Gå til innhold

Coronavirus og reisevaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig ikke egoister som deg vi bryr oss om, det er alle de mer ansvarlige eldre du kan smitte.

Anonymkode: 018fa...da9

Du kan ikke forvente vi skal ta grep så lenge helseministeren ikke setter ned foten og ber oss holde oss hjemme. Og vii får tilbake på reiseforsikringen osv. Til og med « hypokonderlegen» har gått ut og sagt at frykten er farligere. Men jeg skal være den første til å snu om dette endres. 

Anonymkode: 22efa...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les denne er dere snill:

https://www.borsen.no/nyheter/advarer-mot-a-fly/72188477

Frankrike melder fredag om 20 nye tilfeller av coronasmitte i landet siden onsdag, skriver Washington Post. Myndighetene jobber nå med å lokalisere smittekilden. Flyplassen Charles de Gaulle skal angivelig være mistenkt som episenteret for utbruddet.

Så kanskje ikke det er så lurt å reise unødvendig, som også WHO sier? Det må da hjelpe på utbrudd om bare de som må reise gjør dette en tid framover? 

 

Anonymkode: 179c3...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan ikke forvente vi skal ta grep så lenge helseministeren ikke setter ned foten og ber oss holde oss hjemme. Og vii får tilbake på reiseforsikringen osv. Til og med « hypokonderlegen» har gått ut og sagt at frykten er farligere. Men jeg skal være den første til å snu om dette endres. 

Anonymkode: 22efa...9df

Konsekvensene av å følge deres råd er nå toppsak i de fleste norske medier. Når man ser på hvordan myndighetene og mange nordmenn holder på skulle man tro vi bodde i et uland.

Anonymkode: 018fa...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene av å følge deres råd er nå toppsak i de fleste norske medier. Når man ser på hvordan myndighetene og mange nordmenn holder på skulle man tro vi bodde i et uland.

Anonymkode: 018fa...da9

Dette er vel farene ved å skulle bli fortalt ting hele tiden, ingen klarer å tenke kritisk selv.

 

Anonymkode: c3776...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene av å følge deres råd er nå toppsak i de fleste norske medier. Når man ser på hvordan myndighetene og mange nordmenn holder på skulle man tro vi bodde i et uland.

Anonymkode: 018fa...da9

Vi blir et u-land om vi setter alle fly på bakken. 

Anonymkode: 84c39...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.2.2020 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at man bør - foreløpig - roe seg litt ned. 

Jeg er den i tråden som skal til Italia neste uke, og jeg skal bli der i 1 måned. Er overhodet ikke bekymret. 

Det er blitt hysteri. Coronavirus-sykdommen, etter den kom til Europa, virker mildere enn det den var når utbruddet først kom i Kina. De som er døde i Italia, er utelukkende gamle folk. Så vidt jeg vet, har ingen forholdsvis unge (under 70) dødd av viruset etter at det kom til Europa. 

Mine venner i Italia forteller om hysteri. Folk tømmer supermarkedene for varer, og bunkrer seg innendørs. 

Vel, jeg reiser. Om 6 dager. Og jeg er ikke redd. 

Anonymkode: cbeb2...656

Beklager, men jeg er så jævla lei av den der "det er bare en influensa, jeg tåler det, så jeg reiser og driter i alt" mentaliteten. Folk har faktisk en forelder, søsken, barn eller en besteforelder etc som kan DØ av at folk er så egoistiske og reiser rundt og drar med seg faenskapet hjem.

Hvorfor kan ikke folk bry seg litt mer om hverandre? Betyr menneskeliv virkelig så lite for dere som tenker sånn, at bare fordi folk er gamle eller mer syke enn andre så skal de bare stryke med? Altså hva faen? Bestemoren min (oldemoren til mitt barn) er over 70 år og har et hjerte av gull og hele familien elsker henne. Hun er i risikosonen og jeg blir FLY forbanna over hvor egoistiske nordmenn virkelig kan være!

Prøv å sett dere inn i folks situasjon. Hva om det var DU som hadde nedsatt immunforsvar eller av en eller annen grunn var utsatt og kan dø av dette. Hadde du synes det var kult at folk regelrett driter i at du kan dø av dette pga MEG MEG? Meg og MIN FERIE, MITT LIV. Hva med den utsatte personen sitt liv da? Du kan faktisk bli skyld i at noen dør. Skam dere!

Anonymkode: 9dd1c...38e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi blir et u-land om vi setter alle fly på bakken. 

Anonymkode: 84c39...f73

Så enten må alle fortsette å reise til de mest utsatte stedene bare for gøy og dra rett på jobb, skole eller barnehage når vi kommer hjem, eller så må alle fly settes på bakken? Ja, da blir det jo litt vanskelig...

