Guidet Kvinne Skrevet 15. februar 2020 #21 Del Skrevet 15. februar 2020 Fra Oslo og sier to uker og fjorten dager om hverandre. Men jeg sier ikke «fjortendager» i ett ord liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #22 Del Skrevet 21. februar 2020 det er da helt vanlig å si fjorten dager istedet for to uker. Over alt. Samme som det engelske fortnight. Man hører jo av den engelske varianten at dette kommer fra veldig gammelt av Anonymkode: 6adea...373 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 21. februar 2020 #23 Del Skrevet 21. februar 2020 Mener det er vanlig å si fjorten dager (men ikke nødvendigvis i ett ord) i de dialektene jeg er mest vant til (østnorsk og de beslektede trønderdialektene). Tror ikke mine nordnorske slektninger bruker det så ofte. Hva de sier på sør-og Vestlandet aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #24 Del Skrevet 21. februar 2020 Jo, det er helt vanlig å si «fjortndaga» i Nord-Norge også. Spesielt når det er snakk om syden 😂 «Å, ska du te syden? Kor lenge ska du vær? Fjortndaga eller trevekke?» Anonymkode: 4d408...6fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 21. februar 2020 #25 Del Skrevet 21. februar 2020 4 minutter siden, Helgeline skrev: Mener det er vanlig å si fjorten dager (men ikke nødvendigvis i ett ord) i de dialektene jeg er mest vant til (østnorsk og de beslektede trønderdialektene). Tror ikke mine nordnorske slektninger bruker det så ofte. Hva de sier på sør-og Vestlandet aner jeg ikke. Fra Oslo og jeg bruker fjorten dager også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå