Gå til innhold

Ketolyse (og lavkarbo-mat)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har gått på/går på ketolyse-dietten, evt lavkarbo, hva spiser du i løpet av en dag? Og hvor mange måltider?

Jeg sliter stort med å finne måltider utenom frokost og middag, og ender ofte opp med skinke og smeltet ost... 

Til frokost blir det 2 keto-brødskiver, med egg evt, og middag oftest kjøtt og salat med fetaost. Fikk også prøvd sjokolademoussen i ene keto-boken, så har heldigvis den som sikker oppskrift om jeg skulle få lyst på noe søtt.

Har spist litt gresk yoghurt med syltetøy osv, men jeg sliter med å finne balanse i måltidene. 

 

Anonymkode: 93fff...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare noen eks jeg kommer på i farta: Mye eggerøre (prøv med en dose Creme fraiche og litt smør i - så godt!). Lk knekkebrød, salat, skyr, grillet kylling og tilbehør. 

mellommåltider: gulrøtter, eple, pærer. 

jeg spiser ca 3 måltider og 2 frukt om dagen. 

Endret av SansaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SansaS skrev:

Bare noen eks jeg kommer på i farta: Mye eggerøre (prøv med en dose Creme fraiche og litt smør i - så godt!). Lk knekkebrød, salat, skyr, grillet kylling og tilbehør. 

mellommåltider: gulrøtter, eple, pærer. 

jeg spiser ca 3 måltider og 2 frukt om dagen. 

Eple på Lavkarbo er jo ikke særlig smart, masse fruktsukker i frukt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinke og smeltet ost er da ikke ille keto-mat. Er du lei det kanskje?

 

Det første du må gjøre er å frigjøre deg fra samfunnets regler om hva man kan spise når. Nå spiser jeg nullkarbo og ikke lavkarbo lenger, men jeg spiste lavkarbo i 10 år. Jeg kunne ha en salat til frokost, biff med stekte grønnsaker og bearnaise til lunsj, egg og bacon til middag for eksempel. Andre forslag er

omelett
kokte egg
pizza
nøttescones med pålegg
müsli med naturell yoghurt og kanskje en dæsj ublandet zeroh/funlight eller litt bringebær
frøknekkebrød med pålegg
Oopsie-brød med pålegg eller som pizzabunn f.eks. Denne oppskriften kan brukes til veldig mye faktisk.

 

Jeg spiste mye middagsrester til frokost / lunsj. Lagde som regel 3 porsjoner (bor alene) og hadde til lunsj neste dag og frokost dagen etter det. Standard var stekt kjøtt med stekte grønnsaker, litt salat og saus. Kan varieres i det uendelige med forskjellig kjøtt, forskjellige grønnsaker, forskjellig salat og forskjellig saus. Eller lagde jeg også ganske ofte en fin, tykk, fet suppe.
 

Jeg anbefaler deg å kutte ned på søtning, helst kutte det helt ut. Syltetøy er sjeldent særlig keto-vennlig.

Anonymkode: 36aa7...71b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skinke og smeltet ost er da ikke ille keto-mat. Er du lei det kanskje?

 

Det første du må gjøre er å frigjøre deg fra samfunnets regler om hva man kan spise når. Nå spiser jeg nullkarbo og ikke lavkarbo lenger, men jeg spiste lavkarbo i 10 år. Jeg kunne ha en salat til frokost, biff med stekte grønnsaker og bearnaise til lunsj, egg og bacon til middag for eksempel. Andre forslag er

omelett
kokte egg
pizza
nøttescones med pålegg
müsli med naturell yoghurt og kanskje en dæsj ublandet zeroh/funlight eller litt bringebær
frøknekkebrød med pålegg
Oopsie-brød med pålegg eller som pizzabunn f.eks. Denne oppskriften kan brukes til veldig mye faktisk.

 

Jeg spiste mye middagsrester til frokost / lunsj. Lagde som regel 3 porsjoner (bor alene) og hadde til lunsj neste dag og frokost dagen etter det. Standard var stekt kjøtt med stekte grønnsaker, litt salat og saus. Kan varieres i det uendelige med forskjellig kjøtt, forskjellige grønnsaker, forskjellig salat og forskjellig saus. Eller lagde jeg også ganske ofte en fin, tykk, fet suppe.
 

Jeg anbefaler deg å kutte ned på søtning, helst kutte det helt ut. Syltetøy er sjeldent særlig keto-vennlig.

Anonymkode: 36aa7...71b

Bare for å avklare syltetøy. Det er det sukkerfritt bringebærsyltetøy med 3 karbo pr 100 gram, så bare en teskje av det forresten 😃

Tusen takk for mat-tips. Har tenkt mye på knekkebrød 🤤 

Eggerøre er jeg drittlei... Og ost og skinke med smøreost i midten er det nye 😂

Ts

Anonymkode: 93fff...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, panzerpølsa skrev:

Eple på Lavkarbo er jo ikke særlig smart, masse fruktsukker i frukt. 

Ja det er noe i frukt. Det vet de fleste som driver med dette. Det har jo ikke noe med spørsmålet i tråden å gjøre men jeg opplever jo at det er vanskelig å holde seg på 0 i lengden. Kanskje det bare er meg😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skinke og smeltet ost er da ikke ille keto-mat. Er du lei det kanskje?

 

Det første du må gjøre er å frigjøre deg fra samfunnets regler om hva man kan spise når. Nå spiser jeg nullkarbo og ikke lavkarbo lenger, men jeg spiste lavkarbo i 10 år. Jeg kunne ha en salat til frokost, biff med stekte grønnsaker og bearnaise til lunsj, egg og bacon til middag for eksempel. Andre forslag er

omelett
kokte egg
pizza
nøttescones med pålegg
müsli med naturell yoghurt og kanskje en dæsj ublandet zeroh/funlight eller litt bringebær
frøknekkebrød med pålegg
Oopsie-brød med pålegg eller som pizzabunn f.eks. Denne oppskriften kan brukes til veldig mye faktisk.

 

Jeg spiste mye middagsrester til frokost / lunsj. Lagde som regel 3 porsjoner (bor alene) og hadde til lunsj neste dag og frokost dagen etter det. Standard var stekt kjøtt med stekte grønnsaker, litt salat og saus. Kan varieres i det uendelige med forskjellig kjøtt, forskjellige grønnsaker, forskjellig salat og forskjellig saus. Eller lagde jeg også ganske ofte en fin, tykk, fet suppe.
 

Jeg anbefaler deg å kutte ned på søtning, helst kutte det helt ut. Syltetøy er sjeldent særlig keto-vennlig.

Anonymkode: 36aa7...71b

Vet du muligens hvor mye karbo knekkebrødene inneholder?

Ts

Anonymkode: 93fff...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er skrubb-sulten når jeg våkner - en eller annen atkins-bar. 

Hvis jeg greier å vente til ungene er ute av huset, så er det ofte oppvarmet middagsrester, eller jeg lager en omelett. Ev at jeg har chaffels i fryseren, eller bruker en sjelden gang brisk knekkebrød. 

Lunsj er middagsrester. Jeg har frosset ned rester med grønnsaker + 100 gram protein, som jeg varmer i mikro eller steker opp kjapt. 

Middag er grønnsaker + proteiner. Lager stor porsjon med grønnsaker i ildfast form, som jeg da også fordeler for å fryse ned. Ev tar av litt til å ha i omelett dagen etterpå.  Mest kylling, laks, rent kjøtt, men kan også spise kjøttboller, løvbiff etc, litt etter hva resten av familien har lyst på.  Når resten vil ha spaghetti bolognese tar jeg av litt av kjøttdeigen (karbonadedeig), lager "spaghetti" av squash og lager saus med cream fraishe. Funker som bare det. 

Kveldsmat er mye det samme, eller hvis jeg ikke orker mer varm mat, så lager jeg dip med philidelphia-ost, som jeg har stangselleri til, litt spekemat og litt ost. Det funker også.

Har gått ned nesten 7-8 kg nå etter jul, så noe riktig må jeg gjøre. ;) 

Lager noen ganger "chaffels" (ost + egg + krydder og litt mandelmel) eller "pannekaker" av philidelphia + kokosmel + egg. Da blir det litt sånn amrikanske pannekaker. Man kan lage av bare philidelphia og egg, da blir det mer crepes tror jeg. 

Har ofte en avocado om dag, enten sammen med lunsj og kvelds, eller middag og et annet måltid. (tar halve om gangen) Noen ganger kjøper jeg ferdig most avocado på rema, hvis jeg vil ha det veldig lettvindt. Har ofte lett cream fraishe sammen med protein + grønnsaker. 

Jeg spiser ikke frukt, men jeg er ikke noe glad i det, så det er ikke noe savn. Jeg er mer glad i grønnsaker, så spiser heller mer av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SansaS skrev:

Ja det er noe i frukt. Det vet de fleste som driver med dette. Det har jo ikke noe med spørsmålet i tråden å gjøre men jeg opplever jo at det er vanskelig å holde seg på 0 i lengden. Kanskje det bare er meg😬

0 tror jeg ikke hadde gått. Men holder meg mellom 15 og 20.

 

Ts

Anonymkode: 93fff...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skinke og smeltet ost er da ikke ille keto-mat. Er du lei det kanskje?

 

Det første du må gjøre er å frigjøre deg fra samfunnets regler om hva man kan spise når. Nå spiser jeg nullkarbo og ikke lavkarbo lenger, men jeg spiste lavkarbo i 10 år. Jeg kunne ha en salat til frokost, biff med stekte grønnsaker og bearnaise til lunsj, egg og bacon til middag for eksempel. Andre forslag er

...

Anonymkode: 36aa7...71b

Hvordan i alle dager greier du nullkarbo? 
Jeg ligger på 20 karbs fort om dag, og det er i grønnsaker liksom. Spiser veldig lite utenom som har karbohydrat i seg. Skulle jeg levd null-karbo hadde det jo blitt nesten bare kjøtt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SansaS skrev:

Ja det er noe i frukt. Det vet de fleste som driver med dette. Det har jo ikke noe med spørsmålet i tråden å gjøre men jeg opplever jo at det er vanskelig å holde seg på 0 i lengden. Kanskje det bare er meg😬

Med nærmere 30 g karbo i en pære, og nærmere 20 g i ett eple, er jo ikke dette lavkarbo. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FjellFrua skrev:

Hvordan i alle dager greier du nullkarbo? 
Jeg ligger på 20 karbs fort om dag, og det er i grønnsaker liksom. Spiser veldig lite utenom som har karbohydrat i seg. Skulle jeg levd null-karbo hadde det jo blitt nesten bare kjøtt? 

Kun kjøtt. ja. Det kalles carnivore. Norsk facebookgruppe, internasjonal facebookgruppe. Ingen planter. Kun kjøtt (for det meste biff), ister, smør, egg, ost, vann og salt. Sjømat er også lov, men det liker ikke mine smaksløker, så da spiser jeg ikke det. 

Anonymkode: 36aa7...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kun kjøtt. ja. Det kalles carnivore. Norsk facebookgruppe, internasjonal facebookgruppe. Ingen planter. Kun kjøtt (for det meste biff), ister, smør, egg, ost, vann og salt. Sjømat er også lov, men det liker ikke mine smaksløker, så da spiser jeg ikke det. 

Anonymkode: 36aa7...71b

Ah, da har jeg hørt om det, jeg bare koblet ikke. ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær obs på at når du spiser lite karbohydrater, vil kroppen bruke av all overskuddsprotein til glukose, noe som vil forhindre ketose. Spiser du for mye proteiner vil du altså ikke oppnå ketoseeffekten. 

Anonymkode: 29d59...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk er det en fettkaffe til frokost på hverdager. Bestående av kaffe, mandel eller kokosmelk, mct olje, et egg og evt sukrin gold/fibersirup om jeg vil ha søtning. Kjører alt i blenderen, blir kremete og god (ingen smak av egg😉).

Lunsj er ofte middagsrester. Eventuelt hjemmelagde knekkebrød med egg og røkelaks, makrell i tomat og majones, ost, skinke og paprika. Eggerøre med grønnsaker ved siden av, røkelaks eller spekeskinke. Salat med kylling, skinke (evt kjøttdeig av svin eller kylling), har alltid et kokt egg og en dæsj rømme, salsa eller annen dressing. Avokado og som ekstra fettkilde. Lavkarbo rundstykker med peanøttsmør er også favoritt.

Middag er enkelt med et stykke kjøtt/fisk/fugl/svin, grønnsaker og evt en saus eller dressing. Lager også lavkarbo pizza, lasagne, «spaghetti» og kjøttdeig (strimler squash som spaghetti og lager hjemmelaget tomatsaus), taco, hamburgere, ulike gryter..

Er sjelden sulten etter middag, men av og til blir det «lapper» hvor jeg har bær ved siden av, en smoothie (favoritt er blåbær, bringebær, en liten bit banan, avokado, et egg og kokosmelk). Paranøtter eller baconsnacks om jeg har lyst på noe digg. «Tapas» med div grønnsaker, spekeskinke, pølse, oster ol er godt alternativ som kveldsmat, helgefrokost eller lunsj :) 

Ingen ekstrem lavkarbo her, men velger bort sukker, mel, pasta, ris osv og velger helfete produkter av rømme, creme fraiche osv når det passer seg til retten. 

Anbefaler bloggen til fett og forstand, meglerfru1, sjekk ut Instagram (søk etter tagger med lavkarbo, keto, LCHF ol.) for inspirasjon.

Anonymkode: 87b85...ca7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokte egg

Lager omelett og deler opp i biter så man har utover dagen

Ostekjeks, gjerne litt store så man kan ha pålegg på dem

Kanelsnurrer laget på egg, ost og smør (pluss litt kanel og noe søtningsmiddel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, panzerpølsa skrev:

Med nærmere 30 g karbo i en pære, og nærmere 20 g i ett eple, er jo ikke dette lavkarbo. 

Det er ikke ketolyse, men ut i fra for eksempel fedon-lavkarbo er det helt innafor. 

Jeg lever moderat lavkarbo og spiser mellom 60 og 100 gr karbo/dag. 

Anonymkode: e4595...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ketolyse, men ut i fra for eksempel fedon-lavkarbo er det helt innafor. 

Jeg lever moderat lavkarbo og spiser mellom 60 og 100 gr karbo/dag. 

Anonymkode: e4595...6c4

I overskriften til trådstarter står det Ketolyse, og hun ønsker tips til mat på ketolyse. Da er det greit å varsle om at eple og pære ikke er lurt. Hva andre gjør, er jo opp til en hver. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts a her

Setter så pris på svar til tips 😊

Idag fikk jeg lagd knekkebrød, 1 karbo pr, og de var kjempegode, så må innrømme at det har gått et par knekkebrød idag ;)

Holder meg unna frukt og spiser minimalt med bær. Om det blir bær må det være om jeg ikke har fått tid til mye mat, så da tar jeg 10 karbo på en gang 👌 kjøkkenvekt har aldri blitt brukt så mye her i huset 😂

 

Ang nullkarbo, heter det bare det siden det er så lite karbo? Ett egg feks er jo rett under 1..

Da jeg begynte på ketolyse ville ikke kroppen inn i ketose, men det ordnet seg etter at jeg inkluderte grønnsaker og korn. Er veldig lurt å lese seg opp på hva man driver med. Henviser nå til personen som nevnte glukose.

Anonymkode: 93fff...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Typisk er det en fettkaffe til frokost på hverdager. Bestående av kaffe, mandel eller kokosmelk, mct olje, et egg og evt sukrin gold/fibersirup om jeg vil ha søtning. Kjører alt i blenderen, blir kremete og god (ingen smak av egg😉).

Lunsj er ofte middagsrester. Eventuelt hjemmelagde knekkebrød med egg og røkelaks, makrell i tomat og majones, ost, skinke og paprika. Eggerøre med grønnsaker ved siden av, røkelaks eller spekeskinke. Salat med kylling, skinke (evt kjøttdeig av svin eller kylling), har alltid et kokt egg og en dæsj rømme, salsa eller annen dressing. Avokado og som ekstra fettkilde. Lavkarbo rundstykker med peanøttsmør er også favoritt.

Middag er enkelt med et stykke kjøtt/fisk/fugl/svin, grønnsaker og evt en saus eller dressing. Lager også lavkarbo pizza, lasagne, «spaghetti» og kjøttdeig (strimler squash som spaghetti og lager hjemmelaget tomatsaus), taco, hamburgere, ulike gryter..

Er sjelden sulten etter middag, men av og til blir det «lapper» hvor jeg har bær ved siden av, en smoothie (favoritt er blåbær, bringebær, en liten bit banan, avokado, et egg og kokosmelk). Paranøtter eller baconsnacks om jeg har lyst på noe digg. «Tapas» med div grønnsaker, spekeskinke, pølse, oster ol er godt alternativ som kveldsmat, helgefrokost eller lunsj :) 

Ingen ekstrem lavkarbo her, men velger bort sukker, mel, pasta, ris osv og velger helfete produkter av rømme, creme fraiche osv når det passer seg til retten. 

Anbefaler bloggen til fett og forstand, meglerfru1, sjekk ut Instagram (søk etter tagger med lavkarbo, keto, LCHF ol.) for inspirasjon.

Anonymkode: 87b85...ca7

Bortsett fra kaffien, så er jeg likandes på alt det andre 😊😁 overraskende godt med "tapas" også, har blitt et par kvelder med det 🤤 

Skal sjekke ut bloggene. Tusen takk 😊

Ts

Anonymkode: 93fff...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...