Gå til innhold

Jeg har lyst men får det ikke til

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å trene styrke før jobb et par dager i uken. Jeg har lyst til å løpe hjem fra jobb en gang i uken. Jeg har lyst til å gjøre yoga, gå på gruppetimer og være sprek. 

istedenfor sover jeg til jeg må løpe til bussen, kommer hjem fra jobb og orker ikke mer enn å gå en tur med hundene...

jeg blir deprimert av at jeg har så lite viljestyrke/tror så lite på meg selv/er så tiltaksløs. 

innerst inne tror jeg at jeg har satt meg selv i en bås. Jeg er 26 år og har aldri vært verken sprek eller myk, så hvorfor skal jeg få det til nå da?

Anonymkode: 19176...bce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år og har aldri vært verken sprek eller myk, så hvorfor skal jeg få det til nå da?

Fordi du har lyst, og du kan. Begynn med litt, og bare 1 - 2 ganger i uken med et eller annet.

Stå opp litt tidligere, så du slipper å stresse. Jeg tenker at det er så lett å utsette ting. Teenke at jeg utsetter det til en dag det liksom passer bedre. Men passer det egentlig bedre på et annet tidspunkt å starte? For meg er ofte svaret nei, så da tenker jeg at jeg kan likeså godt begynne nå/gjøre det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne like godt vært meg som hadde skrevet dette... Har ingen tips til deg dessverre, for jeg føler meg i akkurat samme situasjon og klarer ikke å følge opp de målene jeg setter meg, samme hvor små de er. Jeg er person som gir lett opp om jeg møter litt motstand. Har så lyst å få gjort noe med min egen tafatthet, få litt bedre selvdisiplin og gjøre noe bra for meg selv og helsen min. Jeg vet hvor dårlig form jeg er i, jeg er 27 år og blir sliten av å gå opp 2 etasjer til klasserommene på skolen (som jeg forøvrig synes det er flaut at jeg blir så sliten av, så jeg tar heisen istedenfor, som igjen blir for dumt...) og det knekker i alle ledd når jeg reiser meg opp/setter meg ned osv. Har sett 70 åringer i bedre form enn meg. Allikevel klarer jeg IKKE motivere meg selv til å komme i gang.

Jeg følger denne tråden for å se om det kommer noen gode tips. Vit at du ikke er alene, og vi må også huske på at vi ikke er mindre verdt som mennesker selv om vi sliter litt med dette. Heier på deg! 

Anonymkode: 3cd59...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et stort mål, og det er veldig fint, men det er viktig å dele store mål inn i mindre delmål. 

Du må starte med å finne ut hvorfor du vil trene. Er det identiteten til en sprek person du drømmer om? I såfall er det et rufsete mål. Tenk gjennom hva du vil oppnå med treningen og gjør det konkret.

- Bli sterkere? 

- Mykere? 

- Mindre smerter?

- Ned i vekt? 

Eller noe helt annet? 

Når du har funnet ut hva målet ditt er kan du begynne å jobbe mot det. De andre tingene du drømmer om kan du legge til etterhvert. Kanskje er det å begynne på yogakurs en gang i uka en god start for deg? Eller det å sette seg et mål om å løpe 5 km på en viss tid et mål for deg? Eller å bestemme deg for mål innen styrke? 

Når du har funnet hva du vil oppnå på hvilken måte må du finne ut hvordan du skal klare det. Er det å sette opp faste treningstider en lur ting? Betale for PT timer? Få med en venn på trening. Det handler om å lage seg gode vaner som du kan klare å følge. Og minne deg selv på at det ikke er noen krise hvis du ikke får det til en dag, du skal bare fortsette på planen din.

Sett målene slik at de er oppnåelige. Jeg trener 4-5 ganger i uka, pluss går en times tur, men det var jo ikke der jeg begynte. Da jeg begynte å trene for 4 år siden hadde jeg som mål å komme meg på sats en gang i uka. Når jeg hadde klart det, økte jeg til to ganger i uka. Og jeg var stolt av meg selv. På et punkt kom "avhengigheten" av hvordan trening føles og jeg kunne økte ytterligere. Det hender jeg har uker jeg trener bare 2 dager, men det er jo ikke så farlig. Det er jo som regel fordi noe annet viktig som er av verdi for meg som å ta en øl med venner eller noe annet skjedde den dagen. 

Lykke til! 

Anonymkode: 1bcdf...25f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å trene styrke før jobb et par dager i uken. Jeg har lyst til å løpe hjem fra jobb en gang i uken. Jeg har lyst til å gjøre yoga, gå på gruppetimer og være sprek. 

Du har lyst! Veldig flott!

Prøv å trene i det øyeblikket du har lyst. Altså, hvis du har lyst til det akkurat her og nå, gjør det! Ikke vent et par timer! Da blir det lett å utsette eller har ikke lyst likevel.

Om du er utrent fra før, begynn i små mengder. Stopp når kroppen sier stopp - ikke overdriv treningsmengden :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om rutiner. Glem motivasjon for det kommer man ikke langt med samt at motivasjonen forsvinner før eller siden, og sa er det rutinene som holder deg oppe.

Hvis du vil trene før jobb så lager du klart alt dagen før slik at du ikke trenger å gjøre noe på morgenen. Alt skal ligge klart til når du står opp. 

Det vil være tungt i starten men treningen vil faktisk gi deg mer energi, ikke mindre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en del ting jeg gjerne skulle fått til med treningen, men jeg må sette meg mål som realistisk for meg. 

For meg er det ikke realistisk å trene før jobb, eller dra hjem etter jobb også ut igjen for å trene. Jeg må trene rett etter jobb.

Mitt mål er 2 økter i uka. Da har jeg harde økter og tar meg ut. Det er en bonus de gangene jeg har 3 økter og det skjer som regel hvis jeg har en litt rolig uke. Jeg blir ikke sur på meg selv fordi det ble 2 økter den ene uka, for da var uka sannsynligvis hektisk. 

Kan også anbefale å trene med en venninne eller booke PT-timer. Da avlyser man ikke like lett.

Anonymkode: 6f16d...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette mindre delmål? Eller senke ambisjonen litt. Da blir det ikke så uoverkommelig. Tving deg selv til å ta på treningstøy å gå ut døra og gå/jogge rundt kvartalet. Når man først har kommet seg ut av huset så ender man ofte å gå/løpe litt lengre enn planlagt. 

Sett av en fast dag til trening. Få med en venn. Husk at det tar lang tid å innarbeide nye vaner. 

Anonymkode: 50ae2...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fjerne alle tingene som gjør det mer vanskelig å få gjennomført, og prøv å løfte frem det som øker sannsynligheten for det (fasilitering). - Dette er alfa-omega når en ny vane skal bygges.

F.eks. sørg for å ikke legge deg for sent, slutt med snoozing om morran, bestem deg for én eller to faste dager i uka der du skal starte dagen med trening, legg frem treningstøyet og pakk baggen kvelden før, hopp rett i treningstøyet når du har stått opp, og loggfør treningen slik at du lettere kan følge din egen fremgang, og gi deg selv belønninger når du har nådd satte delmål (f.eks. når jeg har trent 2 ganger i uken i 1 mnd, kan jeg kjøpe meg nye treningstights, etc..).

Anonymkode: a9d43...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst er oppskrytt, i motsetning til arbeidslivet hvor man kan ta seg "fri" uten konsekvenser får man ingenting gratis når det gjelder trening. Bygg vaner, tren når du ikke har lyst. Hopper du over når du ikke har lyst kommer du ingen vei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljestyrke kan trenes opp :) og hva som fungerer er veldig individuelt. Men siden du spør så kan jeg forklare hva som fungerte for akkurat meg:

- trene rett etter jobb, ikke gå hjemom! Ha med treningstøy på jobb. Dersom jeg setter meg ned i sofaen er det garantert at jeg ikke kommer meg ut

- ha kontinuitet som eneste treningsmål i starten. Ha holdningen om at det er samme hvor bra man trener, om man bare møter opp eller hva i begynnelsen. Det tar tid og gjerne år med kontinuerlig trening for å bygge seg opp. Tenk langsiktig

- Jobbe med tankene rundt motivasjon og slitenhet. Det er viktig med en overordnet motivasjon , men motivasjon fra dag til dag er upålitelig. Jeg prøver å ikke vurdere hvorvidt jeg ønske å trene i dag eller ikke. Når jeg merker tankene begynner å surre og finne på unnskyldninger, sier jeg til meg selv at trening er bAre noe jeg skal gjøre - uavhengig av motivasjon. Jeg lar meg ikke selv fortsette den tankerekken

- det anbefales å begynne sakte og så bygge seg opp etterhvert. Så det bør du sikkert følge. For min egen del hadde jeg prøvd både å trene 1-2 ganger i uka og å trene hver dag, uten hell. Det som fungerte for akkurat meg var å bestemme seg for å trene annenhver dag for da kunne jeg ikke utsette det. Krever lite tankeprosess: "Trente jeg i går? - nei da trener jeg i dag."

- endre typen mål, sette lave og veldig realistisk mål. Motivene når man plutselig når målet. (Skriv det ned)

Lykke til, du klarer dette :)

Anonymkode: 33b07...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange gode tips. ❤️
Jeg ville bare si at jeg tok meg selv i nakken denne uken, og bare «dont think just do». Tvang meg på trening på mandag, løpte hjem fra jobb på tirsdag, gikk på yogatime på onsdag og trente styrke igjen i går. 

For hver dag har jeg blitt gladere, fått mer motivasjon, og faktisk så er jeg mye mindre trøtt. PÅ EN UKE?! Og det beste av alt er at jeg er så fornøyd med meg selv!

Ja, motivasjonen kommer nok til å dale igjen, men jeg er bare så glad for at jeg klarte det denne uken!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei og takk for mange gode tips. ❤️
Jeg ville bare si at jeg tok meg selv i nakken denne uken, og bare «dont think just do». Tvang meg på trening på mandag, løpte hjem fra jobb på tirsdag, gikk på yogatime på onsdag og trente styrke igjen i går. 

For hver dag har jeg blitt gladere, fått mer motivasjon, og faktisk så er jeg mye mindre trøtt. PÅ EN UKE?! Og det beste av alt er at jeg er så fornøyd med meg selv!

Ja, motivasjonen kommer nok til å dale igjen, men jeg er bare så glad for at jeg klarte det denne uken!

Rå du er! Dette er en "flying start"! 😀😀😀

Et bittelite PS: Pass på, sånn at du ikke gasser på så mye nå i starten at du får belastningsskader.

Anonymkode: a9d43...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...