Gå til innhold

VELDIG ANGST FOR KORONA VIRUSET

Fremhevede innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mange andre har skrevet i dag så er jeg også en av de som er veldig angst for dette.
Jeg sliter med angst til vanlig , men etter alt som blir skrevet i media om viruset så blir jeg ekstra redd.

Og sitter og føler på en veldig dødsangst noen som har det sånn?
Jeg er ellers frisk har Irritabeltarm og angst , men ellers så har jeg ikke noe kroniske farlige sykdommer som tilsier at det vil gå ille med meg . Men jeg er jo redd uansett. Har en pappa som er mye ute og reiser og er redd han kan få det av og reise. Eller være på jobb da det er mange som han jobber med som reiser.

Jeg jobber ikke selv så jeg slipper jo å tenke på det. Og frister lite og gå ut om dagen og gjøre noe fordi angsten min er på topp, Flere som har det sånn? Ja kall meg hysterisk , men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Skal jeg hamstre inn mat og slikt? 

Føler at det er så mange der ute som sier ikke tenk på det , ikke vær reddd , men det er da lov og sitte med den følelsen også. 
Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg ut av huset de nærmeste måndene . Fordi jeg er redd for å dra ut og så bli smittet. Jeg har familie som er mer utsatt for det. Og som har kroniske sykdommer og vil jo ikke at noe skal skje med dem. Vet ikke helt hva hennsikten med dette innlegget er men det er vel for å få ut fustrasjoenn . Og mine tanker . 

Anonymkode: 7c82b...b5e

Du er hjemme på dagene og har for mye ledig tid til å følge med på nyhetsoppdateringer i media. Nå foreslår jeg at du tar deg fri fra nyheter, sett eventuelt av et kvarter hver dag til å sjekke og hold deg unna utenom det.  Ved å skrive slik overskrift med svære bokstaver er du med på å skape frykt hos andre. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er veldig mange som ikke erkjenner angst som en ordentlig sykdom, men angst kan bli riktig alvorlig og hemmende. Skjønner at det er vanskelig for andre å sette seg inn i hvordan det er å ha angst hvis de ikke har hatt det selv, men virkelig og ordentlig angst er noe av det verste man kan ha om den låser seg helt fast. Man blir fanget av en sykdom som virker umulig å komme ut av, der det blir trygt å unngå, men der unngåelse gir utrygghet. Får du noe hjelp TS? 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla skrev:

Det er veldig mange som ikke erkjenner angst som en ordentlig sykdom, men angst kan bli riktig alvorlig og hemmende. Skjønner at det er vanskelig for andre å sette seg inn i hvordan det er å ha angst hvis de ikke har hatt det selv, men virkelig og ordentlig angst er noe av det verste man kan ha om den låser seg helt fast. Man blir fanget av en sykdom som virker umulig å komme ut av, der det blir trygt å unngå, men der unngåelse gir utrygghet. Jeg skjønner deg godt TS selv om jeg ikke har helseangst. Jeg har en annen angstlidelse som unngås konsekvent fordi det har låst seg fullstendig fast. Så jeg kan relatere meg. Får du noe hjelp TS? 

Det gjør jeg 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg 

Ts

Så bra du får hjelp 💕 Håper det blir bedre for deg. Var det du som skrev at du var sykemeldt grunnet angst for viruset?

Skrevet

Du trenger ikke være redd!!! Og hvertfall ikke om du oppholder deg hjemme mesteparten av dagen.

Røyker du?

Har du astma?

Har du kols?

Har du akkurat fått gjennom cellegift?

Har du akkurat fått påvist kyssesyken?

Har du lungeproblemer?

Annet sykdom relatert til luftveiene?

Svarer du nei på alt har du ingen grunn til bekymring.

Hilsen sykepleier 

Anonymkode: c3176...5ee

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke være redd!!! Og hvertfall ikke om du oppholder deg hjemme mesteparten av dagen.

Røyker du?

Har du astma?

Har du kols?

Har du akkurat fått gjennom cellegift?

Har du akkurat fått påvist kyssesyken?

Har du lungeproblemer?

Annet sykdom relatert til luftveiene?

Svarer du nei på alt har du ingen grunn til bekymring.

Hilsen sykepleier 

Anonymkode: c3176...5ee

Er ikke lov å signere som helsepersonell

Anonymkode: 19635...855

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenger mitt med dette innleget var at folk skal se at de ikke er alene med å være redd. Jeg vet at ikke dere kan berolige meg men jeg tenkte at noen andre der ute føler på den samme frykten og kan føle seg alene om det. 

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er ikke godt å være redd og kjenne på trusler som man ikke får gjort noe med. Man må bare prøve å leve som vanlig, kanskje kjøpe inn noe man liker ekstra godt. Se på serier på TV, lese krim, strikke noe med vanskelig mønster. Lage seg god mat. Jeg har kjøpt potetgull og dip og skal sette meg med beina på bordet! 

Anonymkode: 55e3e...f89

Skrevet
2 minutter siden, Stiigen skrev:

Jeg håper litt at jeg bare får det så fort som mulig og blir frisk igjen, så slipper jeg å tenke på det.

Nå er det kilder som melder at man kan bli syk flere ganger, så.. Jeg vet ikke om du "slipper å tenke på det" med det første. 

Anonymkode: ca490...4d3

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ettersom du ikke jobber og kan velge å være hjemme, hva er du så redd for da? At Korona bryter seg inn gjennom veggene for å ta deg?

