AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #21 Skrevet 16. februar 2020 18 timer siden, Fallabella skrev: Hva er «alkoholisme i vanlig forstand? Med det mener jeg selvsagt en som drikker jevnt og trutt hele tiden. For min bror - og muligens denne mannen - så er det ikke slik at de drikker hele tiden fordi de må ha alskohol, men er alkoholen der så klarer de ikke stoppe. Det er noe annet, mer binge drinking Anonymkode: 1bd8e...d4f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #22 Skrevet 16. februar 2020 Ja, men det kan virke som han ikke er der at han føler sug så ofte at han kjøper det inn selv regelmessig. Men det er et problem at han vet det er alkohol i huset og ikke klarer la være tenke på det og vil drikke med en gang. Det er avhengighet. At han ikke klarer stanse betyr at han vil drikke seg full igjen og igjen, noe som kan i verste fall føre til fysisk avhengighet om han begynner drikke tettere. Han burde slutte drikke nå mens leken er god, for dette går bare nedover. Det er ikke slik at man blir alkoholiker over natten, det er en gradvis prosess. Egentlig burde man informere all ungdom om at dersom man merker man ikke klarer slutte drikke etter 2-3 øl, så betyr det at man er utsatt for å bli avhengig og man burde vurdere unngå drikke. Anonymkode: 19ff1...4f5 1
Sirah Skrevet 16. februar 2020 #23 Skrevet 16. februar 2020 Jeg vil kanskje ikke si at han er alkoholiker, men han har absolutt et alkoholproblem. Det er et dårlig tegn at han ikke kan ha alkohol i hus uten å drikke til det er tomt. Spesielt med tanke på familiehistorien. De aller fleste av oss kan ha alkohol stående uten å i det hele tatt tenke over det. At det MÅ drikkes opp er et dårlig tegn i mine øyne. Det er helt normalt å ta seg en to-tre øl en fredagskveld, det er ikke normalt å drikke en hel partypack alene. Som man i tillegg vet at er beregnet på festen dagen etter. Jeg ville snakket med han TS, uten å beskylde han for noe som helst. Det er superbra at han ikke må kjøpe alkohol, men tror du gjør lurt i å ta tak i dette før det eventuelt eskalerer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #24 Skrevet 16. februar 2020 Om du kjøper inn noe på forhånd gjem det! Anonymkode: 0866d...3b9 1
Gjest Fallabella Skrevet 16. februar 2020 #25 Skrevet 16. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Med det mener jeg selvsagt en som drikker jevnt og trutt hele tiden. For min bror - og muligens denne mannen - så er det ikke slik at de drikker hele tiden fordi de må ha alskohol, men er alkoholen der så klarer de ikke stoppe. Det er noe annet, mer binge drinking Anonymkode: 1bd8e...d4f Alt bunner i avhengighet uansett hvordan det arter seg og det er progressivt å vil bare øke. Det er uvesentlig hvor ofte/sjelden man drikker, kjennetegnet er at man ikke eier begrensning når alkoholen er i nærheten. Grenser, fornuft og rasjonelle tanker om konsekvenser ved inntak forsvinner. Det er avhengighet. Ofte ubevisst for den det gjelder og litt ubegripelig for folk rundt pga lite kunnskap.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #26 Skrevet 16. februar 2020 Jeg vil si han har et problem hvis han ikke kan ha alkohol i hus uten å drikke. Om en da alltid har tilgang så ville han drikke enda mer. Slik skal man ta alvorlig . Anonymkode: e1c52...cf9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #27 Skrevet 16. februar 2020 21 hours ago, DominantHr said: At han tar en six-pack på en fredag er innenfor, spesielt etter at han har vært avholdende i 5 uker. Det er verre at han alltid blir full på fest, men igjen, hvis det er forholdsvis sjeldent at han fester, er også det innenfor. Jeg tror at han rett og slett er en normal mann, dog noe enkel. Hvorfor er han enkel? Anonymkode: 0f595...ab8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #28 Skrevet 16. februar 2020 Det høres ut som om han har anlegg for alkoholisme, men klarer å styre det til en viss grad med å ikke ha det i huset. Jeg håper han er oppmerksom på dette selv. Anonymkode: 8c628...464
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #29 Skrevet 16. februar 2020 Periodedranker, og ja, det er en form for alkoholisme. Periodedrankere kan ha lange perioder uten alkohol, men når de først drikker, drikker de med begge henda, og mister kontrollen. At noen bagatelliserer det, og kaller det et alkoholproblem i stedet for alkoholiker, er med på å ufarliggjøre slik ukontrollert drikking. Jeg har en veldig god venn som var periodedranker i mange år. I mange år hadde han jobb, hus, bil, samboer og et normalt liv samtidig som han drakk mye i perioder. Så eskalerte det, og på få år mistet han både hus, jobb og samboer. Å ikke klare å kontrollere alkoholinntaket sitt er et faresignal. Anonymkode: e7e7a...4e6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #30 Skrevet 16. februar 2020 Han har anlegg for å bli alkoholiker, og dette bør dere sammen ta alvorlig. Snakk med noen! Det er mye lettere å forebygge enn å slutte hvis det går for langt. Anonymkode: c7c4d...42d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå