Gå til innhold

Hvorfor trenger man gulpekluter?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

For all del, bare å droppe å handle inn😂. Vil tro du finner fort ut hvorfor de er kjekke😂. Her i hus brukte vi hvertfall 3 om dagen, orker ikke den surelukta. Nå er mini snart 2 år å bruker disse som kosefiller. Blir å handle inn nye som ikke er tynnslitte nå når nr 2 melder sin adkomst👍

Anonymkode: 019a4...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke en gulpebaby men det hendte en gang i blant, men det blir mye melkesøl ved amming og flaske, også er det greit å ha gulpekluter under hodet i senga, i vogna eller andre steder du legger fra deg babyen i tilfelle det skulle komme gulp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haff. Den gulpingen er ikke det kuleste jeg vet..
De kjøkkenhåndklene på Ikea funker som bare. Billige og store😉

Anonymkode: beeb5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid en på ammeputa for å ta melkesøl og en i på brystet til baby. Husker ikke nå hvorfor, men det var sikkert noe søl der og. Også en som pute i senga, en som pute i vogna, en som pute i babynest. En jeg lå oppå i senga så den lå klar til nattamming, en reserve i stellebagen. Men måtte ha 2 stk ved hvert måltid. La de til vaske om kvelden. Så jeg hadde MANGE! Men hun gulpa ikke spesielt mye, annet i en liten periode i begynnelsen. 

 

Anonymkode: 40278...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en bunke kluter, så ser du etterhvert om du får en gulpebaby og får bruk for flere.

Jeg har hatt to babyer som gulpet 40-50 ganger i døgnet. Det gikk med en del kluter, for å si det sånn. Med førstemann kjøpte jeg sånne små, søte. Til andremann hadde jeg lært at de måtte være så store som mulig.

Som de andre sier, er de mykere og skånsommere mot huden. De absorberer godt, så om det bare kommer litt gulp, kan kluten bli liggende der du har den og tørke opp neste runde også. Så slenger du den til sides når den er gulpet på flere ganger.

Jeg hadde alltid gulpeklut under babyens hode, så den fanget opp gulpet før det traff senga/babynestet/stellebordet/vippestolen eller meg.

Jeg brukte også gulpeklut under puppen hver gang jeg ammet for å beskytte klærne fra rennende melk når baby bestemte seg for å slippe taket. Og jeg brukte det til å legge over andre puppen og suge opp melkestrålene som sto ut når jeg ammet fra den andre siden.

Anonymkode: da151...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint klart meg uten gulpeklupter til første, han gulpet ikke en eneste gang (men vi hadde til gjengjeld et enormt og langvarig behov for siklesmekker da han ble litt eldre). Men likevel har jeg kjøpt inn til nummer to som kommer snart, rett og slett fordi jeg ikke er villig til å risikere å stå der uten gulpekluter om jeg får en som gulper denne gangen. Det kommer ganske mye om gangen, og det har konsistens som tykk melk, og det lukter når det tørker. Det er ikke noe man vil ha i sofaen, madrassen, på klærne, i vogna og overalt ellers. Å alltid ha papirservietter under hodet til ungen må være ekstremt upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt det til alle mine! Én av dem gulpet MASSE, så måtte kjøpe en hel haug 😂 Ellers kan jeg anbefale små smekker», de fanger opp små gulp - så slipper du bytte body flere ganger hver dag 😊

Bruker også gulpeklutene når de minste bader. De er liksom mykere enn en vanlig vaskeklut, og så klemmer jeg ut vann av dem over kroppen deres 😊

Anonymkode: 25e03...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri klart meg uten gulpekluter. Har prøvd mange forskjellige og de beste er tøybleiene fra Sparkjøp.

min baby gulpet alltid etter mat og alltid når han lå på magen (selv om det var lenge siden mat). Holdt på med gulpingen i 8-9 mnd, så jeg har MANGE kluter. Hadde alltid en klut overalt; under hodet i vogna, i senga, i sofaen, på lekematta, ved kjøkkenbordet osv. Hadde alltid en klut klar ved amming. Har du en baby som gulper er ikke en serviett nok. 

Anonymkode: e2073...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger, som begge var storgulpere. Jeg startet alltid dagen med to høye tårn med gulpekluter som sto på bordet. Når kvelden kom var det ingen igjen. Var stort sett gulpekluter som ble vasket de første månedene, daglig gikk den en vask. 

Brukte du overalt hvor det var en baby. Jeg hadde store, tykke kluter som nesten er som håndklær og vanlige små. 

Det hadde blitt vilt mye mer vask av bodyer, våre klær, senge tøy ol uten gulpekluter.

Anonymkode: b4bb6...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 18.11, N85 skrev:

I tillegg til alt som er nevnt over brukte jeg også gulpekluter under puppen ved amming. Det rant mye både fra puppen og ut av munnvikene til baby.

Gulpekluter er praktisk! 

Jeg brukte også gulpekluter til å absorbere melken når utdrivningen ble for heftig. Begge mine fikk luft i magen av å prøve å hive i seg spruten som kom når utdrivningen satte i, så da var det bare å koble fra, legge en gulpeklut foran brystet og koble til når fontenen var over. 
 

jeg hadde ellers ikke gulpere, men bruker fremdeles gulpeklutene som vaskekluter, smekke osv. 
 

i tillegg var de i linaktig stoff veldig svale og gode å ha over babyene om sommeren på de varmeste dagene.

og så svøpte jeg min premature baby i dem en god stund. 

Anonymkode: b7138...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt gulpekluter jeg. Tørket bare av hvis det kom på body eller klær. Brukte av og til kjøkkenhåndklær 

Anonymkode: c53a3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Hvor får man kjøpt rimelige gulpekluter? Og hva er lurt å bruke som gulpekluter? Jeg har sett noen på name it, de koster 159 kroner, for 2 STK. Synes det er litt dyrt for noe som baby skal gulpe på og som man tydeligvis trenger mye av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Hvor får man kjøpt rimelige gulpekluter? Og hva er lurt å bruke som gulpekluter? Jeg har sett noen på name it, de koster 159 kroner, for 2 STK. Synes det er litt dyrt for noe som baby skal gulpe på og som man tydeligvis trenger mye av

Sparkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Hvor får man kjøpt rimelige gulpekluter? Og hva er lurt å bruke som gulpekluter? Jeg har sett noen på name it, de koster 159 kroner, for 2 STK. Synes det er litt dyrt for noe som baby skal gulpe på og som man tydeligvis trenger mye av

Jeg liker best store gaskluter som gulpekluter, som disse. Jeg har kjøpt både fra Princess, Sparkjøp og Coop obs. Husker ikke hvem som er billigst i farta men alle gjør nytten 🙂

Anonymkode: ce0bd...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye man ifølge lister "må" kjøpe før babyen kommer som er totalt unødvendige. Dette er IKKE en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor små, pene og pyntelige gulp tror du egentlig at det kommer ut av en baby? Lommetørkle.... :fnise:

Gaskluter er tingen som gjelder. De er myke, kan kokevaskes og brukes om og om igjen i mange år. Jeg kan ikke understreke nok at man bør sørge for å ha et stort lager av den slags hjemme til babyen kommer. Noen unger er gulpeunger og gulper mange ganger om dagen. Andre sikler enorme mengder og må ha smekke i tillegg til at man tørker dem konstant rundt haken (ellers blir de lett såre av å være fuktige på huden dagen lang). Siklingen starter virkelig opp når ungen begynner å få tenner. Da renner det ut av dem og noe må man jo tørke med. Gulpekluter! 

Spy kommer det også ut av unger i blant. 

Gulpekluter brukes som nevnt tidligere i tråden også til å fange opp gulp på skulderen når man legger babyen opp der for å rape etter hvert måltid. Noen ganger kommer det en pen spiseskje ut som gulp, andre ganger en veritabel foss.... You never know :) 

Så min anbefaling er minst 20 gulpekluter av gas-stoff. Kjøpes på steder som selger håndklær osv. Jeg kjøpte på Hansen & Dysvik, om det finnes der du bor.

 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde kjøpt noen og måtte hamstre inn enda flere da vi kom hjem. Hadde riktignok gulpebaby og måtte ha kluter over alt! Bretter også og har under hodet i senga, vogna osv fordi det er bedre enn å skifte sengetøy pga gulp hver dag. 
de første ukene brukte jeg de også og dyttet inn under puppen ved amming fordi utdrivningen var sterk og baby ikke klarte svelge unna så ble det mye gris! Da var de gull verdt! Også fine å bruke til å dekke over litt om du ammer blant folk og er som meg, ikke vil blottlegge brystene for alle. 
nå er han ikke så ille med gulp som før, men bruker de fortsatt i seng, vogna, generelt der han ligger, har alltid med i bilstolen og ekstra i stelleveska. Nå som han også sikler en del så hjelper de fint for begge deler😊

Anonymkode: 00ef6...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vinglepetra skrev:

Hvor får man kjøpt rimelige gulpekluter? Og hva er lurt å bruke som gulpekluter? Jeg har sett noen på name it, de koster 159 kroner, for 2 STK. Synes det er litt dyrt for noe som baby skal gulpe på og som man tydeligvis trenger mye av

Jeg kjøpte på KID. Ganske billig for 3 og 5pack, og de har ofte 40/50% rabatt på alt av barneting.

Anonymkode: 27963...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte mange før fødsel, de ble brukt til helt andre ting enn babyen. Har ikke opplevd gulp en eneste gang. 

Anonymkode: 3119c...de3

 

På 18.2.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mange,  men brukte de knapt.  Babyen gulpet ikke,  og puppen sølte ikke. 

Anonymkode: 946f8...f24

Samme opplevelse som over. Null gulp og null behov for slike kluter. Med barn nr 2 hadde jeg lært at man fint kan vente til barnet er født for å se om man faktisk får behov for det.

Anonymkode: 77fd1...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...