Gå til innhold

Sunn mat med lite kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger inspirasjon til sunne middager, lunch og snacks med lite kalorier 

Anonymkode: 1484b...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fisk,kylling med grønnsaker

Wok

Salat med kylling&skinke

Omelett med grønnsaker kjøtt

Skyr

Sukkerfri saft, gelatin, vann = Gele

Frukt & bær & grønnsaker

Havregryn, bær, rosiner, melk

Mandler

Magert kjøtt

kesam eller cottage cheese med sukker fri saft, eller bær

 

Hovedsakelig, magert kjøtt, mer grønt, mer frukt, fiber.

For og holde blodsukker i balanse, og suget etter søt vekk.

Reduksjon i karbohydrater, da man fjerne noe må man kompansere annet.

Økning i proteiner, mer grønt

 

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keto (aka LCHF). Lite karbohydrater og godt med proteiner og naturlig fett. Det er det som metter. Selv om fett er kaloririkt per 100 gram, så metter det mye mer enn karbohydrater. Samme mengde kcal med mye karbohydrater og lite karbohydrater metter meg slettes ikke likt. Måltidet med lite karbohydrater holder meg gående ca dobbelt så lenge som samme mengde kcal med mye karbohydrater før jeg blir sulten igjen.

Inspirasjon finner du i massevis for eksempel på oppskriftsdelen av forum.lavkarbo.no (obs, nesten ingen som bruker forumet lenger, men oppskriftene ligger der til inspirasjon).

Anonymkode: 7ac40...ab8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sunset90 skrev:

Fisk,kylling med grønnsaker

Wok

Salat med kylling&skinke

Omelett med grønnsaker kjøtt

Skyr

Sukkerfri saft, gelatin, vann = Gele

Frukt & bær & grønnsaker

Havregryn, bær, rosiner, melk

Mandler

Magert kjøtt

kesam eller cottage cheese med sukker fri saft, eller bær

 

Hovedsakelig, magert kjøtt, mer grønt, mer frukt, fiber.

For og holde blodsukker i balanse, og suget etter søt vekk.

Reduksjon i karbohydrater, da man fjerne noe må man kompansere annet.

Økning i proteiner, mer grønt

 

 

 

Tusen takk! Mye jeg ikke har tenkt på her 

Anonymkode: 1484b...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Keto (aka LCHF). Lite karbohydrater og godt med proteiner og naturlig fett. Det er det som metter. Selv om fett er kaloririkt per 100 gram, så metter det mye mer enn karbohydrater. Samme mengde kcal med mye karbohydrater og lite karbohydrater metter meg slettes ikke likt. Måltidet med lite karbohydrater holder meg gående ca dobbelt så lenge som samme mengde kcal med mye karbohydrater før jeg blir sulten igjen.

Inspirasjon finner du i massevis for eksempel på oppskriftsdelen av forum.lavkarbo.no (obs, nesten ingen som bruker forumet lenger, men oppskriftene ligger der til inspirasjon).

Anonymkode: 7ac40...ab8

Dette har jeg prøvd og det ender alltid med at jeg jukser😭 Jeg kan ikke leve uten frukt og havregryn 

Anonymkode: 1484b...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri saft går vel ikke under betegnelsen sunt. Men men.

Anonymkode: 0e80f...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerfri saft går vel ikke under betegnelsen sunt. Men men.

Anonymkode: 0e80f...fdc

mindre calorier må vell anses som positivt?

kutter man noe, må man finne lettere alternativer.

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sunset90 skrev:

mindre calorier må vell anses som positivt?

kutter man noe, må man finne alternativer.

Lite kalorier betyr ikke nødvendigvis sunt på samme måte som at mye kalorier ikke nødvendigvis betyr usunt. 

Anonymkode: 1912b...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lite kalorier betyr ikke nødvendigvis sunt på samme måte som at mye kalorier ikke nødvendigvis betyr usunt. 

Anonymkode: 1912b...1bf

det er som man ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Mye jeg ikke har tenkt på her 

Anonymkode: 1484b...6e8

Mandler har like mye kalorier som sjokolade... 

Anonymkode: 53ee2...23d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sunset90 said:

mindre calorier må vell anses som positivt?

kutter man noe, må man finne lettere alternativer.

Tja... ser ikke på kunstige søtningsmidler som positivt for kroppen.

Anonymkode: 0e80f...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mandler har like mye kalorier som sjokolade... 

Anonymkode: 53ee2...23d

Ja, men mandler er sunnere enn sjokolade og derfor ett bedre alternativ ernæringsmessig. 

Anonymkode: 1912b...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men mandler er sunnere enn sjokolade og derfor ett bedre alternativ ernæringsmessig. 

Anonymkode: 1912b...1bf

her snakker vi 30-50 gram små mengder, da går d nok greit.

Mandler er mettende, og kan holde sulten søtsuget borte.

image.thumb.png.ca1c222bba3dbfa1d8d2070b6bde6799.png

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunset90 skrev:

her snakker vi 30-50 gram små mengder, da går d nok greit.

Selvsagt,alt med måte, men jeg snakker ikke bare om kalorier ( altså ren energi ), men om hva matvarene inneholder av positive egenskaper( siden TS etterlyste også sunt i hovedteksten og ikke ene og alene lite kalorier ) Det er en misforståelse der ute at mye kalorier = Usunn matvare mens lite kalorier =sunt og folk holder seg derfor unna mat som er superpositiv for kroppen fordi de blir skremt av kaloriinnholdet ved første øyekast . Det er  det grådige, overspisende fråtseriet til folk som er usunt, ikke selve matvaren med høy energimengde pr hundre gram  ). Man kan f.eks fint slanke seg på melkesjokolade eller potetgull, men det betyr ikke at det er sunt bare fordi man spiser en liten mengde kalorier. Man kan drikke enorme mengder lettbrus eller sukkerfri saft uten å legge på seg, men det betyr ikke at det er sunt. 

Anonymkode: 1912b...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt,alt med måte, men jeg snakker ikke bare om kalorier ( altså ren energi ), men om hva matvarene inneholder av positive egenskaper( siden TS etterlyste også sunt i hovedteksten og ikke ene og alene lite kalorier ) Det er en misforståelse der ute at mye kalorier = Usunn matvare mens lite kalorier =sunt og folk holder seg derfor unna mat som er superpositiv for kroppen fordi de blir skremt av kaloriinnholdet ved første øyekast . Det er  det grådige, overspisende fråtseriet til folk som er usunt, ikke selve matvaren med høy energimengde pr hundre gram  ). Man kan f.eks fint slanke seg på melkesjokolade eller potetgull, men det betyr ikke at det er sunt bare fordi man spiser en liten mengde kalorier. Man kan drikke enorme mengder lettbrus eller sukkerfri saft uten å legge på seg, men det betyr ikke at det er sunt. 

Anonymkode: 1912b...1bf

forøvrig enig at mange kan bli skremt av calori innholdet, og dropper dette.

Det er en oppfatning mange har.

Og ja overspising av det ene og det andre.

Det meste kan løse seg med redusering, det er mange som spiser det meste, bare det reduserer mengde.
man kan fint slanke seg med det meste bare det er er i rett mengde.

mange har godt av og øke proteiner og grønt i kosten.

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg prøvd og det ender alltid med at jeg jukser😭 Jeg kan ikke leve uten frukt og havregryn 

Anonymkode: 1484b...6e8

Det trodde jeg også at jeg ville slite med (ikke havregryn 🤮, men frukt), men det gikk overraskende greit for min del. Man må holde seg litt i skinnet en periode, men jo lengre man går uten, jo lettere er det å holde seg borte fra det man ikke bør spise. Jeg kan ikke spise litt. Spiser jeg litt, spiser jeg mer og mer og mer, og ender med å gå bananas (pun intended).

Anonymkode: dbb30...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde jeg også at jeg ville slite med (ikke havregryn 🤮, men frukt), men det gikk overraskende greit for min del. Man må holde seg litt i skinnet en periode, men jo lengre man går uten, jo lettere er det å holde seg borte fra det man ikke bør spise. Jeg kan ikke spise litt. Spiser jeg litt, spiser jeg mer og mer og mer, og ender med å gå bananas (pun intended).

Anonymkode: dbb30...64d

Kan jeg spørre hva som gjør at du blir trigget til å spise mer? Jeg hører ofte folk si at de ikke kan spise enkelte matvarer ( som oftest karbovarer ) uten å nærmest miste hodet og bare spise og spise og spise uten at de klarer å stoppe. Selv spiser jeg litt av alt og ingenting i mitt kosthold er forbudt, men det er ingen matvarer ( ikke engang sjokolade som er noe av det jeg liker aller best 😅 ) som får meg til å overspise eller sender meg ut i en spiral , så jeg er litt nysgjerrig på mekanismene bak som gjør at noen reagerer sånn mens andre ikke gjør det.

Anonymkode: 1912b...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva som gjør at du blir trigget til å spise mer? Jeg hører ofte folk si at de ikke kan spise enkelte matvarer ( som oftest karbovarer ) uten å nærmest miste hodet og bare spise og spise og spise uten at de klarer å stoppe. Selv spiser jeg litt av alt og ingenting i mitt kosthold er forbudt, men det er ingen matvarer ( ikke engang sjokolade som er noe av det jeg liker aller best 😅 ) som får meg til å overspise eller sender meg ut i en spiral , så jeg er litt nysgjerrig på mekanismene bak som gjør at noen reagerer sånn mens andre ikke gjør det.

Anonymkode: 1912b...1bf

Jeg vet ikke, jeg får bare en enormt stor trang til å spise noe søtt. Det kan nok sammenlignes med andre avhengigheter. Jeg endevender kjøkkenet etter NOE jeg kan spise som frister (og det er sjeldent sunn mat som frister da, bare karbohydrater). Og det er veldig vanskelig å si nei hvis det blir tilbudt. Jeg har til og med spist kakestrø for å få "fiksen" min. Mens når jeg holder meg borte fra det noen dager, så er det null problem å si nei takk hvis det blir tilbudt og etter noen uker uten har jeg ikke lyst på det søte en gang fordi det frister ikke i det hele tatt.

Anonymkode: dbb30...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, jeg får bare en enormt stor trang til å spise noe søtt. Det kan nok sammenlignes med andre avhengigheter. Jeg endevender kjøkkenet etter NOE jeg kan spise som frister (og det er sjeldent sunn mat som frister da, bare karbohydrater). Og det er veldig vanskelig å si nei hvis det blir tilbudt. Jeg har til og med spist kakestrø for å få "fiksen" min. Mens når jeg holder meg borte fra det noen dager, så er det null problem å si nei takk hvis det blir tilbudt og etter noen uker uten har jeg ikke lyst på det søte en gang fordi det frister ikke i det hele tatt.

Anonymkode: dbb30...64d

Skjønner, da gjør man det nok lurt i å holde seg unna. Takk for svar :)

Anonymkode: 1912b...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...