Gå til innhold

Hva legger du i å diskutere?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Diskutere

Jeg personlig mener at en diskusjon er en meningsutveksling og IKKE om å gjøre å få motparten til å mene det samme som deg eller å forandre mening.

Vi lærer alle noe hele tiden ved å utfordre hverandre,men en diskusjon er KUN en meningsutveksling.

Hva legger dere i en diskusjon??

Har du satt deg et mål i å overbevise motparten at han/hun tar feil??

Og er du åpen for at du faktisk kan ta feil i ting og kan få nytt syn på saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg personlig mener at en diskusjon er en meningsutveksling og IKKE om å gjøre å få motparten til å mene det samme som deg eller å forandre mening.]

Mener akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve definisjonen på diskusjon er meningsutveksling.

Det kan se ut som om du liker å ROPE når du diskuterer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tolke

Men er spørsmål om råd og tips en diskusjon, selv om de er på en diskusjonsside?? Synes ofte man begrunner kritiske innlegg med at det er en diskusjon, og da er alt tillat..kan man diskutere bør man kanskje også lære seg å skille mellom hva som er en diskusjon, og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snusmumrikk
Men er spørsmål om råd og tips en diskusjon' date=' selv om de er på en diskusjonsside?? Synes ofte man begrunner kritiske innlegg med at det er en diskusjon, og da er alt tillat..kan man diskutere bør man kanskje også lære seg å skille mellom hva som er en diskusjon, og hva som ikke er det.[/quote']

Bra poeng:)

Og interessant problemstilling, skal bli morsomt å se svarene.

Jeg mener også at diskusjon er meningsutveksling, samtidig hender det jo man blir litt :o når man ikke forstår hvordan i alle dager motparten kan mene det h*n gjør. Jeg mener dog det er viktig å prøve å argumentere med saklige argumenter (selv om de ikke alltid blir høøøørt..... aaaargh) , og unngå nedlatende kommentarer om motpartens meninger eller antatte privatliv, selv om man er totalt uenig.

En del diskusjoner her inne synes jeg kan utvikle seg i interresante retninger - andre kan ha et interessant tema som utgangspunkt, men har sklidd ut i et hylekor av døvblinde (åpenbart. jfr "barn og familie")... Da gidder ikke jeg å kaste bort tid og energi på å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diskusjon ser jeg på som meningsutvekslinger og argumentering for de forskjellige tankemåtene og meningen.

Jeg mener man argumenterer for at andre lettere skal forstå hvorfor man har de meningene man utveksler.

er helt enig, man lærer masse om man er villig til å høre på andres meninger i en diskusjon, selv om det er noen diskusjoner jeg nok "vet" at min mening er rett. :wink: ihvertfall at den er rett for meg.

i tråder der folk spør om råd, er det vel i utgangspunktet svar til trådstarter som er det "korrekte" å gi, men dersom man f.eks har syn eller erfaringer som går på tvers med det andre råder om, så kan det også bli en diskusjon i slike tråder.

det er nok litt sånn at siden man dog er på ett forum som vel hovedsakelig er befolket av folk som liker å diskutere, så gjør vel kanskje mange akkurat det når de er uenige i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det er en kamp mellom det gode og det onde, hvor "feelings (leads to suffering, leads to hate) is the path to the dark side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Det er en kamp mellom det gode og det onde, hvor "feelings (leads to suffering, leads to hate) is the path to the dark side".

Men det er jo så morsomt når folk tar inn følelser. Mange jenter hisser seg veldig fort opp når andre er uenig og tror det er et angrep på dem. :cry: du er uenig, du liker meg ikke, du forstår meg ikke :cry:

Joda forstår hva du mener, men er uenig, grinunge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er et poeng med en diskusjon å argumentere for sitt syn. Ikke bare "føle noe" eller ta utganspunkt i helt feil fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men det er jo så morsomt når folk tar inn følelser. Mange jenter hisser seg veldig fort opp når andre er uenig og tror det er et angrep på dem. :cry: du er uenig, du liker meg ikke, du forstår meg ikke :cry:

Joda forstår hva du mener, men er uenig, grinunge :P

If you are not with me, then you are my enemy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

If you are not with me, then you are my enemy.

Jeg smilte litt når jeg så det i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth

Hvis jeg eksempelvis "setter dyr høyere enn mennesker", og du deretter følger opp med ditt utsagn "folk som setter dyr høyere enn mennesker er avskum"*, er det vel ikke så vanskelig å forstå at folk tar dette som personlig kritikk. De meninger man står for er jo ofte en del av deg og din identitet, med mindre man diskuterer saker og ting kun for å diskutere. Således er det en naturlig reaksjon. (Men det er forskjell på å bli sur og samtidig gi uttrykk for det, og bli sur og imøtegå "kritikken" på en konstruktiv måte).

*det var vel bortimot ordrett hentet fra den tyrefekter-tråden forleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Jeg personlig mener at en diskusjon er en meningsutveksling og IKKE om å gjøre å få motparten til å mene det samme som deg eller å forandre mening.(...)

Og er du åpen for at du faktisk kan ta feil i ting og kan få nytt syn på saker?

Jeg forbeholder meg - eksempelvis - retten til å forsøke å overbevise en idiot som mener fartsgrenser bare er noe tull, om at vedkommende bør se å få orden på tankegodset.

Men ja, jeg er "åpen for at jeg faktisk kan ta feil i ting og kan få nytt syn på saker".

I en politisk diskusjon treffer man vel ofte på den problemstillingen du skisserer. Der hvor det ikke er like selvsagt hva svaret er, mener jeg man bør kjøre en litt mer ydmyk linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Folk som setter dyr høyere enn mennesker ER avskum.

Der gikk jeg i fellen, jeg gjør vel ofte det selv også :-)

Men det er folk her som fortsetter og fortsetter med "du forstår ikke hva jeg mener" som om de tror folk vil endre mening bare de forstår hva man mener. Så furter de og forlater diskusjon med et eller annet sutreinnlegg, som jeg snakker bare til en vegg, eller her er det ingen som forstår hva jeg mener. :cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å diskutere mener jeg er å legge frem min mening og begrunne denne, og å høre andres mening og begrunnelse for å mene det de mener.

Hvis man tar seg tid til å høre på hva andre mener og hvorfor, kan man fort få et annet syn på ting.

Poenget med en diskusjon er ikke å vinne, men å forstå ting bedre. Og det er også fullt mulig at man fortsetter å mene noe annet enn andre, uten at det er noe tragedie - så lenge jeg kan stå for det jeg mener kan andre godt stå for noe annet.

En del her inne ser på enhver diskusjon som noe som må "vinnes" og det er forferdelig slitsomt og lite konstruktivt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Folk som setter dyr høyere enn mennesker ER avskum.

Der gikk jeg i fellen, jeg gjør vel ofte det selv også :-)

Yeye, whatever kjakan :-)

Men det er folk her som fortsetter og fortsetter med "du forstår ikke hva jeg mener" som om de tror folk vil endre mening bare de forstår hva man mener. Så furter de og forlater diskusjon med et eller annet sutreinnlegg' date=' som jeg snakker bare til en vegg, eller her er det ingen som forstår hva jeg mener. :cry: :cry: :cry:[/quote']Joda, furting er vel ikke så veldig schpaa. Når det gjelder deg, så må du ha i mente at du i mange tilfeller representerer et menneskesyn som er milevidt fra mange andres. Således kan du nok også representere en vegg, da ikke nødvendigvis en lettvegg heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darcy

En diskusjon er for meg meningsutveksling, og om man i utgangspunktet er enige, da blir det ingen diskusjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men jeg vil jo helst at folk blir enige med meg da... Men er ikke så lett her inne :wink:

Men funker bedre blant folk, venner og familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...