Gå til innhold

Ville du ha kjøpt en bil med heftelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å selge min bil, men har heftelser. Vanlig markedspris for den type bil er ca 60 000 - 70 000. Jeg ønsker å selge den for 13 000 men være åpen om heftelser på den. 

Har kommet i en vanskelig situasjon. Hvor inkassoene ikke vil ha bilen, samtidig som jeg bor i utlandet og ikke trenger den. Den har bare stått de siste to årene. Synd at den ikke blir brukt, når den har gått lite og er pen og god bil.

Anonymkode: bdcca...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å selge min bil, men har heftelser. Vanlig markedspris for den type bil er ca 60 000 - 70 000. Jeg ønsker å selge den for 13 000 men være åpen om heftelser på den. 

Har kommet i en vanskelig situasjon. Hvor inkassoene ikke vil ha bilen, samtidig som jeg bor i utlandet og ikke trenger den. Den har bare stått de siste to årene. Synd at den ikke blir brukt, når den har gått lite og er pen og god bil.

hvor store heftelser? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello said:

hvor store heftelser? 

Gjelden er den samme som bilen koster i markedsprisen. 

Men den har jo fine bmw orginale felger, gått lite for sitt års modell. Salongen innvendig er renset. Og bilen har ikke rust. Kun to eiere på den. 

Er det lov å omregistrere den til utenlandske skilter? Fordi den bare står jo der. Redd at den blir stjålet en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelden er den samme som bilen koster i markedsprisen. 

Men den har jo fine bmw orginale felger, gått lite for sitt års modell. Salongen innvendig er renset. Og bilen har ikke rust. Kun to eiere på den. 

Er det lov å omregistrere den til utenlandske skilter? Fordi den bare står jo der. Redd at den blir stjålet en dag.

Så du mener noen skal betale deg ekstra for å ta over en bil med gjeld? I min verden er den bilen uselgelige. Dersom markedspris er 70 000,- tror jeg du kunne fått 40 000 for den inklusiv gjeld. Forutsatt god stand, og det er den neppe når den har stått stille i to år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som ikke er brukt på 2 år har "stått seg ihjel". Bruker å komme masse små og store feil etterhvert på slike biler. Jeg styrer glatt unna slike biler, det finnes nok av andre biler som er tatt vare på. Selv min veteranbil fra 1972 som bare brukes på sommeren blir startet opp en gang i uka, og kjørt gjennom girene på vinteren. 

Når det gjelder å kjøpe bil med heftelser, så kan dette gjøres enkelt. Du som selger skaffer ett skriv fra de som eier heftelsene på hvor mye som står igjen. Du og kjøper drar sammen og betaler inn alle heftelsene, og kjøper gir deg det overskytende. Er heftelsene større enn hva en kjøper er villig til å gi for bilen, så må du enten betale for å bli kvitt bilen, eller så får du ikke solgt bilen.

Ingen kjøper en bil med heftelser. 

Anonymkode: dcd34...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde kjøpe bil med heftelser uten at de blir slettet ved salget, ev. da med oppgjøret for bilen. En fremmed person som kjører rundt og er avhengig av at du betjener lånet for at banken ikke skal ta bilen, det faller jo på sin egen urimlighet.

Anonymkode: afd61...b75

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei helt uaktuelt, heftelser må være slettet før jeg kjøper.

Anonymkode: 79ce7...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei, heftelser skal slettes ved salg! 
Du kan jo prøve å gi den bort, men tvilsomt at noen med litt forstand vil ta i mot. 

Anonymkode: e2a8f...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig umulig. Om bilen har stått i to år, er den sannsynligvis muggen i interiør og AC. Heftelser gir som regel verdifradrag som er større enn selve heftelsen, så du bør slette den først og siden selge bilen. Alternativet ellers er jo personlig konkurs.

Anonymkode: fe52c...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med banken som har pant i bilen og få til en løsning, evt noe bruktbilforhandlere.

Endret av poli10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste for kjøper er at du legger ved betalingsinfo for heftelsen når du selger bilen, og at det er medregna i totalsummen. Kjøper betaler ned heftelsen, og mellomlegget går til deg. Dvs:

Bilen selges for 60 000. Har heftelse på 40 000

Kjøper betaler deg 20 000, og 40 000 til banken.

Som ved privatsalg ellers er det alltid litt knot med penger først eller bil først, osv. Det er generelt ikke en ideell situasjon å være i for verken selger eller kjøper.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter salgsprisen til det du vil ha pluss gjeld. Så betaler ny eier direkte til kreditorene (hvis de låner penger fikser banken dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du setter salgsprisen til det du vil ha pluss gjeld. Så betaler ny eier direkte til kreditorene (hvis de låner penger fikser banken dette).

Det var det jeg skrev...i forrige uke 😝

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pierre Gynt skrev:

Det var det jeg skrev...i forrige uke 😝

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men jeg er mer interessert i å skrive enn å lese. Veldig sjeldent jeg leser mer enn overskriften av HI og kanskje en setning eller to av innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men jeg er mer interessert i å skrive enn å lese. Veldig sjeldent jeg leser mer enn overskriften av HI og kanskje en setning eller to av innlegget. 

Fair enough. Du forklarte det på en enklere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Kanskje derfor du ofte fremstår som så obsternasig? En (kjøre-) lærer bør være i stand til å lytte også, ikke bare snakke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje derfor du ofte fremstår som så obsternasig? En (kjøre-) lærer bør være i stand til å lytte også, ikke bare snakke. 

Hva er en kjørelærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva er en kjørelærer?

En mann med lav IQ, åpenbart.

Anonymkode: 8a48f...741

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Å kjøpe en bil med heftelser er jo å kjøpe gjelda. Hvorfor skulle jeg kjøpe en bil med heftelser like store som bilens markedsverdi OG betale 13.000 ekstra hvis jeg kan kjøpe en bil uten heftelser for markedsverdien? Det realistisk beste du kan håpe på  er å få gitt bort bilen mot at mottaker betaler heftelsene, altså gjelda di. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...