Gå til innhold

Kjøre stor bil i hverdagen - er det blitt ugreit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

P

På 25.2.2020 den 15.37, Castor Troy skrev:

Om dere blir baksnakket kan det umulig være pga bilene. Bygda elsker vel store gamle biler med store motorer. 

«Bygda» hater alt som er annerledes... Alt skal være helt likt naboen, ellers kommer bygdedyret og tar deg.

Anonymkode: 0c591...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei de får ordne kollektivtransport som fungerer før jeg gidder droppe friheten med stor bil som har plass til alt.

I Trondheim klager de på at færre tar bussen og at midtbyen dør ut, men bussen går for sjeldent, er alltid forsinka, endret ruter gir flere bytter og bruker x4 tiden det tar å kjøre de få gangene bussen kommer når den skal. Midtbyen har dyr parkering og håpløst å kjøre der med alle de halvtomme bussene som stopper midt i gata. Nei kjør stor dieselbil og drit i hva andre mener.

Anonymkode: f4858...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ble veldig interessert i landcruiser nå! 40 år-det var lang levetid! vil dere som har LC si noe om dritftsutgifter? vedlikehold, reperasjoner etc☺️

Anonymkode: 2595d...c86

40 år er egentlig ikke så mye med tanke på hvordan disse bilene er bygget, enkel teknologi der det ikke er så mye som kan gå galt. Det viktigste er å følge opp med service som oljeskift og holde rusta på avstand, jeg kjører ikke så mye men bytter alt av olje og smører opp minimum en gang i året.

Min har gått bare 290.000km så den er knapt innkjørt etter Land Cruiser standard, bruker ikke olje i mellom service intervallene som er på 5.000km. Man trenger ikke bytte olje så ofte siden kvaliteten på motoroljen har gått opp i løpet av de siste 40 årene, men jeg bytter uansett på 5K siden det er en billig forsikring mot problemer.

Det er egentlig en billig bil i drift bortsett fra drivstoffutgiftene, den bruker rundt literen på mila men så er det også en stor bil med masse plass og kapasitet til å dra tung tilhenger. Forsikring og årsavgift er ikke så mye siden det er en veteranbil.

Anonymkode: 556fb...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme hva andre måtte mene om bilen deres ? :klo: 

Jeg er mer bekymret for at det omtrent ikke går an å kjøre bil (her) lenger (Oslo-området) Ikke skal man få parkere noe sted, kollektivt tar mer enn dobbelt så lang tid (faktisk over FEM ganger så lang tid i mitt tilfelle pga. kort kjøretid og mye tid til gange fra/til stoppested for kollektivtrafikk) Dyrt er det også. 

Anonymkode: acf67...9b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

40 år er egentlig ikke så mye med tanke på hvordan disse bilene er bygget, enkel teknologi der det ikke er så mye som kan gå galt. Det viktigste er å følge opp med service som oljeskift og holde rusta på avstand, jeg kjører ikke så mye men bytter alt av olje og smører opp minimum en gang i året.

Min har gått bare 290.000km så den er knapt innkjørt etter Land Cruiser standard, bruker ikke olje i mellom service intervallene som er på 5.000km. Man trenger ikke bytte olje så ofte siden kvaliteten på motoroljen har gått opp i løpet av de siste 40 årene, men jeg bytter uansett på 5K siden det er en billig forsikring mot problemer.

Det er egentlig en billig bil i drift bortsett fra drivstoffutgiftene, den bruker rundt literen på mila men så er det også en stor bil med masse plass og kapasitet til å dra tung tilhenger. Forsikring og årsavgift er ikke så mye siden det er en veteranbil.

Anonymkode: 556fb...0aa

er alle biler veteranbiler når de er over 40 år?(eller er det 30?) jeg er litt redd for å kjøpe en dyr dieselbil, synes det er så usikkert ang avgifter etc. kan det skje at dieselbiler blir forbudt? hva skjer da, hvis jeg sitter med en bil til 700 000😬

men du synes det er økonomi i LC hvis man ikke bytter den ut da? skal kjøpe bil-men synes det er så vanskelig!🙈

Anonymkode: 2595d...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Land cruiser er supre biler, skulle ønske jeg hadde råd til en :)

tviler på at de blir forbudt, hva skal barnefamilier etc gjøre da? Vi har ikke råd til hybrid stor nok og el dekker ikke behovet vårt.

Anonymkode: f4858...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store biler er nok ikke noe problem i seg selv, jeg kjører en Model X til daglig og får null pes for å si det slik. Og det er definitivt en av de større bilene på veien med sine 5,04m og drøye 2,3 tonn. 

Kjører man langt er det mye å spare på å bytte ut drivstoffslukende biler da. 1,2 liter på mila blir 3000 liter i året om man kjører 25.000km, og med dagens priser koster det fort 50.000,- i året kun i drivstoff. Det er like mye som det koster i lån og strøm årlig for å kjøpe og kjøre en helt ny Tesla Model 3 med 100% finansiering (riktignok en vesentlig mindre bil, men dog). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, -jk- skrev:

Kjører man langt er det mye å spare på å bytte ut drivstoffslukende biler da. 1,2 liter på mila blir 3000 liter i året om man kjører 25.000km, og med dagens priser koster det fort 50.000,- i året kun i drivstoff. Det er like mye som det koster i lån og strøm årlig for å kjøpe og kjøre en helt ny Tesla Model 3 med 100% finansiering (riktignok en vesentlig mindre bil, men dog). 

Dét var en merkelig sammenlikning. En ny Landcruiser koster jo fortsatt rundt 1 million. Og en Tesla 3 er vel og bra, men er hverken like kapabel til å trekke, komme seg opp en bratt vei med 30cm nysnø eller til å få med fire unger og to labradorer. Dessuten koster det vel også penger å kjøre Tesla, og den skal på verksted rimelig mye for elbil å være. Folk har ulike behov, og det er vel litt av poenget: Det må være lov.

Anonymkode: fb41b...d95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dét var en merkelig sammenlikning. En ny Landcruiser koster jo fortsatt rundt 1 million. Og en Tesla 3 er vel og bra, men er hverken like kapabel til å trekke, komme seg opp en bratt vei med 30cm nysnø eller til å få med fire unger og to labradorer. Dessuten koster det vel også penger å kjøre Tesla, og den skal på verksted rimelig mye for elbil å være. Folk har ulike behov, og det er vel litt av poenget: Det må være lov.

Helt klart, men de færreste har behov for to slike store biler. Og en Model 3 trekker da ett tonn og har neppe problemer med 30cm nysnø (jeg har kjørt gjennom 45cm med vår Model X, problemet var i hovedsak dårlig sikt pga. snø som fosset over panseret). AWD fikser nysnø ganske greit, om den er lett og tørr. Vi har forøvrig en Model 3 også, som aldri har vært på verksted. Teslaer har heller ikke noe serviceintervall. 

Men klart, man har ulike behov. Ingen løfter et øyenbryn om man har én stor arbeidsbil til de tunge oppgavene. Har man derimot to slike drivstoffslukende biler, og ingen andre biler, vil det nok fort heller oppfattes som et "statement" og mange vi fort løfte et øyenbryn. Litt tilsvarende de som sier at nå skal de spise så mye rødt kjøtt som mulig og fly enda mer enn før. Da blir det gjerne reaksjoner å få fra enkelte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/25/2020 at 10:03 AM, AnonymBruker said:

Jeg kjører en Landcruiser, og mannen en V8 sedan. I det siste har folk her på bygda sett litt rart på oss. Vi vet vi blir baksnakket, blant annet av ordførerkandidater - altså folk som generelt bør være greie etter kardemommeloven.

Gevinsten av at folk har kjøpt elbil forsvinner faktisk fordi dolk kjøper store biler som forurenser mye. Så takk for at du bidrar til dårligere klima. 

Anonymkode: 89008...3f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gevinsten av at folk har kjøpt elbil forsvinner faktisk fordi dolk kjøper store biler som forurenser mye. Så takk for at du bidrar til dårligere klima. 

Anonymkode: 89008...3f3

Trenger faktisk ikke kjøre rundt i store biler for å forurense, det nok at vi lever det, og det har større utslipp enn hva vi tror!

Anonymkode: 2723b...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.2.2020 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en Landcruiser, og mannen en V8 sedan. I det siste har folk her på bygda sett litt rart på oss. Vi vet vi blir baksnakket, blant annet av ordførerkandidater - altså folk som generelt bør være greie etter kardemommeloven.

Er det virkelig blitt så ugreit å kjøre stor bil? Jeg har hatt samme bil i 18 år, mannen i ni år. De er pålitelige og bruker ikke vesentlig over literen på mila. Og vi bruker kraften, størrelsen og nytteeffekten av disse bilene.

Samtidig er jeg lei av å føle et press om å måtte forklare meg hele tiden. Sukk!

1 liter på mila er jo ganske sinnsykt bare for å frakte 1 person. Blodharry.

Anonymkode: 81862...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.2.2020 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig blitt så ugreit å kjøre stor bil? Jeg har hatt samme bil i 18 år, mannen i ni år. De er pålitelige og bruker ikke vesentlig over literen på mila. Og vi bruker kraften, størrelsen og nytteeffekten av disse bilene.

Samtidig er jeg lei av å føle et press om å måtte forklare meg hele tiden. Sukk!

Jeg kan i hvertfall si at jeg gir faen i hva andre måtte mene når det kommer til hva slags bil jeg kjører. Anbefaler dere å gjøre det samme.

Anonymkode: a5d94...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...