Gå til innhold

Asperger test: Hvor mange har asperger på KG?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Håper folk her er klar over at å få høy score, eller en score som ifølge testen indikerer autisme ikke er det samme som at du faktisk har autisme.

På samme måte som at du er en ryddig person som også liker å sortere og å ha orden rundt deg IKKE nødvendigvis betyr at du har tvangslidelse. Eller på samme måte som at en som elsker å våre aktiv, liker å trene, dra på fjellturer og i tilegg er ganske utadvendt IKKE nødvendigvis har ADHD.

Autisme er jo en eller flere feilkoblinger i hjernen (vedder på at innen 5-10år så kan man diagnostisere autisme ved hjernescanning). De med litt alvorligere grader av autisme har ikke språk i det hele tatt og begynner kanskje ikke å gå før 5årsalderen. Dessuten så er aspergerdiagnosen fjernet fra diagnosemanualen og byttet ut med autisme. De som tidligere ble diagnostisert med asperger har jo såpass problemer med kommunikasjon og forståelse at det vil være ganske synlig for omverden. Det er med andre noe HELT annet enn å kun være introvert og ha en spesialinteresse man bruker mye tid på..

Anonymkode: 09a8d...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

11-21fikk jeg.

Anonymkode: 1e6fb...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg fikk 36. Jeg har dog ikke asperger, men adhd. Man trenger forøvrig ikke ha noen av delene for å score høyt på testen. 

Anonymkode: 1ae4e...795

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener å huske at jeg fikk 36. Jeg har dog ikke asperger, men adhd. Man trenger forøvrig ikke ha noen av delene for å score høyt på testen. 

Anonymkode: 1ae4e...795

Kan adhd/asperger ha like trekk? Jeg føler noe er "galt"med meg men vet ikke helt hva.Føler det blir værre.Skal ta det med legen.

Anonymkode: 1e6fb...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 poeng. Jeg føler selv at jeg kunne hatt Asperger-diagnose, for jeg har sosial angst, trives ikke i store grupper om jeg ikke er 100% komfortabel med folk, jeg har veldig vanskelig for å få meg venner og mange synes jeg er rar. 
men så har jeg tre bekjente med Asperger og jeg fungerer mye bedre enn dem, og har lite til felles med dem, så vanskelig å vite. 

Anonymkode: eebeb...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Testen var vanskelig fordi jeg er veldig fleksibel og ambivert av natur; jeg elsker å gå på bibliotek OG på fest (selv om jeg blir typisk norsk awkward hvis jeg ikke kjenner noen der), liker å være alene og sammen med andre (jeg får energi av begge deler som ambivert), gå på teater OG på museum, jeg elsker å planlegge reiser i detalj men kan også ta turer på sparket hvis jeg får muligheten. Så jeg har nok ikke Asperger😅

Anonymkode: fc0f1...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 tror jeg er litt på spekteret

Anonymkode: 1cb3b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 poeng :P

Anonymkode: 0a8bd...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan adhd/asperger ha like trekk? Jeg føler noe er "galt"med meg men vet ikke helt hva.Føler det blir værre.Skal ta det med legen.

Anonymkode: 1e6fb...1b1

Ja, det er flere likhetstrekk. Og noen vesentlige forskjeller. Dette er bare et eksempel (lister ikke opp alle symptomer/utfordringer). 


 

aspergers-diagnosis-and-treatment-clarkston-mi.jpg

Anonymkode: 1ae4e...795

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

21 poeng. Jeg føler selv at jeg kunne hatt Asperger-diagnose, for jeg har sosial angst, trives ikke i store grupper om jeg ikke er 100% komfortabel med folk, jeg har veldig vanskelig for å få meg venner og mange synes jeg er rar. 
men så har jeg tre bekjente med Asperger og jeg fungerer mye bedre enn dem, og har lite til felles med dem, så vanskelig å vite. 

Anonymkode: eebeb...fe8

Å være på autisme spekteret dreier seg om langt mer enn å ikke trives med mennesker og å være rar. Men hvis du føler at du har såpass utfordringer at du ikke fungerer godt, at det påvirker livskvalitet, så bør du snakke med fastlegen om utredning. Jeg er veldig rar, liker ikke mennesker så godt, fungerer ikke godt sosialt, og har ikke asperger. 

Anonymkode: 1ae4e...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 5 😅

Anonymkode: 37823...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18. Har ADHD, så det er noen overlapp. Men var gjennom grundig utredning, med psykiater, allmenlege og nevropsykolog, så om det hadde vært asperger i bildet regner jeg med de ville tatt det opp. 

Jeg er glad i rutiner, men sliter med å følge dem ... 😅

Anonymkode: 3fc3f...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6, jeg har ADHD

Anonymkode: b9b15...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 😆 Men det er ingen overraskelse… jeg har diagnosen…

Anonymkode: 4f366...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16, men jeg tror fort jeg kunne scoret høyere om spørsmålene var mer konkrete. Syntes de dekket over for store ting slik at svarene blir litt feil. Jeg koser meg med familie og venner f.eks, men hater firmafester og jobbarrangementer. Svarer jeg da at jeg liker tilstelninger? Har min daglige rutine og elsker det, liker ikke at andre avbryter mine planer, men kan godt gjøre ting spontant alene. Svarer jeg da at jeg ikke kan være spontan? Er jo bare introvert og gleder meg til fritiden min, dermed plager uventede forespørsler meg 😅 Men har mye jeg ser er litt rigid og min mor pleier å si jeg er på spekteret på spøk, med litt alvor bak 😅

Anonymkode: 7162d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

16, men jeg tror fort jeg kunne scoret høyere om spørsmålene var mer konkrete. Syntes de dekket over for store ting slik at svarene blir litt feil. Jeg koser meg med familie og venner f.eks, men hater firmafester og jobbarrangementer. Svarer jeg da at jeg liker tilstelninger? Har min daglige rutine og elsker det, liker ikke at andre avbryter mine planer, men kan godt gjøre ting spontant alene. Svarer jeg da at jeg ikke kan være spontan? Er jo bare introvert og gleder meg til fritiden min, dermed plager uventede forespørsler meg 😅 Men har mye jeg ser er litt rigid og min mor pleier å si jeg er på spekteret på spøk, med litt alvor bak 😅

Anonymkode: 7162d...65b

Det er en mening med at noen av spørsmålene ikke er konkrete. Det er for å kartlegge hvordan man tenker. F.eks på spørsmål om man vil velge bibliotek eller selskap (husker ikke spørsmålet helt), så er det jo mange nyanser innenfor dette. Jeg hater å lese bøker, så sånn sett ville det vært naturlig å ikke velge bibliotek. Men bibliotek symboliserer ro og fred, mens sosiale tilsetninger symboliserer støy. Derfor valgte jeg bibliotek. 

Anonymkode: 1ae4e...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...