Gå til innhold

Lærere - Fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har skjønt at det er vanlig med noen år i vikariat (selv om jeg synes det er en uting). Det som gjør meg litt nervøs er ikke nødvendigvis at JEG ikke har fast jobb enda. Men jeg blir litt betenksom når heller ikke de som var ferdig utdannet 3/4 år før meg har fått fast jobb enda.. 

Oi! Ja, da tror jeg du har vært heldig. Kan jeg spørre hvilken utdannelse/fag du har?

Jeg trives faktisk veldig godt som norsklærer, på den skolen jeg er nå. Det jeg derimot frykter er å måtte bytte arbeidsplass og klasser, og ende opp som en av mine studievenninner og ha 6(!!) YF-klasser og 1 STUSP i norsk. Da skjønner jeg at norskfaget plutselig blir uutholdelig.

Anonymkode: b4a54...884

Jeg gikk lektorprogrammet i nordisk ved UiO. Norsk og samfunnsfag i fagkretsen, master i norskdidaktikk 😊

Anonymkode: c8137...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 2/15/2020 at 7:00 AM, AnonymBruker said:

Ja, har skjønt at det er vanlig med noen år i vikariat (selv om jeg synes det er en uting). Det som gjør meg litt nervøs er ikke nødvendigvis at JEG ikke har fast jobb enda. Men jeg blir litt betenksom når heller ikke de som var ferdig utdannet 3/4 år før meg har fått fast jobb enda.. 

Oi! Ja, da tror jeg du har vært heldig. Kan jeg spørre hvilken utdannelse/fag du har?

Jeg trives faktisk veldig godt som norsklærer, på den skolen jeg er nå. Det jeg derimot frykter er å måtte bytte arbeidsplass og klasser, og ende opp som en av mine studievenninner og ha 6(!!) YF-klasser og 1 STUSP i norsk. Da skjønner jeg at norskfaget plutselig blir uutholdelig.

Anonymkode: b4a54...884

3 år er grensen for å få rett til fast jobb i en kommune, om du har jobbet som vikar sammenhengende. Altså, du har hatt tre årsvikariater som lærer i samme kommune, da skal du ha fast jobb det 4. året. For mange er dette veien til fast jobb. 
 

Noen mister retten, fordi de fks ikke får forlenget et halvtårsvikariat det 3. året.
Noen får vikariat i en kommune, for så å takke ja til et vikariat i nabokommunen året etter. 
 

Noen flytter litt på seg. Sånn som meg. Jeg kunne ha fått fast jobb der jeg startet å jobbe. Men så flyttet jeg til en ny kommune, og mistet da rett til fast jobb etter tre år. 
 

Jeg har jobbet som vikar i 5 år. Vanskelig å få noe fast uten å ha fått en fot innafor først. Bestemmer du deg fort for hvor du vil bo, blir det lettere for deg. 
 

Så er det lettere for GLU-utdannede å få fast jobb, da. De kan brukes til alt. Lektorer og faglærere er mindre attraktive.
 

 

Anonymkode: 22fba...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...