AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Hei, har en jente på 4 som har vært ekstremt irritabel den siste tiden. Hun klager ofte på at det kommer dråper med tiss og at hun blir vått i trusa etter dobesøkene, spiller ingen rolle om det er henne eller en voksen som tørker. Syns og hun tisser litt oftere enn vanlig, men klagere ikke på smerte eller noe sånn. Kan dette være tegn på uvi? Klager en del i barnehagen og vil bare hjem uten å ville si va det er. Har bestilt legetime men får ikke noe før om 3 uker😶 vet uvi kan gi vage symptomer hos barn, men det skal vell svi? Noen som har opplevd samme? Anonymkode: 07b4d...93f
Blatter Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 (endret) Trenger ikke nødvendigvis å svi nei. Kan ikke vente 3 uker på p få inn til lege. Prøv å få tatt en urinprøve i morgen tidlig, lever det med en gang på legesenteret og be de sjekke den for uvi. Viser den prøven at hun har det så kan deikke nekte deg/ akutt time og behandling Endret 20. februar 2020 av Blatter
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Jeg hadde UVI flere ganger som barn, og da gjorde det ikke vondt i det hele tatt, kun at jeg måtte tisse hele tiden. Anonymkode: 6351f...bbc 2
Skogkløver Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Dersom du mistenker uvi skal barnet til legen. Du ringer fastlege i morgen når de åpner og får hastetime samme dag. Hvis de ikke tar deg inn ringer du legevakten. Ta med morgenurin. Jeg fikk beskjed av legevakten her at barn SKAL inn dersom det er mistanke. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Bare lever en urinprøve i skranken på morgenen så får du svar senere på dagen. Du trenger ikke time til det. Eller så kan du kjøpe test på apoteket. Anonymkode: e746f...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Som andre sier, en urinprøve vil kunne gi svar, og man trenger ikke time for å «snakke med legen» for å få levert den. Er det uvi så kan det utvikle seg til nyrebetennelse og ja det kan fort gå veldig galt 😬 Anonymkode: 15f71...af8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Her var det ingen svie eller hyppigere vannlating. Men jeg kjente på lukta av urinen at det var en uvi. Tok stix hjemme som slo ut på leukocytter, nitritt og blod. Ingen tvil der. Dro til legen og fikk antibiotika. Anonymkode: bbabe...d41
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 Slett (og sliter) veldig med UVI som barn. Jeg er en av de som får smerter når jeg tisser, og kommer meg derfor raskt til lege. Har en venninne som ikke får smerter.... hun har mange runder med nyrebekken betn. Lever inn U-prøve i morgen. Også krysser jeg fingrene for at datteren din ikke blir en krøniker som meg..... Anonymkode: 7e3cb...935
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Som andre sier, en urinprøve vil kunne gi svar, og man trenger ikke time for å «snakke med legen» for å få levert den. Er det uvi så kan det utvikle seg til nyrebetennelse og ja det kan fort gå veldig galt 😬 Anonymkode: 15f71...af8 Jo, det trenger man faktisk. En urinprøve uten at man har oversikt over symptomene sier ingenting. I mange tilfeller kan urinprøvene være helt fine pga at den med uvi tisser såpass ofte at det ikke rekker å bygge seg opp grums i urinen. Til voksne damer spiller det ikke så stor rolle fordi de fleste blir kvitt en uvi dersom de drikker godt og tisser hyppig et par dager, men barn burde absolutt inn for en sjekk. Anonymkode: fbfa4...990
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 Du kan kjøpe urinstix på apoteket. Da tar du samme prøven som på legekontoret. Du trenger ikke time for å sjekke en urinprøve da det er labben som gjør dette. Min jente fikk nyrebekkenbetennelse da hun var 3 år. Viktig å sjekke hvis man har mistanke. Anonymkode: cb138...e13
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Skrevet 21. februar 2020 Tusen takk for alle svar❤️ Fikk levert urinprøve og det var uvi. Glad jeg ikke venta. Virka nesten så hun mente jeg var «overhysterisk», beklaget seg heldigvis da.. Anonymkode: 07b4d...93f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå