AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Hei, Jeg er en mann i begynnelsen av tredveårene som endte i en annerledes situasjon enn hva jeg hadde planlagt for året. Tanken var å finne noen å dele livet med og datet i tur og orden et par jenter i løpet av våren 2019. De var ikke helt det jeg søkte etter slik at jeg beveget meg videre, men en av dem la igjen et minne i form av kjønnsvorter. I utgangspunktet én, men gjennom intimbarbering fikk den ene fort nye kompanjonger. Det var jo en veldig uheldig situasjon å havne i når jeg egentlig var klar for å starte et familieliv. HPV er en av de vangliste kjønnssykdommene og minst 70 % vil en gang i løpet av livet oppleve å få en HPV-infeksjon. 1 av 10 vil oppleve å få kjønnsvorter før 45 fylte år. Jeg er én blant mange. Derimot, endrer ikke denne vissheten problemene og bekymringene mine. Jeg er først og fremst usikker på prognosen for min HPV og hva det innebærer for mitt ønske om å finne noen dele livet mitt med. Jeg har nå en "bagasje" som jeg antar ikke godtas av alle og enhver. Det gjør meg litt motløs og følgelig at jeg har lagt familiedrømmen på hylla (for nå) da jeg opplever det skremmende å skulle informere noen jeg liker om min status og hva deres reaksjon vil være. Jeg søker av den grunn litt støtte og gjerne andres historier om HPV, dating og samliv. Anonymkode: 13c3a...af8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Hvorfor skulle dette påvirke noe som helst? Det er ikke normalt (eller pålagt, eller forventet) at man deler HPV-infeksjon med partnere. Det er så vanlig at hverken HPV eller Herpes-virus har noe som helst informasjonskrav. Få behandling for vortene så blir det ikke synlig, og så glemmer du hele saken, er mitt råd. Hadde nok virkelig lurt på hvor lite opplyst en mann (eller kvinne) var om en ny date hadde begynt å informere meg om slike ting, for å si det sånn. Anonymkode: e9062...db0 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Jeg er dame. Hadde hpv, men ikke vorter. Hadde den som kunne/Jan bli kreft. Måtte fjerne del. 6 mnd etter var jeg kvitt det og skal snart teste på nytt 1 år etter. Anonymkode: 5fe3b...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle dette påvirke noe som helst? Det er ikke normalt (eller pålagt, eller forventet) at man deler HPV-infeksjon med partnere. Det er så vanlig at hverken HPV eller Herpes-virus har noe som helst informasjonskrav. Få behandling for vortene så blir det ikke synlig, og så glemmer du hele saken, er mitt råd. Hadde nok virkelig lurt på hvor lite opplyst en mann (eller kvinne) var om en ny date hadde begynt å informere meg om slike ting, for å si det sånn. Anonymkode: e9062...db0 ? ? ? ? Så du har altså planer om å smitte partneren med kjønnsvorter og så bare "ja, stemmer, det har du fått av meg, og so what?" HPV kan jo også , noen typer, være veldig farlig i forhold til oralsex. At det er det viruset som kan forårsake strupekreft på den partneren som gir oralsex. Relativt .... i hue om du ikke forteller partneren din om at du har herpes eller kjønnsvorter. Til TS - så lenge du opplyser om det og tar forholdsregler for å minimere smitterisikoen så vil du helt sikkert finne deg en partner som syns det er ok Anonymkode: 34fc7...3b4 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Jeg ble sammen med en med det. Han var ærlig om det (vi hadde ikke sex til å begynne med, og han forklarte ikke hvorfor før han følte seg trygg på meg), og vi er nå sammen og har et aktivt sexliv. Enig med 3b4 som sier at det burde gå fint så lenge du er ærlig om det og tar forholdsregler. Lykke til! Anonymkode: 011ab...099 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har herpes og er åpen om det. Den nye partneren skal ha et valg. Det er en skikkelig klein samtale å ta, men det må gjøres. Det har blitt akseptert så langt. Jeg sier fra når jeg har utbrudd så avstår vi fra sex de dagene. Anonymkode: 2a921...249 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Mann.... jenter?? Nei, du får forbli singel tror jeg. Anonymkode: 4efef...5bd
