Gå til innhold

Ufør. Livets taper.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen av dere uføre greid å få dere bolig? Vet at samfunnet hater slike som meg. Ønsker meg et sted å bo. 

Anonymkode: d23ac...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å syns synd på deg selv. Der jeg bor er det tre på uføretrygd. Ingen her hater dem. Jez

Klart uføre får bolig. Tror du de lever på gaten eller?  

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, søkte om startlån og så var det bare finne en bolig, tok litt tid siden mange byr langt over takst noe jeg ikke fikk lov til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn altså.. Hvorfor absolutt eie? I Danmark og Sverige eier kun 65 % bolig. I Tyskland nærmere 50%. Mens i Norge nærmer vi oss 80%. Vi lever og ånder tydeligvis for bolig i Norge. Vi har ikke noe annet å gjøre i våre kjedelige liv 

Anonymkode: 21164...05f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange høyt utdannet mennesker i godt betalte jobber som ikke eier bolig.

det er ikke unikt for uføretrygdede å ikke eie bolig.

Anonymkode: 1a7c7...24e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som er uføretrygdet som eier bolig. Og kjenner flere som ikke er uføretrygdet som leier også. 

Anonymkode: 63b45...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livets taper? Nå skal ikke jeg begynne med sultne barn i Afrika. Men om du er taper eller ei kommer jo an på hva du verdsetter. 

Anonymkode: 58c13...494

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn altså.. Hvorfor absolutt eie? I Danmark og Sverige eier kun 65 % bolig. I Tyskland nærmere 50%. Mens i Norge nærmer vi oss 80%. Vi lever og ånder tydeligvis for bolig i Norge. Vi har ikke noe annet å gjøre i våre kjedelige liv 

Anonymkode: 21164...05f

Fordi det er via bolig at man kan bygge formue. Det er sånn det tradisjonelt sett har vært i Norge. Jeg forstår fullt ut TS sitt dilemma. Det er jævlig å måtte være leietager om man er ufør, alene og eier ingenting. Da er man dømt til å være leietaker og på andre sin nåde resten av livet.  

Nå går jeg utifra et scenario der TS er: Alene + ufør + ingen formue. Det er klart at man blir ekstremt deprimert av det. 

Noen driver her og maser om barn i Afrika, men det blir for dumt. De er ikke norske statsborgere og prisene i Afrika og i Norge er ikke de samme. 

I Norge får jo folk i fengsel godt med mat, gratis utdanning og grei hybel, så jeg forstår veldig godt at TS føler seg omtrent som i være i et fengsel. Det å ikke ha godt råd er gjerne som et økonomisk fengsel. Alt blir begrenset i hverdagen og livskvaliteten synker.

Når det gjelder hvor mange prosent som eier bolig i hvilket land, så er det også slik at Norge inntil nå nylig har subsidiert renter med 28%. Nå er det 22%, men jeg går utifra at det er fortsatt betydelig mer enn det du finnes i andre europeiske land. De fleste land subsidierer ikke renter slik vi gjør.  Dette er er en villet politikk og da nytter det ikke å snakke om andre land sin politikk, når man tross alt bor i Norge. 

På samme måte som det er en villet politikk i Norge å "bevare distriktene" og subsidiere bønder. Sånn er det for eksempel ikke i Sverige, der du har befolkningskonsentrasjon i Malmø, Stockholm og Goteborg, mens resten av det nordlige Sverige er totalt avbefolket. 

I og med at nesten 80% eier bolig i Norge, så bør man forstå at det ikke er gøy å være "utskuddet" som er blant de 20% som ikke eier bolig. 

Det å ønske seg en liten leilighet er ikke så veldig mye å forlange. En leilighet man skal betale selv ned på. Etter at dagens regjering har stjelt bostøtten fra de uføre - dette går mest utover de uføre med lavest inntekt - så er det klart at det har blitt vanskeligere å kjøpe egen leilighet i nærheten av der den norske sivilisasjonen er: Oslo - Bergen - Stavanger - Tr.Heim - Tromsø - Kr.sand - Drammen - osv. 

Anonymkode: 1b388...844

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie er oppskrytt, det eneste du er garant med å eie er utgifter. Verdistigning er fint det, men kun hvis du selger og kjøper noe billigere. De som låner på bolig blir sjeldent gjeldfri, pengene går for det meste til dyre biler, ferier og annet tull. Å leie har mange fordeler. Du slipper vedlikehold og  ingen kostnader ved bytte av bolig(denne er best syns jeg).

Endret av Thepig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, SoWhat? said:

Slutt å syns synd på deg selv. Der jeg bor er det tre på uføretrygd. Ingen her hater dem. Jez

Klart uføre får bolig. Tror du de lever på gaten eller?  

Jeg synes vi skal ha medfølelse for de som faller utenfor arbeidslivet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er virkelig ikke «livets taper» på uføretrygd i Norge.
Åpne øynene, se deg rundt. Se nyhetene på TV. Der finner du ofte innslag om livets tapere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg absolutt ikke som livets taper. Jeg jobbet og gjorde min innsats i over 20 år før jeg ble uføretrygdet.

Men ja, jeg eier egen bolig. Borettslags-leilighet i Oslo. Fikk lån til den i min vanlige bank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, 000VF000 skrev:

Jeg synes vi skal ha medfølelse for de som faller utenfor arbeidslivet. 

Ja. Men når hun/han skriver at "samfunnet hater oss", da blir det feil. Da har vedkommende kun lagt merke til de ignorante og mindre smarte "kritikerne". Det blir for dumt. 

Vi er noen oppegående og intelligente mennesker her i landet. Hvorfor la seg trykke ned av de andre? Ta et valg sier jeg. Om hvem en vil lytte til og ha respekt for

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, SoWhat? said:

Ja. Men når hun/han skriver at "samfunnet hater oss", da blir det feil. Da har vedkommende kun lagt merke til de ignorante og mindre smarte "kritikerne". Det blir for dumt. 

Vi er noen oppegående og intelligente mennesker her i landet. Hvorfor la seg trykke ned av de andre? Ta et valg sier jeg. Om hvem en vil lytte til og ha respekt for

Hun/han har vel lest de mange trådene her hvor folk som er uføre blir kalt late snyltere osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 000VF000 skrev:

Hun/han har vel lest de mange trådene her hvor folk som er uføre blir kalt late snyltere osv. 

Jo. Og det er massiv nedrakking på dem. Her bør Kg gjøre noe. Det er ifølge reglene her ikke lov til å hetse grupper i samfunnet. 

Samtidig er det mange som svarer i mot. Da bør en se dem. De er jo viktigere enn mobben. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thepig skrev:

Å eie er oppskrytt, det eneste du er garant med å eie er utgifter. Verdistigning er fint det, men kun hvis du selger og kjøper noe billigere. De som låner på bolig blir sjeldent gjeldfri, pengene går for det meste til dyre biler, ferier og annet tull. Å leie har mange fordeler. Du slipper vedlikehold og  ingen kostnader ved bytte av bolig(denne er best syns jeg).

Mange andre fordeler i leiemarkedet som at du slipper å bygge formue, du slipper skattefradraget for gjeldsrenter og spenningen ved at leieforholdet kan når som helst ta slutt og det er spesielt gunstig hvis du har familie 

Anonymkode: 7480a...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...