Gå til innhold

Hva feiler det henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke om jeg poster dette i riktig kategori, men jeg prøver.

For ca. et år siden ble jeg kjent med ei kvinne i 30-årene helt sånn tilfeldig. Hun er nyinnflyttet til tettstedet jeg bor i for å studere, så hun virket som ei ganske normalt, sosialt vesen ute etter nye venner.

Etter å ha møtt henne i ny og ne, begynte jeg å tenke litt; hun snakker kun om seg selv. Ting hun har oppnådd, «høystatus» jobber hun har hatt og hvor mye bedre hun er enn alle de andre studentene. Leker smart og graver etter de dypeste og vanskeligste ordene, og prøver alltid å lære andre noe.

Ofte ringer hun og spør om jeg er ledig og spør om hun kan komme en tur. Sjelden sier jeg nei, og de gangene hun kommer, så snakker hun som sagt om seg selv, lytter ikke til det jeg har å si, og som regel er meningene mine feil mens hennes er korrekte. Hun virker også veldig stresset. Når hun kommer, så sitter hun ikke lenger enn 45 minutter, før hun sier hun må hjem igjen for hun skal ha skrive obligatoriske oppgaver eller lese til eksamen. De gangene jeg har spurt henne om å bli med ut en tur eller noe, så takker hun nei og unnskylder med at hun må lese. Virker som hun vil være sosial bare når hun har behov for det.

Det skal også sies at hun er veldig lett krenkbar. Hun blir veldig lett fornærmet om jeg så å si har en mening om et eller annet følsomt tema eller kommer med et nøytralt spørsmål til henne som hun tydeligvis ikke liker eller vil svare på. Hennes reaksjon er da at hun fryser opp helt, stirrer meg inn i øyne og spør hvorfor jeg sier sånn, om jeg er gal, eller så holder hun en monolog der hun «forklarer» meg ting og tang og «håner» meg, (gaslighting). Jeg bare smiler og bytter tema, men de gangene jeg svarte henne imot, så ser jeg at hun blir sur og mumler noe for seg, og etter noen minutter så smiler hun igjen og snakker sånn «helt vanlig».

Må nevne at jeg er mann og hun er lesbisk.

Noen som kan sette en diagnose på henne ut ifra det jeg skrev? For meg virker det som hun er narsissistisk og kanskje bipolar, men nå er ikke jeg psykiater.

Anonymkode: 50cb7...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavt selvbilde. Hun snakker om seg selv fordi hun vil ha validering fra andre mennesker. 

Anonymkode: adc36...03d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissistiske trekk ihvertfall. Vanskelig å skulle avgjøre om hun burde hatt en diagnose. 

Anonymkode: 1ca25...6cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som et menneske som ikke har så gode sosiale ferdigheter, en som ikke har fått trent nok i årene. Hadde ikke funnet en diagnose på henne utifrå det du skriver. 

Anonymkode: ef13f...0da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Kanskje du skal slutte å omgås henne?

Du virker ikke som en venn man vil ha i livet sitt. Jeg tipper du har flere diagnoser enn henne ...

Anonymkode: 9fc0f...45a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Lavt selvbilde. Hun snakker om seg selv fordi hun vil ha validering fra andre mennesker. 

Anonymkode: adc36...03d

Hun virker ganske sikker på seg selv, og får til mye av det hun driver med. Men virker som hun må "trykke ned" andre for at hun skal få en boost og føle seg bedre.

Anonymkode: 50cb7...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen venn av henne da. Venner snakker ikke som du gjør, og så vil du at folk skal diagnotisere henne?!  Wtf 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig interessert i å finne ut hvorfor hun er som hun er så må du begynne å spørre henne hva som ligger bak når hun kritiserer andre feks, eller hvorfor hun aldri blir på sosiale ting, det kan være hva som helst.

Men ditt utgangspunkt, å finne ut hva som feiler henne og diagnostisere henne kommer ikke til å hjelpe deg for å si det sånn.

Hvorfor gidder du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh. Kanskje du skal slutte å omgås henne?

Du virker ikke som en venn man vil ha i livet sitt. Jeg tipper du har flere diagnoser enn henne ...

Anonymkode: 9fc0f...45a

 

2 minutter siden, SoWhat? said:

Du er ingen venn av henne da. Venner snakker ikke som du gjør, og så vil du at folk skal diagnotisere henne?!  Wtf 

Jeg skrev ingen steder at jeg er venn med henne? Hvorfor svarer dere om dere ikke kan holde dere on topic?

 

2 minutter siden, Menchit said:

Hvis du er veldig interessert i å finne ut hvorfor hun er som hun er så må du begynne å spørre henne hva som ligger bak når hun kritiserer andre feks, eller hvorfor hun aldri blir på sosiale ting, det kan være hva som helst.

Men ditt utgangspunkt, å finne ut hva som feiler henne og diagnostisere henne kommer ikke til å hjelpe deg for å si det sånn.

Hvorfor gidder du?

Hun er nesten på gråten hvis jeg spør om noe hun kan oppfatte som et "angrep" på henne. Så til spørsmålet ditt hvorfor jeg gidder? Nei, jeg gidder ikke. Jeg er kun interessert i å høre andres mening på det jeg spurte om, og om noen har vært borti lignende mennesker.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg skrev ingen steder at jeg er venn med henne? Hvorfor svarer dere om dere ikke kan holde dere on topic?

 

Hun er nesten på gråten hvis jeg spør om noe hun kan oppfatte som et "angrep" på henne. Så til spørsmålet ditt hvorfor jeg gidder? Nei, jeg gidder ikke. Jeg er kun interessert i å høre andres mening på det jeg spurte om, og om noen har vært borti lignende mennesker.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Så hvorfor i all verden omgås du henne? Og hva du mener med "nøytrale" spørsmål lurer jeg på. Ingen "fryser til" og spør om du er gal om de får et nøytralt spørsmål.

Hun trenger ikke å ha en diagnose i det hele tatt. Om hun skryter, så bør det ikke feile henne noe. Ikke om hun er besserwisser heller.

Folk er ulike, og om de skiller seg ut på noen områder, så trenger de ikke å ha noen diagnose! Og hvorfor du vil putte henne i en bås skjønner jeg ikke. Det virker ikke som om du liker henne, så fatter ikke intensjonen din her

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan sette diagnose på henne her.

Men, selv om du ser trekk av noe du tenker kan være så bør heller ikke du trekke for raske slutninger.

Jeg har møtt flere med slike trekk, da til det helt psyke. Men har også trekk selv som kunne vært forvekslet, spesielt i den tiden jeg slet med angst. Jeg har "ordflom", så jeg kan finne på å snakke i 20min uten stopp (ikke om meg selv da, men om temaet er meg så ja), og pga. opplevelser i livet tidligere så ble jeg veldig sårbar når folk kom inn på disse temaene, det som var "null problem" for andre var stort for meg. Jeg har endret meg noe over tid, men jeg ser fortsatt at noe kan forveksles for en utenforstående. Jeg har forsøkt å gå etter de tingene i meg som er narsissistiske, jobbe med dem. På den andre siden har jeg vært den som ble mobbet, den som gjemte seg bort, den som ble utsatt for vold, så her finnes litt av alt.

Poenget mitt er, om du ikke er i forhold eller familie, så ta avstand og/eller si klart i fra! Du taper ingenting på dette, og om hun ikke er "helt borte vekk" så kan det hende hun våkner litt om hun får en real oppvekker av noen. Du trenger ikke "hyle det ut" men si, nå vil jeg ha ordet, og så forklarer du hva du skriver her til henne, og ser hva som skjer videre. Enten mister du henne som bekjent, eller så våkner hun opp etterhvert og blir en bedre venn.

Anonymkode: 1755b...bd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen kan sette diagnose på henne her.

Men, selv om du ser trekk av noe du tenker kan være så bør heller ikke du trekke for raske slutninger.

Jeg har møtt flere med slike trekk, da til det helt psyke. Men har også trekk selv som kunne vært forvekslet, spesielt i den tiden jeg slet med angst. Jeg har "ordflom", så jeg kan finne på å snakke i 20min uten stopp (ikke om meg selv da, men om temaet er meg så ja), og pga. opplevelser i livet tidligere så ble jeg veldig sårbar når folk kom inn på disse temaene, det som var "null problem" for andre var stort for meg. Jeg har endret meg noe over tid, men jeg ser fortsatt at noe kan forveksles for en utenforstående. Jeg har forsøkt å gå etter de tingene i meg som er narsissistiske, jobbe med dem. På den andre siden har jeg vært den som ble mobbet, den som gjemte seg bort, den som ble utsatt for vold, så her finnes litt av alt.

