Gå til innhold

Rapportere lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er dame, 40-årene, som sjelden/aldri går til lege. Er lite syk. Men siden i høst har jeg gått med ryggsmerter som har påvirket nattesøvn. Jeg er i 100% jobb.

For ett år siden fikk jeg ny fastlege. Jeg bestilte time hos henne, og hadde ikke møtt henne før. Hun hadde heller ikke journalen min, da jeg var ikke klar over at jeg måtte til det gamle legekontoret og signere overføring av journal, så den nye legen visste ingenting om meg. 

Jeg gikk inn til legen for å få vite hva jeg skal gjøre for å bli kvitt ryggproblemer, jeg hadde store smerter i ryggen.  Jeg gikk ut fra legen med henvisning til psykolog! (!!!!)

Hun kjente litt på nakken min og spurte om jeg hadde hatt en vanskelig barndom. Jeg sa nei, men fortalte at jeg i barndommen mistet både min far og ett søsken. Med bakgrunn i dette mente hun jeg trenger psykolog, men hun sa og at jeg må ned i vekt, og at barndommen + overvekten var skyld i mine problem.  Jeg veier ti kilo for mye. 

Jeg har slitt med anoreksi og tidvis bulimi og ekstrem trening siden ungdomstiden. Aldri hatt ett godt selvbilde. Men dette visste ikke hun. (For rettferdighetens skyld hadde hun ikke visst det om hun hadde journalen min heller, da jeg aldri har snakket med en lege om det.)

Litt forhistorie: Da jeg ble 35 innså jeg at jeg måtte bli kvitt problemene mine med mat og ekstrem trening, (for jeg hadde alltid overbevist alle rundt meg at jeg var heldig med forbrenningen og derfor så tynn),og jobbe med meg selv for å bli bra og få ett bedre selvbilde.

Jeg la på meg, men jobbet intenst med å tenke at -du er bra nok som du er. Og -Det er bedre å ha noen kilo for mye, men «friskt sinn» enn det helvete spisevegring gjør med hodet/psyken din. 

Jeg har nå selv tenkt at de siste to-tre årene har jeg vært frisk, takket være kun meg selv og ekstrem hard jobbing med tankene mine.

Dette ødela legen på ett blunk.

Da hun sa at ryggproblemer mine kom fra overvekt disset hun samtidig på eget «grevinneheng» og sa at -det er ikke rart du får vondt når du går og drar på to kilo ekstra på hver arm. 

Jeg er 170 høy og 78 kg.

Jeg gikk hjem fra legen med selvbilde tilbake på før jeg tok tak i utfordringene mine. Jeg gråt og gråt og fikk meg en så stor knekk i psyken at jeg tok ut tre dager egenmelding fra jobb. Helt ulikt meg.

Og det er her mitt spørsmål ligger: har jeg grunn til å reagere? Er jeg hårsår? Bør legen rapporteres? Eller må jeg bare innse at hun har rett?

(Det må sies at jeg reagerte på flere ting ved denne legen, men tråden her vil da bli veldig lang.)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan forstå at det kan oppleves krenkende og man har jo sin historie i alle situasjoner. Og dette du tar opp er jo personlig og vanskelig for deg.

Likevel synes jeg dette er innafor av en lege ut fra det du beskriver. Jeg vet jo ikke alt som skjedde i timen, men overvekt og psykiske plager er hovedårsak til de plagene du nevner.

• Liker 3
Skrevet

Bytt fastlege! Om du ikke får en grundig utredning for ryggsmertene dine så er det rett å slett merkelig å henvise til psykolog! Er desverre flere leger som skylder på overvekt når det kommer til fysiske smerter! En nær venn ble sendt hjem med diett plan, hadde 3 prolapser i ryggen🙄 På 170 med 78kg er din bmi såvidt innenfor på overvekt iflg statens tall, ergo det er høyst merkelig at legen legger det til grunn for ryggsmertene. Bytt fastlege å få deg en ny time, eventuelt ta en tur innom fysio/kiropraktor :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja, dette innafor - ingen grunn til å rapportere. Hvis du har blitt så bra psykisk som du påstår, kan du det ikke rives ned på et blunk. Da er det skjørt, tenker jeg. Hun har kommet med helt vanlige råd..

