Gå til innhold

Coronavirus og reisevaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man om man har bestilt tur i nærheten av de rammede områdene. Nå som det har kommet til Italia berører det våre reisevaner i mye større grad. Er ikke spesielt redd for viruset for min egen del men å feriere i byene rundt de rammede områdene gjør meg litt betenkt. Ikke minst å oppsøke flyplassen der nede. Vi har fortsatt et par uker på oss å tenke på. Kanskje det kommer mer på UDI sine sider? 

Anonymkode: 22efa...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan dette vil utvikle seg. En ting er å ta sjansen på å reise når det gjelder smitte for egen del, men man kan jo også risikere å ta med seg smitte hjem til Norge.

En kan også risikere å bli satt i karantene, bli hindret i å reise hjem igjen osv.

Anonymkode: 27ea5...77e

• Liker 3
Skrevet

Ja, hadde selvsagt ikke likt å bli stengt inne på,hotellet i et par uker. På Tenerife for de ikke gå ut av rommet engang. Sikkert hundrevis som sitter hjemme i Norge og lurer på om det er trygt å reise. Enda verre for de som har med seg barn. 

Skrevet (endret)

Det er umulig å spå hvordan det vil bli litt fram i tid. Jeg tror vi alle bare må innstille oss på at ferien kan bli annerledes i år, eller til og med gå i vasken. Byer kan bli stengt ned og ikke ta imot de som har bestilt tur, og vi risikerer å havne i karantene og ikke komme oss hjem når vi vil hvis det kommer et utbrudd mens vi er der. Nå når det er utbrudd både i Italia og på Gran Canaria er det vel ikke snakk om lang tid før det finnes overalt. Kanskje det kom til Norge med fly fra Gran Canaria i går? Det var ingen form for testing av de som kom hjem i går og i natt. Vi må nok bare ha is i magen angående sommerferien og sørge for å ha god reiseforsikring og en del ekstra penger på kontoen hvis vi reiser ut av landet. 

Endret av youcancallmejune
  • Liker 5
Skrevet

Jeg reiser som vanlig. Har bestilt både vår- og sommerferie, samt to helgeturer, over de neste månedene. Hvorav en tur går til Italia. 

Er det krise i et av områdene da vi drar, slik som Milano nå, kansellerer vi bare og tar tapet. Eneste usikkerheten er egentlig at det skal oppstå noe når vi er på tur, at hele hotellet blir satt i karantene. 

Anonymkode: 84c39...f73

• Liker 3
Skrevet

Det er vel nå i nær fremtid det er usikkert tror jeg. Det har vel ridd av seg og vært overalt, eller stoppet opp før sommeren gjetter jeg. Men nå får vi så lite informasjon. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde selvsagt ikke likt å bli stengt inne på,hotellet i et par uker. På Tenerife for de ikke gå ut av rommet engang. Sikkert hundrevis som sitter hjemme i Norge og lurer på om det er trygt å reise. Enda verre for de som har med seg barn. 

Hvorfor nevner du Tenerife? Var ikke dette i Italia først og fremst? Har det spredd seg der også? 😕

Anonymkode: c3776...f95

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor nevner du Tenerife? Var ikke dette i Italia først og fremst? Har det spredd seg der også? 😕

Ja, registrert på Tenerife (ikke på GC som en annen nevner her).

Anonymkode: 6f8b1...5bb

• Liker 2
Skrevet

Jeg merker jeg blir mektig provosert over hvordan dette har FÅTT utviklet seg. Mennesker kunne klart det, de kunne ha holdt viruset i sjakk ved å ikke reise, holde seg hjemme osv... Men nei...

Nå  kommer det til å spre seg til alle land, its over.

Vi vet jo ikke hva dette viruset gjør en gang, det er jo nytt... Hva om dette er enda verre enn EBV som man har i kroppen resten av livet? Hva om viruset kan våkne til livet igjen og man egentlig aldri blir kvitt det selv om man ''er frisk igjen'' ? *Snakker om de som ble bedre*

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Well shit...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker jeg blir mektig provosert over hvordan dette har FÅTT utviklet seg. Mennesker kunne klart det, de kunne ha holdt viruset i sjakk ved å ikke reise, holde seg hjemme osv... Men nei...

Vi vet jo ikke hva dette viruset gjør en gang, det er jo nytt... Hva om dette er enda verre enn EBV som man har i kroppen resten av livet? Hva om viruset kan våkne til livet igjen og man egentlig aldri blir kvitt det selv om man ''er frisk igjen'' ? *Snakker om de som ble bedre*

Man kan selvfølgelig velge å være hjemme, se enda en TV serie, unngå andre mennesker. Og unngå alt av sykdom, bilulykker, terror og annet. 

Eller man kan være ute og nyte livet, og alt verden har å by på. 

