Gå til innhold

Hvor mye bedre er Fullkropp en split trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig mange sier at Fullkropp er bedre pga frekvens på 2-3 ganger i uka.

men går man glipp av veldig mye muskler om man trenere:

mandag 1: bein

Tirsdag 2: bryst 

Onsdag : Rygg

Torsdag legger, bicep, triceps

Fredag 5: bein

Lørdag: hvile

søndag hvile

Anonymkode: 8990c...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullkropp trener alle muskler hver økt og baserer seg i stor grad på baseøvelser som i seg selv trener alle muskler. Splitter og støtte øvelser passer best for de som er mer avanserte og\eller bryr seg mer om utseende enn ren styrke og praktisk nytteverdi av treningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange sier at Fullkropp er bedre pga frekvens på 2-3 ganger i uka.

men går man glipp av veldig mye muskler om man trenere:

mandag 1: bein

Tirsdag 2: bryst 

Onsdag : Rygg

Torsdag legger, bicep, triceps

Fredag 5: bein

Lørdag: hvile

søndag hvile

Anonymkode: 8990c...63c

Man kan også kjøre en hybrid mellom spilt og Fullkropp, som:

søndag: fullkropp: knebøy( med høy stang plassering) , strak mark,  hantelpress, militærpress og roing med stang.

tirsdag: push ( bryst, triceps og skuldre)

onsdag: bein

torsdag: pull ( rygg og biceps)

Fredag/lørdag/ mandag fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det å trene en muskelgruppe kun én gang i uka er optimalt, men jeg tror også mange overdriver forskjellen på det og høyere frekvens. Jeg tror man kan oppnå mesteparten (si 80%) av framgangen ens genetikk tillater, med alle strukturer, forutsatt at man trener tungt nok og riktig, og at de andre nødvendige variablene for muskelvekst er på plass. Vil mannen i gata merke forskjell på en frekvens på to ganger i uka istedenfor én? Mye mulig. Fra to til tre/fire? Marginalt.

Med andre ord er det ikke slik at fullkropps er helt utrolig overlegent. Jeg personlig foretrekker overkropp/underkropp-deling, med innslag av fullkropps i de periodene jeg vet at det er sannsynlig at jeg ikke får trent så ofte jeg vil, pga. barn/jobb osv. Grunnen til at jeg ikke foretrekker fullkropps, er at jeg må bruke lang tid på oppvarming på hver muskelgruppe. Jeg har f.eks. hatt en avrivning i brystet for mange år sida, så jeg bruker ca 10 minutter på å varme opp til brysttrening. Da vil jeg heller kjøre 5-6 sett når jeg først er i gang, enn kun 2-3.

Et problem med typisk bro-split er at man samler alt volumet på en muskelgruppe på én dag. Hvor nyttig er egentlig det 12. settet du kjører på bryst når alt er på samme dag? Antakelig veldig lite. Google junk volume. På en annen side - en fullkroppsøkt med kun basisøvelser kan også være utrolig slitsomt, så det er ikke sikkert at det er veien å gå. Når man har kommet til sett 12 på en fullkroppsøkt, er man rimelig ferdig. Jeg tror likevel at man har mer å gå på her, når det kanskje er en muskelgruppe som enda ikke er brukt i økta. Dessuten så kan man bytte på hvilke øvelser man kjører først i økta, sånn at man ikke alltid får f.eks. bryst til slutt. Det er litt sånne ting man også må ta i betraktning når man skal velge hva slags opplegg man kjører.

Konklusjon: Det er litt bedre, men ikke veldig. Ingenting trumfer at det er en treningsform du liker, sånn at sannsynligheten for at du gjennomfører over tid, er høyest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...