Gå til innhold

Hva bruker du? (gulvvask)


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

I min jakt på ordentlig rene gulv... :ler:

Hva bruker du når du vasker gulvet?

Både utstyr og vaskemiddel,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mikrofibermopp som jeg bare skyller i rent vann.

Litt såpevann (akkurat nå en "spray og mopp"-flaske som min samboer kjøpte, men etterfyller greit denne med vanlig såpevann) til flekker.

Masse såpevann gir bare mer skitt, ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vaskekjerringa

Både min erfarne mor og bestemor sverger til disse nye microfiber moppene nesten uten vann og såpe. Vurderer å følge deres eksempel, men henger fortsatt igjen i god gammeldags bøtte, langkost og grønnsåpe :ler: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min erfarne mor og bestemor sverger til disse nye microfiber moppene nesten uten vann og såpe. Vurderer å følge deres eksempel' date=' men henger fortsatt igjen i god gammeldags bøtte, langkost og grønnsåpe :ler: :oops:[/quote']

For de aller flest gulvtyper er det fyfy, og skaffer deg bare mer skitt, ikke mindre. Grønnsåpe og gulvklut er meget fy-fy om du vil ha rene gulv, og ikke har gulv av ubehandlet tre, eller noe sånn. Det er gammeldags, men ikke GODT gammeldags... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordan mikrofiber våtmopp og Jif Spray & Mop. Går over med Swiffer tørrmop først. Vi har parkett/laminat på alle gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker StarFiber-moppen fra TV-shop, og det blir HELT rent overalt...den er fantastisk. Har litt vann på, men ikke mye, bare så det blir litt fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ghjest

Bruker også mikrofibermopp (billigvariant fra Biltema) og vann, men spruter på litt såpe på badegulvet (som er parkett, av alle ting).

På det ubehandla eller luta kjøkkengulvet skrubber jeg med børste og grønnsåpevann - så sjelden som mulig... Støvsuger og drar over med en klut og langkost innimellom, da.

Er egentlig mikrofiber bra for malte tregulv? Sliter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microfiber sliter på lakk, ja. Det er en grunn til at Krystall grønnsåpe er anbefalt av parkettprodusentene! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så vanskelig det har blitt med gulvvask. Jeg pleier å vaske med mikrofibermopp. Når gulvet er veldig skittent (i gangen, gjørmete gårdsplass og håndverkere) pleier jeg å ha litt såpe i vaskevannet, Ajax eller lignende. Såpen har jeg i vannet for at skitten skal løsne bedre fra moppen. Er det dumt å vaske med såpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje jeg også må kjøpe mikrofibermopp!

Hater å vaske gulv, er det morsommere og enklere med mopp enn med diger, våt gulvklut full av støvdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ein vanlig mopp (60cm) som eg brukar.

Har ei bøtte med varmt vatn og litt Ajax i- som eg skvetter ut over gulvet ved behov.

Husk for all del å ikkje vri opp moppen! Den skal være på heile tida. Eg har og tegna ei pil på kosten - sånn at eg til kva tid veit kva side som skal være "ned" (altså der skitten ligg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ii Eføy

Hm, kanskje jeg burde skaffe meg en slik jeg og? Er det den Jordan-moppen man får kjøpt i dagligvaren dere bruker?

dere væter den i vann før dere vasker? Det er ikke sånn tørr-mopp-greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Huff' date=' så vanskelig det har blitt med gulvvask. Jeg pleier å vaske med mikrofibermopp. Når gulvet er veldig skittent (i gangen, gjørmete gårdsplass og håndverkere) pleier jeg å ha litt såpe i vaskevannet, Ajax eller lignende. Såpen har jeg i vannet for at skitten skal løsne bedre fra moppen. Er det dumt å vaske med såpe?[/quote']

Det kommer an på hvilken såpe du bruker. Grønnsåpe etterlater rester på gulvet, som igjen gir grobunn for bakterier. Zalo gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bruker mikrofibermopp fra Enjo. Har en som er beregnet til fettete oveflater og en som er beregnet til "finere" vask. Vasker til vanlig bare kjøkken og bad, resten tørrmoppes, og vaskes kanskje et par ganger i året. Vasker aldri med annet enn vann, har ikke enda møtt på en flekk som ikke går bort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Jeg bruker StarFiber-moppen fra TV-shop, og det blir HELT rent overalt...den er fantastisk. Har litt vann på, men ikke mye, bare så det blir litt fuktig.

Ok, så den funker den, altså? Jeg blir alltid så skeptisk til det jeg ser på TV-shop. Det virker for bra, liksom.

Jeg bruker Jif-mopp og vann. Ajax av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...