Gå til innhold

Kattungen liker meg ikke....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten vi hentet i september i fjor vil ikke være i nærheten av meg.

Hu er alltid nervøs og usikker rundt meg, + alle andre som kommer på besøk. 
hu har favorisert samboer og føler seg kun trygg på han, ligger på fanget hans å durer hele kvelden lang, medengang han reiser på jobb og jeg er alene så er hu under sofaen eller bordet konstant, og må snike seg på kjøkken for å spise mat når jeg ikke ser det. 

jeg har fra dag 1 bare vært snill og god å gitt masse godbiter og mat +++. Hu likte oss begge i starten men begynte å favorisere samboer etterhvert. 
når jeg får besøk er hu kun under bordet og sofaen å er nervøs. 

jeg har prøvd å gi godbiter, lokke på hu, prøve få hu frem fra sofaen +++ men hu kommer ikke, hu spiser godbitene når jeg har gidd opp å gått. 

Den andre katten vår går overens med både meg og samboer, men kattungen liker bare samboer.?

jeg har ikke gjort noenting som skal ha skremt hu, eneste jeg har gjort er å si nei hvis hu gjør noe hu ikke får lov til, mens samboer har tatt hu både i nakkeskinnet og vært skikkelig sint når hu har tisset i sofaen +++. Aldri meg som har tatt hu, men er ikke så rart for jeg får jo aldri taki hu... 

det her begynner å gå utover trivsel i hjemmet da jeg føler meg ikke bra nok for katten, og skjønner ikke hvorfor det er sånn. Vet det bare er en katt, men dette plager meg 😅

noen tips ? 

Anonymkode: 5671b...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig at samboer ignorerer henne mer og dermed er hakket mindre skremmende enn noen som forsøker å få henne ut fra det trygge gjemmestedet sitt. Dere bør aldri, aldri kjefte på henne eller ta henne i nakkeskinnet etc. Det er kun forvirrende og skremmende for katten da hun selvsagt ikke kan tenke at hun gjør noe feil. Og selv om hun visste at hun gjorde noe feil ville det vært en skremmende opplevelse.

Anonymkode: 8fba8...a46

• Liker 6
Skrevet

katter liker ikke de som "maser". derfor ofte katter liker de med katteallergi! xD

la katten komme til deg, ikke lokk og mas og kalle på henne innendørs. de ønsker kos og lek på deres premisser. tilby lek med noen katteleker, men om hun ikke vil, la det ligge. når du får besøk, be gjester om å ignorere katten. 

Anonymkode: 8f643...c29

• Liker 2
Skrevet

Samboeren din må slutte å ta katten i nakkeskinnet. Det skal man ikke gjøre. Små kattunger tåler det når kattemor gjør det, men når de er gamle nok til å flytte ut fra mor, så begynner de også å bli såpass tunge at det er skadelig å løfte dem etter huden på den måten. Rett og slett dyremishandling.

Hvorfor tisser katten i sofaen? Det er ikke normal oppførsel. Som jeg ser det har dere større problemer enn at katten ikke vil spise godbiter fra hånden din. Den prøver å si i fra om at noe ikke er greit. Kanskje du har vært litt voldsom en gang uten at du ser det selv, enten mot katten eller mot samboer eller bare generelt. Få katten til dyrlege og sjekk for sykdommer, og hvis den er frisk så starter dere med feliway og prøver å finne ut hvorfor katten er såpass utilpass at den markerer i sofaen. Har den nok sitteplasser høyt oppunder taket? Skaff et høyt kloretre som står sentralt i stuen, da har katten oversikt over det mest sentrale rommet og kan i tillegg ligge høyere enn dere. 

Anonymkode: 19f90...0a1

• Liker 8
Skrevet

Sperr for gjemmesteder , så den må tvinges til kontakt. Ikke bra om den hele tiden gjemmer seg, kanskje den aldri blir vant med folk da.

Anonymkode: 8156b...85c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren din må slutte å ta katten i nakkeskinnet. Det skal man ikke gjøre. Små kattunger tåler det når kattemor gjør det, men når de er gamle nok til å flytte ut fra mor, så begynner de også å bli såpass tunge at det er skadelig å løfte dem etter huden på den måten. Rett og slett dyremishandling.

Hvorfor tisser katten i sofaen? Det er ikke normal oppførsel. Som jeg ser det har dere større problemer enn at katten ikke vil spise godbiter fra hånden din
. Den prøver å si i fra om at noe ikke er greit. Kanskje du har vært litt voldsom en gang uten at du ser det selv, enten mot katten eller mot samboer eller bare generelt. Få katten til dyrlege og sjekk for sykdommer, og hvis den er frisk så starter dere med feliway og prøver å finne ut hvorfor katten er såpass utilpass at den markerer i sofaen. Har den nok sitteplasser høyt oppunder taket? Skaff et høyt kloretre som står sentralt i stuen, da har katten oversikt over det mest sentrale rommet og kan i tillegg ligge høyere enn dere. 

Du gadd ikke å lese at TS skrev at det var en kattunge? 

Anonymkode: 516cf...565

• Liker 2
Skrevet

Slutt å mas på katten. La den være, så vil den komme etterhvert. Men samboeren din må ikke ta den i nakkeskinnet! Kjøp feliway til å ha i støpslene, så vil den bli litt tøffere etterhvert.

Sørg for å ha flere tissekasser og ta opp tiss og bæsj med en gang. 

Anonymkode: 17326...6f9

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sperr for gjemmesteder , så den må tvinges til kontakt. Ikke bra om den hele tiden gjemmer seg, kanskje den aldri blir vant med folk da.

Dette er et ræva råd. Alle som er engstelige trenger trygge plasser å trekke seg unna til. Katten må få nærme seg folk på sine egne premisser.

La den vær, ikke mas på den. Ta den med til veterinær og sjekk at den er frisk. Så store katter tisser ikke andre plasser enn kassen sin. Samboeren din må slutte å være så brå mot den.

Hvis du maser for mye, eller tvinger den til kontakt, så kan det bli enda verre, ts. 

Anonymkode: 8b6fe...bea

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et ræva råd. Alle som er engstelige trenger trygge plasser å trekke seg unna til. Katten må få nærme seg folk på sine egne premisser.

La den vær, ikke mas på den. Ta den med til veterinær og sjekk at den er frisk. Så store katter tisser ikke andre plasser enn kassen sin. Samboeren din må slutte å være så brå mot den.

Hvis du maser for mye, eller tvinger den til kontakt, så kan det bli enda verre, ts. 

Nei det er det ikke, noen villkatter blir aldri tam om de har gjemmeplasser. Så man må sperre for plasser de kan gjemme seg i om de er alt for redde. Dette har funket gang på gang hos meg og jeg har ville katter fra dyrebeskyttelsen hos meg.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, noen villkatter blir aldri tam om de har gjemmeplasser. Så man må sperre for plasser de kan gjemme seg i om de er alt for redde. Dette har funket gang på gang hos meg og jeg har ville katter fra dyrebeskyttelsen hos meg.

Du fikk med deg at tråden ikke handler om en villkatt? Men derimot om en katt som er sosial og kosete med samboeren til TS? 

Anonymkode: 8fbdf...1db

• Liker 5
Skrevet

Det ble da mye «ikke ta katten i nakkeskinnet» her nå. Katten tisset i sofaen MYE i starten for å markere. Dette er jo selvfølgelig ikke greit så derfor ble det gjort. Hu har slutta å tisse i sofaen nå, hu er også frisk, har vært hos dyrlegen med hu. 

denne tråden var for å få råd om hvordan jeg og katten kan få et bånd, at hu ikke skal være redd meg, jeg har ikke vært brå på noenting.... 

samboer og katten har et fantastisk bånd selvom han har satt hu på plass når hu gang på gang tisset i sofaen før

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ble da mye «ikke ta katten i nakkeskinnet» her nå. Katten tisset i sofaen MYE i starten for å markere. Dette er jo selvfølgelig ikke greit så derfor ble det gjort.

Okei. Så siden det "selvfølgelig ikke er greit" for en kattunge å tisse i sofaen så er det "selvfølgelig greit" å ta den i nakkeskinnet da? 

Anonymkode: 994b7...b7f

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i dette. Du må bare fortsette å bygge tillit og være tålmodig, ts. Tilby godbiter, kos og lek etterhvert som hun føler seg tryggere. Men, ikke push noe. Ta det i hennes tempo :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en katt som var livredd i laang tid. Men Feliway hjalp en del! Og la katten heller komme til deg, det verste du kan gjøre er å mase på katter. Eneste er når du tar fram godbiter, ta noe du vet katten ikke klarer å motstå og ha maten i nærheten av deg mens du godsnakker med henne. Da tror jeg det skal gå seg til :) 

Anonymkode: 78dd1...c58

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du gadd ikke å lese at TS skrev at det var en kattunge? 

Du gadd ikke å lese det jeg skrev om at når kattungen blir stor nok til å flytte så er den for tung til å løftes i nakkeskinnet? De hentet katten i september, så den var tre måneder gammel da, altså er den 7 måneder nå. 

• Liker 1
Skrevet

Noen katter er bare sånn, de er enmannskatter. 

Ellers er jo mat et godt triks. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Okei. Så siden det "selvfølgelig ikke er greit" for en kattunge å tisse i sofaen så er det "selvfølgelig greit" å ta den i nakkeskinnet da? 

Anonymkode: 994b7...b7f

JA!!

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du gadd ikke å lese det jeg skrev om at når kattungen blir stor nok til å flytte så er den for tung til å løftes i nakkeskinnet? De hentet katten i september, så den var tre måneder gammel da, altså er den 7 måneder nå. 

En kattunge kan fint løftes etter nakkeskinnet de gangene den er slem, feks å tisse i sofa ol.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En kattunge kan fint løftes etter nakkeskinnet de gangene den er slem, feks å tisse i sofa ol.

Nei, det kan den "fint" ikke. Det er skadelig for katten, og det har ingenting for seg heller. De skjønner ikke hva det er de har gjort galt. De er ikke slemme som du sier, de har et instinkt for å markere territoriet sitt. Det er ikke galt for katten, det er det eneste riktige. De er et dyr, og det er sånn de gjør det i naturen. Så er det opp til oss mennesker å forstå hvorfor de markerer og løse det på best mulig måte slik at de slutter, for det er jo ikke gøy for oss. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det kan den "fint" ikke. Det er skadelig for katten, og det har ingenting for seg heller. De skjønner ikke hva det er de har gjort galt. De er ikke slemme som du sier, de har et instinkt for å markere territoriet sitt. Det er ikke galt for katten, det er det eneste riktige. De er et dyr, og det er sånn de gjør det i naturen. Så er det opp til oss mennesker å forstå hvorfor de markerer og løse det på best mulig måte slik at de slutter, for det er jo ikke gøy for oss. 

Tar man dem med engang de har gjort sånn så skjønner de det, det er min erfaring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...