Gå til innhold

Lille Tove? For tidlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det for tidlig å ta i bruk Tove? Tror jeg kan venne meg til at Tove passer til ei lita frøken. Eventuelt sammen med "mellomnavn" (ja, jeg vet at det ikke er riktig betegnelse)

Anonymkode: eea49...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg mener det er litt for tidlig. Tove er i samme gate som Bjørg og Grete for meg. Dvs navn som trolig burde modnes 15 - 20 år til før de tas i bruk igjen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 9.52, Ullvott skrev:

Jeg mener det er litt for tidlig. Tove er i samme gate som Bjørg og Grete for meg. Dvs navn som trolig burde modnes 15 - 20 år til før de tas i bruk igjen. 

Grethe synes jeg er veldig fint! Absolutt et navn jeg skal huske på ved neste barn. 

Anonymkode: bd3f1...cf8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint. Grete også (som noen nevner lenger opp). Bare fint å ha et navn som ikke "stemmer" med generasjonen, da slipper barnet å være Lukas A. og Sara B. som en haug med unger må være nå for tida. Og unger tenker ikke på sånt i det hele tatt. 

Anonymkode: 48e22...ec0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint. Grete også (som noen nevner lenger opp). Bare fint å ha et navn som ikke "stemmer" med generasjonen, da slipper barnet å være Lukas A. og Sara B. som en haug med unger må være nå for tida. Og unger tenker ikke på sånt i det hele tatt. 

Anonymkode: 48e22...ec0

Det er da ikke noe spesielt for dagens barn. Om jeg trenger hjelp til å løfte noe på jobben trenger jeg bare å rope på Lars, så kommer halvparten av kollegaene mine ilende. 😂 

Anonymkode: 337ee...f2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor Tove skulle være "for tidlig"?

Anonymkode: 32580...9da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er et fint navn. :)

Foreldrene mine vurderte å kalle meg det. De ønsket å kalle meg opp etter en gammel slektning som het Tora, men synes det var for gammeldags. Det endte med at jeg fikk et helt annet navn. Jeg er født tidlig på 70-tallet.

Anonymkode: a1396...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å ha slått opp i noen navnestatistikk, så vil jeg tro at dette navnet hadde en topp på 60-tallet. Så det betyr jo at du er litt tidlig ute i forhold til normale navnetrendsvingninge. Jørgen Ouren i SSB pleier å si at trendene går i en 120-årssyklus.

https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/JorjRb/navnene-nesten-ingen-nyfoedte-faar

Men - når det er sagt. Jeg opplever ikke Tove som "avleggs" på samme måte som Gerd og Bjørg og Unni, som vel var på topp på samme tid. Tove er litt mer mystisk enn Bjørg og Unni 🙂 Jeg liker det, og ville brukt det uten å tenke på trender.

Anonymkode: bc1cc...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe spesielt for dagens barn. Om jeg trenger hjelp til å løfte noe på jobben trenger jeg bare å rope på Lars, så kommer halvparten av kollegaene mine ilende. 😂 

Anonymkode: 337ee...f2d

Ja, det var mye vanligere å ikke skille seg ut før. Jeg kjenner 2 Lucas. En på 25 og en på 3 år. Før i tida het jo alle det samme. Gå inn på et klasserom på 80-tallet og gjett hvor mange som heter Monica, Linda, Merete og Anne! 

Anonymkode: 7c13e...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...