Gå til innhold

Blir man dårligere å skrive med alderen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har observert at svært mange eldre i kommentarfeltet på Facebook sliter med å stave. Mange sliter også med komma og punktum. Nå skal ikke jeg være frempå og tro at jeg er feilfri, men enkelte skriver rett og slett dårlig. Det jeg lurer på er: Har de alltid slitt med språket, eller blir man dårligere med med alderen? Jeg bare tenker at kanskje de ikke skriver like mye som før. 🤔 

Anonymkode: 7f9b9...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert at svært mange eldre i kommentarfeltet på Facebook sliter med å stave. Mange sliter også med komma og punktum. Nå skal ikke jeg være frempå og tro at jeg er feilfri, men enkelte skriver rett og slett dårlig. Det jeg lurer på er: Har de alltid slitt med språket, eller blir man dårligere med med alderen? Jeg bare tenker at kanskje de ikke skriver like mye som før. 🤔 

Man blir vel egentlig dårligere, siden man ikke skriver så mye som voksen. Blir noe annet når stiler, prøver og til og med skjønnskriftsbøker skal fylles ut i regi av skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en plass, husker ikke hvor, at noen hadde gått grundig til verks med Agatha Christies bøker og funnet ut at den siste hun skrev hadde dårligere språk enn de tidligere. Jeg tror det gikk på lite variasjon av ord.

Anonymkode: 541fa...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Castor Troy skrev:

Man blir vel egentlig dårligere, siden man ikke skriver så mye som voksen. Blir noe annet når stiler, prøver og til og med skjønnskriftsbøker skal fylles ut i regi av skolen. 

For litt siden spurte min mor meg om hvordan man staver pizza. :fnise: Nå skal det sier at mine foreldre bruker tid til å passe på at de ikke har stavefeil på nett, men det var ganske morsomt når hun fant ut at hun hadde skrevet "pitsa." 😅 Det er ikke akkurat et lite brukt ord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For litt siden spurte min mor meg om hvordan man staver pizza. :fnise: Nå skal det sier at mine foreldre bruker tid til å passe på at de ikke har stavefeil på nett, men det var ganske morsomt når hun fant ut at hun hadde skrevet "pitsa." 😅 Det er ikke akkurat et lite brukt ord. 

morsomt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademikere og høyere utdannede skriver nok mer i sin hverdag, en det mennesker som har droppet ut av skole, eller gått rett i fysisk jobb gjør. Der blir det jo et stort sprik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nok godt hende at man skriver dårligere med årene, i alle fall hvis man ikke er i en jobb hvor man er avhengig av å uttrykke seg skriftlig. De eldre som skriver såpass dårlig at du virkelig legger merke til dem i kommentarfeltene er likevel antakeligvis folk som har skrevet skikkelig dårlig hele livet. Forskjellen er at tidligere hadde de ikke noen kanaler hvor de kunne kringkaste tekstene sine. Dermed var det rett og slett ingen som kunne legge merke til at de ikke var særlig gode til å skrive. De har ekstremt lite skrivetrening i voksen alder, og har levd det meste av livet i en kultur som er mye mindre digital enn i dag.  

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg har tenkt motsatt: at det er de unge som ikke lærer å skrive godt nok på skolen og knapt kan skrive en leselig tekst med blyant, eller uten autokorrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 20.42, Castor Troy skrev:

Akademikere og høyere utdannede skriver nok mer i sin hverdag, en det mennesker som har droppet ut av skole, eller gått rett i fysisk jobb gjør. Der blir det jo et stort sprik. 

På 18.2.2020 den 20.48, Ullvott skrev:

Det kan nok godt hende at man skriver dårligere med årene, i alle fall hvis man ikke er i en jobb hvor man er avhengig av å uttrykke seg skriftlig. De eldre som skriver såpass dårlig at du virkelig legger merke til dem i kommentarfeltene er likevel antakeligvis folk som har skrevet skikkelig dårlig hele livet. Forskjellen er at tidligere hadde de ikke noen kanaler hvor de kunne kringkaste tekstene sine. Dermed var det rett og slett ingen som kunne legge merke til at de ikke var særlig gode til å skrive. De har ekstremt lite skrivetrening i voksen alder, og har levd det meste av livet i en kultur som er mye mindre digital enn i dag.  

Det er nok en kombinasjon av dette vil jeg tro.

Anonymkode: e14f6...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg har tenkt motsatt: at det er de unge som ikke lærer å skrive godt nok på skolen og knapt kan skrive en leselig tekst med blyant, eller uten autokorrekt. 

Enig.🙂  Tror nok at det er der det ligger. 

Anonymkode: cd862...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror kanskje du har rett i det. Jeg merker selv at nå må jeg av og til slå opp ord for å få det riktig. Det måtte jeg aldri gjøre før. Jeg leser en god del fremdeles men i motsetning til da jeg var yngre leser jeg nå mest engelskspråklig, så det kan kanskje forklare at språket er blitt dårligere. 

Jeg tror likevel det er en stund igjen før jeg skriver direkte dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, theTitanic skrev:

Men på Facebook er det mange gamle folk, som ikke vokse opp med teknologi, som knapt kan skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Cata skrev:

Ja, jeg tror kanskje du har rett i det. Jeg merker selv at nå må jeg av og til slå opp ord for å få det riktig. Det måtte jeg aldri gjøre før. Jeg leser en god del fremdeles men i motsetning til da jeg var yngre leser jeg nå mest engelskspråklig, så det kan kanskje forklare at språket er blitt dårligere. 

Jeg tror likevel det er en stund igjen før jeg skriver direkte dårlig. 

Jeg bruker også ordbok i ny og ne, men mest når jeg må skrive nynorsk. :fnise: Jeg var faktisk ganske flink i nynorsk som barn, men jeg har aldri brukt det som voksen før jeg begynte i full jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kunnskap må holdes ved like, skriving er ikke noe unntak. Men for mange av disse gamle på facebook handler det nok også om å skrive på tastatur, kontra å skrive for hånd. Min mormor skrev feilfritt for hånd, men når hun en sjelden gang skrev en e-post forsvant det meste av grammatikk. Moren min har blitt bedre med årene, men har fortsatt litt tendenser til det samme. Jeg vet ikke om de tenkte at det ikke var så viktig, at de ikke tenkte på å lese korrektur eller om (særlig for mormors del) det å skrive på tastatur var så krevende i seg selv at det å finne riktig tegntast og få fram det korrekte tegnet ble litt for mye... Jeg skriver også mer korrekt for hånd - det går på automatikk på en helt annen måte, jeg tenker ikke over enkeltbokstaver like mye som jeg må på et tastatur.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men på Facebook er det mange gamle folk, som ikke vokse opp med teknologi, som knapt kan skrive. 

Antar at de må ha klart grunnskolen med et nødskrik da..  man lærte å skrive godt ganske tidlig før i tiden. Og man glemmer vel ikke å skrive? Eller kanskje de bare gir blaffen... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg tok opp dette da sønnen min gikk på mellomtrinnet, 5.klasse tror jeg, jeg reagerte på både rettskrivning, tegnsetting og stor bokstav. Får da beskjed av lærer at de ikke ville ødelegge skrivegleden til elevene, vel, han er nå 22 år, sliter fortsatt med det samme. Han er ikke dyslektiker. 

Anonymkode: c9d71...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at når man blir eldre, vil man og få mindre energi enn det man hadde da de var yngre? 

Anonymkode: 469ab...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke så dårlig å skrive av alder alene som ts beskriver (med mindre man er på vei inn i demens muligens). Fenomenet du beskriver kommer vel heller av at vi fremdeles har en eldre generasjon der noen har fått svært lite skolegang. Min bestemor for eksempel hadde bare det de kalte folkeskolen. Tror det var 6-7 år? 

Anonymkode: 9c6a3...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Handler mye om hva slags folk som er ivrige i kommentarfeltene. Dette har blitt en arena for folk som ikke har pleid å ytre seg skriftlig tidligere. Og de som skriver mest er gjerne ikke akademikere, for å si det sånn. 

Anonymkode: 337c3...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...