Gå til innhold

Bare fagbrev


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fagarbeider i barnehage og får stadig spørsmål om jeg ikke skal utdanne meg... er ikke fagbrev utdanning? Snekkere har da fagbrev? Frisører? Blomsterdekoratører? Elektrikere? 
Men i mitt yrke holder det visst ikke... må jo bli barnehagelærer? I mitt yrke kommer aldri fagbrevdiplomet til å henge på veggen. 
jeg elsker jobben min, men jeg vil alltid være en av dem som det skyldes på om noe går galt i en barnehage.. at kompetansenivået er for lavt og det er for få barnehagelærere hvis et barn har skadet seg, eller noe annet har skjedd.. jeg har ansvar for mye på min arbeidsplass som krever planlegging og forberedelser, men jeg har jo ikke rett på planleggingstid. Dette må forberedes på fritida, gratis. 
Jeg vet ikke om så mange fagbrev som er så lite verdsatt som fagbrev i barne-og ungdomsarbeid.... som om det er en «tulleutdannelse»..  

Anonymkode: 8a4ab...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer flere og flere inn i barnehagen med masterutdanning. Jeg tok selv barne og ungdomsarbeiderfaget på vgs. Idag jobber jeg med dovasking og er i ferd med å miste yrkesstoltheten

Anonymkode: 18a6b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en trøst, så er også helsefagarbeidere like lite verdsatt; tross den uhyre viktige jobben de gjør. Trist. 

Anonymkode: 50b5c...e67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig synd at de viktigste jobbene, blir satt minst pris på av befolkningen. Det vil nok måtte endre seg etterhvert som vi blir flere som trenger hjelp. Når man tjener 3-4 ganger så mye ved å skru på noen rør kontra å ta seg av barn eller eldre, så er det noe hakkende gale med samfunnet og måten vi ser på verdiskaping.

Anonymkode: 45d30...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer flere og flere inn i barnehagen med masterutdanning. Jeg tok selv barne og ungdomsarbeiderfaget på vgs. Idag jobber jeg med dovasking og er i ferd med å miste yrkesstoltheten

Anonymkode: 18a6b...b88

Det er de som har dårligst kontakt med barna og problemer med å se helheten i alt, tross at de har finere utdanning😂

Anonymkode: 298eb...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også barne- og ungdomsarbeider. Har ikke fått samme spørsmål som du, men man føler seg ofte lite verdsatt til tross for at det er vi som gjør mest på "gulvet" i løpet av dagen. Det er vi som er mest med barna, det er vi som skifter flest bleier, tørker flest tårer, låser flest konflikter, legger flest barn, er til stede i gleder og sorger med barna mens ped.lederne sitter på møter og har plantid. Jeg overdriver selvsagt litt nå, men slik er det dessverre. Det er utrolig hvor mye bedre enn fagarbeiderne enkelte føler seg etter en treårig utdannelse som barnehagelærer. Det er også utrolig at yrker med fagbrev som elektriker, rørlegger, snekker, urmaker, sveiser, gullsmed og mye annet jeg sikkert ikke vet om er en fagbrevutdanning har så mye mer status enn barne- og ungdomsarbeidere!

Anonymkode: 0fa7d...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også barne- og ungdomsarbeider. Har ikke fått samme spørsmål som du, men man føler seg ofte lite verdsatt til tross for at det er vi som gjør mest på "gulvet" i løpet av dagen. Det er vi som er mest med barna, det er vi som skifter flest bleier, tørker flest tårer, låser flest konflikter, legger flest barn, er til stede i gleder og sorger med barna mens ped.lederne sitter på møter og har plantid. Jeg overdriver selvsagt litt nå, men slik er det dessverre. Det er utrolig hvor mye bedre enn fagarbeiderne enkelte føler seg etter en treårig utdannelse som barnehagelærer. Det er også utrolig at yrker med fagbrev som elektriker, rørlegger, snekker, urmaker, sveiser, gullsmed og mye annet jeg sikkert ikke vet om er en fagbrevutdanning har så mye mer status enn barne- og ungdomsarbeidere!

Anonymkode: 0fa7d...62f

På arbeidsplassen min er barnehagelærere og pedlederne helt fantastiske og gjør en fantastisk jobb de altså! Jeg verdsetter absolutt deres kompetanse og skrev ikke innlegget for å sette oss opp mot hverandre. Men de sier også: du som er så flink, hvorfor vil du ikke utdanne deg?

det er det synet på fagbrev (kanskje generelt) men i barnehage/skole/ helsesektor spesielt?  
Er vi dummere og mindre verdt enn dere med master? Norge trenger faktisk også andre folk enn akademikere for å gå rundt.

Anonymkode: 8a4ab...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er de som har dårligst kontakt med barna og problemer med å se helheten i alt, tross at de har finere utdanning😂

Anonymkode: 298eb...96a

Du er jo ikke noe bedre selv - her gjør du ubegrunnet narr av en gruppe på grunn av deres utdanningsnivå. 

Anonymkode: 7115f...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke noe bedre selv - her gjør du ubegrunnet narr av en gruppe på grunn av deres utdanningsnivå. 

Anonymkode: 7115f...b72

Det er ikke meg (Ts) som skrev det der..

Anonymkode: 8a4ab...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På arbeidsplassen min er barnehagelærere og pedlederne helt fantastiske og gjør en fantastisk jobb de altså! Jeg verdsetter absolutt deres kompetanse og skrev ikke innlegget for å sette oss opp mot hverandre. Men de sier også: du som er så flink, hvorfor vil du ikke utdanne deg?

det er det synet på fagbrev (kanskje generelt) men i barnehage/skole/ helsesektor spesielt?  
Er vi dummere og mindre verdt enn dere med master? Norge trenger faktisk også andre folk enn akademikere for å gå rundt.

Anonymkode: 8a4ab...484

Det er noe med "mastersyken" som eksisterer i Norge der alle skal ha en sånn grad.

De som ser ned på de "under" seg er de samme som ser opp til de "over" seg så det skal du ikke tenke så mye på. De er som regel veldig stolte av graden sin og føler derfor et behov for å skryte, men tingen er at det er så mange som har det så det er ikke imponerende lenger.

I tillegg så må man huske at mange sliter med å få relevant jobb og det er sikkert ikke gøy for dem så de har vel sine egne problemer å tenke på. 

Har 2 fagbrev og 1 bachelor men master orket jeg bare ikke, har tatt noen kurs oppå der igjen men å skrive en master er ikke noe for meg da jeg er ikke egentlig glad i studier generelt sett så det ville bare blitt utmattende.

Hva slags syn folk har må du ikke bry deg om for alle har vel gjort opp sine tanker om både det ene og det andre og en master betyr ikke automatisk god jobb og fet lønning. Mange bruker år på skolebenken, får jobb og finner ut at lederen over dem har en dårligere grad enn dem selv (som i mitt tilfelle da flere under har master) og mange av dem misliker det kan jeg tro at jeg som har bachelor er høyere opp en dem, men det igjen viser det folks holdninger og feil tankesett der de tror at jo høyere grad = dess bedre jobb.

Anonymkode: f900f...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig synd at de viktigste jobbene, blir satt minst pris på av befolkningen. Det vil nok måtte endre seg etterhvert som vi blir flere som trenger hjelp. Når man tjener 3-4 ganger så mye ved å skru på noen rør kontra å ta seg av barn eller eldre, så er det noe hakkende gale med samfunnet og måten vi ser på verdiskaping.

Anonymkode: 45d30...830

Ja, for det hadde vært et kjempefint samfunn uten disse arbeidsgruppene også! 

TS: Selv om det ikke burde vært sånn at noen stilte spørsmålstegn ved yrkesvalget ditt, så bør du ha et klokt svar klart når noen allikevel gjør det. Noe som at du trives veldig godt der du er nå, og det er akkurat det du ønsker deg. Noe sånt kan ingen si noe på. Alle er ikke skapt til å gå mange år på skolen, sånn er det bare. Vær heller stolt for at du gjør en dritbra jobb, og at du gjør noe godt for noen. 
 

og så håper jeg at det er fåtall som tenker sånn. Selv har jeg jobbet på en arbeidsplass med både helsefagarbeidere og vernepleiere, og helsefagarbeiderne gjorde en minst like god jobb som vernepleierne. I slike yrker mener jeg det aller viktigste er evnen til å vise og utøve omsorg, barna du jobber med blåser jo i hvilken utdannelse du har. Og det er DE du jobber for, ikke alle kritikerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mye om at kravene til et fagbrev er ulikt. For å være elektriker må man ha mye spesialisert kunnskap, jeg kjenner til barne- og ungdomsarbeidere som knapt kan lese. Jeg har hatt barn i barnehage i 10 årr, og har møtt mange fantastiske barne- og ungdomsarbeidere. De over 40 blir værende, de under begynner på barnehagelærerutdanning om de ikke er totalt ubrukelige. Ikke fordi de ikke gjorde en god og viktig jobb, men fordi de ble stilt i et dårlig lys ved å ha et fagbrev alle kan få. Det er ikke verdt papiret det er skrevet på om de ikke skjerper kravene.

Anonymkode: 52147...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel mye om at kravene til et fagbrev er ulikt. For å være elektriker må man ha mye spesialisert kunnskap, jeg kjenner til barne- og ungdomsarbeidere som knapt kan lese. Jeg har hatt barn i barnehage i 10 årr, og har møtt mange fantastiske barne- og ungdomsarbeidere. De over 40 blir værende, de under begynner på barnehagelærerutdanning om de ikke er totalt ubrukelige. Ikke fordi de ikke gjorde en god og viktig jobb, men fordi de ble stilt i et dårlig lys ved å ha et fagbrev alle kan få. Det er ikke verdt papiret det er skrevet på om de ikke skjerper kravene.

Anonymkode: 52147...6c5

For en bachelor/ master er jo noe som ikke alle kan få? Det er ikke som om det er uoppnåelig - snarere tvert imot.

Forhold deg litt til fakta vær så snill. En grad kan alle få om de ønsker. Man kan bli lege selv om man gikk ut med 3 i snitt men da må man selvfølgelig jobbe for det. En bachelor er ofte ikke noe man må jobbe sånn kjempehardt for heller.

Anonymkode: f900f...3e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bare fagbrev"  er et uttrykk jeg blir irritert av.  Jeg har høyere utdanning fordi det er et absolutt krav for drømmejobben min (et skjeldent og nerdete yrke).og synes ikke det er noe å skryte av. Faktisk er det ofte slik at det er mennesker med fagbrev som kan de viktige og nyttige tingene! 

Anonymkode: bcb3e...e65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev er slettes ikke «bare»! Du fortjener å kunne være stolt av den jobben du gjør, og den kompentasen du har. Dessverre opplever de fleste med fagbrev denne fordømmelsen (om kanskje ikke like tydelig som dere i alle fag) snekkere og rørleggere må også forsvare hvorfor de har valgt en karriere med «bare» fagbrev, og får spørsmål om de ikke i det minste driver sin egen bedrift. 
 

I barnehagen vår er de to mest fantastiske ansatte (etter min mening) en barne og ungdomsarbeider, og en «assistent» med nær 20 års erfaring! Disse to er helt fantastiske med både barn og voksne på alt fra pedagogikk og omsorg/nærhet til fantasi/lekenhet og godt humør. Ingen av barnehagelærerne kan måle seg med disse..Og vi som foreldre ser det, og setter stor pris på det!!

Anonymkode: cf665...e1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel mye om at kravene til et fagbrev er ulikt. For å være elektriker må man ha mye spesialisert kunnskap, jeg kjenner til barne- og ungdomsarbeidere som knapt kan lese. Jeg har hatt barn i barnehage i 10 årr, og har møtt mange fantastiske barne- og ungdomsarbeidere. De over 40 blir værende, de under begynner på barnehagelærerutdanning om de ikke er totalt ubrukelige. Ikke fordi de ikke gjorde en god og viktig jobb, men fordi de ble stilt i et dårlig lys ved å ha et fagbrev alle kan få. Det er ikke verdt papiret det er skrevet på om de ikke skjerper kravene.

Anonymkode: 52147...6c5

Det er helt sant. Etter «fagbrev på jobb» og lignende snarveier; har det tatt all verdi bort fra fagbrevet. Fagbrev bærer et stigma, det er bedre å være ufaglært. 

Anonymkode: 50b5c...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant. Etter «fagbrev på jobb» og lignende snarveier; har det tatt all verdi bort fra fagbrevet. Fagbrev bærer et stigma, det er bedre å være ufaglært. 

Anonymkode: 50b5c...e67

Ok... såpass🙄hvordan bedre å være ufaglært mener du?

Endret av Rararara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobba i barnehage og fikk spørsmål om jeg ikke skulle bli førskolelærer, så sa jeg at jeg ønsker hverken ansvaret eller arbeidspresset.

Forøvrig, den praktisk forskjellen mellom fagbrev og ufaglært i barnehage er forsvinnende liten. Arbeidet er så godt som det samme er min erfaring i alle fall.  Man har litt bedre lønn som fagarbeider om ikke annet. Men jeg har jobba med mange dyktige ufaglærte, som har jobba i barnehage i flere tiår. Og usikre 20-åringer med splitter nytt fagbrev i hånda. Man skal virkelig ikke undervurdere erfaring framfor en eksamen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

På arbeidsplassen min er barnehagelærere og pedlederne helt fantastiske og gjør en fantastisk jobb de altså! Jeg verdsetter absolutt deres kompetanse og skrev ikke innlegget for å sette oss opp mot hverandre. Men de sier også: du som er så flink, hvorfor vil du ikke utdanne deg?

det er det synet på fagbrev (kanskje generelt) men i barnehage/skole/ helsesektor spesielt?  
Er vi dummere og mindre verdt enn dere med master? Norge trenger faktisk også andre folk enn akademikere for å gå rundt.

Anonymkode: 8a4ab...484

Da er du skikkelig heldig! De fleste steder jeg har jobbet har ikke det vært normalen, dessverre. Skulle ønske det var slik på min arbeidsplass også.

10 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Da jeg jobba i barnehage og fikk spørsmål om jeg ikke skulle bli førskolelærer, så sa jeg at jeg ønsker hverken ansvaret eller arbeidspresset.

Forøvrig, den praktisk forskjellen mellom fagbrev og ufaglært i barnehage er forsvinnende liten. Arbeidet er så godt som det samme er min erfaring i alle fall.  Man har litt bedre lønn som fagarbeider om ikke annet. Men jeg har jobba med mange dyktige ufaglærte, som har jobba i barnehage i flere tiår. Og usikre 20-åringer med splitter nytt fagbrev i hånda. Man skal virkelig ikke undervurdere erfaring framfor en eksamen.

 

Enig, jeg ønsker heller ikke å bli barnehagelærer pga det du skriver her.

Forskjellen i lønn er veldig liten, men nå skal fagforbundet jobbe for å gjøre fagarbeiderlønna høyere, noe jeg virkelig håper de greier! 

 

 

Det rare er, at selv om det er enkelte som man lurer på hvordan greide å stå på fagprøven så er det flere, blant annet på min arbeidsplass som er kjempeflinke, har masse erfaring i yrket  men som like vel tviler på sine egne evner til å ta fagprøven. Det er veldig synd! 

Alle kan ikke være barnehagelærere, selv om det er det jeg er redd for at blir framtiden.

Anonymkode: 0fa7d...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg (Ts) som skrev det der..

Anonymkode: 8a4ab...484

Jeg vet det.

Anonymkode: 7115f...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...