Gå til innhold

80000 i gamle tusenlapper.

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, Apis said:

Kommer an på hvordan du tenker og hvordan økonomien din er, de gamle 1000 lappene er gangbare helt til utgangen av 2020, etter det så har du ti år på deg til å veksle de inn i banken og etter det igjen ti nye år på og veksle de inn mot et gebyr, de har jo også en økende numimatisk verdi

Dessverre er dette feil, da banken ikke har plikt til å ta imot pengene etter at det ene året er gått; man kan eksempelvis ikke lenger sette inn gamle 100- og 200-lapper hos DNB-

Reglene er slik:

1. Pengene er gangbare i ett år etter at ny utgave kommer.

2. Pengene kan veksles hos Norges Bank i 10 år etter dette uten gebyr. Da må man muligens fylle ut et skjema der navn blir registrert; jeg er ikke sikker på hvordan dette foregår.

3. Pengene kan også veksles hos Norges Bank etter at de 10 årene har gått, men da med gebyr.

4. Pengene kan alltid selges som samleobjekter til interesserte; sedler i kvalitet 0 (strøkne sedler uten bretter eller skader) vil som regel stige i verdi da det er færrest av dem - prisen for brukte sedler varierer, og markedet bestemmer prisen. Kjøpte man ubrukte frimerker i 1980-årene i håp om å bli rik, blir man skuffet da det idag knapt er mulig å få det de kostet på Posten for 40 år siden. Hvordan etterspørselen etter sedler blir i fremtiden, vet ingen.

Anonymkode: f8582...fd3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, Apis said:

Kommer an på hvordan du tenker og hvordan økonomien din er, de gamle 1000 lappene er gangbare helt til utgangen av 2020, etter det så har du ti år på deg til å veksle de inn i banken og etter det igjen ti nye år på og veksle de inn mot et gebyr, de har jo også en økende numimatisk verdi

Beklager så mye - jeg leste feil; du har helt rett.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/merverdiavgift/kontanter-hva-er-regelverket-2

Selg bilen og sørg for at salgskontrakten ikke overstiger 40 000 kr. Så må dere eventuelt lage en ny kontrakt på noe annet, og selge dette for 40 000 kr. 

Da kan du gå i Norges Bank og veksle de gamle sedlene inn i nye. 

Anonymkode: 47a87...8bd

Greit forslag, men som jeg skrev tidligere, er det ikke nødvendig å gå til Norges Bank, og i alle fall ikke med kontrakter med fiktivt beløp som nøyaktig tilsvarer beløpsgrensen; da er man ute på dypt vann..

Disse gamle tusenlappene er fortsatt gyldige og kan brukes til kjøp av mat og andre ting i hverdagen frem til november, mens pengene man får inn på konto kan bli stående der. Alt er fullt lovlig.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det står at dette er tvungne betalingsmidler. Men på legekontret nekter de å ta i mot penger. De gir meg en regning med ekstragebyr som jeg må i banken for å kunne betale.

Anonymkode: 6e8ac...f2a

Dette er ulovlig praksis, og bør klages på..

Høie sier fastleger skal ta imot kontanter.

Har du vært hos tannlegen eller fastlegen, og blitt nektet å betale kontant? Det har ikke helseforetaket lov til.

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse gamle tusenlappene er fortsatt gyldige og kan brukes til kjøp av mat og andre ting i hverdagen frem til november, mens pengene man får inn på konto kan bli stående der. Alt er fullt lovlig.

Det er feil! De kan ikke brukes som betalingsmiddel lengre. 

Legger meg flat, dette gjelder ikke tusenlappene, beklager! 

Endret av Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Hadde blitt skeptisk og spurt i banken først. Ikke det at det brukes kontanter, men at det er utgåtte sedler. Er et godt svar på det lengre opp

De lilla 1000kr sedlene med bilde av Edvard Munch er fortsatt gyldig betalingsmiddel frem til november.

Når TS setter inn pengene kan en regne med spørsmål om hvor disse kommer fra, og da er det bare å vise til kjøpekontrakten. 

Skrevet
4 minutter siden, Dævendøtte said:

Det er feil! De kan ikke brukes som betalingsmiddel lengre. 

Legger meg flat, dette gjelder ikke tusenlappene, beklager! 

Ikke så enkelt å orientere seg i dagens regelverk. :)

Selv bruker jeg konsekvent kontanter over alt, og skulle ønske flere gjorde dette. Er vokst opp i en tid der en stresskoffert full av kontanter var Olsenbandens drøm, og synes mistenkeliggjøringen av kontantbruk er helt på jordet. Kontanter er vanlige, lovlige penger, og det foregår langt mer omfattende økonomisk svindel elektronisk.

Attpåtil må man betale gebyr i banken for å ta ut sine egne penger i kontanter. Helt sykt.

Hvordan tror dere et kontantløst samfunn vil se ut når bankene en dag får full kontroll, og kan gjøre som de vil med tanke på gebyrer? Se hva DNB gjør idag, og lær av dette; banken er ikke din "venn". Banken vil tjene så mye som mulig.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at dette er tvungne betalingsmidler. Men på legekontret nekter de å ta i mot penger. De gir meg en regning med ekstragebyr som jeg må i banken for å kunne betale.

Det har ingenting med om pengene er gyldig betalingsmiddel eller ikke.

Det er nok fordi de ikke ønsker å oppbevare penger i lokalet, det er jo mange matbutikker som også går over til disse låste kassasystemene der du putter sedler og mynter inn og kun får ut eksakt veksel. Dette er for å ikke være attraktiv for en potensiell raner, og for å hindre en uærlig sjel i å stjele fra jobben.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så enkelt å orientere seg i dagens regelverk. :)

Selv bruker jeg konsekvent kontanter over alt, og skulle ønske flere gjorde dette. Er vokst opp i en tid der en stresskoffert full av kontanter var Olsenbandens drøm, og synes mistenkeliggjøringen av kontantbruk er helt på jordet. Kontanter er vanlige, lovlige penger, og det foregår langt mer omfattende økonomisk svindel elektronisk.

Attpåtil må man betale gebyr i banken for å ta ut sine egne penger i kontanter. Helt sykt.

Hvordan tror dere et kontantløst samfunn vil se ut når bankene en dag får full kontroll, og kan gjøre som de vil med tanke på gebyrer? Se hva DNB gjør idag, og lær av dette; banken er ikke din "venn". Banken vil tjene så mye som mulig.

Liker å bruke kontanter selv jeg og har alltid noen tusen liggende i cash :)  Er helt enig med deg i det du skriver. 

Skrevet

Dessuten kan man spørre seg om ikke denne ugyldiggjøringen av gamle sedler når det kommer en ny utgave, ikke er annet enn en form for statlig tyveri.

Tidligere var det slik at med unntak av seddelutgaven som ble brukt i krigsårene, var alle sedler gyldige, og man kunne bruke en 10-krone med Oscar II til å handle melk hvis man ville. Så - på slutten av 1990-årene, om jeg husker riktig - begynte man med dagens praksis.

Og forklarer dette med kopieringsteknikker og svart økonomi - se på USA, der en eldre dollarseddel kan brukes også i butikken idag.

Alle disse gamle sedlene som staten gjør ugyldige, er penger staten har fått betalt for i form av folks arbeid; hvorfor skal man redusere dem til papirlapper når det var staten som i sin tid garanterte for deres verdi ...?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med dette til daglig, tro meg.. Det er mange som nå sitter med millioner i gamle tusenlapper som forøker å kjøpe biler, møbler og alt mulig slik TS beskriver her. Får dei ikke sine kontanter hvitvasket innen kort tid blir de bortimot verdiløse. Dette er det svært stort fokus på nå, man viste jo dette ville komme både for 500 og 1000-lappene. Anbefaler det å ikke ta imot, selv om du ikke direkte vil få straff så blir du et mellomledd til kjøper som nok får straff.

Anonymkode: 3d004...b55

Hvitvasket ja...de får jo vekslet dem inn hos Norges Bank ti år etter de gikk ut av sirkulasjon. Og det er vel ikke alt av kontanter som kommer fra kriminalitet, prostitusjon og svart arbeid? 

Det er en annen kar som også skal se på bilen, håper han byr mer og ikke kommer med penger i en pose. Hovedbanken min har ikke filialer, så tidligere har jeg bedt min mor sette inn pengene i sin bank og overføre til meg 🤪

Anonymkode: 0dd47...1b2

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvitvasket ja...de får jo vekslet dem inn hos Norges Bank ti år etter de gikk ut av sirkulasjon. Og det er vel ikke alt av kontanter som kommer fra kriminalitet, prostitusjon og svart arbeid? 

Det er en annen kar som også skal se på bilen, håper han byr mer og ikke kommer med penger i en pose. Hovedbanken min har ikke filialer, så tidligere har jeg bedt min mor sette inn pengene i sin bank og overføre til meg 🤪

Det er nok ikke noe problem for deg å bruke pengene til handel, og heller ikke sette dem inn i banken. Men forvent spørsmål hvem som betalte deg disse pengene om du gjør det siste. Ofte har ikke vedkommende oppgitt dette som verken formue eller inntekt, og det er ingen problem for denne personen å gå i sin bank å veksle til nye sedler om vedkommende har alt på stell.

Husk at Norges Bank er ikke akkurat veldig tilgjengelig, kun depo i de største byene.

https://static.norges-bank.no/globalassets/upload/sedler-og-mynter/forms/skjema_veksling_over_kr40000.pdf?v=10/21/2019092706&ft=.pdf

Anonymkode: 3d004...b55

Skrevet

Har kjøpt og solgt maaange biler og kjøretøy opp igjennom åra, og vil helst både kjøpe og selge med cash. Av og til må jeg innom banken å sette inn litt, hvis jeg føler jeg har for mye i safen, sist satte jeg inn 78 000. Null problem. Det var også null problem å ta ut 60 000 i cash i begynnelsen av januar. Hvis myndighetene hadde spurt meg hvor jeg fikk de fra, så er det bare å legge fram salgskontrakten på bilen da. 

Det er ikke slik at det er forbudt å bruke kontanter i norge! 

Anonymkode: 54dc5...b7c

Nei, det er riktig. Men i noen tilfelle kan kontanter være det røde flagget som gjør at man kan bli skyldig i uaktsom heleri hvis man ikke foretar flere undersøkelser.

Anonymkode: da5ef...7f4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/merverdiavgift/kontanter-hva-er-regelverket-2

Selg bilen og sørg for at salgskontrakten ikke overstiger 40 000 kr. Så må dere eventuelt lage en ny kontrakt på noe annet, og selge dette for 40 000 kr. 

Da kan du gå i Norges Bank og veksle de gamle sedlene inn i nye. 

Anonymkode: 47a87...8bd

hvitvaskingsloven, som 40 000-grensen refererer til, gjelder ikke for privatpersoner

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er mange som synder mot dette for tiden. Et eksempel:

https://www.dn.no/handel/cutters/handel/kontantfritt/forbrukertilsynet-vil-tvinge-cutters-til-a-ta-imot-kontanter-fra-kunder/2-1-727399

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bare fordi det står noe i loven betyr ikke at det er sånn. Teori og praksis er ikke samstemt der. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det. Dvs. du kan jo veksle inn pengene og sette dem inn i banken, og selv om det i seg selv på ingen måte er ulovlig, så risikerer du spørsmål i etterkant vedrørende hvor disse pengene kommer fra. Når du da må peke på kjøperen, så risikerer du å bli dratt inn en helerisak hvis det er foretatt noe kriminelt. Sannsynligvis som vitne, men i verste fall som medvirker til heleri. 

Sier absolutt ikke at det er alle større pengetransaksjoner med kontanter som har noe med kriminalitet å gjøre, men hvorfor risikere det i det hele tatt. Det er jo det at du ikke vet helt. Du kjenner ikke kjøperen eller hvem h*n henger med, så å ta imot en stor sum i kontanter ville ikke jeg gjort. Vent heller på en kjøper med litt færre gule flagg. 

Anonymkode: b45c2...b75

Skrevet

2. Pengene kan veksles hos Norges Bank i 10 år etter dette uten gebyr. Da må man muligens fylle ut et skjema der navn blir registrert; jeg er ikke sikker på hvordan dette foregår.

3. Pengene kan også veksles hos Norges Bank etter at de 10 årene har gått, men da med gebyr.

Ja, man må fylle ut et skjema med navn, adresse og alt sånt. Og så må man også forklare hvor man fikk disse pengene fra, og de ansatte vil vurdere hvorvidt det er plausibelt eller løgn.

Anonymkode: ceeeb...6a6

• Liker 2
Skrevet

Nei, de pengene ville jeg ikke tatt imot. Har du spurt kjøperen om hvorfor ikke han kan veksle inn pengene til dagens sedler selv?

Anonymkode: 4eb4e...ca5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...