Gå til innhold

Helsepersonell og Corona

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan helsepersonell nekte å behandle folk med corona-smitte dersom vi får en epidemi her i Norge? I Kina har jo 2 leger dødd av dette her, og begge var relativt unge..

Anonymkode: 64749...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil nekte det, så burde du vel ikke jobbe i helsevesenet i utgangspunktet?

Anonymkode: 621da...8d6

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil nekte det, så burde du vel ikke jobbe i helsevesenet i utgangspunktet?

Anonymkode: 621da...8d6

Jeg jobber ikke som helsepersonell. Så det spørsmålet har ingenting med meg å gjøre.

ts

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan helsepersonell nekte å behandle folk med corona-smitte dersom vi får en epidemi her i Norge? I Kina har jo 2 leger dødd av dette her, og begge var relativt unge..

Hvis du nekter burde du få sparken for å ikke gjøre jobben din. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Hvis du nekter burde du få sparken for å ikke gjøre jobben din. 

Som sagt. Jeg jobber IKKE som helsepersonell. Spør på generelt grunnlag, om de faktisk kan nekte?

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt. Jeg jobber IKKE som helsepersonell. Spør på generelt grunnlag, om de faktisk kan nekte?

ts

Spiller vel ingen rolle om du jobber eller ikke. Svarte på generelt grunnlag. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan TVINGES til å gjøre en jobb her i Norge, men man må selvfølgelig da også ta konsekvensene om man nekter å gjøre jobben sin.

• Liker 5
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på at du kan. Hva hadde vel skjedd om helsepersonellet nekta å gjøre jobben sin😳 

(er for en gangs skyld glad for å være langtidssykemeldt fra jobben min i helsevesenet😎)

Anonymkode: d8a1c...823

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(er for en gangs skyld glad for å være langtidssykemeldt fra jobben min i helsevesenet😎)

Tragisk...

• Liker 3
Skrevet

I Norge har vi noe som heter høysmitte-team. Dette er helsepersonell som er spesielt opplært i sånn type smitte. Disse vil gå inn og behandle de som blir isolert på Norske sykehus. Hvis dette blir en epidemi vil flere få opplæring og kunne håndtere høysmitte. Hos oss er det kun høysmitte-team som går inn til disse smittede personene (ala Ebola etc) Da med høysmitteutstyr med oksygentank etc.

Anonymkode: 4318b...71c

• Liker 5
Skrevet

De kan jo bare ta på seg smitteutsyr... skjønner ikek hvorfor de skulle vært redd for smitte da.

Anonymkode: 35ff9...1e9

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De kan jo bare ta på seg smitteutsyr... skjønner ikek hvorfor de skulle vært redd for smitte da.

Anonymkode: 35ff9...1e9

Hvis du tar av deg smitteutstyr feil, hjelper det lite. Det kreves øvelse og opplæring i bruk.

Derfor det ikke er anbefalt for sivile å bruke munnbind f.eks. De vet ikke forskjellen på ulike munnbind, hva de beskytter mot, hvordan de skal sitte og ikke minst. De tar seg til ansiktet for å rette på maska hele tida!

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge har vi noe som heter høysmitte-team. Dette er helsepersonell som er spesielt opplært i sånn type smitte. Disse vil gå inn og behandle de som blir isolert på Norske sykehus. Hvis dette blir en epidemi vil flere få opplæring og kunne håndtere høysmitte. Hos oss er det kun høysmitte-team som går inn til disse smittede personene (ala Ebola etc) Da med høysmitteutstyr med oksygentank etc.

Langt i fra alle sykehus som har slike team på alle vakter. 

Det er vel prosedyrer på de fleste sykehus nå, og det er luftsmitte. Ebola er jo et helt annet risikopanorama (jeg personlig er mye mer nervøs for Ebola...) 

Anonymkode: cce9a...2b4

Skrevet

Nei, vi er pliktig til å hjelpe. Vi kan bli beordret på jobb. Om det anses som nødvendig kan de rett og slett kjøre rovdrift på helsearbeidere... Ingen kjære mor. Nekter man kan man miste jobben, man kan vel til og med miste autorisasjonen om de mener det går på om man er skikket. 

(Jeg er også langtidssyk og kommer ikke til å bli kontaktet for å jobbe. Om det skjer, så er det så dårlig stilt at pensjonister f.eks under 70, sykepleierstudenter etc blir beordret av myndighetene.... Men det tror jeg ikke skjer, det blir bare i ytterste verdens undergang scenario). 

Anonymkode: 2d5ee...77c

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg sterkt på at du kan. Hva hadde vel skjedd om helsepersonellet nekta å gjøre jobben sin😳 

Anonymkode: d8a1c...823

Høres ut som du har valgt feil yrke.. 

Anonymkode: 7783e...f02

• Liker 2
Skrevet

Har vi noen behandling for koronaviruset da, bortsett fra karantene og oppfordre folk til å gidde vaske hender,  bruke engangslommetørkle, ikke nyse eller hoste ut i lufta?  

Anonymkode: a6437...aa8

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har valgt feil yrke.. 

Jeg vil heller si at den du siterer er en person som verdsetter sin egen familie og barn høyere enn fremmede mennesker. Noe som er fullt forståelig! Jeg er helsepersonell, og er villig til å gi fra meg både autorisasjon og jobb til fordel for livet til mine to små barn. Jobben er en del av meg, men barna mine betyr alt. Må jeg bli arbeidsløs og bo på gata så gjør jeg heller det enn å dra med meg smitte hjem og ta livet av familien min fordi jeg syntes det vêr viktigere å redde alle andre enn dem. Det er  en dårlig mor det. 

Anonymkode: 2340a...e75

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si at den du siterer er en person som verdsetter sin egen familie og barn høyere enn fremmede mennesker. Noe som er fullt forståelig! Jeg er helsepersonell, og er villig til å gi fra meg både autorisasjon og jobb til fordel for livet til mine to små barn. Jobben er en del av meg, men barna mine betyr alt. Må jeg bli arbeidsløs og bo på gata så gjør jeg heller det enn å dra med meg smitte hjem og ta livet av familien min fordi jeg syntes det vêr viktigere å redde alle andre enn dem. Det er  en dårlig mor det. 

Hvem tror du skal hjelpe deg og din familie dersom dere blir rammet? Er det ok for helsepersonell å nekte deg behandling da?

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er pliktig til å hjelpe. Vi kan bli beordret på jobb. Om det anses som nødvendig kan de rett og slett kjøre rovdrift på helsearbeidere... Ingen kjære mor. Nekter man kan man miste jobben, man kan vel til og med miste autorisasjonen om de mener det går på om man er skikket. 

(Jeg er også langtidssyk og kommer ikke til å bli kontaktet for å jobbe. Om det skjer, så er det så dårlig stilt at pensjonister f.eks under 70, sykepleierstudenter etc blir beordret av myndighetene.... Men det tror jeg ikke skjer, det blir bare i ytterste verdens undergang scenario). 

Anonymkode: 2d5ee...77c

Men kan helsepersonell, som leger som jobber innenfor det kosmetiske, dermatologi osv, også bli beordret til å jobbe på sykehus dersom det trengs flere leger der?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du skal hjelpe deg og din familie dersom dere blir rammet? Er det ok for helsepersonell å nekte deg behandling da?

Selvfølgelig ville jeg syntes det hadde vært urettferdig, men om den personen som nekter har familie som han/hun verdsetter høyere enn oss så forstår jeg valget. Sånn er det jo bare. Vi prioriterer våre egne før alle andre, det er helt naturlig. Urettferdig for de det går ut over, men til syvende og sist handler det om å redde seg og sine. Resten får komme i andre rekke. 
vil du redde familien din eller fremmede mennesker? Svar helt ærlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...