Poenget mitt er, om du ikke er i forhold eller familie, så ta avstand og/eller si klart i fra! Du taper ingenting på dette, og om hun ikke er "helt borte vekk" så kan det hende hun våkner litt om hun får en real oppvekker av noen. Du trenger ikke "hyle det ut" men si, nå vil jeg ha ordet, og så forklarer du hva du skriver her til henne, og ser hva som skjer videre. Enten mister du henne som bekjent, eller så våkner hun opp etterhvert og blir en bedre venn.

Anonymkode: 1755b...bd4

Takk for godt og utfyllende svar.

Jeg har tatt avstand for en stund siden, men hun tar ikke hintet. Hun har behov for å "tømme" seg ut til meg. På den måten hun snakker, så virker det som hun er den mest populære her, men såvidt jeg vet, har hun ingen venner utenom skole.

På en måte synes jeg synd på henne, men vil også kutte ut kontakten helt. Fordi som nevnt ovenfor, gaslighter hun.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte synes jeg synd på henne,

hvorfor det? 

det virker som hun har et ganske spennende liv...

min førsteinntrykk var at du virker normal, balansert, noen som analyserer og tenker gjennom ting, du har stabilitet....

fra et annet synspunkt, ditt liv kan være kjedelig i forhold til henne? 

hun virker mer dynamisk, alt rundt henne går i bevegelse....

hva "feiler" henne at kanskje hun har litt kaotisk og uorganisert liv - som mer typisk i 20årene...men hun er i 30årene så forventningen er at hun burde være mer "normal"....

samtidig studerer hun, så dette gir henne trygge rammer, jeg ville ikke bekymre mye om henne...basert på alle opplysninger du ga oss i denne tråden, jeg synes at hun har det bra!

Endret av Energidronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Energidronning said:

hvorfor det? 

det virker som hun har et ganske spennende liv...

min førsteinntrykk var at du virker normal, balansert, noen som analyserer og tenker gjennom ting, du har stabilitet....

fra et annet synspunkt, ditt liv kan være kjedelig i forhold til henne? 

hun virker mer dynamisk, alt rundt henne går i bevegelse....

hva "feiler" henne at kanskje hun har litt kaotisk og uorganisert liv - som mer typisk i 20årene...men hun er i 30årene så forventningen er at hun burde være mer "normal"....

samtidig studerer hun, så dette gir henne trygge rammer, jeg ville ikke bekymre mye om henne...basert på alle opplysninger du ga oss i denne tråden, jeg synes at hun har det bra!

Åja, så du tenker at en som gaslighter andre, presser dem ned og snakker kun om seg selv, virker som en normal og balansert person?

Anonymkode: 50cb7...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har i hvert fall ingenting med bipolar å gjøre

Anonymkode: 540ad...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det nødvendig å sette en diagnose på noen som er litt annerledes i følge deg?

Bipolar er det ihvertfall ikke 😂 Kan hende hun har dårlige sosiale ferdigheter, eller er litt mer umoden og trenger oppmerksomhet når det passer henne. Men det betyr ikke at hun har en diagnose.

Anonymkode: 96781...397

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det nødvendig å sette en diagnose på noen som er litt annerledes i følge deg?

Bipolar er det ihvertfall ikke 😂 Kan hende hun har dårlige sosiale ferdigheter, eller er litt mer umoden og trenger oppmerksomhet når det passer henne. Men det betyr ikke at hun har en diagnose.

Anonymkode: 96781...397

Hva vet du om det? Når man går fra å være "normal" og blid, til sur og nesten begynner å grine av en uskyldig mening eller et spørsmål så er det noe alvorlig galt.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vet du om det? Når man går fra å være "normal" og blid, til sur og nesten begynner å grine av en uskyldig mening eller et spørsmål så er det noe alvorlig galt.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Men det har fortsatt ingenting med bipolar å gjøre.

Anonymkode: 540ad...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det? Når man går fra å være "normal" og blid, til sur og nesten begynner å grine av en uskyldig mening eller et spørsmål så er det noe alvorlig galt.

Anonymkode: 50cb7...a6c

Bipolar er ikke et personlighetsavvik. 
man har ofte lange normale perioder og uten medisin perioder på uker/måneder i dyp depresjon nærmest sengeliggende og på selvmordets rand pga psykiske smerter. Eller perioder med mani der man ikke sover og bruker sykt mye penger og veldig aktiv  seksuelt og ender ofte i psykose og tvangsinnleggelse 

i stabile perioder er bipolare helt normale og ulike som alle andre mennesker 

Endret av Marye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...