Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2002 #1 Del Skrevet 9. september 2002 Jeg lurer på noe i forbindelse med dåp og faddere. 1 Må fadderne være medlemmer av staskirken? 2 Hvor mange faddere kan man ha? 3 Betegnes alle fadderne som gudmødre/gudfedre, eller kun den som bærer dåpsbarnet? 4 Kan tvillinger, (som selvfølgelig døpes samme dag) ha de samme fadderne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isla Skrevet 9. september 2002 #2 Del Skrevet 9. september 2002 1 Vet ikke :oops: 2 Minimum 2, jeg har 6 faddere, hva som er maksimum vet jeg ikke. 3 Den som bærer er gudmor/gudfar 4 Ja, tror da det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salina Skrevet 9. september 2002 #3 Del Skrevet 9. september 2002 4 Ja, tror da det Er du sikker?? Hva når faren eller moren bærer frem barnet??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 9. september 2002 #4 Del Skrevet 9. september 2002 1. Nei 3. Jeg trodde ikke det var noe som het gudmor/far lenger... Ellers vet jeg ikke mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 9. september 2002 #5 Del Skrevet 9. september 2002 1: Jo, det tror jeg de må være. Men en kjapp telefon til kirkekontoret vil jo avklare den saken. 2: En må ha minst to, tror kanskje maksen er 6, men er ikke helt sikker. 3: Jeg tror ikke den betegnelsen blir brukt lenger i dag, men det er i så fall den som bærer barnet. 4: Jada, det kan de. Men om det er så lurt er jo en annen sak. Det kan jo være greit å vite når en blir eldre at en har siden helt spesielle faddere, noen som er bare min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 9. september 2002 #6 Del Skrevet 9. september 2002 Fadderene trenger ikke å vere medlem i statskirken, ene fadderen vi hadde, var ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #7 Del Skrevet 10. september 2002 hei, de fleste av disse spørsmålene her avhenger av hvor mange medlemmer den kirken du skal døpe i har. Så dette er det opp til presten å avgjøre. Ta en telefon med han du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #8 Del Skrevet 10. september 2002 Sakset fra kirken.no: Barnet skal ha minst 2, høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen. Betegnelsen gudmor/far brukes ikke så mye lenger tror jeg, ikke i offisiell sammenheng i hvertfall. Hva man kalles innad i familien er jo en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 10. september 2002 #9 Del Skrevet 10. september 2002 Innlegget over svarer på nesten alt, egentlig. Er de aktuelle fadderne f. eks. pinsevenner kan de ikke være faddere, fordi de praktiserer voksendåp. Betegnelsen gudmor/gudfar er ikke noe "kirkelig", alle fadrene er like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 10. september 2002 #10 Del Skrevet 10. september 2002 Jeg vet at man ikke må vär medlem av Statskirken fordi jeg er fadder for en liten gutt og har aldri värt medlem av kirken. Det er opp til presten å "godkjenne" faddere. I mitt tilfelle var det andre som var kristne, og da så ikke presten det som noe problem å oppfylle foreldrenes önske. Så snakk med presten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 10. september 2002 #11 Del Skrevet 10. september 2002 Nei, det er IKKE opp til presten. Reglene er klare, og det er ikke slik at hver enkelt prest bruker eget skjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 10. september 2002 #12 Del Skrevet 10. september 2002 Hallo, tuji! leste du hva jeg skrev? Jeg er fadder og ikke medlem av statskirken! Sier du at jeg ikke er det allikevel da, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 10. september 2002 #13 Del Skrevet 10. september 2002 Joda, prestene kan nok bruke skjønn i denne saken. Noen prsten vil f.eks. kunne nekte en å være fadder dersom denne er skilt! Noen prester er nokså laid-back til slikt, andre grenser mot det helt ekstreme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 10. september 2002 #14 Del Skrevet 10. september 2002 Tror prestene gjør mye som dem vil! Vi har som sagt en fadder til sønnen vår, som har meldt seg ut av statskirka. Ikke noe problemer med det! Husker presten nektet sambore å gå sammen fram til døpefonten før, kanskje for ca 6 år siden.... Heldigvis har han kommet til fornuft nå da! Jeg hadde nok gått fram likevel jeg da, lite han kan gjøre med det under gudstjenesten likevel. Syntes det er teit at prester kan ta seg slike friheter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #15 Del Skrevet 10. september 2002 Sönnen vär har 4 faddere.. derav 2 hollendere.... Derav: ikke medlem av den norske kirke, men like fullt verdige faddere !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms.sofie Skrevet 10. september 2002 #16 Del Skrevet 10. september 2002 solskinn sier: Jeg trodde ikke det var noe som het gudmor/far lenger... I min familie har vi alltid sagt gumor og gufar, uansett om det er den som bar fram barnet.... min datter har 4 guforeldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. september 2002 #17 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg ble misforstått her. Du trenger ikke å være medlem av statskirken for å være fadder, men du kan ikke være motstander av barnedåp. Reglene for faddere står i et annet innlegg over her, og de er absolutte. Kanskje du er fadder, men ikke kristen. Det er jo veldig vanskelig for presten å sjekke om du er kristen, det fins liksom ikke en test man kan ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 11. september 2002 #18 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg er ikke kristen, heller jeg, og presten visste det. Men de to andre, derimot er det, den ene er katolikk og den andre protestant og sammen står de for den kristne oppdragelsen. Mitt poeng er bare at prestene bruker skjönn og er ofte villige til å la foreldrene fölge sine önsker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. september 2002 #19 Del Skrevet 11. september 2002 Ja, du kan vel ha rett i det. Men jeg tror i alle fall prestene ikke er liksgyldige til om fadrene er kristne eller ei. Personlig synes jeg det er viktig at minst en av fadrene er kristen, for i tillegg til å være et vitne til at barnet faktisk er døpt, ligger det et kristent ansvar i det å være fadder. Jeg vil at fadrene til mine evt. barn skal være kristne, og jeg forventer faktisk en viss oppfølging. Ikke sånn at de skal ha preken for barnet tre ganger i uken, men snakke med barnet om trosspørsmål og andre nære ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 11. september 2002 #20 Del Skrevet 11. september 2002 1: Nei. Vi brukte faddere som ikke var medlem av statskirken. 2: Minimum 2 og maksimum 6 3: Det vet jeg ærlig talt ikke. Brukes det lenger da? 4: Det kan de sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå