Gå til innhold

Selvvalgt barnløshet - egoisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er mange som blir sinte når selvvalgt barnløshet blir kalt egoisme. Hvorfor det? Det er jo egoisme. 

Jeg leser i en annen tråd her en kvinne som sier at hun ikke ønsker at hennes tid skal blir beslaglagt av et annet menneske, slik at hun ikke kan gjøre det hun vil når hun vil. Hun skriver det ikke så tydelig, men man trenger ikke lete mellom linjene engang for å se at det er det som står.

Det er ren og skjær egoisme, er det ikke? Spørsmålet er vel heller - hva er galt med egoisme? 

Norske kvinner føder i dag 1,6 barn i snitt. Med andre ord vil den etniske nordmann sakte men sikkert forsvinne. Folketallet av etnisk norske faller, skoler legges ned og bygder fraflyttes på grunn av dramatisk fallende barnetall. Heldigvis har Norge såpass mye innvandring at hjulene fortsatt går rundt og vi som nasjon greier skape vekst. 

Men den norske folkesjela forsvinner. Dugnadsånden som en gang bygde denne stolte nasjonen svinner, i takt med økende egoisme. "Jeg vil ikke bruke min tid på det, det kan noen andre gjøre, jeg vil bestemme over min tid, og gjør det som er best for meg". Vi husker vel alle Kennedy-sitatet: «Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country». Vi er på havarikurs med dette anti-egoistiske, kraftfulle budskapet.  

Språket er i kraftig endring hos yngre, fra tidligere være preget av engelsk, til nå å preges av arabiske språk. Vi har en voksende gruppe "influensere" med stor tilhengerskare, som har så dårlig norsk grammatikk, og som med det forsøpler det norske språk med tulleord og helt elementære feil. Norge er med andre ord i sterk endring.

Jeg hører frivillig barnløse si at "de ønsker ikke føde barn inn i denne verden": Det er nettopp denne holdningen, sammen med egoismen, som gjør at Norge vil endres for alltid og at nordmannen, som vi er så glad i og stolt over å være, vil ganske raskt forsvinne. 

Fordi du vil gjøre akkurat det du vil når du vil, fordi ingen andre skal få lov til å fortelle deg hva du skal gjøre med ditt liv. Jeg, jeg, jeg, meg, meg, meg.

Hva med å ta litt ansvar? Det kommer en dag i morgen...

Anonymkode: 87974...0b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge har i likhet med alle andre land alltid vært i endring og det er ikke nødvendigvis noe negativt.
Folk som får barn får det jo også av egoistiske grunner, og det er ikke fordelaktig at folk som ikke ønsker barn får barn. 

Anonymkode: fe51e...a71

• Liker 19
Skrevet

Neida, det går bra. La de som vil være egoistiske. Ingenting å gruble over synes jeg. Jeg er tobarnsmor, men valgte karriere til slutt. Orket ikke flere barn for å si det sånn. Er nå deltidsmor med 50-50 deling med eksen, 

Anonymkode: f5d80...f07

Skrevet

Alle bør ikkje få barn, det er eit enormt ansvar og krevje mykje av deg som person. Å få barn for å «ta ansvar» og ikkje væra «egoistisk» er  eit dårlig utgangspunkt..spørs heller om folk har overskott, hjertevarme og ønskje om å ta vare på eit lite levande vesen. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

.

Endret av mammahjarte
Dobbel
Skrevet

Det har jo ikke noe egoisme å gjøre..! Heldigvis bestemmer en selv hva slags liv en ønsker å leve ;) 

• Liker 9
Skrevet

Det kan heller kalles egoisme når folk må presse ut den ene ungen etter den andre, og skal ha foreldrepenger og barnetrygd osv, og gå hjemme uten å jobbe.

Anonymkode: 035d3...25a

• Liker 19
Skrevet

Sukk, nok en slik tråd. Hvorfor ikke bare la hver enkelt bestemme selv? 

• Liker 5
Skrevet

Folk vandrer og det har de alltid gjort. De første som slo seg ned på norsk jord kom ikke herfra. Ja vi endrer oss, og mine besteforeldre brukte mye tulleord og dialekt ord også. Endring vil det slltid være.

Anonymkode: 5286c...b92

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ren og skjær egoisme, er det ikke? Spørsmålet er vel heller - hva er galt med egoisme? 

Anonymkode: 87974...0b4

Innlegget startet så bra, og kom frem til dette spørsmålet, som jeg synes er et veldig bra spørsmål: hva er galt med egoisme?

Vi gjør ting, og tar valg, basert på egoisme flere ganger daglig.

Vi spiser for å holde oss i live, går på jobb fordi vi liker det og/eller fordi vi vil ha penger til å gjøre det vi liker og trenger, pusser tenner fordi vi ikke vil ha hull, og vi velger om vi vil ha barn, eller ikke.

Hva er galt med det?

Jeg ble stemplet som egoist fordi jeg ville ha barn, og det er helt riktig.  Jeg fikk barn for min egen del, ikke for at barna skulle redde fremtiden.   Ren og skjær egoisme.  Hva så?

Du mener vel ikke at norske kvinner skal tvinges til å bære frem x antall barn til staten, og bortadopteres hvis foreldrene ikke vil ha dem,  bare fordi den norske kulturen skal bestå? 

Hva er galt med egoisme?  Mitt svar er: Ingenting, så lenge den samtidig balanseres med uselviskhet. Det er når egoismen tar overhånd at det blir problemer, ikke fordi noen tar et valg om at de ikke ønsker barn.

Anonymkode: 18992...74b

• Liker 7
Skrevet

Jeg er frivillig barnløs og det er naturligvis er egoistisk valg, på samme måte som det er et egoistisk valg å få barn for dem som ønsker det. Norge er dynamisk, slik det alltid har vært, og det stresser meg så klart ikke. 

Anonymkode: 5be7b...14c

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor er det så galt at Norge endres? Verden blir mindre, takket være TV, Internett, fly, båt - dette fører automatisk til at flere folk flytter på seg og skaper endringer. Vi hadde ikke eksistert her oppe i nord hvis mennesket ikke hadde vandret - med alt det som det medfører, og det går bare litt raskere nå.

Jeg ser at mennesket overforbruker jorda. Det er menneskenes egoisme som gjør at dyrearter dør ut, at havene er fulle av plast slik at fugler og fisker lider og opplever en langsom død fordi de ikke finner annen mat. Vi bygger ut mer og mer av jorda, slik at flora og fauna blir presset bort. 

Og så syns du det er egoistisk å IKKE få flere barn? Ja ja - du om det...

Anonymkode: 6c488...2cb

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig er det av egoisme. Det meste vi mennesker gjør er jo nettopp det. Samliv/singelliv, barn/barnløs og så godt som alt annet av selvvalgte ting er gjort av egoistiske årsaker. Vi gjør ting fordi vil har lyst eller ikke lyst, fordi vi liker og misliker og fordi vi setter eget velvære høyere enn det meste. Det er tullete å nekte for det. Da er man ikke ærlig mot seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Det som jeg personlig syns er irriterende er frivillig barnløse når de sier hvor idiotisk det er å få unger, at barn er pengesluk uten like og at de ikke orker alt ansvar og slit. Det disse barnløse glemmer at det er mine unger og de til alle andre idioter som valgte barn som skal forsørge dem når de blir pensjonister og pleietrengende. Hadde vi alle vært like egoistisk hadde det ikke gått rundt i Norge.

Anonymkode: 026f7...0e8

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg personlig syns er irriterende er frivillig barnløse når de sier hvor idiotisk det er å få unger, at barn er pengesluk uten like og at de ikke orker alt ansvar og slit. Det disse barnløse glemmer at det er mine unger og de til alle andre idioter som valgte barn som skal forsørge dem når de blir pensjonister og pleietrengende. Hadde vi alle vært like egoistisk hadde det ikke gått rundt i Norge.

Joda. Det er ikke akkurat mangel på mennesker i verden, og det er helt sikkert mange flere som kunne tenke seg å komme hit og jobbe.

Det er jo av ren egoisme vi nordmenn ikke har lyst til å jobbe som vaskehjelper, søplekjørere og andre "drittjobber" (som jeg har stor respekt for at noen gjør!), og vi må allerede nå importere arbeidskraft.

Anonymkode: 6c488...2cb

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å kritisere noen for å velge barn er like uhørt som å kritisere noen for å velge bort barn.

Der er vi helt enige. 

Anonymkode: 18992...74b

• Liker 1
Skrevet

Har ikke noe problem med at folk påpeker at mitt valg om å ikke få barn er egoistisk, det er jo det. Jeg velger vekk barn fordi jeg mener mitt liv blir bedre på den måten. Det blir på samme måte som at jeg valgte å flytte langt bort fra foreldrene mine for drømmejobben, og at jeg bruker mye penger på å reise, det er rene egoistiske valg. Men det å få barn er jo like egoistisk, folk får ikke barn for å redde den norske folkesjela eller skaffe nye skattebetalere, de får barn fordi de ønsker seg barn.

Jeg reagerer først om folk tror at jeg er en egoistisk person fordi jeg har valgt bort barn, for det er jeg ikke. Jeg bruker blant annet mye tid og krefter på dyrevern og har en frivillig 10% stilling i en relevant organisasjon som kommer i tillegg til fulltidsjobb med tidvis ukurante arbeidstider og mye overtid. Akkurat som at en person som får barn kan engasjere seg i andre saker og andre organisasjoner som gjør verden litt bedre for andre. Det er stor forskjell på egoistiske valg og en ren egoistisk personlighet.

• Liker 7
Skrevet

Det kan jo være at grunnen til å få flere barn ikke ligger i at man nødvendigvis vil ha tid til seg selv, men hva som skjer med landet vårt. Du skriver jo selv at "de ikke ønsker å føde flere barn inn i denne verden". Kan si meg litt enig i dette. Ser selv hvilken vei det bærer med landet vårt og verden forøvrig. Landet vårt og verden forsøples av det ene og det andre. Er jo galskap å bringe flere barn inn i dette. Har selv ett barn og jeg synes synd på barnet som skal vokse opp i denne gale verden.

Anonymkode: 94388...d52

• Liker 2
Skrevet

Å ikke ønske seg barn er like egoistisk som å få barn, og det er ingenting galt med noen av delene

Anonymkode: ea394...f9c

• Liker 6
Skrevet

Det å få barn er ett stort ansvar. Ikke bare fordi det tar mye tid og energi, men fordi du er ansvarlig for å oppdra ett menneske. Din jobb er å forhåpentligvis lage ett konstruktivt nytt bidrag til storsamfunnet, som selv er en ressurs.

Det er ikke alle som har denne evnen. Ikke alle med dårlige foreldre blir en last for samfunnet, men mener du at det er riktig at barn skal lide for at befolkningstallet skal opp?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...