annelis Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 Ta vaksine du. Mange ble kvitt hpv av vaksine. Min partner fikk ikke testet for hpv for i Norge testes ikke menn. Så jeg skal ta hiv test hos gynekolog og om jeg har så ta jeg vaksine og kjæresten min vil ta også. Snakk ærlig med partneren din. Det går så bra 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har hatt kjønnsvorter. Har hørt fra flere leger om at man ikke har hatt utbrudd på 6 mnd så kan man regne seg som smittefri. Jeg tok HPV-vaksinen etter utbrudd etter anbefaling fra hudlege, som sa at det hos flere kan ha hindret senere utbrudd siden immunforsvaret nå er stimulert til å arbeide mot viruset. Det er nok ikke helt sikkert, men er jo verdt et forsøk. Samtidig er man jo vaksinert for 9 ulike typer HPV, og slipper å få disse som dermed hindrer videre spredning. Det er vel ca 6 mnd siden jeg fjernet min siste vorte, og jeg har ikke fått noen flere (bank i bordet!!!). Jeg kommer ikke til å informere partnere om dette. Dette er også noe flere leger har fortalt meg at ikke er nødvendig, da det er så utrolig vanlig og sjansen for å smitte noen når man ikke har utbrudd er LITEN. Det er uansett lurt å bruke kondom da (spesielt om man driver med tilfeldig sex), mye annet rusk der ute jeg absolutt ikke vil ha. Anonymkode: cc6da...299 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 Du kan forresten ikke vite om det var en av de to jentene som ga deg kjønnsvorter (med mindre de er de eneste du har hatt sex med), fordi viruset kan ligge latent i årevis. Anonymkode: cc6da...299 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 Du (og andre) kan være bærer av HPV viruset uten at man ser synlige vorter. Det kan hende at drømmedama du møter er smittet med HPV uten vorter og uten at hun vet det. jeg tenker: senk skuldrene. Dette går bra. Ta HPV vaksinen for den kan hjelpe. Og anbefal ny partner å vaksinere seg også, kan hende hun allerede er vaksinert. Anonymkode: 0091c...b54 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: ? ? ? ? Så du har altså planer om å smitte partneren med kjønnsvorter og så bare "ja, stemmer, det har du fått av meg, og so what?" HPV kan jo også , noen typer, være veldig farlig i forhold til oralsex. At det er det viruset som kan forårsake strupekreft på den partneren som gir oralsex. Relativt .... i hue om du ikke forteller partneren din om at du har herpes eller kjønnsvorter. Til TS - så lenge du opplyser om det og tar forholdsregler for å minimere smitterisikoen så vil du helt sikkert finne deg en partner som syns det er ok Anonymkode: 34fc7...3b4 Nei, man bare lar være å innrømme det, noensinne Man kan aldri vite hvem som smittet deg. Det er så vanlig at det derfor ikke er pålagt at man sier fra om det. Hverken hpv eller herpes. Andre kjønnssykdommer er det ulovlig å ikke fortelle om. Og ja, hpv kan gi kreft, og derfor er det svært bra det ikke er noe krav om hverken testing eller informasjon til partner, ellers kunne man begynt å skylde på andre, noe som er vanvittig siden så mange får en hpv-infeksjon i løpet av livet. Ikke vet man når man er virusfri heller, noe som er svært sannsynlig, siden det går tilbake igjen av seg selv i de fleste tilfeller. Mennesker som er så lite opplyste og så dumme at de tror de må opplyse om slike selvfølgeligheter (altså, har man ubeskyttet sex, bør man ANTA at partneren har hatt eller har eller får en hpv/herpes-smitte i løpet av livet uansett), så er det et bevis på hvor lite kunnskap man har om dette. For å oppsummere: Man skal ikke opplyse partner om HPV eller herpes, man kan aldri vite om man faktisk er smittebærer lenger eller ikke. Anonymkode: e9062...db0 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 Hatt hpv og gjentatte celleforandringer med to koniseringer over en 10 års periode. Usikker på om det var mannen eller meg som hadde det først men til tross for vaksiner dør det ikke ut hos meg. Var åpen om det fra første test til kjæresten den gang vi oppdaget det men hatt et helt normalt forhold Anonymkode: e946e...988
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 9 timer siden, annelis skrev: Ta vaksine du. Mange ble kvitt hpv av vaksine. Min partner fikk ikke testet for hpv for i Norge testes ikke menn. Så jeg skal ta hiv test hos gynekolog og om jeg har så ta jeg vaksine og kjæresten min vil ta også. Snakk ærlig med partneren din. Det går så bra HPV-vaksinen dekker ikke alle HPV-typer og man kan ikke bli kvitt en av de HPV-typene man har allerede fått av å ta vaksinen. HPV-vaksinen dekker ikke for de formene av HPV man kan få kjønnsvorter av, men den dekker for 3 av typene HPV man kan få kreft av. HPV-virusene forsvinner som regel av seg selv innen noen år. Man har nylig begynt å teste kvinner for de HPV-typene som kan gi celleforandringer og kreft ved celleprøve fra 25-årsalder, men man tester ikke for de HPV-typene som har lav risiko for å utvikle seg til kreft, som blant annet de typene man kan få kjønnsvorter av. Anonymkode: 21d1c...1f7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: HPV-vaksinen dekker ikke alle HPV-typer og man kan ikke bli kvitt en av de HPV-typene man har allerede fått av å ta vaksinen. HPV-vaksinen dekker ikke for de formene av HPV man kan få kjønnsvorter av, men den dekker for 3 av typene HPV man kan få kreft av. HPV-virusene forsvinner som regel av seg selv innen noen år. Man har nylig begynt å teste kvinner for de HPV-typene som kan gi celleforandringer og kreft ved celleprøve fra 25-årsalder, men man tester ikke for de HPV-typene som har lav risiko for å utvikle seg til kreft, som blant annet de typene man kan få kjønnsvorter av. Anonymkode: 21d1c...1f7 Jo, Gardasil 9 beskytter mot de typene HPV som gir vorter. Den som ble gitt gratis til folk under en viss alder gjør ikke. Hudlegen min forklarte at i noen tilfeller så klarer ikke immunforsvaret å fange opp at man er smitta av den HPV-typen som gir kjønnsvorter, fordi det er ikke en viktig prioritet for kroppen (det er jo ikke skadelig annet enn at det er sjenerende). Tar man vaksinen, er det en del tilfeller som tyder på at man kan unngå tilbakefall fordi kroppen nå har antistoffer som gjenkjenner antigenene til viruset, og dermed kan hindre nye utbrudd. Dette er foreløpig bare en teori, men jeg tenker det er verdt et forsøk for TS. Anonymkode: cc6da...299
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 Gar 23 hours ago, AnonymBruker said: HPV-vaksinen dekker ikke alle HPV-typer og man kan ikke bli kvitt en av de HPV-typene man har allerede fått av å ta vaksinen. HPV-vaksinen dekker ikke for de formene av HPV man kan få kjønnsvorter av, men den dekker for 3 av typene HPV man kan få kreft av. HPV-virusene forsvinner som regel av seg selv innen noen år. Man har nylig begynt å teste kvinner for de HPV-typene som kan gi celleforandringer og kreft ved celleprøve fra 25-årsalder, men man tester ikke for de HPV-typene som har lav risiko for å utvikle seg til kreft, som blant annet de typene man kan få kjønnsvorter av. Anonymkode: 21d1c...1f7 Gardasil 9 beskytter mot typene 6, 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 58 (som kan gi kreft og/eller forstadier til kreft) og type 6 og 11 som kan gi vorter. Anonymkode: cc6da...299 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 Ville informert om det litt ut i dating fasen, når du føler det begynner å bli seriøst og før dere slutter med kondom har selv kjønnsvorter, har det medfødt og bare hatt ett utbrudd hele livet. Informerte mannen min om det, både for min samvittighets del, og for at ikke han skulle bli skremt om det plutselig var utbrudd en dag og jeg ikke fikk det med meg, da de er bitte små. Det gjorde han absolutt ingenting, vi er nå gift og alt så tenker at holder du det for deg selv kommer du til å dø av dårlig samvittighet, senest den dagen partner kanskje får et utbrudd eller noe. Så like greit å få det av hjertet tidlig, det vil nok ikke påvirke noe Anonymkode: 40d78...788 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gar Gardasil 9 beskytter mot typene 6, 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 58 (som kan gi kreft og/eller forstadier til kreft) og type 6 og 11 som kan gi vorter. Anonymkode: cc6da...299 Jeg gikk ut i fra Cervarix Anonymkode: 21d1c...1f7 1
annelis Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 On 2/27/2020 at 8:51 PM, AnonymBruker said: HPV-vaksinen dekker ikke alle HPV-typer og man kan ikke bli kvitt en av de HPV-typene man har allerede fått av å ta vaksinen. HPV-vaksinen dekker ikke for de formene av HPV man kan få kjønnsvorter av, men den dekker for 3 av typene HPV man kan få kreft av. HPV-virusene forsvinner som regel av seg selv innen noen år. Man har nylig begynt å teste kvinner for de HPV-typene som kan gi celleforandringer og kreft ved celleprøve fra 25-årsalder, men man tester ikke for de HPV-typene som har lav risiko for å utvikle seg til kreft, som blant annet de typene man kan få kjønnsvorter av. Anonymkode: 21d1c...1f7 Anbefaler deg å melde deg inn i fb gruppe om hpv vaksine. Flere der ble kvitt kronisk hpv etter vaksine 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #20 Skrevet 3. mars 2020 Takk for alle de fine kommentarene deres og gode råd. Jeg lot det gå noen dager for å se responsen da jeg ventet at svarene ville komme litt sporadisk. Jeg kommer til å være ærlig mot fremtidige partnere da jeg selv ville gjerne visst om eventuelle risikoer ved å ha samleie med en person hvis det skulle være noen. Det er ikke en god start å begynne noe på en løgn eller å beklage i etterkant med at "det var meg, men det er jo ikke farlig - alle har det jo". Igjen, takk til dere. Nå får vi bare se hvordan ting blir etter at jeg har ferdiggjort behandling og tatt vaksinene. Forhåpentligvis møter jeg noen forståelsefulle etter det. Ha en fortsatt fin kveld. Anonymkode: 13c3a...af8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå