Gå til innhold

Seroquel og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg brukt Seroquel 600 mg i et par måneder, og har gått opp 6 kilo i vekt. Vil nå seponere den, og lurer på om noen har erfaring med om det er enkelt å gå ned igjen disse kiloene? 

Anonymkode: 7d520...d0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg gikk vekten ned igjen etter jeg hadde gått på de en stund. Så er ikke nødvendig å deponere seroquelen for å gå ned i vekt. 
Hvis du skal trappe ned på seroquel så anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre det i samarbeid med en lege/psykiater! Det er for jævlig hvis man trapper ned for kjapt

Anonymkode: c4a16...c23

Skrevet

Hei, du bruker en ganske stor dose seroquel. Er dette for behandling av schizofreni eller bipolar lidelse? Jeg vil råde deg til å ta opp denne problemstillingen med legen din. Selv om du føler deg frisk fra din grunnlidelse nå så må du huske på at det er sannsynligvis med god hjelp fra medisinene, og ny innsykning i forbindelse med autoseponering av medisiner er en ekstremt vanlig innleggelsesårsak i psykiatrien. Legen din kan hjelpe deg hvis du behøver å drøfte alternativer til medisin og hjelpe deg gjennom prosessen med å bytte. Vær forsiktig. Klem.

Anonymkode: ccae1...955

• Liker 1
Skrevet

Du skal ALDRI seponere uten samarbeid med lege

Anonymkode: 624cd...577

• Liker 6
Skrevet

Jeg går på serocel og la også på meg litt i starten. Jeg leste litt og mener jeg leste det setter ned forbrenning noe, men også at man får såkalt "ulvehunger" jeg opplevde dette. Ble så sulten, kunne spise alt og masse. Jeg løste dette med å ta dosen på kveldstid når jeg skulle legge meg. Ble jo ganske trøtt av den i starten og så funket bra. Da sovnet jeg bare og meste av sultfølelsen var borte om morgenen. Jeg gjorde så klart dette i samarbeid med lege. 

Anonymkode: f5250...f6d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også gått på det og har aldri hatt problemer med vekt før, heller det motsatte, ble litt feit av antipsykotika. Jeg har sluttet på dem nå og spiser omega 3 i stedet. Ikke slutt på dem på egenhånd, men trapp ned i samråd med lege.

Anonymkode: fef53...5ca

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også gått på det og har aldri hatt problemer med vekt før, heller det motsatte, ble litt feit av antipsykotika. Jeg har sluttet på dem nå og spiser omega 3 i stedet. Ikke slutt på dem på egenhånd, men trapp ned i samråd med lege.

Serocel er antipsykotika.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serocel er antipsykotika.. 

Ja, det stemmer det?

Skrevet

Du må gå til lege for å kunne nedgradere dosering. For din egen del. Jeg har også gått på dette. 600 mg er en stor dose og kan absolutt begrense din energi og øke matinntaket. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å snakke med lege om dette. Du må se på det selv hvilke bivirkninger du eventuelt har. 

Anonymkode: 93604...8bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker den mot psykotiske symptomer som henger sammen med alvorlig depresjon. Vektoppgangen er veldig vanskelig for meg. Føler meg også svak i musklene og veldig trøtt. Sover ofte fra 21-12. Orker ikke å fortsette på denne medisinen, men er usikker på om legen vil støtte meg i å seponere. Har lest i Felleskatalogen om seponering. Tenkte å ta 400 mg i to uker, så 200 mg i to uker for så å slutte helt. Er det fornuftig? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker den mot psykotiske symptomer som henger sammen med alvorlig depresjon. Vektoppgangen er veldig vanskelig for meg. Føler meg også svak i musklene og veldig trøtt. Sover ofte fra 21-12. Orker ikke å fortsette på denne medisinen, men er usikker på om legen vil støtte meg i å seponere. Har lest i Felleskatalogen om seponering. Tenkte å ta 400 mg i to uker, så 200 mg i to uker for så å slutte helt. Er det fornuftig? 

Nei, virkelig, hør på hva folk sier. Dette er ikke fornuftig. Du må ta opp dette med legen din. Du kan få alle slags symptomer og plager av å autoseponere. Å eksperimentere på egenhånd ved alvorlig depresjon og psykotiske symptomer er potensielt veldig farlig. Legen din kan hjelpe deg med å se på løsninger.

• Liker 1
Skrevet

Nei, virkelig, hør på hva folk sier. Dette er ikke fornuftig. Du må ta opp dette med legen din. Du kan få alle slags symptomer og plager av å autoseponere. Å eksperimentere på egenhånd ved alvorlig depresjon og psykotiske symptomer er potensielt veldig farlig. Legen din kan hjelpe deg med å se på løsninger.

Poenget med å ta dette med legen din er dessuten at du sannsynligvis kan forsøke å innføre noen andre medisiner som du ikke får disse bivirkningene av. Du vet ikke hva som kan skje hvis du gjør dette på egenhånd. Det finnes mange medisiner mot psykiske lidelser. Det er svært vanlig å må forsøke flere ulike før man finner et preparat som passer for en selv. Dette kan legen din hjelpe deg med.

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, bivirkningene til (ihvertfall noen) antipsykotika er veldig ubehagelig. Det kommer ann på hvor lenge du har stått på medisinen. Du må gjøre nedtrapping i samråd med lege, men det du kan gjøre er å fortelle om symptomene dine og at de er vanskelige og at du ønsker å gå så raskt som mulig av medisinen. Da settes det opp en nedtrappingsplan som er i henhold til hvor lenge du har stått på medisinen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal til legen i morgen, så jeg kan ta det opp da. Håper bare jeg får forståelse. Finnes det antipsykotiske medisiner som ikke gir vektoppgang? Jeg har prøvd Abilify med lite effekt. Zyprexa virket godt, men gikk opp i vekt av den også. 

Skrevet

Vil du ha det bedre psykisk? 
eller være tynn og syk?! 

Anonymkode: af5e5...f0e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller være tynn og syk?! 

Vil ha det bra psykisk OG være normalvektig. Har hatt anoreksi før, så vektoppgang er veldig krevende. Orker ikke flere kilo opp. Kan vel være at antidepressiva også hjelper på de psykotiske symptomene. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til legen i morgen, så jeg kan ta det opp da. Håper bare jeg får forståelse. Finnes det antipsykotiske medisiner som ikke gir vektoppgang? Jeg har prøvd Abilify med lite effekt. Zyprexa virket godt, men gikk opp i vekt av den også. 

Jeg likte ikke Zyprexa pga. bivirkningene og vektøkning. Og er egentlig blitt litt skeptisk til antipsykotika etter dette. Mye omega 3 skal faktisk ha litt samme effekt, samt B vitaminer og vitamin c. Det kan du også spørre legen om f.eks. Men dette er  min personlige oppfatning av tematikken rundt milde symptomer. Hvis symptomene er full psykotiske er situasjonen annerledes.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller være tynn og syk?! 

Litt ignorant kommentar der fra en person som nok ikke har gått på slike medisiner. 

• Liker 1
Skrevet

Litt ignorant kommentar der fra en person som nok ikke har gått på slike medisiner. 

Tro meg. Jeg har over ti år i psykiatrien og har vært både anorektisk og 100 kilo. 
Man går opp i vekt av aå å ai alle medisinene, ikke alltid som en direkte bivirkning men av at man får det bedre med seg selv. De psyke symptomene som å sulte seg blekner, får Du det bedre med deg selv så spiser du bedre og mere normalt! 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt ignorant å mene at psykisk syke ikke er i stand til å tenke rasjonelt.

Anonymkode: e3e01...933

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...