AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #21 Skrevet 1. mars 2020 " lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka" - Delt på tre barn er vel ikke dette voldsomme greier. Anonymkode: 64a29...ca8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #22 Skrevet 1. mars 2020 Fiskepudding bla er greit pålegg Vi er 6 som klarer oss på 1000-1500 i uken for all mat, vaskeartikler, transport m.m. Anonymkode: d1880...cc9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #23 Skrevet 1. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: " lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka" - Delt på tre barn er vel ikke dette voldsomme greier. Anonymkode: 64a29...ca8 Ehhhh...? Jo. Det er veldig mye pålegg for én uke. Anonymkode: bb493...975 2
Buldre Skrevet 1. mars 2020 #24 Skrevet 1. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nitrist om kostholdet skal bestå av masse brødskiver med minimalt pålegg. Særlig sunt er det heller ikke. Da burde man heller velge andre ting enn brødmat til noen måltider. Anonymkode: 64a29...ca8 Det blir vel ikke sunnere av å ha flere pålegg på samme skive? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #25 Skrevet 1. mars 2020 Kjøttpålegg er latterlig dyrt. Jeg kjøper opp en kalkunfliet, en mager ribbe, en oksestek på tilbud... Steker. Kutter i kuttemaskin. Fryser. Da har jeg kjøttpålegg for 30-50 kr/kg, mot 400 kr/kg. Jeg kjøper hele sider av laks. Graver. Kutter opp. Fryser. Sild. Lages i flere varianter gjennom vinterhalvåret, på store glass. Hummus er en stor favoritt. Kikerter er kjempebillig. En dags jobb om høsten gir deg et års forsyning av blåbærsyltetøy og eplemost, nesten gratis. Til de fleste måltider har vi ikke brødmat. Blant de rimeligste rettene kan jeg nevne quinoasalater med tunfisk, bønnesalater, fritatta, yoghurt med hjemmelaget granola. Anonymkode: 90a9f...edb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #26 Skrevet 1. mars 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: " lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka" - Delt på tre barn er vel ikke dette voldsomme greier. Anonymkode: 64a29...ca8 Det er mer enn vi bruker og vi er 4 aktive barn. Syltetøy og sjokolade pålegg er kun til helg. Lager til mye pålegg selv så sparer mye på det. Anonymkode: d1880...cc9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #27 Skrevet 1. mars 2020 14 minutter siden, Buldre said: Det blir vel ikke sunnere av å ha flere pålegg på samme skive? Det er sunnere med mer kjøtt/fisk på brødskiva. Selvfølgelig. Mer næring. Anonymkode: 64a29...ca8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #28 Skrevet 1. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Ehhhh...? Jo. Det er veldig mye pålegg for én uke. Anonymkode: bb493...975 Tar utgangspunkt i at det spises brødskiver til alle måltid utenom middag. Delt på 3 aktive barn er dette ikke mye pålegg. Anonymkode: 64a29...ca8
Buldre Skrevet 1. mars 2020 #29 Skrevet 1. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er sunnere med mer kjøtt/fisk på brødskiva. Selvfølgelig. Mer næring. Anonymkode: 64a29...ca8 Det kan man jo heller fordele på to skiver og få enda mer næring.
Puff Skrevet 1. mars 2020 #30 Skrevet 1. mars 2020 Crabsticks til 8kr pakken på kiwi og servelat koster rundt 15 kr. Passer også på å ofte ha oppi oppkuttede gulrøtter i matboksene. En stor pose koster rett i underkant av 20 kr. Kjøper også hele oster fremfor oppskjært.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #31 Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nitrist om kostholdet skal bestå av masse brødskiver med minimalt pålegg. Særlig sunt er det heller ikke. Da burde man heller velge andre ting enn brødmat til noen måltider. Anonymkode: 64a29...ca8 1 time siden, AnonymBruker skrev: " lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka" - Delt på tre barn er vel ikke dette voldsomme greier. Anonymkode: 64a29...ca8 Jeg skrev ikke at kostholdet besto av bare brødskiver. Det var både havregryn, melk, müsli, frukt og andre ting tilgjengelig i skuffene, og vi hadde middag hver dag. Men barn er ofte glad i brødskive, og det er enkelt å smøre seg når man er hjemme fra skolen før foreldre er ferdige på jobb. Brød er også noe barn typisk tar med seg i hånda på vei ut til fotballsparking i gata. Couscoussalat med kylling og spinat er liksom ikke like lettvint. 10 skinkepakker, 3 blokker hvitost og 4 syltetøyglass (for øvrig et vilkårlig tall, jeg husker ikke sånt nøyaktig) er en del penger i uka, jo. Man trenger ikke både skinke OG masse ost på hver skive, det er poenget. Anonymkode: 9c770...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #32 Skrevet 1. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Nitrist? Jeg vokste opp i en familie med helt vanlig økonomi på 90-tallet, og vi måtte også velge ett pålegg om gangen, i hvert fall i ukedagene. Sånn er det når man er 3 idrettsglade barn i voksealderen som til sammen konsumerer et helt brød daglig, og lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka om ingen satte stopp. På søndager var det ofte felles familiefrokost med tente lys og diverse pålegg dandert på fat, da kunne vi ta fritt. Handler jo ikke bare om penger, men om å lære barn måtehold i hverdagen. Om man venner seg til å alltid måtte ha masse pålegg på skiva, så blir det mange ekstra kalorier over tid. Noe som går fint for aktive unger, men som kan bli problematisk når man blir tenåring og mer stillesittende. Anonymkode: 9c770...f1b Grunnen til at mn spiser så mye brød er jo at man ikke blir mett med så lite pålegg. Jeg vokste opp med lite pålegg per skive og fikk alltid mageknio etter kort hvis jeg ikke spiste noe igjen kort tid etter. Det var hwlt fantasgisk å oppdage at mageknipen forsvant bare jeg brukte mer pålegg. I min familie er vi ikke gniene med pålegget. Men vi bruker helst pålegg som metter godt. Alle typer ost (bortsett fra tubeost), egg og kaviar, makrell i tomat, leverpostei, sildepålegg f.eks. Anonymkode: 095b1...4b3
Belima Skrevet 1. mars 2020 #33 Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøttpålegg er latterlig dyrt. Jeg kjøper opp en kalkunfliet, en mager ribbe, en oksestek på tilbud... Steker. Kutter i kuttemaskin. Fryser. Da har jeg kjøttpålegg for 30-50 kr/kg, mot 400 kr/kg. Jeg kjøper hele sider av laks. Graver. Kutter opp. Fryser. Sild. Lages i flere varianter gjennom vinterhalvåret, på store glass. Hummus er en stor favoritt. Kikerter er kjempebillig. En dags jobb om høsten gir deg et års forsyning av blåbærsyltetøy og eplemost, nesten gratis. Til de fleste måltider har vi ikke brødmat. Blant de rimeligste rettene kan jeg nevne quinoasalater med tunfisk, bønnesalater, fritatta, yoghurt med hjemmelaget granola. Anonymkode: 90a9f...edb Føler nesten at jeg kupper tråden og det er ikke meningen, men ser du kutter i kuttemaskin og jeg trenger en ny, hvilken har du? Har du laget annet enn hummus av kikerter og har oppskrift å dele? Ser du gjør mye det samme som jeg gjør for å spare penger. (Har innlegg på første side)
Athene Skrevet 1. mars 2020 #34 Skrevet 1. mars 2020 9 minutter siden, Belima skrev: Føler nesten at jeg kupper tråden og det er ikke meningen, men ser du kutter i kuttemaskin og jeg trenger en ny, hvilken har du? Har du laget annet enn hummus av kikerter og har oppskrift å dele? Ser du gjør mye det samme som jeg gjør for å spare penger. (Har innlegg på første side) Jeg lager ofte hummus med erter, eller med grillet paprika. Jeg slumper en del. Men gjetter på at du finner gode oppskrifter på google. Som du sikkert vet er det bare å droppe ting som hvitløk, spesielle krydder og lignende, når det er til pålegg. grunnoppskrift er kikerter+grønnsak+olivenolje+sitrus+salt. Jeg oppgraderte for en stund siden til en bedre modell fra Ritter (husker ikke modell) da jeg bruker denne så mye. Strålende fornøyd, selv om jeg la en del mer penger i den enn i forrige. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #35 Skrevet 3. mars 2020 På 1.3.2020 den 15.16, AnonymBruker skrev: Fiskepudding bla er greit pålegg Vi er 6 som klarer oss på 1000-1500 i uken for all mat, vaskeartikler, transport m.m. Anonymkode: d1880...cc9 Alder på barna? På 1.3.2020 den 15.11, AnonymBruker skrev: " lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka" - Delt på tre barn er vel ikke dette voldsomme greier. Anonymkode: 64a29...ca8 På 1.3.2020 den 15.29, AnonymBruker skrev: Ehhhh...? Jo. Det er veldig mye pålegg for én uke. Anonymkode: bb493...975 På 1.3.2020 den 15.44, AnonymBruker skrev: Det er mer enn vi bruker og vi er 4 aktive barn. Anonymkode: d1880...cc9 Hvordan kan dere si det er mye og mer enn hva dere spiser, når dere ikke vet hvor store ostene og skinkepåleggspakkene er? Merkelig. Anonymkode: 90bd0...2c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå