Gå til innhold

80000 i gamle tusenlapper.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal selge bilen, og en er interessert. Men insisterer på å betale kontant i de forrige tusenlappene. 
Jeg vil jo gjerne bli kvitt bilen, men kan jeg få problemer med banken eller Økokrim? 

Anonymkode: 0dd47...1b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal selge bilen, og en er interessert. Men insisterer på å betale kontant i de forrige tusenlappene. 
Jeg vil jo gjerne bli kvitt bilen, men kan jeg få problemer med banken eller Økokrim? 

Er pengene verdt det beløpet ennda så er dette good to go for din del Cash is fortsatt king. 

Du har jo solgt en bil så du er jo renvasket her, men hvor kjøperen har fremskaffet pengene må jo evt. han svare for. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Er pengene verdt det beløpet ennda så er dette good to go for din del Cash is fortsatt king. 

Du har jo solgt en bil så du er jo renvasket her, men hvor kjøperen har fremskaffet pengene må jo evt. han svare for. 

Ja, er de som gikk ut november 2019, såvidt jeg forstod kan de settes inn i banken ett år, og er de eldre er det ti år? 

Skrevet

Dette er vel sannsynligvis ikke ærlige tjente penger. I så fall kunne han bare satt de i banken, og gjort opp på den måten. 

• Liker 12
Skrevet

Men har lest om folk som kjøper hvitevarer cash på Elkjøp for 50.000 og politiet blir tilkalt...

Skrevet
1 minutt siden, Ellevill skrev:

Dette er vel sannsynligvis ikke ærlige tjente penger. I så fall kunne han bare satt de i banken, og gjort opp på den måten. 

Sikkert ikke. Er derfor jeg spør. Men vil jo heller ha 80,000 enn å selge til han som skambød 60.000 😇

• Liker 1
Skrevet

På vår butikk er det ikke lov å ta imot over 40k cash. Grunnet hvitvaskingsloven 

Anonymkode: 6031c...858

• Liker 1
Skrevet

Dette får du fort får problemer med... Du er nødt til å veksle disse inn - og da vil du måtte svare for hvor disse pengene kommer ifra. Så er spørsmålet om vedkommende du selger bilen til redelig har oppgitt dette kontantbeløpet til skattemyndighetene. Når beviselig gamle sedler kommer inn i så store mengder blinker alle hvitvaskingslamper hos Norges Bank.

Anonymkode: 3d004...b55

• Liker 11
Skrevet

Haha, det er bare å selge! Hvor pengene kommer fra er da ikke ditt problem.
Hva slags skremselspropaganda er det dere andre kommer med? Bankene sjekker vel ikke opp småbeløp som 80.000,- hvis dette blir satt inn. Tror dere virkelig vi er så overvåket? Og skulle spørsmålet komme, så har du jo solgt en bil.

Anonymkode: a20a0...a4f

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette får du fort får problemer med... Du er nødt til å veksle disse inn - og da vil du måtte svare for hvor disse pengene kommer ifra. Så er spørsmålet om vedkommende du selger bilen til redelig har oppgitt dette kontantbeløpet til skattemyndighetene. Når beviselig gamle sedler kommer inn i så store mengder blinker alle hvitvaskingslamper hos Norges Bank.

dummeste jeg har hørt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvitvaskingsloven gjelder ikke for privatpersoner, men du kan straffes for heleri hvis pengene kommer fra en straffbar handling https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§332

Anonymkode: da5ef...7f4

og som en pekte på lenger oppe: Det at kjøper ikke ganske enkelt setter dem i banken er jo et rødt flagg.

Anonymkode: da5ef...7f4

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dummeste jeg har hørt.

Jeg jobber med dette til daglig, tro meg.. Det er mange som nå sitter med millioner i gamle tusenlapper som forøker å kjøpe biler, møbler og alt mulig slik TS beskriver her. Får dei ikke sine kontanter hvitvasket innen kort tid blir de bortimot verdiløse. Dette er det svært stort fokus på nå, man viste jo dette ville komme både for 500 og 1000-lappene. Anbefaler det å ikke ta imot, selv om du ikke direkte vil få straff så blir du et mellomledd til kjøper som nok får straff.

• Liker 2
Skrevet

Har kjøpt og solgt maaange biler og kjøretøy opp igjennom åra, og vil helst både kjøpe og selge med cash. Av og til må jeg innom banken å sette inn litt, hvis jeg føler jeg har for mye i safen, sist satte jeg inn 78 000. Null problem. Det var også null problem å ta ut 60 000 i cash i begynnelsen av januar. Hvis myndighetene hadde spurt meg hvor jeg fikk de fra, så er det bare å legge fram salgskontrakten på bilen da. 

Det er ikke slik at det er forbudt å bruke kontanter i norge! 

Anonymkode: 54dc5...b7c

• Liker 12
Skrevet

Mine besteforeldre har gjemt sedler i mange år i kråkeslottet de bor i. Forundrer meg ikke om det hadde kommet godt over 100 000 +++ 

Pengene trenger nødvendigvis ikke komme fra noe kriminelt, men det er jo ikke normalt. 

Anonymkode: 820d2...ba5

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke han sette inn pengene selv, og betale deg over konto? Synes det virker sketchy

• Liker 5
Skrevet

Hva er egentlig problemet her?

Hvis man tenker seg en hypotetisk situasjon der en hypotetisk person fikk disse pengene, kunne vedkommende bare bruke dem på mat og la matpengene stå i banken.

Anonymkode: f8582...fd3

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt skeptisk og spurt i banken først. Ikke det at det brukes kontanter, men at det er utgåtte sedler. Er et godt svar på det lengre opp

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvordan du tenker og hvordan økonomien din er, de gamle 1000 lappene er gangbare helt til utgangen av 2020, etter det så har du ti år på deg til å veksle de inn i banken og etter det igjen ti nye år på og veksle de inn mot et gebyr, de har jo også en økende numimatisk verdi

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...