Anonymkode: 018fa...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg er så jævla lei av den der "det er bare en influensa, jeg tåler det, så jeg reiser og driter i alt" mentaliteten. Folk har faktisk en forelder, søsken, barn eller en besteforelder etc som kan DØ av at folk er så egoistiske og reiser rundt og drar med seg faenskapet hjem.

Hvorfor kan ikke folk bry seg litt mer om hverandre? Betyr menneskeliv virkelig så lite for dere som tenker sånn, at bare fordi folk er gamle eller mer syke enn andre så skal de bare stryke med? Altså hva faen? Bestemoren min (oldemoren til mitt barn) er over 70 år og har et hjerte av gull og hele familien elsker henne. Hun er i risikosonen og jeg blir FLY forbanna over hvor egoistiske nordmenn virkelig kan være!

Prøv å sett dere inn i folks situasjon. Hva om det var DU som hadde nedsatt immunforsvar eller av en eller annen grunn var utsatt og kan dø av dette. Hadde du synes det var kult at folk regelrett driter i at du kan dø av dette pga MEG MEG? Meg og MIN FERIE, MITT LIV. Hva med den utsatte personen sitt liv da? Du kan faktisk bli skyld i at noen dør. Skam dere!

Anonymkode: 9dd1c...38e

Enig, i familien har en med astma, diabetes osv.

Mange som føler med det du skriver, ihvertfall oss som ikke har en frisk familie

Anonymkode: c3776...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, i familien har en med astma, diabetes osv.

Mange som føler med det du skriver, ihvertfall oss som ikke har en frisk familie

Anonymkode: c3776...f95

Jeg har også syke i familien. 

Både jeg og de må ta hensyn når vi møtes. For vanlig influensa er livsfarlig. Det samme er Noro, RS, og mye annet som er overalt hver vinter. 

I og med at vi bryr oss om hverandre har vi satt oss inn i risikofaktorer. For en med astma er Noro like ufarlig som for meg som er helt frisk, men RS kan være dødelig selv om det for meg er ganske harmløst. En med diabetes er ikke i risikogruppen for corona mer enn jeg som er helt frisk er. At du linker begge disse tilstandene til corona viser jo at du har gitt etter for hysteri i stedet for å sette deg inn i årsakssammenhenger. 

 

Anonymkode: 84c39...f73

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En med diabetes er ikke i risikogruppen for corona mer enn jeg som er helt frisk er. At du linker begge disse tilstandene til corona viser jo at du har gitt etter for hysteri i stedet for å sette deg inn i årsakssammenhenger.

Anonymkode: 84c39...f73

Alternativt at personen har satt seg inn i hva forskningen sier.

https://www.medscape.com/viewarticle/925681

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/getting-workplace-ready-for-covid-19.pdf

Anonymkode: 018fa...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å sett dere inn i folks situasjon. Hva om det var DU som hadde nedsatt immunforsvar eller av en eller annen grunn var utsatt og kan dø av dette. Hadde du synes det var kult at folk regelrett driter i at du kan dø av dette pga MEG MEG? Meg og MIN FERIE, MITT LIV. Hva med den utsatte personen sitt liv da? Du kan faktisk bli skyld i at noen dør. Skam dere!

Anonymkode: 9dd1c...38e

Hvis man selv eller en i familien står i fare for å dø av evt corona-smitte, så tar man hensyn selv og holder seg hjemme/drar på hytta i fjellet, og unngår plasser der det ferdes folk. Man rakker ikke ned på andre mennesker for at man selv tar ansvar for eget liv.

Ja, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om! Andre folk skal ikke sette livene sine på pause fordi jeg har nedsatt immunforsvar. Det er jeg som kan bli syk, og da er det selvsagt jeg som må ta mine forhåndsregler. Det er ikke snakk om egoisme, men sunn fornuft.

Anonymkode: cbfb9...c39

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Det var i overkant av 30 som ble registrert med svineinfluensa som dødsårsak, men nesten alle i risikogrupper ble vaksinert. Av de som ble vaksinert var det bare en som døde. Vaksinen reddet derfor antakelig mange liv.

Når det gjelde COVID-19 så er den offisielle dødeligheten 2%, ikke 0,2%. Akkurat nå har det vært 2705 dødsfall fra 80 350 registrerte syke, som blir 3,4%. Siden bare 27 878 har blitt friske kan andelen døde av registrerte syke nærme seg 10% hvis man tenker seg at ingen flere blir smittet fra i dag, men på den andre siden er det antakelig mange med milde symptomer som ikke har blitt registrert.

Anonymkode: 018fa...da9

Det er ikke riktig at nesten alle i risikogruppen ble vaksinert mot svineinfluensaen. Kjenner mange som ikke turde ta vaksinen etter å ha satt seg inn i saken den gang. Som ikke ble syke og klarte seg helt fint uten vaksinen.