En lege kan vanligvis ikke fikse vond rygg. Du kan gå til behandling (naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, muskelterapeut etc, etc), gå turer og trene. Og jobbe med deg selv hos psykolog. Vonde tanker setter seg i kroppen.. 

Prolaps er en annen ting - det er veldig smertefullt, og hadde nok blitt "oppdaget". 

Endret av Caeruleus
  • Liker 6
Skrevet

Det siste du skal gjøre er å tro at hun har rett. Ikke tvil på deg selv, du høres reflektert og sterk ut. Bare ikke gå til den legen mer.

Leger har dessuten sjelden peiling på ryggproblemer. Gå til en manuellterapeut med avtale så går det på frikortet om du skulle trenge langtidsbehandling. Manuellterapeut er spesialister og kan sykemelde og behandle i større grad enn fysioterapeuter. Dessuten trenger du ikke henvisning fra lege for å gå til fysio eller manuellterapeut.

Om du skal rapportere henne, vet jeg ikke. Hvis du gjør det så gjør det og legg det bak deg, hun har ingenting mer å si for ditt liv. Du vet best hva du trenger i denne situasjonen. Bare stol på deg selv og kom deg til manuellterapeut. Jeg er så enig med deg. Lykke til🌷😊🌟

Anonymkode: 2c763...9f2

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Sam Jones skrev:

Jeg kan forstå at det kan oppleves krenkende og man har jo sin historie i alle situasjoner. Og dette du tar opp er jo personlig og vanskelig for deg.

Likevel synes jeg dette er innafor av en lege ut fra det du beskriver. Jeg vet jo ikke alt som skjedde i timen, men overvekt og psykiske plager er hovedårsak til de plagene du nevner.

Takk for svar. 

For at tråden ikke skulle bli altfor lang, sa jeg ingenting om at jeg bestilte time hos kiropraktor etter legebesøket, da smertene i venstre siden av ryggen var vanvittige. Legen sa til meg at jeg IKKE kom til å få hjelp hos kiropraktor eller fysio.

Jeg var desperat for å bli kvitt smertene og fire intensive økter hos kiropraktor til nå har gjort ryggen min levelig igjen. Jeg må nok fortsette en stund til for å bli helt bra. Smertene kommer fra store muskelknuter i armhulen, som har forplantet seg i ryggen. Kiropraktoren sa at dette har bygget seg opp over år (stressrelaterte smerter, har en jobb med veldig høyt stressnivå), og om jeg ikke hadde kommet for behandling ville dette endt i at jeg ikke kunne heve armen og mest sannsynlig sykmelding.  

Så mine tanker er at legen tok feil i dette tilfellet mtp at jeg har fått hjelp med kiropraktor. Om dette ga mening?

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Caeruleus skrev:

Ja, dette innafor - ingen grunn til å rapportere. Hvis du har blitt så bra psykisk som du påstår, kan du det ikke rives ned på et blunk. Da er det skjørt, tenker jeg. Hun har kommet med helt vanlige råd..

En lege kan vanligvis ikke fikse vond rygg. Du kan gå til behandling (naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, muskelterapeut etc, etc), gå turer og trene. Og jobbe med deg selv hos psykolog. Vonde tanker setter seg i kroppen.. 

Prolaps er en annen ting - det er veldig smertefullt, og hadde nok blitt "oppdaget". 

Problemet ligger i at jeg ikke har store, vonde tanker. Heldigvis. Barndommen min er bearbeidet opp og ned i mente, ved hyppige samtaler med min søster blant annet. Vi hadde kjærlige mennesker rundt oss som støtter oss hele veien i barndommen.

Så legens tanker om quick fix med psykolog ble for meg veldig rart. 

Skrevet
18 minutter siden, Lita_go skrev:

Bytt fastlege! Om du ikke får en grundig utredning for ryggsmertene dine så er det rett å slett merkelig å henvise til psykolog! Er desverre flere leger som skylder på overvekt når det kommer til fysiske smerter! En nær venn ble sendt hjem med diett plan, hadde 3 prolapser i ryggen🙄 På 170 med 78kg er din bmi såvidt innenfor på overvekt iflg statens tall, ergo det er høyst merkelig at legen legger det til grunn for ryggsmertene. Bytt fastlege å få deg en ny time, eventuelt ta en tur innom fysio/kiropraktor :)

Ikke bra at leger ikke tok din venn alvorlig! 

Jeg har vært hos kiropraktor i etterkant av legetimen og fått god hjelp. 🤗

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skal gjøre er å tro at hun har rett. Ikke tvil på deg selv, du høres reflektert og sterk ut. Bare ikke gå til den legen mer.

Leger har dessuten sjelden peiling på ryggproblemer. Gå til en manuellterapeut med avtale så går det på frikortet om du skulle trenge langtidsbehandling. Manuellterapeut er spesialister og kan sykemelde og behandle i større grad enn fysioterapeuter. Dessuten trenger du ikke henvisning fra lege for å gå til fysio eller manuellterapeut.

Om du skal rapportere henne, vet jeg ikke. Hvis du gjør det så gjør det og legg det bak deg, hun har ingenting mer å si for ditt liv. Du vet best hva du trenger i denne situasjonen. Bare stol på deg selv og kom deg til manuellterapeut. Jeg er så enig med deg. Lykke til🌷😊🌟

Anonymkode: 2c763...9f2

Takk 🤗

Skrevet (endret)
36 minutter siden, cranberries skrev:

Jeg er dame, 40-årene, som sjelden/aldri går til lege. Er lite syk. Men siden i høst har jeg gått med ryggsmerter som har påvirket nattesøvn. Jeg er i 100% jobb.

For ett år siden fikk jeg ny fastlege. Jeg bestilte time hos henne, og hadde ikke møtt henne før. Hun hadde heller ikke journalen min, da jeg var ikke klar over at jeg måtte til det gamle legekontoret og signere overføring av journal, så den nye legen visste ingenting om meg. 

Jeg gikk inn til legen for å få vite hva jeg skal gjøre for å bli kvitt ryggproblemer, jeg hadde store smerter i ryggen.  Jeg gikk ut fra legen med henvisning til psykolog! (!!!!)

Hun kjente litt på nakken min og spurte om jeg hadde hatt en vanskelig barndom. Jeg sa nei, men fortalte at jeg i barndommen mistet både min far og ett søsken. Med bakgrunn i dette mente hun jeg trenger psykolog, men hun sa og at jeg må ned i vekt, og at barndommen + overvekten var skyld i mine problem.  Jeg veier ti kilo for mye. 

Jeg har slitt med anoreksi og tidvis bulimi og ekstrem trening siden ungdomstiden. Aldri hatt ett godt selvbilde. Men dette visste ikke hun. (For rettferdighetens skyld hadde hun ikke visst det om hun hadde journalen min heller, da jeg aldri har snakket med en lege om det.)

Litt forhistorie: Da jeg ble 35 innså jeg at jeg måtte bli kvitt problemene mine med mat og ekstrem trening, (for jeg hadde alltid overbevist alle rundt meg at jeg var heldig med forbrenningen og derfor så tynn),og jobbe med meg selv for å bli bra og få ett bedre selvbilde.

Jeg la på meg, men jobbet intenst med å tenke at -du er bra nok som du er. Og -Det er bedre å ha noen kilo for mye, men «friskt sinn» enn det helvete spisevegring gjør med hodet/psyken din. 

Jeg har nå selv tenkt at de siste to-tre årene har jeg vært frisk, takket være kun meg selv og ekstrem hard jobbing med tankene mine.

Dette ødela legen på ett blunk.

Da hun sa at ryggproblemer mine kom fra overvekt disset hun samtidig på eget «grevinneheng» og sa at -det er ikke rart du får vondt når du går og drar på to kilo ekstra på hver arm. 

Jeg er 170 høy og 78 kg.

Jeg gikk hjem fra legen med selvbilde tilbake på før jeg tok tak i utfordringene mine. Jeg gråt og gråt og fikk meg en så stor knekk i psyken at jeg tok ut tre dager egenmelding fra jobb. Helt ulikt meg.

Og det er her mitt spørsmål ligger: har jeg grunn til å reagere? Er jeg hårsår? Bør legen rapporteres? Eller må jeg bare innse at hun har rett?

(Det må sies at jeg reagerte på flere ting ved denne legen, men tråden her vil da bli veldig lang.)

Hørres ut som et standard svar, ut ifra hva du forteller om din barndom blir det automatisk over til psykolog.

170 og 78 gir en bmi 26.64, hadde du vært eks 72 kg hadde du vært innenfor det som er "normal" bmi

Endring i kosthold og riktig mosjon, vil sikkert hjelpe deg ned noen kg😊

10kg er ikke så forferdelig mye i dit tilfelle.

Hørres ut som en litt negativ konstruktiv lege.

Hva kan vurderes og utrede ryggsmerter?

Ofte kan det være vanskelig og finne en årsak på det ene og det andre.

Fysioterapi, kiroprakter manuellterapaut kan vurderes.

Legen din sa at du ikke kom til og  nytte med dette? tja hva har man og tape egentlig?

Og ha en formening om at det ikke funker, før man har prøvd hørres dumt ut.

Ofte kan det hende at man må igjennom mye prøving før man kommer til bunns i problemet.

Den som intet prøver intet vinner.

Endret av Sunset90
Skrevet
29 minutter siden, Sam Jones skrev:

Jeg er enig i dette men herregud hun er bare noen få kg overvektig? En ting hadde vært om hun veide 85 kg +++ men er ikke snakk om mange kiloene her. Om det ts skriver er sant da. 

Anonymkode: d5756...fdc

Skrevet
2 minutter siden, cranberries skrev:

Problemet ligger i at jeg ikke har store, vonde tanker. Heldigvis. Barndommen min er bearbeidet opp og ned i mente, ved hyppige samtaler med min søster blant annet. Vi hadde kjærlige mennesker rundt oss som støtter oss hele veien i barndommen.

Det høres ikke ut som det er ferdig bearbeidet - eller som du er helt bra, når du gikk hjem og gråt og var borte fra jobb? Da er det noe du går og strever med.. Men prøv gjerne å gå til en annen lege. Kanskje du kan få mer tillit til en annen lege. Det kan godt hende du bør utredes videre. Uansett mener jeg at det ikke er grunn til å rapportere legen du gikk til. Det er de gangene jeg har fått motstand at jeg har lært noe noe.. Og psykolog er jo ikke quick fix, det er det vel usannsynlig at legen mente. Det er vel mer langtidseffekt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart at vektnedgang og psykolog er hennes svar på dine problemer. Det burde vært trening av kjernemuskulatur og fysioterapi. Veldig merkelig hele greia. Uheldig at du fikk disse svarene, men vet ikke om det er noe å rapportere.

Anonymkode: 3932a...1fb

• Liker 4
Skrevet

Bytt lege. Syns det høres helt sprøtt ut at legen ikke skal ta ryggplager seriøst. Så hvis du har bøyd deg hele arbeidslivet opp og ned i feil stilling osv osv, nei så er ryggproblemer pga en vond barndom? Kjøss meg. 

Kanskje ikke nok til å rapportere, bare bytt lege. Til en som fokuserer på hva som kan gjøres for vond rygg, ikke psyken. 

Anonymkode: e6ce7...d57

Skrevet
1 minutt siden, Caeruleus skrev:

Det høres ikke ut som det er ferdig bearbeidet - eller som du er helt bra, når du gikk hjem og gråt og var borte fra jobb? Da er det noe du går og strever med.. Men prøv gjerne å gå til en annen lege. Kanskje du kan få mer tillit til en annen lege. Det kan godt hende du bør utredes videre. Uansett mener jeg at det ikke er grunn til å rapportere legen du gikk til. Det er de gangene jeg har fått motstand at jeg har lært noe noe.. Og psykolog er jo ikke quick fix, det er det vel usannsynlig at legen mente. Det er vel mer langtidseffekt.

Jeg tok også blodprøver som viste at jeg trenger tilskudd av B- og D, vitamin, noe som i tillegg til søvnproblem pga ryggsmerter gjorde at jeg i perioden etter jul var helt utmattet, noe som igjen fører til at man tar lett til tårene. Jeg har og hatt en økt belastning på jobb etter jul.

Jeg er over førti år og har aldri opplevd dette før. Å være hjemme fra jobb uten å være influensa-syk, er helt ukjent for meg. Så i stedenfor å tenke at barndommen ikke er ferdig bearbeidet, mener jeg at det er andre årsaker som gjorde til at jeg tok til tårene etter legetimen. Jeg følte meg også veldig misforstått.

Men du har nok delvis rett i noe: Jeg har tenkt at min spisevegring har vært ett resultat av min barndom: jeg hadde kontroll på mat/trening/kosthold, når verden rundt meg ellers ikke kan kontrolleres, (mtp dødsfall i familien). 

Uansett setter jeg pris på svar, takk!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt lege. Syns det høres helt sprøtt ut at legen ikke skal ta ryggplager seriøst. Så hvis du har bøyd deg hele arbeidslivet opp og ned i feil stilling osv osv, nei så er ryggproblemer pga en vond barndom? Kjøss meg. 

Kanskje ikke nok til å rapportere, bare bytt lege. Til en som fokuserer på hva som kan gjøres for vond rygg, ikke psyken. 

Anonymkode: e6ce7...d57

Jeg kommer nok til å bytte lege, ja.  For meg er det viktig å ha en lege jeg har tillit til, selv om jeg svært sjelden benytter meg av hen. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring med fastleger,  er at de har svært liten peiling på ryggplager. Jeg har selv hatt prolaps, og vært nødt til å mase meg til mr- undersøkelse. Har vært sykemeldt i flere måneder,  og i knapt klart å røre meg.  Men ingenting å gjøre med det,  annet enn å. ta tiden til hjelp. Har inntrykk av at fysioterapeuter har bedre peiling.  Skjønner du følte deg misforstått, når du fikk henvisning til psykolog. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at vektnedgang og psykolog er hennes svar på dine problemer. Det burde vært trening av kjernemuskulatur og fysioterapi. Veldig merkelig hele greia. Uheldig at du fikk disse svarene, men vet ikke om det er noe å rapportere.

Anonymkode: 3932a...1fb

Takk for svar! Jeg har begynt hos kiropraktor, med god hjelp. 

Noe jeg ikke har sagt tidligere i tråden er at jeg har hunder som får meg ut på tur hver dag. I tillegg trener jeg hjemme med fokus på styrking av kjernemuskulaturen. Dette har jeg gjort i alle år da det er flere i min familie som har utfordringer med ryggen og hatt prolaps-operasjoner. 

Denne legen lot meg ikke komme til og fortelle slike ting. Hun pratet 90% av tiden og jeg ble så satt ut av alt hun sa, og i tillegg til å være fullstendig utmattet at jeg klarte ikke svare for meg. Veldig ulikt meg. Hun kom med forutinntatte beslutninger over hodet på meg uten å involvere meg i samtale/spørsmål. 

Skrevet
15 minutter siden, cranberries skrev:

På den ene siden burde legen absolutt ta ryggproblemene dine seriøst med å undersøke det nærmere, ingen tvil om det. Jeg hadde gitt den beskjeden videre til legen. 

På den andre siden så tenker jeg at samtaler med psykolog hadde vært på sin plass. En søster kan være støtte, men hun er ingen terapaut som kan hjelpe deg med det psykiske. Å gå ut fra legetimen og ta ut 3 sykedager over noe sånt vitner om at man ikke er helt stabil, ikke vondt ment. Da kan jeg tenke meg at du i utgangspunktet går med mye indre stress som du kanskje skylder på ytre stress. Det er flere ting her som tyder på at ting ikke er helt bearbeidet. 

Selv er jeg ganske ustabil følelsesmessig med blant annet generell angst og paranoid personlighetsforstyrrelse med mer, noe som gjør meg veldig var for andres kommentarer. Har fått ganske krasse svar av legen og andre, ble ikke trodd når jeg var fysisk syk og kunne ha dødd. Men aldri blitt så nedkjørt at jeg er nødt til å ta ut sykedager pga det. Du har jo da gått litt ned i kjelleren, kanskje det var noe som traff litt og hun hadde noe rett i det hun sa? 

Anonymkode: 11d92...40b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok ikke rapportert henne, men jeg ville definitivt aldri mer dratt til henne. Skift fastlege!

Anonymkode: 47030...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...