AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Del Skrevet 21. februar 2020 Har en drøm om å løpe maraton. Målet er å løpe en distanse på Oslo maraton i år. Bør jeg starte med halvmaraton eller er det god nok tid til å trene seg opp til maraton? Var veldig godt trent før, så har litt grunnlag. Er en jente på 23 år. Løper mila på ca 1 time nå. Løper ikke så mye for tiden, så kjenner det er tungt for beina. Del gjerne deres erfaring med å løpe og trene seg opp til (halv)maraton Anonymkode: 1eac5...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 21. februar 2020 #2 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) Det tar en del tid og venne seg til distanse og belastningen. Det kommer an på utgangspunktet, hvor langt kan du løpe idag? Tror jeg ville gått for halvmaraton i første omgang, vis du ikke løper så mye for tiden. En maraton krever en del trening, og bygge grunnlaget over tid. https://spurt.no/hvor-lang-tid-pa-a-trene-til-maraton/ https://spurt.no/trening-til-maraton-for-nybegynnere/ https://spurt.no/utholdenhetstrening-for-a-lope-maraton/ "Dersom målet er å fullføre et maraton, kan du godt greie deg med et treningsvolum tilsvarende 40-50 km per uke, der du har én langtur i uka, supplert med økter med rolig løping av varierende lengde. Har du som mål å løpe maraton på best mulig tid, bør du opp i et volum 80-100 km i uka, og i tillegg trene løping med moderat og høy intensitet som gjør deg raskere og sterkere, og gjør deg i stand til å løpe i et høyere tempo over lenger tid." Det ligger et element av utholdenhetstrening i all trening du gjennomfører i opptreningen til et maraton, enten det er løpetrening med høy, moderat og lav intensitet. Likevel vil den viktigste treningen du gjennomfører være langturene. Å løpe langturer nå du trener til maraton vil øke din aerobe kapasitet, og bidra til at beina dine får den nødvendige tilvenningen til belastningen det er å løpe langt. Hvis du i tillegg supplerer du med kvalitetstrening med moderat til høy intensitet, vil du ha mye av det som trengs for å løpe maraton på best mulig tid. Endret 21. februar 2020 av Sunset90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #3 Del Skrevet 21. februar 2020 Jeg har også nylig startet å løpe, løper 10 km på ca en time, og har meldt meg på halvmaraton i høst. Det er absolutt mulig å gjennomføre et maraton med så dårlig grunnlag, men hvor gøy blir det? Vil det friste til gjentagelse? Og hvor mye skader skal man risikere å ende opp med, fordi treningsmengden/antall løpte kilometer pr. uke må økes raskt? På halvmaraton kan jeg stille godt forberedt og faktisk være i stand til å oppnå en god tid, med et halvt års løpetrening i forkant. Helmaraton er i en helt annen liga; når man passerer to timers løping skjer det diverse i kroppen som man ikke opplever ved kortere distanser. Jeg vil derfor anbefale halvmaraton i høst og så kan du eventuelt ta steget videre til maraton neste år. Uansett om du skal delta på hel- eller halvmaraton bør du delta på løp med noen kortere distanser først, for å se hvordan det fungerer og ikke minst hvordan du fungerer i en slik konkurransesetting. Anonymkode: 5bbae...f4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Del Skrevet 21. februar 2020 2 timer siden, Sunset90 skrev: Det tar en del tid og venne seg til distanse og belastningen. Det kommer an på utgangspunktet, hvor langt kan du løpe idag? Tror jeg ville gått for halvmaraton i første omgang, vis du ikke løper så mye for tiden. En maraton krever en del trening, og bygge grunnlaget over tid. https://spurt.no/hvor-lang-tid-pa-a-trene-til-maraton/ https://spurt.no/trening-til-maraton-for-nybegynnere/ https://spurt.no/utholdenhetstrening-for-a-lope-maraton/ "Dersom målet er å fullføre et maraton, kan du godt greie deg med et treningsvolum tilsvarende 40-50 km per uke, der du har én langtur i uka, supplert med økter med rolig løping av varierende lengde. Har du som mål å løpe maraton på best mulig tid, bør du opp i et volum 80-100 km i uka, og i tillegg trene løping med moderat og høy intensitet som gjør deg raskere og sterkere, og gjør deg i stand til å løpe i et høyere tempo over lenger tid." Det ligger et element av utholdenhetstrening i all trening du gjennomfører i opptreningen til et maraton, enten det er løpetrening med høy, moderat og lav intensitet. Likevel vil den viktigste treningen du gjennomfører være langturene. Å løpe langturer nå du trener til maraton vil øke din aerobe kapasitet, og bidra til at beina dine får den nødvendige tilvenningen til belastningen det er å løpe langt. Hvis du i tillegg supplerer du med kvalitetstrening med moderat til høy intensitet, vil du ha mye av det som trengs for å løpe maraton på best mulig tid. Tror nok jeg kunne fullført et halvmaraton i dag, men ikke på en god tid. Hvis jeg skal løpe halvmaraton er målet å løpe på under 2 timer. Tenker å starte treningen nå snart uansett. Liker å utfordre meg og presse meg til jeg er usikker på om jeg klarer å fullføre. Men hadde vært "flaut" å ikke lykkes med målet hvis jeg hadde forsøkt maraton. Tusen takk for gode linker! Ts Anonymkode: 1eac5...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Del Skrevet 21. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også nylig startet å løpe, løper 10 km på ca en time, og har meldt meg på halvmaraton i høst. Det er absolutt mulig å gjennomføre et maraton med så dårlig grunnlag, men hvor gøy blir det? Vil det friste til gjentagelse? Og hvor mye skader skal man risikere å ende opp med, fordi treningsmengden/antall løpte kilometer pr. uke må økes raskt? På halvmaraton kan jeg stille godt forberedt og faktisk være i stand til å oppnå en god tid, med et halvt års løpetrening i forkant. Helmaraton er i en helt annen liga; når man passerer to timers løping skjer det diverse i kroppen som man ikke opplever ved kortere distanser. Jeg vil derfor anbefale halvmaraton i høst og så kan du eventuelt ta steget videre til maraton neste år. Uansett om du skal delta på hel- eller halvmaraton bør du delta på løp med noen kortere distanser først, for å se hvordan det fungerer og ikke minst hvordan du fungerer i en slik konkurransesetting. Anonymkode: 5bbae...f4f Liker å utfordre meg. Særlig de utfordringene der jeg er usikker på om jeg klarer å fullføre. Føler at halvmaraton nesten blir litt "enkelt"? Det jeg mener er at det kreves så mye mer å løpe maraton. Skulle ønske det fantes en distanse mellom halvmaraton og maraton Men enig i det du sier om at man kan oppnå en god tid på halvmaraton. Har deltatt på 5 løp tidligere. Dette gav mersmak til å ville løpe maraton en dag, men er kanskje litt ivrig av meg å løpe det allerede i år. Takk for svar! Ts Anonymkode: 1eac5...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #6 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg tror du overestimerer distansen litt. Dersom du blir tung i beina av å løpe 10 km, og ikke løper noe særlig lenger enn det, så vil 21 km være krevende nok. Halvmaton først og så maraton 🙂 Anonymkode: 8e98f...0b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #7 Del Skrevet 22. februar 2020 Halvmaraton er absolutt ikke enkelt om du har tenkt å løpe på rundt 2 timer, spesielt siden du synes du blir tung i beina av 10 km. Det kan forøvrig også ha noe med at du løper med for lange steg blant annet som fører til at beina blir belastet mer enn ved god løpeteknikk. Anbefaler å kjøpe sko med chip eller bruke treningsklokke som forteller deg stegslengde og hva du kan gjøre for å få bedre teknikk, for eksempel har under armour en del gode sko med chip på markedet. Anonymkode: a501f...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 22. februar 2020 #8 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg skal løpe min første 21 km (halvmaraton) om 2-3 måneder. Aldri løpt noe lenger enn 10 km tidligere. Jeg tror det er lurt å ta et steg om gangen. Dvs - halvmaraton først. Faren min har drevet med begge deler og sier at maraton er helt noe annet enn halvmaraton. Han mener om man greier 5km og 10km, bør man klare halvmaraton greit. Men maraton er helt noe annet. Husk på at det er dobbelt så langt! Men det er flere programmer du kan følge med på for å klare distansen: https://www.trening.no/treningsprogram/slik-blir-du-maraton-klar/ Hvis det går bra med meg etter halvmaraton, vurderer jeg å satse på maraton neste år. Alt avhenger av hvordan jeg klarer meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppekasse Skrevet 23. februar 2020 #9 Del Skrevet 23. februar 2020 Start med halvmaraton. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 25. februar 2020 #10 Del Skrevet 25. februar 2020 Jeg anbefaler også å løpe et halvmaraton først. Jeg løp 3 halvmaraton før jeg løp mitt første helmaraton, og da med en god opplevelse. Du klarer å gjennomføre, men det blir nok ikke like gøy. Og ikke minst, kroppen din etterpå! En ting er å komme seg gjennom et maraton, men man vil svi for det hvis kroppen ikke er trent for distansen etterpå. Det er et eller annet som skjer når man passerer 27-28 km, ihvertfall hvis du ikke har trent nok. Kroppen stivner, bena blir som tømmerstokker, du får vondt overalt, kramper i leggene osv. Trenger ikke å skje, men skjer med større sannsynlighet uten nok grunnlag. Såååeee...halvmaraton først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #11 Del Skrevet 25. februar 2020 En tidligere kollega av meg har nettopp løpt maraton i Sevilla. Hun er en erfaren løper og har løpt et par maratoner tidligere, men likevel slet hun med kramper over hele kroppen og fortsatte til målet. For å klare noe sånt, tror jeg at man er nødt til å trene godt på forhånd. Anonymkode: 61359...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå