Gå til innhold

Skole, barn og dusjing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som det er store forskjeller fra skole til skole, så jeg lurer. 

Når dusjer deres barn etter gym? Altså hvilken klasse? 

Her startet de i 2.klasse, mens barna til kjæresten som går i fjerde enda ikke dusjer fordi de "skal fokusere på lek og moro, og ikke bruke tiden på garderobesituasjon". 

Jeg merker jeg er litt sjokkert? Mye av gymsituasjonen er jo hygiene, og en fjerdeklassing må da klare å kunne dusje alene ("alene") etter gym? 

Hjemme så virker fjerdeklassingen å være helt strippet for ferdigheter og kan ikke dusje alene. Må ha hjelp til å vaske hår, vil bare bade, får ikke til å skylle håret. 

 

 

Anonymkode: 5b7a0...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her begynte de i 3.klasse.De skal kun vaske kroppen ikke hår.

Anonymkode: 3d23d...ffc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke skolen som skal lære barna å dusje alene, men foreldrene. På tide at kjæresten din får ut fingeren og lærer ungene det. 

Er vel derfor de fokuserer på lek i stedenfor garderobe fordi de har erfaring med at barn ikke er selvstendige på dette området at det vil spise opp all tiden som egentlig burde hvert brukt på gym.  Foreldre er slappere på dette nå enn de var før. 

Vi begynte med dusjing allerede i første klasse,  samme med barna mine som nå går på ungdomsskolen.

Anonymkode: ee1e9...bea

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Applehead skrev:

Her begynner de i 3. klasse.

Men de har jo svømming også fra 1. klasse, så da dusjer de selvfølgelig.

Oi hvor begynner de med svømming allerede i 1.klasse? Her er det ikke før i 3.klasse

Anonymkode: 3d23d...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusj er ikke nødvendig etter gym, klesskift holder, evt. en kattevask under armer. Det er små barn vi snakker om.

Anonymkode: f2575...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår skole så begynner de med dusjing etter gym i 5 klasse. Men i tredje klasse så går de på svømming en gang i uka så da er det jo selvsagt dusjing etter det. :) 

Må legge til at barna selvsagt dusjer før svømming og.:roll: 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dusj er ikke nødvendig etter gym, klesskift holder, evt. en kattevask under armer. Det er små barn vi snakker om.

Anonymkode: f2575...412

I 3 klasse kan det være endel som allerede er i puberteten. Da lukter svetten.   

Anonymkode: 08ed1...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi hvor begynner de med svømming allerede i 1.klasse? Her er det ikke før i 3.klasse

Anonymkode: 3d23d...ffc

Her jeg bor tas barna med på svømming I barnehagen fra barnehagestart. Samme på skolen, svømming hver uke fra 1 klasse. 

Anonymkode: 57be4...a7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 3 klasse kan det være endel som allerede er i puberteten. Da lukter svetten.   

Anonymkode: 08ed1...7f4

Derfor klesskift, evt. kattevask og deo. Ungene kommer neppe til å dusje noe mer jo eldre de blir heller.

Endret av Kirby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusj etter gym fra 3. klasse 

Svømming med dusj og hårvask i 4 klasse. 

Anonymkode: f1a17...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor tas barna med på svømming I barnehagen fra barnehagestart. Samme på skolen, svømming hver uke fra 1 klasse. 

Anonymkode: 57be4...a7b

Samme her. Bergen kommune. 

Dusjing har de ikke startet med i min sønn sin klasse og han går i 3.kl. De dusjer kun før og etter svømming. 

Anonymkode: ca5d5...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner de å dusje etter gym fra 1. klasse. Ikke fordi det trengs, men for at de skal få inn vanen fra starten av. Men mitt barn kunne dusje selv før det, det er ikke skolens ansvar å lære dem.

Anonymkode: 0663b...ee1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Bergen kommune. 

Dusjing har de ikke startet med i min sønn sin klasse og han går i 3.kl. De dusjer kun før og etter svømming. 

Anonymkode: ca5d5...ecf

Så heldig dere er da,vi på i Os kommune å der begynner de ikke med svømming før i 3.klasse. Synes det er litt sent.

Anonymkode: 3d23d...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss begynte de med svømming allerede i første trinn. Var vel en fem-seks ganger før sommeren for å få tilvenning i vann. I andre trinn begynte de skoleåret med svømming de første åtte ukene. Er selvfølgelig dusjing og vasking etter svømming. Nå som de har gått over til gym dusker de ikke. Syns det er rart om et barn på 6-7år ikke klarer å vaske seg selv i dusjen. 

Anonymkode: 62ae8...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss begynte de med svømming allerede i første trinn. Var vel en fem-seks ganger før sommeren for å få tilvenning i vann. I andre trinn begynte de skoleåret med svømming de første åtte ukene. Er selvfølgelig dusjing og vasking etter svømming. Nå som de har gått over til gym dusker de ikke. Syns det er rart om et barn på 6-7år ikke klarer å vaske seg selv i dusjen. 

Anonymkode: 62ae8...d78

Hvor begynner de med svømming så tidlig? :)

Anonymkode: 3d23d...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor begynner de med svømming så tidlig? :)

Anonymkode: 3d23d...ffc

Litt utenfor Oslo mot Moss. De fortsetter med svømming i tredje og fjerde trinn også. Så når andre trinn er ferdig med sine uker i starten av året, tar tredje trinn over svømmehallen og så fjerde trinn til slutt. Sånn rullerer de på. 

Anonymkode: 62ae8...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt utenfor Oslo mot Moss. De fortsetter med svømming i tredje og fjerde trinn også. Så når andre trinn er ferdig med sine uker i starten av året, tar tredje trinn over svømmehallen og så fjerde trinn til slutt. Sånn rullerer de på. 

Anonymkode: 62ae8...d78

Også første trinn da de siste ukene før sommeren. 

Anonymkode: 62ae8...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det adskilte jente- og guttegarderober hos dere (alle)? Håper ikke samfunnet er så modernisert nå at gutter og jenter dusjer og skiftet sammen 😧 Har en sønn som begynner i 2. Klasse til neste år nemlig, og da skal de ha svømming.  

Anonymkode: cc647...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...