Gå til innhold

Skole, barn og dusjing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.2.2020 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Er det adskilte jente- og guttegarderober hos dere (alle)? Håper ikke samfunnet er så modernisert nå at gutter og jenter dusjer og skiftet sammen 😧 Har en sønn som begynner i 2. Klasse til neste år nemlig, og da skal de ha svømming.  

Anonymkode: cc647...3c4

Det er det jo selvfølgelig alle steder. I min tid på grunnskolen så hadde ikke gutter og jenter engang gym sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.2.2020 den 21.04, FrøkenMånestråle skrev:

På vår skole så begynner de med dusjing etter gym i 5 klasse. Men i tredje klasse så går de på svømming en gang i uka så da er det jo selvsagt dusjing etter det. :) 

Det gjorde vi også, og det synes jeg er altfor sent. Stadig flere sliter med å dusje etter gym, så om man starter med dette akkurat i oppstarten av puberteten så vil mange allerede ha utviklet en sjenanse før dusjingen starter. Ja til å starte med dusjing allerede fra 1.klasse. 
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dagens gym i grunnskolen mer lek?, man blir vel neppe så gjennonsvett av det at man trenger å dusje. Dessuten så virker det som om de ikke engang trenger å skifte til gymtøy på en god del skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gruselgrafs skrev:

Er ikke dagens gym i grunnskolen mer lek?, man blir vel neppe så gjennonsvett av det at man trenger å dusje. Dessuten så virker det som om de ikke engang trenger å skifte til gymtøy på en god del skoler.

Jeg tenker at dusjing bør være valgfritt, men om man først skal lære ungene å dusje så bør det innføres lenge før ungdomsskolen. Ingen dusjer nakne på ungdomsskolen om de ikke har startet med det før. 
 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjing er valgfritt fra 4. klasse her. Ingen som kan tvinges. Men her er gymtimene alltid på slutten av dagen. 

Anonymkode: 5741a...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/22/2020 at 9:04 PM, FrøkenMånestråle said:

På vår skole så begynner de med dusjing etter gym i 5 klasse. Men i tredje klasse så går de på svømming en gang i uka så da er det jo selvsagt dusjing etter det. :) 

Dusjing etter svømming? Det er da mye viktigere med full (naken) dusjing før de går i bassenget!

Anonymkode: 42a20...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dusjer de fra 2. klasse, og det syns jeg er bra. Min datter går nå i 3. klasse, og hun lukter svette når hun har trent etc. Like greit å få inn vanen med en gang. 

Anonymkode: da25a...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dusjing etter svømming? Det er da mye viktigere med full (naken) dusjing før de går i bassenget!

Anonymkode: 42a20...945

Vet dette er kg men jeg trodde faktisk at man forsto at de dusjet før svømming og, er liksom elementært det da.

Men beklager det, skal endre innlegget mitt slik at alle forstår at barna dusjer før svømming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke for disse felles dusjene.  

Anonymkode: 2d6c3...29c

Ikke jeg heller. Synes det bør bygges båser slik at barna kan dusje alene om de ønsker det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De begynner med dusjing i 4.-klasse her, men det er slett ikke noe opplæring i å vaske hår osv, det skal de ikke gjøre på skolen. Ditt stebarn må da bare lære det hjemme, selvsagt. 

Anonymkode: 41cae...8f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gorilla skrev:

Det gjorde vi også, og det synes jeg er altfor sent. Stadig flere sliter med å dusje etter gym, så om man starter med dette akkurat i oppstarten av puberteten så vil mange allerede ha utviklet en sjenanse før dusjingen starter. Ja til å starte med dusjing allerede fra 1.klasse. 
 

 

 

14 timer siden, Gorilla skrev:

Jeg tenker at dusjing bør være valgfritt, men om man først skal lære ungene å dusje så bør det innføres lenge før ungdomsskolen. Ingen dusjer nakne på ungdomsskolen om de ikke har startet med det før. 
 

 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke for disse felles dusjene.  

Anonymkode: 2d6c3...29c

Jeg syns og det er kjempe viktig å starte med dette så tidlig som mulig. Kroppen er ingenting å skamme seg over, den kommer i alle former, farger og varianter. 

Hvorfor bør det være valgfritt og hvorfor skal man ikke kunne ha felles dusj?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/22/2020 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

Er det adskilte jente- og guttegarderober hos dere (alle)? Håper ikke samfunnet er så modernisert nå at gutter og jenter dusjer og skiftet sammen 😧 Har en sønn som begynner i 2. Klasse til neste år nemlig, og da skal de ha svømming.  

Anonymkode: cc647...3c4

"Moderne" er nok feil beskrivelse. På 70 og 80 tallet var det ikke uvanlig at gutter og jenter (og menn og kvinner) dusjet og skiftet sammen. Enkelte steder gjorde de det også i videregående. Dette var en tid da man stilte kritiske spøsmål til tilærte konvensjoner og ville endre alt som ikke var fornuftig.

"Moderne" i dag betyr vel å følge amerikansk kultur og å ikke vise seg naken for andre enn de man har sex med. I dag er felles nakenheten knyttet kun opp mot sex. Nå har vi den mest nakenrestriktive kultur man har noen gang hatt gjennom dette landets mange tusenårige historie.

Anonymkode: 42a20...945

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her starter de i første klasse. De er inneforstått med at i den alderen går en større andel av gymtimen bort på dusjing enn når barna blir eldre, men de mener det er så viktig at barna blir trygge på å dusje sammen og lære at dette er naturlig at de starter så tidlig likevel. Jeg er enig med dem og ser på dette som utelukkende positivt.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Plengionika skrev:

 

 

Jeg syns og det er kjempe viktig å starte med dette så tidlig som mulig. Kroppen er ingenting å skamme seg over, den kommer i alle former, farger og varianter. 

Hvorfor bør det være valgfritt og hvorfor skal man ikke kunne ha felles dusj?

Liker du å stå i felles dusj? Hvorfor ikke små båser?

Anonymkode: 2d6c3...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker du å stå i felles dusj? Hvorfor ikke små båser?

Anonymkode: 2d6c3...29c

Har ikke noe i mot å stå i felles dusj, for min del er det hverken eller. Men jeg tror kanskje jeg har misforstått deg for jeg tenkte du mente egne avlukker med dører til hver dusj og ikke disse båsene som kun har skillevegg mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Plengionika skrev:

 

 

Jeg syns og det er kjempe viktig å starte med dette så tidlig som mulig. Kroppen er ingenting å skamme seg over, den kommer i alle former, farger og varianter. 

Hvorfor bør det være valgfritt og hvorfor skal man ikke kunne ha felles dusj?

Det ER per i dag helt valgfritt. Vi som jobber på skole kan ikke tvinge barn til å dusje, kun legge til rette for det. 

Anonymkode: 5741a...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo din kjæreste og barnas andre forelder som må lære barna sine å dusje. Det er ikke skolens ansvar.

Anonymkode: 4646d...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ER per i dag helt valgfritt. Vi som jobber på skole kan ikke tvinge barn til å dusje, kun legge til rette for det. 

Anonymkode: 5741a...e81

Informerer dere barna om dette, eller kommer det først frem hvis noen nekter?

Sønnen min dusjer nok bare fordi han tror han må. Han har ikke noe problem med det, men ville latt være hvis han kunne kun pga latskap, så jeg håper det blir lenge til han finner det ut. Vi foreldre kommer jo til å si at han må likevel, men det er enklere sånn det er nå. 😛

Anonymkode: 0663b...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...