fint.

Eneste fornuftige svaret her enda, @tdm900. :) Men slik jeg har testet det, er farten den samme ved start, underveis, og i toppen av bakken.

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cruisekontrollen bremser på girene. 

Anonymkode: 3ce1e...a2c

Kan du forklare dette litt nærmere så vi forstår hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girer du ned mrns du triller, øker turtallet, og det trengs større krefter for å sveive motoren rundt. Derfor bremses bilen på motoren.

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audiot skrev:

Girer ikke automaten ned i den bakken hvis du gir full gass?

Jo da, det gjør han. Men poenget her er jo lik og stødig fart, men ulike girvalg.

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke noe galt.. Cruise controllen er "dum" sånn, når den merker en motbakke gasser den på mer enn strengt talt nødvendig for at du ikke skal miste fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Audiot skrev:

Da er det ikke noe galt.. Cruise controllen er "dum" sånn, når den merker en motbakke gasser den på mer enn strengt talt nødvendig for at du ikke skal miste fart.

Men gitt at farten er korrekt allerede idet man "treffer" bakken, og den holder seg på målnivå, da burde den jo egentlig gire opp? Fordi jeg klarer å holde den samme farten i et høyere gir bare jeg slår av cruise control. 

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I oppoverbakke?

Cruisecontrollen kan også fungere i femte gir, bortover går det helt fint.

Eneste fornuftige svaret her enda, @tdm900. :) Men slik jeg har testet det, er farten den samme ved start, underveis, og i toppen av bakken.

Anonymkode: e5277...a37

Du skrev bakke. Ikke om den gikk opp eller ned. 

Anonymkode: 3ce1e...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gitt at farten er korrekt allerede idet man "treffer" bakken, og den holder seg på målnivå, da burde den jo egentlig gire opp? Fordi jeg klarer å holde den samme farten i et høyere gir bare jeg slår av cruise control. 

Anonymkode: e5277...a37

Og hva skjer med drivstofforbruket da? Den bruker nok mer på høyere gir enn når automaten og CC får velge. Må nok tråkke mer på gassen på høyere gir. 

Anonymkode: 3ce1e...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skjer med drivstofforbruket da? Den bruker nok mer på høyere gir enn når automaten og CC får velge. Må nok tråkke mer på gassen på høyere gir. 

Anonymkode: 3ce1e...a2c

Tror ikke det - trykker jeg mer på gassen, girer han jo ned.

Anonymkode: e5277...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cruisecontrollen er laget for å holde jevn fart. Virkemidlene den har til å klare dette er bremser(om du har adaptiv CC), girvalg(siden du har automat) og gasskontroll. Det er kun adaptiv CC som bremser, og derav er det kun adaptiv CC som kan holde jevn hastighet i nedoverbakker også. Vanlig CC har en tendens til å gå en del over fastsatt fart selv om den prøver å tilpasse med lavere gir.

Og slik jeg forstår det har du adaptiv CC. Men hadde vært greit å vite hvilken bil du har. Kanskje noen har erfaring å komme med :)

Inni bilen sitter det en datamaskin som prøver å få dette til på best egnet måte med de virkemidlene den har. Hvordan du opplever cruisecontrollen kan variere veldig etter hvor avansert denne datamaskinen er, men også ditt kjøremønster og tilstand på en del sensorer. Min bil(en eldre med automat) endret totalt oppførsel og ble merkbart bedre etter en programvareoppdatering og sletting av historikk på girkassen. Det kan være noe slikt du sliter med nå?

Til sammenligning har vi to biler på jobb som er relativt like, men med ca 3 år forskjell. Den nyeste har vesentlig bedre håndtering av adaptiv CC enn den eldre. Spesielt mtp krappe svinger hvor den eldste gjerne vil holde jevn hastighet eller til og med øke hastigheten i noen tilfeller(spesielt om en ligger bak noen som har kjørt under fartsgrensen). Mens den nyeste klarer å holde en mye jevnere fart igjennom svingen, og til og med redusere hastigheten om svingen er skarp.

Så det er stor forskjell på cruisecontroller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du svaret ditt der. Siden CC ikke kan bremse selv så prøver den å holde farten i nedoverbakke med å gire ned. Det betyr i praksis at motoren fungere delvis som brems med det resultatet at du får høyere turtall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, nomore82 said:

Da har du svaret ditt der. Siden CC ikke kan bremse selv så prøver den å holde farten i nedoverbakke med å gire ned. Det betyr i praksis at motoren fungere delvis som brems med det resultatet at du får høyere turtall :)

Det har ikke kommet spesielt tydelig fram, men TS snakker om oppoverbakke.

Anonymkode: 1bc3b...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...