Gå til innhold

Er mannen min alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han klarer ikke å slutte å drikke om vi har alkohol i hus. Men han klarer veldig godt å la være å kjøpe det! Så er jo ikke sånn at han måååå ha. Han har ikke drukket så vidt jeg vet på 5 uker nå, men vi kjøpte en partypack øl nå i dag fordi vi skal på fest i morgen. Den er nå tom. Har spurt han mange ganger i kveld om ikke han kan gi seg, la være, spare til i morgen - men nei. Han sier alltid ja, dette er den siste, han skal legge seg osv. Men nå i sted når jeg skulle finne meg brus så jeg jo at nå var det tomt. Mannen er selvsagt godt brisen. Han klarer bare ikke stoppe før det er tomt. Han blir også stort sett kjempefull på fest. 

Men han klarer som sagt fint å la være og kjøpe det, han fungerer godt i hverdagen osv. Så jeg er i tvil? Bør han søke hjelp? Kan det eskalere? Vi har vært sammen 8 år og det har alltid vært helt likt. Skal sies at hans far er avhengig av det som er: alkohol, medisiner, heroin, amfetamin osv. Tung misbruker. Er vel litt redd for at mannen min har det «i blodet», enkelte mener jo slikt er arvelig..

Anonymkode: 79d6b...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo et problem når han ikke kan kontrollere inntaket. Ville tatt tak i det, for det kan jo eskalere og bare det å bli overstadig beruset kan jo føre til dårlige avgjørelser. 

• Liker 2
Skrevet

Tenk å lage et nummer av at mannen koser seg med en sixpack en fredags kveld. Dette er jo mishandling!

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, Mons skrev:

Tenk å lage et nummer av at mannen koser seg med en sixpack en fredags kveld. Dette er jo mishandling!

Har du i det hele tatt lest hva hun skrev? 

Men for å svare ts, syns ikke det virker så alvorlig når han kan gå så lenge uten. Men er jo ett problem om man ikke klarer å stoppe. Jeg tenker også at det er en forskjell på å ville drikke mere, og det å "må" ha mere 😊 Jeg tenker at så lenge det plager og bekymrer deg, så er det nok til at du kan ta det opp og prøve å gjøre noe med det 😊

Anonymkode: 3b5ca...482

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han klarer ikke å slutte å drikke om vi har alkohol i hus. Men han klarer veldig godt å la være å kjøpe det! Så er jo ikke sånn at han måååå ha. Han har ikke drukket så vidt jeg vet på 5 uker nå, men vi kjøpte en partypack øl nå i dag fordi vi skal på fest i morgen. Den er nå tom. Har spurt han mange ganger i kveld om ikke han kan gi seg, la være, spare til i morgen - men nei. Han sier alltid ja, dette er den siste, han skal legge seg osv. Men nå i sted når jeg skulle finne meg brus så jeg jo at nå var det tomt. Mannen er selvsagt godt brisen. Han klarer bare ikke stoppe før det er tomt. Han blir også stort sett kjempefull på fest. 

Men han klarer som sagt fint å la være og kjøpe det, han fungerer godt i hverdagen osv. Så jeg er i tvil? Bør han søke hjelp? Kan det eskalere? Vi har vært sammen 8 år og det har alltid vært helt likt. Skal sies at hans far er avhengig av det som er: alkohol, medisiner, heroin, amfetamin osv. Tung misbruker. Er vel litt redd for at mannen min har det «i blodet», enkelte mener jo slikt er arvelig..

Hva er en Party pack? Er det en sic pack, er det ikke noe problem. Men er det mye mer, bør han endre vaner. Virker imidlertid ikke som det er full krise da heller.

Endret av Brunello
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt lest hva hun skrev? 

Men for å svare ts, syns ikke det virker så alvorlig når han kan gå så lenge uten. Men er jo ett problem om man ikke klarer å stoppe. Jeg tenker også at det er en forskjell på å ville drikke mere, og det å "må" ha mere 😊 Jeg tenker at så lenge det plager og bekymrer deg, så er det nok til at du kan ta det opp og prøve å gjøre noe med det 😊

Anonymkode: 3b5ca...482

Hva tyder på at jeg ikke har lest og forstått?

Det klokeste denne damen gjør er å akseptere at mannen liker å ta seg noen øl - som de fleste menn gjør. Dette er et helt akseptabelt alkoholforbruk. Jeg synes her det er mannen som bør sette ned foten og forlange respekt for sine hyggestunder.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Mons skrev:

Det klokeste denne damen gjør er å akseptere at mannen liker å ta seg noen øl - som de fleste menn gjør. Dette er et helt akseptabelt alkoholforbruk. Jeg synes her det er mannen som bør sette ned foten og forlange respekt for sine hyggestunder.

Problemet her er vel at han ikke klarer å la være å drikke om det er alkohol i huset, det er ikke normalt. Vanligvis kan folk ha øl, vin og sprit stående uten å måtte drikke det opp samme dag det kom i hus. 

Det har ingenting med å like å ta seg noen øl å gjøre. Vanlige menn (og kvinner) kan ta en øl eller to og la resten være til en annen kveld. 

Anonymkode: 29c13...113

• Liker 4
Skrevet
Sitat

Jeg er enig i dette . Ville ikke kalt han for alkoholiker for å si det sånn ;)

Hva du ts derimot velger å akseptere og leve med ,er det bare du selv som kan bestemme ,ingen andre :)

• Liker 2
Skrevet

Bare slapp av TS. Han er ikke alkoholiker før alkoholen ødelegger for oppgaver han skal utføre i hverdagen. 

Pfft... som folk overtolker begrepet alkoholiker....:murvegg:

Anonymkode: f27cb...ab4

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Mons skrev:

Det handler ikke om å «ta seg noen øl», det handler om at han MÅ drikke opp all alkohol som kommer i hus med én gang. Samme om det er øl, en flaske cognac, en flaske vin, akevitt etc. Alt vi får/kjøper blir tomt samme dag, han klarer ikke slutte før det er tomt, evt han er så full at han sovner fra resten. Jeg liker også å ta meg noen øl, et par glass vin etc - men jeg klarer fint å la resten stå til en annen dag. 

2 timer siden, Brunello skrev:

Hva er en Party pack? Er det en sic pack, er det ikke noe problem. Men er det mye mer, bør han endre vaner. Virker imidlertid ikke som det er full krise da heller.

En sånn firkantet 10-pakning. Men dette gjelder som sagt uansett drikkevaren og uansett mengde som kommer i hus så MÅ det tømmes. Jeg kan ikke stikke innom polet på torsdag for å kjøpe en vinflaske til lørdagsmiddagen, da er flaska tom på torsdag.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Kan du finne ut av om noe har skjedd i barndommen hans. Han rømmer fra noe. Men hva

Anonymkode: 4d5b3...6fc

Skrevet

Han har i hvert fall et problem siden han ikke klarer å stoppe etter en-to bokser. Jeg føler han er på vei til å bli alkoholiker om ikke annet. Hørte om en mann som brukte å reise fra sin kone og tre barn i 2 dager. Han sa aldri hvor han skulle. Det viste seg at han gjemte seg på hytta og drakk seg full. Han var skjult alkoholiker. Dette ble oppdaget da barna kom i tenårene.

Anonymkode: 6e835...0ea

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Han er på god vei til å bli alkoholiker.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å «ta seg noen øl», det handler om at han MÅ drikke opp all alkohol som kommer i hus med én gang. Samme om det er øl, en flaske cognac, en flaske vin, akevitt etc. Alt vi får/kjøper blir tomt samme dag, han klarer ikke slutte før det er tomt, evt han er så full at han sovner fra resten. Jeg liker også å ta meg noen øl, et par glass vin etc - men jeg klarer fint å la resten stå til en annen dag. 

En sånn firkantet 10-pakning. Men dette gjelder som sagt uansett drikkevaren og uansett mengde som kommer i hus så MÅ det tømmes. Jeg kan ikke stikke innom polet på torsdag for å kjøpe en vinflaske til lørdagsmiddagen, da er flaska tom på torsdag.

Det er et problem.

• Liker 3
Skrevet

Om ikke alkoholisme i vanlig forstand, så har han uansett et problematisk forhold til akohol. Jeg har en eldre bror som hadde det slik fra tenårene til langt ut i 30-årene. Dette skapte store problemer for familien. Han drakk til det var helt tomt, og kom hjem hinsides full, eller ikke i det hele tatt. Etter hvert innså han at dette faktisk var et problem, og ikke bare moro eller kos med litt å drikke, og at det skapte bekymringer og smerte for de rundt ham, så han bestemte seg for å prøve kutte mest mulig ut, og unngå tilstelninger hvor det serveres mye alkohol. Var med ham i bryllup i sommer, og den gangen havnet han litt ut på igjen, men da var det mange år siden sist.. Virker som at når han først åpner krana og tar litt så er bare ikke stoppmekanismen der... 

Når alkohol ikke kan være i huset uten at  mannen din kaster seg over det, så er det klart han ikke har et sunt forhold til alkohol. Jeg synes du bør sjekke litt rundt etter mulige steder å få støtte for ham om han innser at dette kanskje er litt utenfor normalen. Så lenge mønsteret hans er negativt for deg så er det verdt å ta hensyn til..

Anonymkode: 1bd8e...d4f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke alkoholisme i vanlig forstand, så har han uansett et problematisk forhold til akohol. Jeg har en eldre bror som hadde det slik fra tenårene til langt ut i 30-årene. Dette skapte store problemer for familien. Han drakk til det var helt tomt, og kom hjem hinsides full, eller ikke i det hele tatt. Etter hvert innså han at dette faktisk var et problem, og ikke bare moro eller kos med litt å drikke, og at det skapte bekymringer og smerte for de rundt ham, så han bestemte seg for å prøve kutte mest mulig ut, og unngå tilstelninger hvor det serveres mye alkohol. Var med ham i bryllup i sommer, og den gangen havnet han litt ut på igjen, men da var det mange år siden sist.. Virker som at når han først åpner krana og tar litt så er bare ikke stoppmekanismen der... 

Når alkohol ikke kan være i huset uten at  mannen din kaster seg over det, så er det klart han ikke har et sunt forhold til alkohol. Jeg synes du bør sjekke litt rundt etter mulige steder å få støtte for ham om han innser at dette kanskje er litt utenfor normalen. Så lenge mønsteret hans er negativt for deg så er det verdt å ta hensyn til..

ps dette dreide seg også "bare" om festlige lag, ikke hverdagen..

Skrevet

At han tar en six-pack på en fredag er innenfor, spesielt etter at han har vært avholdende i 5 uker.

Det er verre at han alltid blir full på fest, men igjen, hvis det er forholdsvis sjeldent at han fester, er også det innenfor.

Jeg tror at han rett og slett er en normal mann, dog noe enkel.

Gjest Fallabella
Skrevet

Ser du lurer litt i forhold til avhengighet. Jeg kan si det er arvelig og at det er en sykdom som har fått et diagnosenavn. 

Et helt klart symptom er å mangle evne til å la være å drikke og også spesielt at man drikker til man sovner, helt kake drita helt uten hensyn til omgivelsene.  Liten evne til å stoppe inntak altså.

Er det slik med din mann så er det lite du kan gjøre om han ikke forstår det selv... Hva ville skjedd om dere aldri kjøpte inn alkohol tror du? 

Skrevet

Ja. Han får tenning. Dvs at han kan la være, men når han begynner å drikke så må han drikke opp alt. Det er å ha et alkoholproblem. 

Anonymkode: 24e96...ee6

• Liker 4
Gjest Fallabella
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er «alkoholisme i vanlig forstand?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...