Anonymkode: 3fb3c...7d7

vel, korona går via luft også, så hun kan jo bli smittet via ventilasjonsanlegget.

Anonymkode: 1e45f...c37

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Corona er ikke farlig for folk flest, det har lav dødlighet. Følg med på nyhetene selv og bruk sunn fornuft. 

Anonymkode: 57e36...c5d

Det er fortsatt flere som dør av Corona enn av influensa.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Gorilla skrev:

Så bra du får hjelp 💕 Håper det blir bedre for deg. Var det du som skrev at du var sykemeldt grunnet angst for viruset?

Nei :) Har ikke jobb 

ts

Skrevet

Det er ikke noe farligere enn influensaen som rammer folk hvert år, kjøttet du spiser som gir deg høyt blodtrykk og hjerte og karsykdommer eller løpingen du gjør utendørs som gjør at et lyn kan treffe deg, en seriemorder ser deg eller en bil kjører på deg. 
Jeg skjønner helt ærlig ikke dette oppstyret.

Anonymkode: f9519...df0

Skrevet

Plis, det er jo bare influensa, 1500 dør av det hvert år

Anonymkode: ad6d5...48a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så lett å få oversikt over hvor dødelig en sykdom er, for om man hoster, har feber og har litt vondt i kroppen, går man ikke til lege, man venter til det går over. Dermed kan man ha hatt influensa eller koronavirus uten at man har blitt med i statistikken. Eller man kan ha hatt en kraftig forkjølelse og rapportere om at man har hatt influensa om noen spør. I Norge er det vel ca 1000 som dør av influensa i en sesong, men dette er stort sett de svakeste. Foreløpig ser koronaviruset ut til å ha omtrent samme mønster som dette. I Kina har det vært større andel døde enn vanlig influensa, men det er de gamle og svake som får store pustevansker som dør, og det kan være vi i Norge snart kan behandle dette så dødeligheten går ned til omtrent en vanlig influensa. 

Av de i Kina er det 80 % (av dem som er oppdaget) som har et mildt sykdomsforløp. 15 % får noe pustevansker, men det gikk bra også med dem. 5 % får større problemer og store pustevansker, og litt under halvparten av disse har dødd. Det er i hovedsak gamle og andre med kroniske sykdommer som gjør at lungene ikke fungerer som normalt. Det som er positivt fra Kina er at færre barn og unge blir smittet enn det som var vanlig med SARS og andre koronavirus, og ingen små barn har dødd. 

Anonymkode: b8958...592

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt flere som dør av Corona enn av influensa.

0,4% sannsynlighet for å dø (om man i det hele tatt blir smittet) for unge mennesker er ikke noe jeg personlig ville låst meg inne for. Om jeg bare drar inn noe helt annet så er sannsynligheten for å bli gravid på p-piller ca 2% om man tar dem korrekt og ikke har diare og oppkast for eksempel, og jeg har enda ikke blitt gravid selv om jeg har hatt samleie ganske mange ganger, og til og med har jeg ikke blitt gravid av å ha glemt en pille eller hatt litt diare. Så da tenker jeg at jeg skal sannsynligvis også greie å ha coronavirus bra mange ganger uten å dø av det og. 

Anonymkode: 9c128...0b0

Skrevet

Jobber selv også i ambulansen og synes det er skummelt at av alle ting du er redd for å bli smittet ( eller smitte familien) av så er det influensavirus som blir hauset opp av medier. 

Hvert år dør det ca 900 mennesker i Norge pga influensa. De fleste av disse er gamle eller alvorlige syke,  barn og voksne dør også. 

Pust med magen og vask hender så går det nok bra✌🏻

Anonymkode: 57e36...c5d

Ja det kan høres rart ut at jeg er redd for denne typen smitte når jeg er borti mye annet i jobben. Men tror det er alt jeg leser i media som har skremt meg rett og slett. Tallene høres så skyhøye ut, og blir redd når jeg hører at friske unge mennesker dør (legene). Krisemaksimerer jo kanskje litt. Men så er det nå slik at det er smitte og krig jeg er redd for... Mens andre ting preller stort sett av av meg. 

Skrevet
2 minutter siden, Sizz- skrev:

Ja det kan høres rart ut at jeg er redd for denne typen smitte når jeg er borti mye annet i jobben. Men tror det er alt jeg leser i media som har skremt meg rett og slett. Tallene høres så skyhøye ut, og blir redd når jeg hører at friske unge mennesker dør (legene). Krisemaksimerer jo kanskje litt. Men så er det nå slik at det er smitte og krig jeg er redd for... Mens andre ting preller stort sett av av meg. 

Jeg synes det ikke er så rart at du er redd for akkurat det. Du har en familie du må tenke på . Jeg også kan takle andre ting , men akkurat dette synes jeg er skummelt. Og som du sier alt det man leser i media hjelper jo ikke. 
Synes du er tøff som jobber og står på uansett hva. 

• Liker 1
Skrevet

Nei :) Har ikke jobb 

ts

Har får mye ledig tid å tenke tull på da 🙂

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, EvenBeinlaus skrev:

Har får mye ledig tid å tenke tull på da 🙂

Kan jeg spørre om hvorfor du tenker at dette er tull? Det må da være lov for folk å være nervøse for slikt?

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvorfor du tenker at dette er tull? Det må da være lov for folk å være nervøse for slikt?

Er jo ikke verre enn influensa/kraftig forkjølelse i verste fall. Noen merker det ikke engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...