Gi meg sistnevnte hvilken som helst dag, så dør jeg gjerne neste år selv om det er konsekvensen. 

Sars var nytt, svineinfluensa var nytt, fugleinfluensa var nytt. Og jeg reiste videre, og nøt livet. En dag smeller det. Men frem til det lever jeg. 

• Liker 15
Skrevet

Man kan selvfølgelig velge å være hjemme, se enda en TV serie, unngå andre mennesker. Og unngå alt av sykdom, bilulykker, terror og annet. 

Eller man kan være ute og nyte livet, og alt verden har å by på. 

Gi meg sistnevnte hvilken som helst dag, så dør jeg gjerne neste år selv om det er konsekvensen. 

Sars var nytt, svineinfluensa var nytt, fugleinfluensa var nytt. Og jeg reiste videre, og nøt livet. En dag smeller det. Men frem til det lever jeg. 

Jeg har også levd gjennom svineinfluensa, fugleinfluensa osv... MEn såvidt jeg husker var dette mye mindre smittsomt.

Dette viruset derimot ser ut til å spre seg som ild i tørt gress.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, beklager. Tenerife, ikke Gran Canaria, men flere nordmenn som har bodd på hotellet som nå er i karantene er nå hjemme i Norge igjen. De fikk reise rett hjem uten noen form for undersøkelse ved ankomst. Vi kan med andre ord godt ha smitten her i landet nå.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Du har rett, beklager. Tenerife, ikke Gran Canaria, men flere nordmenn som har bodd på hotellet som nå er i karantene er nå hjemme i Norge igjen. De fikk reise rett hjem uten noen form for undersøkelse ved ankomst. Vi kan med andre ord godt ha smitten her i landet nå.

Var dette før de visste om utbruddet? Altså idag?

Wtf... Finnes det noe man KAN gjøre selv? Finnes det virkelig ingen supermaske som gjør at viruset ikke kan infiltrere?

Har hørt at de vanlige hvite ikke er så effektive, men hva med en laget av noe sterkere? Fungerer det?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å være etterpåklok. Folk har bestilt reisene sine for måneder siden, og da visste vi ingenting om utviklinga av det her. Det er ikke så moro å havne midt oppe i det. Og folk som er på reise og føler seg friske vil jo hjem. Man bør  el ta visse forhåndsregler, men det er jo ikke lett å vite hva man bør gjøre. Selv er jeg kjempe i tvil

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å være etterpåklok. Folk har bestilt reisene sine for måneder siden, og da visste vi ingenting om utviklinga av det her. Det er ikke så moro å havne midt oppe i det. Og folk som er på reise og føler seg friske vil jo hjem. Man bør  el ta visse forhåndsregler, men det er jo ikke lett å vite hva man bør gjøre. Selv er jeg kjempe i tvil

Hva er du tvil om ? Hva en bør gjøre ? Nei det er ikke så rart når media bare later som alt er ok og alle bare bør leve livene sine som normalt.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også levd gjennom svineinfluensa, fugleinfluensa osv... MEn såvidt jeg husker var dette mye mindre smittsomt.

Dette viruset derimot ser ut til å spre seg som ild i tørt gress.

Det var mye mer hysteri og usikkerhet rundt Sars. Som er samme type virus. Antall smittede stoppet på 8000 og tok livet av 800. Altså 10% dødelighet. Mot Coronaviruset sine 0,2% døde/smittede. 

Hysteriet rundt svineinfluensa var ekstremt, med ca 200 000 smittede. Og 18 500 dødsfall. Og etter dette hysteriet startet vaksinehysteriet. 

Men det ligger vel i menneskets natur å glemme. At "det var jo ikke så farlig", når du i etterkant har fakta klart. Selvfølgelig kombinert med at mediene hauser ting opp i himmelen for å tjene penger. Hvis du gjør uavhengige søk, leser fra profesjonelle aktører i stedet for på VG/Dagbladet, da ser du at dette viruset de er mye mindre bekymret for dette viruset enn de var for Sars og Svineinfluansa. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du tvil om ? Hva en bør gjøre ? Nei det er ikke så rart når media bare later som alt er ok og alle bare bør leve livene sine som normalt.

Jeg er i tvil om vi skal reise. Vi har tross oss betalt en del penger for turen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tvil om vi skal reise. Vi har tross oss betalt en del penger for turen. 

Ah, skjønner... Er det Tenerife dere har bestilt reise til? Jeg ville nok ikke reist nå, men om det er noen måneder frem i tid så kanskje.

Håper jo at viruset har nådd sin ''peak'' nå at det begynner å dabbe av, men er litt bekymret for at vi såvidt har sett begynnelsen.. :(

Skrevet

Jeg reiser som vanlig, drar til asia neste uke for noen uker.

Anonymkode: 2ed82...956

• Liker 1
  • Opprett ny...