Gå til innhold

Hvilke krydder bruker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så ensformig i krydderbruken min. Vi har en skuff full, men jeg bruker stort sett salt, pepper, paprikakrydder, chili i forskjellige former og et pasta-krydder fra Santa Maria. Det hender jeg bruker oregano, basilikum, rosmarin og timian. 

Men jeg vet liksom ikke hvilke krydder som passer i ulike retter. F.eks kremet gryte, tomatisert gryte, på kylling, på grønnsaker som stekes/bakes/kokes, fisk osv. 

Synes også det ikke smaker store forskjellen. Jeg tror kanskje at vi har hatt de krydderglassene litt for lenge, så de har mistet smaken. Har planlagt å gå gjennom og kaste og kjøpe nytt. 

Men hvilke krydder bruker dere i forskjellig type mat? Ønsker meg masse tips! 

Anonymkode: 992eb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg bruker ukentlig er: Salt, pepper, paprika, koriander, spisskummen, chili.

Det jeg bruker av og til er: ingefær, dill, oregano, basilikum, msg, fiskekrydder (ferdigblandet), garam masala. 

Koriander og spisskummen bruker jeg til taco-krydder sammen med andre krydder, garam masala, ingefær og dill til indiske retter. Oregano og basilikum til pizza og lasagne. Kjøper aldri ferdige krydderblandinger, og klarer meg fint på de få krydderne der.

Anonymkode: 1c950...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker for lite. 

Bruker du gurkemeie, tandorikrydder, dill, oregano, spissummin ++++ så krever det minst en spiseskje for en middagsporsjon. 

Og du må slutte å se på krydder som noe du tar på til slutt -. den reglen gjelder kun litt ekstra salt. Krydder er noe du marinerer med, eller innarbeider i retten underveis. 

Du må finne ulike retter, som bruker krydder på ulike måter. En gryte med meksikanske smaker (chili, paprika, cayenne, spisskummin, løk), en thaisuppe (gurkemeie, ingefær, chili, sitrongress, basilikum, lime), ovnsbakt laks (dill, løk, pepper, sitron). 

Anonymkode: 63b0a...7e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, for jeg bruker jo endel krydder og urter. Det kommer helt an på hva jeg lager.
Et tips er jo å søke litt i oppskrifter. Så ser du hva som brukes til hva. Det fins vel også lister med oversikt over hva de forskjellige krydderne og urtene passer til.

Jeg fant en liten liste på kulinarisk.no men det er mange andre der ute på nett:

Eggeretter
Basilikum, dill, estragon, gressløk, hvitløk, kajennepepper, karri, kjørvel, merian, muskat, paprika, persille.

Fisk
Allehånde, dill, estragon, fennikel, gressløk, gurkemeie, karri, karve, kjørvel, koriander, laurbærblad, merian, persille, sitronmelisse.

Fjærkre
Basilikum, estragon, fennikkel, gurkemeie, hvitløk, kajennepepper, karri, laurbærblad, merian, paprika, pepperrot, persille, salvie, sitronmelisse, timian.

Kalvekjøtt
Dill, estragon, hvitløk, karri, persille, rosmarin.

Lammekjøtt
Dill, gurkemeie, hvitløk, kajennepepper, karri, merian, mynte, paprika, rosmarin, timian.

Oksekjøtt
Allehånde, hvitløk, kajennepepper, karse, laubærblad, merian, muskat, paprika, pepperrot, rosmarin, salvie, timian.

Svinekjøtt
Basilikum, estragon, fennikkel, hvitløk, ingefær, kajennepepper, karri, karve, laurbærblad, persille, paprika, rosmarin.

Vilt
Einebær, laurbærblad, paprika, rosmarin, timian.

----------

F.eks. i saus til pizza kan jeg finne på å bruke fennikelfrø, anisfrø, salt, pepper, sukker, oregano, basilikum, merian, laurbærblad osv, men her varierer det jo også. Har jeg gode hermetiske tomater, holder det nesten bare med oregano, salt, pepper og hvitløk. Da baker jeg gjerne hvitløken i ovnen først. Noen bruker kun passata som saus også. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips! Skal notere og inkorporere! 

Anonymkode: 992eb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer også ekstremt langt med å kjøpe ferske urter! Det er fristende ut på kjøkkenet, og du vil automatisk bli inspirert til å teste det ut i rettene du lage :-) Fersk koriander, dill, basilikum, rosmarin, timian etc etc. Så legger du det i en potte og sørger for at de har vann slik at det holder seg lenger. 

Anonymkode: 7dcf4...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer også ekstremt langt med å kjøpe ferske urter! Det er fristende ut på kjøkkenet, og du vil automatisk bli inspirert til å teste det ut i rettene du lage 🙂 Fersk koriander, dill, basilikum, rosmarin, timian etc etc. Så legger du det i en potte og sørger for at de har vann slik at det holder seg lenger. 

Anonymkode: 7dcf4...7fd

Fersk koriander bruker vi en del faktisk. Men de ferske urtene i potter dør så fort her i hus. Og jeg handler en gang i uken :P 

Anonymkode: 992eb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fersk koriander bruker vi en del faktisk. Men de ferske urtene i potter dør så fort her i hus. Og jeg handler en gang i uken :P 

Anonymkode: 992eb...8a1

Kjøp de som er kuttet og fryst. Eller du selv fryser ned når du ser det går dårlig med urtene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom krydderskapet og hadde MYE krydder der som ble kastet. En hel bærepose faktisk. Det meste hadde gått ut på dato i 2015-2018, så det er kanskje det som har vært hovedproblemet, at det ikke er noe smak igjen i det, og dermed har jeg ikke merket noen forskjell om jeg har brukt det heller. 

Skal straks på butikken å kjøpe litt nytt, så skal jeg eksprimentere utover i ukene som kommer :)


Takk for alle tips!

Anonymkode: 992eb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke glad i krydder, er oppvokst og vant til at mat skal være så naturlig som mulig. 

Men havsalt og pepper bruker jeg. Og basilikum og muskat. Veldug lite annet. Grillgrydder er fælt, men paprikapulver kan jeg bruke nå og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En franskmann jeg kjenner lærte meg å bruke estragon i omelett. Kjempegodt! 

Anonymkode: 149a4...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En franskmann jeg kjenner lærte meg å bruke estragon i omelett. Kjempegodt! 

Anonymkode: 149a4...fe8

Jeg kjøpte estragon i dag og skal teste det på eggerøra i morgen tidlig :) 

 

Anonymkode: 992eb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! :blink:

Grønn kardemomme: Deler kapslene, putter frøene i en morter og støter lett -> Bruker bl.a. i indisk dal,
Grønn kardemomme er også fantastisk godt i sort, indisk te med melk!

Chiliflak -> thaimat, indisk, en del tyrkisk

Kanelstang -> marokkanske gryter, en del tyrkisk, indiske linsegryter

Gurkemeie -> masse ulike gryter. Fres gurkemeien i gryten før du steker de andre ingrediensene.

Karripasta (rød, grønn eller gul) -> ofte i linsegryter eller linsesupper. Grønn karripasta, spisskummin, grønne linser og spinat/grønnkål gir deg f.eks. en herlig grønn linsesuppe. Tilsett saften av 1/2 lime til slutt.

Søk litt rundt på thai-, indisk, tyrkisk, marokkansk mat og lag det du synes ser spennende og godt ut :) 

 Her er et par som passe de fleste norske ganer veldig godt:

https://www.oppskrift.no/oppskrift/indisk-linsegryte-dal

https://www.etkjokken.com/2017/08/krydrede-kikerter-med-gurkemeie-hvitloksyoghurt/

https://www.etkjokken.com/2017/08/krydrede-kikerter-med-gurkemeie-hvitloksyoghurt/

Anonymkode: 9cda0...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...