Anonymkode: e67e4...0be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke riktig at nesten alle i risikogruppen ble vaksinert mot svineinfluensaen. Kjenner mange som ikke turde ta vaksinen etter å ha satt seg inn i saken den gang. Som ikke ble syke og klarte seg helt fint uten vaksinen.

Anonymkode: e67e4...0be

Mange har klart seg helt fint uten bilbelte og airbag også. Så lenge man unngår å krasje er det helt trygt. Det var en massiv vaksinedekning, så selv om du kjenner enkelte som var utsatt og ikke ble vaksinert så er de ikke representative.

Anonymkode: 018fa...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er utrolig kjipt, jeg har bestilt 4 reiser så er veldig usikker hva jeg gjør framover. Den ene reisen kan jeg få igjen penger på, da det er en gruppereise. Men de andre er bestilt med lavprisbilletter og da er det 10.000 kr rett i dass. 

Har SÅ reisefeber, er helt desperat etter sol og varme. Men om det blir restriksjoner på reising så holder jeg meg jo så klart hjemme. Har vært alvorlig syk i Latin-Amerika og det var grusomt. 

Anonymkode: 79d57...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken er det tydeligvis mange meninger om hvordan vi skal håndtere dette Corona viruset.  Ser at mange bruker argumentet at man ikke bør reise noen steder fordi man da kan dra med seg hjem smitte fra utlandet, og dermed risikere å smitte folk som er i risikogruppen.

Nå er det etablert mange tilfeller av smitte i Norge også, bl a på Ullevål sykehus.  Det viser at man trenger ikke å reise med fly for å bli smittet.  Det er nok at man beveger seg ute blant folk og gjør sine vante ting.

Jeg lurer på om alle dere som er opptatt av isolasjon, for å unngå smitte til de som er i risikogruppen, har fullvaksinert barna deres? I mitt hode er det to sider av samme sak. Meslinger er heller ikke å spøke med, så kanskje vaksinemotstanderne får seg en aha opplevelse under dette virusangrepet.

Anonymkode: c056c...36f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er egentlig ikke så redd for å bli syk, men jeg er redd for å dra til Spania og bli satt i karantene på hotellet, og kanskje ikke komme meg hjem. (Ref hotellet på Tenerife, hvor de er satt i to ukers karantene). 

Tenker også på de stakkars folka i syd-europa som er fullstendig avhengige av turismen, hvordan skal det gå med dem hvis ingen tør å dra på ferie?! Man kan lure på hva slags konsekvenser dette vil få utover våren. Mulig hotellet vi skal til allerede er konkurs før vi kommer oss dit. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også syke i familien. 

Både jeg og de må ta hensyn når vi møtes. For vanlig influensa er livsfarlig. Det samme er Noro, RS, og mye annet som er overalt hver vinter. 

I og med at vi bryr oss om hverandre har vi satt oss inn i risikofaktorer. For en med astma er Noro like ufarlig som for meg som er helt frisk, men RS kan være dødelig selv om det for meg er ganske harmløst. En med diabetes er ikke i risikogruppen for corona mer enn jeg som er helt frisk er. At du linker begge disse tilstandene til corona viser jo at du har gitt etter for hysteri i stedet for å sette deg inn i årsakssammenhenger. 

 

Anonymkode: 84c39...f73

Sitat

Most vulnerable are the elderly, as well as people with cardiovascular disease, diabetes, chronic respiratory illness, high blood pressure and cancer, according to an article in The Scientist, a magazine for people in the life sciences field. As Lisa Gralinski, a virologist at the University of North Carolina at Chapel Hill, said in the article: “If you’re over 50 or 60 and you have some other health issues and if you’re unlucky enough to be exposed to this virus, it could be very bad.”

 

Anonymkode: 74eed...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Det her er utrolig kjipt, jeg har bestilt 4 reiser så er veldig usikker hva jeg gjør framover. Den ene reisen kan jeg få igjen penger på, da det er en gruppereise. Men de andre er bestilt med lavprisbilletter og da er det 10.000 kr rett i dass. 

Har SÅ reisefeber, er helt desperat etter sol og varme. Men om det blir restriksjoner på reising så holder jeg meg jo så klart hjemme. Har vært alvorlig syk i Latin-Amerika og det var grusomt. 

Anonymkode: 79d57...2cd

Hvis reisene er langt frem i tid, kan du jo se det an.

 

Hvorfor ble du alvorlig syk der? Tok du ikke noe vaksiner e.l ?

Anonymkode: c3776...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor Japan tar coronaviruset så seriøst om det ikke er noe å bekymre seg for? Der har de jo topp teknologi også. Det er veldig utviklet land for å si det sånn, med mange topp forskere osv.

 

Så det er bare Norge her som liksom vet bedre enn hele verden? Pussig.

 

Jeg tror faktisk jeg hadde vært tryggere i et annet land akkurat nå, her tenker de bare penger penger penge.r..

 

Anonymkode: c3776...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...