Gå til innhold

Hvorfor trenger man gulpekluter?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Dumt spørsmål fra en førstegangsmor, jeg er 33 uker på vei og «alle» fødebag lister sier jeg må ha en sånn. Hva er funksjonen egentlig? Vet at babyer kan gulpe en del, men kan man ikke bruke vanlig serviett eller lommetørkle til å tørke...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulpekluter er større, og man bruker de som regel til å legge over skulderen når man skal få baby til å rape etter måltider. Da kan det komme litt gulp, og kluten fanger det opp. Kluter som man vasker og bruker om igjen, er da også mer miljøvennlig enn engangsservietter. Lommetørklær er ofte veldig små og tynne, så gulp går tvers igjennom.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg uten gulpekluter til mine. Men de gulpet mye. Veldig praktisk å ha over skulderen når de skal rape f.eks. De hadde også gulpeklut som «pute» i vogna for å slippe å vaske hele tiden. 

Anonymkode: 8d739...500

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er mykere enn papir så mer skånsomt for babyhuden. Jeg trodde jeg hadde kjøpt nok gulpekluter, men måtte ut og kjøpe mer. Og min baby gulper maks en gang i uka🤣 har de overalt, i sengen min, babysengen, sofaen, vogna++ det blir mye søl med baby, føler jeg tørker melk og sikkel konstant.

Anonymkode: 27963...9a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en baby som virkelig er gulper, så holder det ikke med et lommetørkle for å si det sånn. 

 

Anonymkode: 732e2...e23

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ut av det når du har gulp nedover hele ryggen........

Anonymkode: 1a779...3ee

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg som hadde flaskebarn, var de et must når baby skulle få mat. Det rant alltid ut av munnen og ned på sidene. Fint å ha i halsen så man ikke måtte skifte body etter hver mating. 

Jeg arvet mine, skjønte heller ikke hva jeg skulle med alle sammen før baby kom. 

Anonymkode: bee92...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt som er nevnt over brukte jeg også gulpekluter under puppen ved amming. Det rant mye både fra puppen og ut av munnvikene til baby.

Gulpekluter er praktisk! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, N85 skrev:

I tillegg til alt som er nevnt over brukte jeg også gulpekluter under puppen ved amming. Det rant mye både fra puppen og ut av munnvikene til baby.

Gulpekluter er praktisk! 

Det her! Så masse melkesøl overalt under amming + ved gulp når man skal rape. Papir hadde blitt myyyye søppel, for smått og går i oppløsning. 

Anonymkode: 8d172...ebe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mange før fødsel, de ble brukt til helt andre ting enn babyen. Har ikke opplevd gulp en eneste gang. 

Anonymkode: 3119c...de3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sykt mange, og måtte skaffe flere😂 Mye melkesøl. Spesielt de første par ukene etter melka kom, før det stabiliserte seg. Men trengte det ikke i fødebagen, på sykehuset brukte jeg klutene deres, deilig å slippe klesvasken. 
 

Anonymkode: ae188...0b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, N85 skrev:

I tillegg til alt som er nevnt over brukte jeg også gulpekluter under puppen ved amming. Det rant mye både fra puppen og ut av munnvikene til baby.

Gulpekluter er praktisk! 

Her også, for ikke å snakke om å legge over den andre puppen om natta da strålen stod som en fontene fra den når utdrivningen startet 😂 Gulpekluter er mykere enn servietter, og større. Får man en skikkelig gulpebabyholder ikke et lommetørkle til én runde en gang. Synes gulpeklutene absorberer mye bedre enn andre greier også. De er store nok til å brette i to, og legge over skulderen når jeg skal rape baby.

Endret av boblevann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og når man er ferdig med baby blir de ypperlige vaskekluter eller kjøkkenhåndklær ! 

Anonymkode: 2146c...212

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, en serviett eller lommetørkle er ikke i nærheten av å monne 😂 ikke til å tørke opp, ogi allefall ikke til å demme opp så du redder klærene dine/sofaen.. i tillegg vil du slite med å få noe så lite til å ligge på plass.

Vi har hatt to storgulpere, og måttemed begge gå rundt med de største gulpeklutene vi kunne finne drapert brettet over skulderen når vi bar babyen.

Også som nevnt praktisk under puppen ved amming.

Noen babyer gulper sjelden. Kjøp etter behov, så slipper du bomkjøp. 

Anonymkode: e7573...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange,  men brukte de knapt.  Babyen gulpet ikke,  og puppen sølte ikke. 

Anonymkode: 946f8...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle over! Og nå som baby spiser fast føde har vi alltid en gulpeklut klar til å vaske babys ansikt og hender for matsøl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Vinglepetra skrev:

Dumt spørsmål fra en førstegangsmor, jeg er 33 uker på vei og «alle» fødebag lister sier jeg må ha en sånn. Hva er funksjonen egentlig? Vet at babyer kan gulpe en del, men kan man ikke bruke vanlig serviett eller lommetørkle til å tørke...

 

 

Blir mye papiravfall da. Veldig praktisk med gulpeklut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de andre skriver, så vil babyen etter en stund putte den (og alt annet) i munnen. Da er det upraktisk med papirlommetørkler som går i oppløsning.

Anonymkode: b15b8...57a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upraktisk å slenge en tynn serviett over skuldra. Kan komme ganske mye til tider og da får du på klærne så må du skifte, skjer det flere gang for dag må du skifte ofte. Begge mine har vært ekstreme "nesegnukkere", gnukka nesen mot skuldra mi, ser før meg om jeg skulle brukt serviett og de begynte spise på servietten så går den i stykker og papiret tyter ut av munnen på de 😂 nei bruk penger på gulpekluter er mitt tips 😛

Anonymkode: c1a6a...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er unødvendig, kjøp gjerne en som besøket kan få ha over skuldra mens de holder baby! :)

 

vi brukte de som "pute" under baby også i vogn osv, i tilfelle det kom gulp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...