Gå til innhold

"Kvalifikasjoner: - Minimum X års relevant erfaring"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at nesten alle relevante jobbannonser oppgir ønskede kvalifikasjoner/krav som for eksempel "5-10 års relevant erfaring" eller "erfaring med (spesifikt ansvarsområde)". Hvor strengt ser arbeidsgivere på slike krav egentlig? Er det frekt å søke selv om man mangler erfaringen eller er det mest en ønskeliste fra firmaets side? Som nyutdannet med null og niks relevant arbeidserfaring så er det et meget begrenset utvalg jobbannonser som jeg passer til 😕 Annonser rettet mot nyutdannede eller traineestillinger har jeg ikke sjans på, de kan fort få hundrevis av søkere og jeg skiller meg ikke ut i mengden. Ikke har jeg bare toppkarakterer heller. Skjønner ikke hvordan jeg skal få en fot innafor hvis man må ha så solid erfaring for å få jobb og må jo ha jobb for å få erfaring😏

Anonymkode: 41ce5...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo i utgangspunktet bare et ønske fra arbeidsgivers side, så det er fullt lov å søke. Du er ikke akkurat hva arbeidsgiver ønsker seg mest, men det kan jo hende ingen av de andre søkerne oppfyller alle ønsker. Om du blir tatt i betraktning eller anses som en kvalifisert søker kommer an på veldig mange ting; både totale forhold på arbeidsplassen, de andre søkerne og dine kvalifikasjoner.

Dersom de har kvalifiserte søkere som også har lang erfaring havner du sannsynligvis langt bak i køen, og kommer trolig ikke til noe intervju. Men hvis ingen av søkerne fyller alle kriterier på ønskelista stiller du sterkere, i alle fall hvis du har relevant bakgrunn ellers. Hvis du ikke har erfaring med nøyaktig det de spør etter: vurder om du kan selge deg inn med andre kvalifikasjoner som kan ha overføringsverdi. Noen ganger, hvis de ikke får akkurat de søkerne de ønsker seg mest, gjør de omrokeringer på arbeidsplassen slik at noen med erfaring får internt opprykk. Da kan det bli ledig en "juniorstilling" som passer for en mer uerfaren søker.

Når det gjelder statlige eller kommunale stillinger anser man sjelden nyutdannede som kvalifiserte dersom stillingsbetegnelsen er "seniorrådgiver" eller liknende. Disse stillingene er nærmest forbeholdt personer med minimum 5-10 års erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme at jeg (som tar imot søknader) synes det ser ganske dust ut når nyutdannede uten relevant erfaring søker på roller der det åpenbart kreves/ønskes 2+ års erfaring. Stilles det som et krav under kvalifikasjoner er du ikke kvalifisert. Står det derimot noe sånt som at det er ønskelig er de mer fleksible. 
Hvorfor gjør du ikke noe for å skille deg bedre ut der du er kvalifisert?

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste som kan skje er at du får et nei, så det er jo bare å søke? :) 

Søk heller en gang for mye enn en gang for lite, du vet aldri om du plutselig treffer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Herix skrev:

Verste som kan skje er at du får et nei, så det er jo bare å søke? :) 

Søk heller en gang for mye enn en gang for lite, du vet aldri om du plutselig treffer!

Det kan du tenke, men mest sannsynlig havner den søknaden i et system, som gjør at neste gang du søker i selskapet, konsernet etc så ser de at du søkte på den stillingen for x år siden. Og det ser ikke spesielt bra ut. Etter all sannsynlighet bruker de er byrå i første omgang, og da har byråene en enda større oversikt så om du søker i andre selskaper som bruker samme byrå kan byrået se at du mangler selvinnsikt. Det er pinlig.

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg må innrømme at jeg (som tar imot søknader) synes det ser ganske dust ut når nyutdannede uten relevant erfaring søker på roller der det åpenbart kreves/ønskes 2+ års erfaring. Stilles det som et krav under kvalifikasjoner er du ikke kvalifisert. Står det derimot noe sånt som at det er ønskelig er de mer fleksible. 
Hvorfor gjør du ikke noe for å skille deg bedre ut der du er kvalifisert?

Anonymkode: 45d1c...1df

Jeg ser ikke problemet, er lov å prøve seg.

En jobb annonse er en ønskeliste.

Anonymkode: 7e79a...51d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta personlig kontakt. Personlig oppmøte gir deg et ansikt, og du blir noe mer enn papirer i en bunke. Det viser også initiativ, energi og interesse.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du tenke, men mest sannsynlig havner den søknaden i et system, som gjør at neste gang du søker i selskapet, konsernet etc så ser de at du søkte på den stillingen for x år siden. Og det ser ikke spesielt bra ut. Etter all sannsynlighet bruker de er byrå i første omgang, og da har byråene en enda større oversikt så om du søker i andre selskaper som bruker samme byrå kan byrået se at du mangler selvinnsikt. Det er pinlig.

Anonymkode: 45d1c...1df

Du overtenker.

Er glad jeg slipper unna slik tankegang

Anonymkode: 7e79a...51d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet også, og jeg søker ikke på slike stillinger. Regner med at de ønsker seg noen som har jobbet i noen år da eller det vil si hvis det står under ønskede kvalifikasjoner så kan jeg søke, men prøver å søke på jobber jeg tenker at jeg er kvalifisert for. Jeg tenker egentlig at når det står sånt i annonsen så vil ikke jeg ha særlig stor sjanse til å komme på intervju.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt irriterende med arbeidsgivere som har lange lister med "erfaring med..."

Som nyutdannet synes jeg det er veldig vanskelig. Jobber med lavere krav kan det gjerne være hundrevis av søkere og de med høyere krav så er de skeptiske til nyutdannede.

Anonymkode: 1ed29...3c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet også, og jeg søker ikke på slike stillinger. Regner med at de ønsker seg noen som har jobbet i noen år da eller det vil si hvis det står under ønskede kvalifikasjoner så kan jeg søke, men prøver å søke på jobber jeg tenker at jeg er kvalifisert for. Jeg tenker egentlig at når det står sånt i annonsen så vil ikke jeg ha særlig stor sjanse til å komme på intervju.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt irriterende med arbeidsgivere som har lange lister med "erfaring med..."

Som nyutdannet synes jeg det er veldig vanskelig. Jobber med lavere krav kan det gjerne være hundrevis av søkere og de med høyere krav så er de skeptiske til nyutdannede.

Anonymkode: 1ed29...3c7

Alle vil ha folk med erfaring, men ingen er villig til å gi erfaringen. Utrolig frustrerende når man er nyutdannet. Selv har jeg flyttet til en plass midlertidig for å skaffe meg relevant erfaring. 

Anonymkode: 718ac...7f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg må innrømme at jeg (som tar imot søknader) synes det ser ganske dust ut når nyutdannede uten relevant erfaring søker på roller der det åpenbart kreves/ønskes 2+ års erfaring. Stilles det som et krav under kvalifikasjoner er du ikke kvalifisert. Står det derimot noe sånt som at det er ønskelig er de mer fleksible. 
Hvorfor gjør du ikke noe for å skille deg bedre ut der du er kvalifisert?

Anonymkode: 45d1c...1df

Hvorfor gjør jeg ikke noe for å skille meg bedre ut? 😅 Skulle jeg gjerne gjort om jeg visste hva. Har du noen tips? Har en midlertidig jobb nå mens jeg søker, men det er neppe noe som øker sjansene på relevante jobber.

Anonymkode: 41ce5...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør jeg ikke noe for å skille meg bedre ut? 😅 Skulle jeg gjerne gjort om jeg visste hva. Har du noen tips? Har en midlertidig jobb nå mens jeg søker, men det er neppe noe som øker sjansene på relevante jobber.

Anonymkode: 41ce5...1c2

Skriv et bedre søknadsbrev. Puss på CVen. Ta et kurs. Jobb frivillig i et eller annet relevant. 

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet også, og jeg søker ikke på slike stillinger. Regner med at de ønsker seg noen som har jobbet i noen år da eller det vil si hvis det står under ønskede kvalifikasjoner så kan jeg søke, men prøver å søke på jobber jeg tenker at jeg er kvalifisert for. Jeg tenker egentlig at når det står sånt i annonsen så vil ikke jeg ha særlig stor sjanse til å komme på intervju.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt irriterende med arbeidsgivere som har lange lister med "erfaring med..."

Som nyutdannet synes jeg det er veldig vanskelig. Jobber med lavere krav kan det gjerne være hundrevis av søkere og de med høyere krav så er de skeptiske til nyutdannede.

Anonymkode: 1ed29...3c7

Men selv om det er massevis av søkere får de beste intervju. Vær best. Ha best karakterer, best cv. 

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du overtenker.

Er glad jeg slipper unna slik tankegang

Anonymkode: 7e79a...51d

Nei, jeg er den som sitter å ser i systemet og blir flau på dine vegne 

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, I Grosny skrev:

Ta personlig kontakt. Personlig oppmøte gir deg et ansikt, og du blir noe mer enn papirer i en bunke. Det viser også initiativ, energi og interesse.

Gud nei!! Ikke gjør det!

Anonymkode: 45d1c...1df

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du tenke, men mest sannsynlig havner den søknaden i et system, som gjør at neste gang du søker i selskapet, konsernet etc så ser de at du søkte på den stillingen for x år siden. Og det ser ikke spesielt bra ut. Etter all sannsynlighet bruker de er byrå i første omgang, og da har byråene en enda større oversikt så om du søker i andre selskaper som bruker samme byrå kan byrået se at du mangler selvinnsikt. Det er pinlig.

Anonymkode: 45d1c...1df

Og hvordan  skal man skaffe srg relevant erfaring når ingen vil ta imot nyutdannede? :klaske:

Glad jeg ikke jobber for en like dum arbeidsgiver som du er. 

Hilddn nyutdanna som fikk fast jobb etter vikariat 

Anonymkode: dcee7...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du tenke, men mest sannsynlig havner den søknaden i et system, som gjør at neste gang du søker i selskapet, konsernet etc så ser de at du søkte på den stillingen for x år siden. Og det ser ikke spesielt bra ut. Etter all sannsynlighet bruker de er byrå i første omgang, og da har byråene en enda større oversikt så om du søker i andre selskaper som bruker samme byrå kan byrået se at du mangler selvinnsikt. Det er pinlig.

Anonymkode: 45d1c...1df

Hvis det jeg har uthevet stemmer bør "noen" i selskapet bli flaue på sine egne vegne og lese seg sterkt opp på personvern. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om det er massevis av søkere får de beste intervju. Vær best. Ha best karakterer, best cv. 

Anonymkode: 45d1c...1df

Jeg er ikke best og kommer aldri til å bli det, men jeg er ikke dårligst heller. De fleste er heller ikke best, men man må nok ta en annen vei da.

Anonymkode: 1ed29...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, I Grosny skrev:

Ta personlig kontakt. Personlig oppmøte gir deg et ansikt, og du blir noe mer enn papirer i en bunke. Det viser også initiativ, energi og interesse.

Nei! 
dette gjelder kun for ufaglærte stillinger! 

Store firma har alt av søkeprosesser digitalt. Papir går i makulering. 

Anonymkode: b63e6...ae1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan  skal man skaffe srg relevant erfaring når ingen vil ta imot nyutdannede? :klaske:

Glad jeg ikke jobber for en like dum arbeidsgiver som du er. 

Hilddn nyutdanna som fikk fast jobb etter vikariat 

Anonymkode: dcee7...cec

Ingen? Mener du at det ikke er en eneste ledig rolle for nyutdannede, noen sinne? Tull. Det finnes til og med en haug med young professionals-programmer og selskaper som spesialiserer seg på dette. Men jeg kan jo se her hvorfor ditt søknadsbrev kan ha blitt nedprioritert. 

Anonymkode: 45d1c...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...