AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #101 Del Skrevet 1. mars 2020 Ville ikke unngått noen steder utenom kanskje utvalgte land i østen. Hadde vært mer redd for å bli stuck enn for viruset. Italia er en slags prøvekanin for Europa nå, og dødsraten er foreløpig beroligende lav. Anonymkode: e9e07...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #102 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke unngått noen steder utenom kanskje utvalgte land i østen. Hadde vært mer redd for å bli stuck enn for viruset. Italia er en slags prøvekanin for Europa nå, og dødsraten er foreløpig beroligende lav. Anonymkode: e9e07...277 Hah, en ting folk kanskje IKKE har tatt i betrakting, er det er genetiske forskjeller på befolkninger rundt om i verden. Man vet ikke om alle er like ''rustet'' til å takle dette viruset, noen kan ha mutasjoner som gjør dem ekstra utsatt. Så fordi om det går bra i et land, betyr ikke at det vil gå bra i alle. Anonymkode: c3776...f95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #103 Del Skrevet 1. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror faktisk jeg hadde vært tryggere i et annet land akkurat nå, her tenker de bare penger penger penge.r.. Anonymkode: c3776...f95 I forhold til befolkningsantall har de fleste land færre kjente tilfeller enn Norge nå, så sånn sett er det ikke så stor grunn til å advare mot å reise lenger. Anonymkode: 018fa...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #104 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg har billetter til Tyskland om noen uker, men er egentlig mer redd for terror og mannfolk enn Corona. De elsker jo random shootings og knivstikkinger der borte.. er så redd for det. Tror dere det er farlig å dra nå? Vet at de stort sett er ute etter å ta utlendinger og jeg er jo hvit og blond, men jeg kan jo bli skutt eller stukket ned for det. Evt kan det komme en lastebil og meie meg ned Reiser jeg ikke er det 3000 kr rett i dass. Hadde dere reist likevel? Anonymkode: 79d57...2cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pustogpes Skrevet 1. mars 2020 #105 Del Skrevet 1. mars 2020 Vi vurderer en tur til Thailand om tre uker ifm permisjon... 5-åringen begynner på skole til høsten så det er nå vi har mulighet til en lang familieferie uten at det går utover økonomi, skole og jobb! Vet at mange her inne tenker at man bør unngå å reise for å ikke spre smitte når man kommer tilbake! Jeg ønsker ikke «pekefinger» på dette, men lurer på hva dere tenker om å reise med små barn! Reise eller ikke reise? Det er ingen av oss som har en jobb som vil gi oss fire uker ferie sammenhengende på et senere tidspunkt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #106 Del Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har billetter til Tyskland om noen uker, men er egentlig mer redd for terror og mannfolk enn Corona. De elsker jo random shootings og knivstikkinger der borte.. er så redd for det. Tror dere det er farlig å dra nå? Vet at de stort sett er ute etter å ta utlendinger og jeg er jo hvit og blond, men jeg kan jo bli skutt eller stukket ned for det. Evt kan det komme en lastebil og meie meg ned Reiser jeg ikke er det 3000 kr rett i dass. Hadde dere reist likevel? Anonymkode: 79d57...2cd Jeg hadde aldri giddet å dra noen steder om du skal være redd hele tiden du er på stedet for slike ting som dette? Det kan jo ikke kalles ferie. Anonymkode: 75a3d...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #107 Del Skrevet 2. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har billetter til Tyskland om noen uker, men er egentlig mer redd for terror og mannfolk enn Corona. De elsker jo random shootings og knivstikkinger der borte.. er så redd for det. Tror dere det er farlig å dra nå? Vet at de stort sett er ute etter å ta utlendinger og jeg er jo hvit og blond, men jeg kan jo bli skutt eller stukket ned for det. Evt kan det komme en lastebil og meie meg ned Reiser jeg ikke er det 3000 kr rett i dass. Hadde dere reist likevel? Anonymkode: 79d57...2cd Seriøst? Jeg bor i Tyskland og det er ikke farlig. Anonymkode: d5c28...3c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #108 Del Skrevet 2. mars 2020 10 timer siden, Pustogpes skrev: Vi vurderer en tur til Thailand om tre uker ifm permisjon... 5-åringen begynner på skole til høsten så det er nå vi har mulighet til en lang familieferie uten at det går utover økonomi, skole og jobb! Vet at mange her inne tenker at man bør unngå å reise for å ikke spre smitte når man kommer tilbake! Jeg ønsker ikke «pekefinger» på dette, men lurer på hva dere tenker om å reise med små barn! Reise eller ikke reise? Det er ingen av oss som har en jobb som vil gi oss fire uker ferie sammenhengende på et senere tidspunkt... Barn er vel de som er mest motstandsdyktig av alle. I tillegg er vel ikke thailand et av landene med flest smittet? Anonymkode: 13b91...1a4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #109 Del Skrevet 2. mars 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har billetter til Tyskland om noen uker, men er egentlig mer redd for terror og mannfolk enn Corona. De elsker jo random shootings og knivstikkinger der borte.. er så redd for det. Tror dere det er farlig å dra nå? Vet at de stort sett er ute etter å ta utlendinger og jeg er jo hvit og blond, men jeg kan jo bli skutt eller stukket ned for det. Evt kan det komme en lastebil og meie meg ned Reiser jeg ikke er det 3000 kr rett i dass. Hadde dere reist likevel? Anonymkode: 79d57...2cd Jeg var nettopp i Berlin med min 7-åring og var virkelig 0 redd! Følte meg faktisk tryggere der enn jeg gjør i Oslo! Skal innrømme at tanken på terror slo meg før vi dro, men når vi var der, føltes så trygt og godt! Er masse folk der, normale folk, høflige folk som kan oppføre seg, familier, turister, par, single, politi godt synlig! Føler at i Norge er det langt flere kriminelle tullinger og folk uten oppførsel, enn jeg så noe til der. Eneste som stresset meg litt på slutten var dette corona viruset !🙈 Anonymkode: a4924...7ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #110 Del Skrevet 2. mars 2020 På 29.2.2020 den 16.25, Meadow skrev: Jeg er egentlig ikke så redd for å bli syk, men jeg er redd for å dra til Spania og bli satt i karantene på hotellet, og kanskje ikke komme meg hjem. (Ref hotellet på Tenerife, hvor de er satt i to ukers karantene). Tenker også på de stakkars folka i syd-europa som er fullstendig avhengige av turismen, hvordan skal det gå med dem hvis ingen tør å dra på ferie?! Man kan lure på hva slags konsekvenser dette vil få utover våren. Mulig hotellet vi skal til allerede er konkurs før vi kommer oss dit. Slik tenker jeg og - ikke så redd for sykdommen på egne vegne, men at det plutselig blir utbrudd der vi er, vi havner i karantene, kommer oss ikke hjem - evt kommer oss hjem og «smitter halve byen» før vi oppdager det. Noen garantier har vi så klart ikke, samme hvor vi er, men jeg synes vi plikter å forsøke å ikke spre sykdom unødvendig. Selv om sykdommen neppe vil være skummel for MEG, betyr jo ikke det at jeg ikke tenker på andre. Eldre og folk med kroniske sykdommer/nedsatt immunforsvar har også en verdi, og jeg synes det blir litt vel enkelt å si «de fleste blir ikke alvorlig syke!» som om de som faktisk er i faresonen ikke spiller noen rolle. Joda, de er mer utsatt for andre sykdommer også - men vi plikter å prøve å hindre at de blir syke! Vi skulle reise om et par uker, men har valgt å avbestille. Hvis vi avbestilte innen en viss frist fikk vi pengene tilbake - mens reiseforsikring ikke gjelder før det er utstedt en nasjonal anbefaling om å ikke reise. Det er feks ikke gjort for områdene med mye smitte i Italia. Vi valgte å avlyse og heller få tilbake pengene mens vi kunne. Kanskje (antakelig?) blir det ikke noe utbrudd der vi hadde planlagt å reise, men man kan aldri vite heller. Ønsker jo ikke å oppsøke et område med betydelig smitte. Anonymkode: 49c11...e56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marigrete Skrevet 3. mars 2020 #111 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg hadde nok reist. Hadde tatt noen forhåndsregler som å ta med desinfeksjon for overflater og tatt et drag over armlenene på flyet, bord på restauranter, et drag over iPad/mobil innimellom o.l. Og alltid en runde med hånddesinfeksjon rett før matspising. Unngått store folkemengder der jeg har kunnet. Dråpesmitte «flyver» ikke mer enn en meter. Men alt dette tenker jeg på her hjemme i Norge også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #112 Del Skrevet 4. mars 2020 9 hours ago, Marigrete said: Unngått store folkemengder der jeg har kunnet. Dråpesmitte «flyver» ikke mer enn en meter. Man bør være klar over at det med en meter bare er en tommelfingerregel. Hvis noen hoster eller nyser rett mot deg kan de gå lenger på egenhånd. Noen av dråpene er mikroskopiske, så hvis det er vind eller bevegelse i lufta, f.eks. et åpent landskap-kontor med god ventilasjon, kan de flyte mange meter. Anonymkode: 018fa...da9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #113 Del Skrevet 4. mars 2020 En baby var innlagt nå med smitte. Ser verdenskartet hvor det er rødt. Der øker jo bare i omfang. Ville ikke reist en plass i disse tider. Anonymkode: f0155...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #114 Del Skrevet 4. mars 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/italiensk-charterfly-til-tromso--smittevernoverlege-mener-det-far-konsekvenser/3423931667.html Et charterfly fra smitteområder i Nord Italia landet tirsdag i Tromsø. Det er null kontroll fra myndighetenes side for å begrense viruset ! Hvorfor vil myndighetene at smitten skal spre seg ? Anonymkode: 0d8b1...03a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #115 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg ser at moderatorene sletter eller fletter alle andre tråder om reise og Corona. Derfor poster jeg her. Tenkte jeg skulle dele erfaringer og opplevelser fra min flytur til Italia i går. Jeg merket veldig godt at (altfor) mange gir fullstendig faen, og utsetter seg for risiko. Spesielt på Gardermoen. Jeg så 2 stk. med maske, begge hadde "ordentlige" masker, altså ikke sånne tøystykker. Mange andre var helt - etter min mening - skjødesløse. De tok på stoler/armlener, dører, rekkverk og sånt med bare hender. Og brukte de samme hendene til å spise med, og/eller dytte snusklumper inn i munnen. På flyet var det veldig god plass. Det var ca. 25% fullt (jeg reiser med denne avgangen ganske ofte, og vanligvis er det nesten fullt eller helt fullt). La merke til en rar ting. På denne årstiden er det alltid noen som hoster, harker, nyser inne på et fly i løpet av noen timers flytur. I går var det ingen. Ikke engang et eneste lite kremt var å høre. Det var helt stille. Da jeg kom frem, ble alle passasjerer testet for kroppstemperatur før de fikk slippe inn i bagasjehallen. Jeg har reist til en by i Italia der det for øyeblikket ikke er noen som er påvist smittet (i motsetning til den norske byen jeg reiste fra...). Den største spenningen nå er egentlig om jeg kommer meg tilbake til Norge. Har lest at veldig mange flyavganger er kansellert. Men jeg føler meg minst like trygg her som i Norge. Og som sagt er det flere smittede i byen jeg bor i i Norge (8 smittede), enn i byen jeg oppholder meg i nå (0 smittede). Anonymkode: cbeb2...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krutthøna Skrevet 4. mars 2020 #116 Del Skrevet 4. mars 2020 Reiser til London neste uke. Er ikke redd for corona, men mer redd for å ikke komme meg hjem pga. karantene eller kansellerte fly. Krysser fingrene for at dette går greit. Føler hysteriet i media er i ferd med å ta helt over, dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #117 Del Skrevet 4. mars 2020 19 minutter siden, Krutthøna said: Reiser til London neste uke. Er ikke redd for corona, men mer redd for å ikke komme meg hjem pga. karantene eller kansellerte fly. Krysser fingrene for at dette går greit. Føler hysteriet i media er i ferd med å ta helt over, dessverre. Tenker sånt som å sette hele hoteller i karantene pga mistanke om smitte osv ganske snart må opphøre. Med flere smittede må man heller konsentrere seg om de som er syke. Flyselskapene går nok tunge tider i møte. Forhåpentligvis er ikke hele bransjen konk innen dette blåser over. Jeg er også litt bekymret for om det blir like mye styr rundt vanlige influensa i kommende sesonger. Så langt er det noe man såvidt har lest notiser om i avisen, tross mange hundre døde. Anonymkode: e9e07...277 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #118 Del Skrevet 5. mars 2020 For å sette det veldig på spissen. Er det fare for smitte å spise ute på restauranter i utlandet nå? Reiser snart til Storbritannia og tenker da på at man er ute å spiser, drikker av glass og bestikk....kanskje en paranoid tanke, men dette her tar helt av. Anonymkode: 430a5...8e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #119 Del Skrevet 5. mars 2020 On 3/4/2020 at 8:39 PM, AnonymBruker said: Jeg er også litt bekymret for om det blir like mye styr rundt vanlige influensa i kommende sesonger. Så langt er det noe man såvidt har lest notiser om i avisen, tross mange hundre døde. Anonymkode: e9e07...277 Influensatallene for Norge er ikke sammenliknbare med COVID-19-tallene. De er beregnet fram ut fra hvor mange som dør til vanlig og hvor mange som dør når man regner at det er "influensaepidemi". De landene som teller antall dødsfall fra influensa på samme måte som man teller COVID-19-dødsfall (personene døde beviselig av influensa) har mye lavere tall enn Norge (som i mindre enn 1/10-del). Svineinfluensatallene er antakelig mer representative, de ble telt ved å spørre etter antall pasienter som døde spesifikt av svineinfluensa. Det var 32. Anonymkode: 018fa...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #120 Del Skrevet 5. mars 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: For å sette det veldig på spissen. Er det fare for smitte å spise ute på restauranter i utlandet nå? Reiser snart til Storbritannia og tenker da på at man er ute å spiser, drikker av glass og bestikk....kanskje en paranoid tanke, men dette her tar helt av. Anonymkode: 430a5...8e8 Alle steder det ferdes folk er det selvsagt mulig å bli smittet. Akkurat som med forkjølelse og influensa, man kan ikke gardere seg med håndhygiene. UK har marginalt flere smittede enn Norge, så ville ikke tenkt spesielt mye mer over å spise ute der enn i Norge. Eneste måten å holde seg trygg er å isolere seg helt. For alltid. Anonymkode: e9e07...277 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg