Gå til innhold

Lærere - Fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt et årsvikariat på vgs, var ferdig utdannet i fjor. Nå kjenner jeg sommerferien nærmer seg med stormskritt, og jeg bare lurer på hvor lenge du var vikar etter endt utdannelse før du fikk tilbud om fast.

Hvor lang tid tok det for deg å få fast jobb? På hvilket trinn, og sånn ca hvor i landet?

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk fast jobb med en gang. Dette var på 5. trinn, rett utenfor Oslo. 

Anonymkode: b91c9...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk fast jobb med en gang. Dette var på 5. trinn, rett utenfor Oslo. 

Anonymkode: b91c9...18f

Heldig!

Var det like lett for andre du kjenner? Jeg valgte yrket blant annet fordi "alle" sa det var veldig enkelt å få jobb. Nå ser jeg at bildet er mye mer nyansert. Kun EN av de jeg kjenner med samme utdannelse som meg har fått fast jobb, og mange går i vikariater, eller uten relevant jobb.

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fast jobb i mai/juni, var ferdigutdannet i juni. Begynte med 8-ende trinn på en u-skole. Sentrale østlandet og her er det ingen lærermangel. Var heldig med faget mitt (norsk). 

Anonymkode: aa066...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk fast jobb i mai/juni, var ferdigutdannet i juni. Begynte med 8-ende trinn på en u-skole. Sentrale østlandet og her er det ingen lærermangel. Var heldig med faget mitt (norsk). 

Anonymkode: aa066...c84

Jeg, og de fleste jeg kjenner har også norsk som hovedfag. Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet. Bare gruer meg sånn til å måtte ut å søke jobb! =/

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt masse jobber, og ikke fått fast jobb. Nå har jeg flyttet litt og, da. Har du jobbet som vikar sammenhengende i 3 år i samme kommune, skal du ha fast jobb. Uansett er det vanlig å gå noen år i vikariater før du får fast jobb. 

Anonymkode: 22fba...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk fast jobb med en gang. Ungdomsskole i Oslo. Tror jeg hadde veldig flaks da, de fleste i kullet mitt startet med vikariater. 

Anonymkode: c8137...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i vgs. i en mellomstor by på Østlandet. Det første året hadde jeg vikariat, og jeg fikk tilbud om fast jobb på tre ulike videregående skoler i regionen etter det. Nesten alle begynner i vikariat før de får fast stilling. Jeg har også norsk i fagkretsen, og det er et skrikende behov for norsklærere i løpet av skoleåret. På grunn av arbeidsmengden vil jeg ikke anbefale andre å bli norsklærer.

Anonymkode: 83fd0...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt masse jobber, og ikke fått fast jobb. Nå har jeg flyttet litt og, da. Har du jobbet som vikar sammenhengende i 3 år i samme kommune, skal du ha fast jobb. Uansett er det vanlig å gå noen år i vikariater før du får fast jobb. 

Anonymkode: 22fba...e2b

Ja, har skjønt at det er vanlig med noen år i vikariat (selv om jeg synes det er en uting). Det som gjør meg litt nervøs er ikke nødvendigvis at JEG ikke har fast jobb enda. Men jeg blir litt betenksom når heller ikke de som var ferdig utdannet 3/4 år før meg har fått fast jobb enda.. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk fast jobb med en gang. Ungdomsskole i Oslo. Tror jeg hadde veldig flaks da, de fleste i kullet mitt startet med vikariater. 

Anonymkode: c8137...6cb

Oi! Ja, da tror jeg du har vært heldig. Kan jeg spørre hvilken utdannelse/fag du har?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i vgs. i en mellomstor by på Østlandet. Det første året hadde jeg vikariat, og jeg fikk tilbud om fast jobb på tre ulike videregående skoler i regionen etter det. Nesten alle begynner i vikariat før de får fast stilling. Jeg har også norsk i fagkretsen, og det er et skrikende behov for norsklærere i løpet av skoleåret. På grunn av arbeidsmengden vil jeg ikke anbefale andre å bli norsklærer.

Anonymkode: 83fd0...cd6

Jeg trives faktisk veldig godt som norsklærer, på den skolen jeg er nå. Det jeg derimot frykter er å måtte bytte arbeidsplass og klasser, og ende opp som en av mine studievenninner og ha 6(!!) YF-klasser og 1 STUSP i norsk. Da skjønner jeg at norskfaget plutselig blir uutholdelig.

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærermangelen er bare i distriktene, så noen kan gå lenge uten å få fast jobb som lærer også. 

Anonymkode: 22fba...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærermangelen er bare i distriktene, så noen kan gå lenge uten å få fast jobb som lærer også. 

Anonymkode: 22fba...e2b

Ja, har skjønt etterhvert at det er sånn det fungerer. Ble fortalt før jeg begynte å studere at type 8 av 10 nyutdannede hadde fått jobb FØR de var ferdig med studiene. Og det stemmer sikkert. Men ingen sa noe om hvorvidt det var fast eller vikariat. Er jo selv en del av den statistikken nå, siden jeg fikk jobb en mnd før jeg forsvarte masteren min.

Kjenner det her stresser meg urimelig masse. Har ikke mulighet til å flytte heller - gruer meg bare SÅ mye til å skulle ut på jobbmarkedet igjen i en av Norges største byer..

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i seks år før jeg fikk fast jobb. Ikke mulig å oppdrive der jeg kom fra så jeg flyttet til en byutenfor Oslo. Fikk fast jobb der. Etter 5 år flyttet jeg hjem igjen og fikk fast jobb etter 1 år. Dette var på 90-tallet

Anonymkode: 879fa...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett man får fast jobb avhenger av hvor man søker og ikke minst hva slags fagkombinasjon man har. Noen utdanninger og fagkombinasjoner er mye mer ettertraktet enn andre. 

Som noen over påpeker, går man tre år sammenhengende som vikar, har man krav på fast stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har skjønt etterhvert at det er sånn det fungerer. Ble fortalt før jeg begynte å studere at type 8 av 10 nyutdannede hadde fått jobb FØR de var ferdig med studiene. Og det stemmer sikkert. Men ingen sa noe om hvorvidt det var fast eller vikariat. Er jo selv en del av den statistikken nå, siden jeg fikk jobb en mnd før jeg forsvarte masteren min.

Kjenner det her stresser meg urimelig masse. Har ikke mulighet til å flytte heller - gruer meg bare SÅ mye til å skulle ut på jobbmarkedet igjen i en av Norges største byer..

Anonymkode: b4a54...884

I de aller fleste bransjer er det helt vanlig å gå i vikariater en stund før man får fast jobb. Bare sånn for å nyansere det litt. Det er ikke sånn at man er mislykket hvis man ikke har en fast jobb som står og venter når man er ferdig med å studere.

Anonymkode: 2fc5e...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to årsvikariat på samme skolen, før jeg fikk tilbud om fast stilling. Har nå vært på den samme skolen i til sammen tolv år.

Jeg er i lærer i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet, på en skole rett utenfor en medium stor by. 

Anonymkode: 0b27b...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de aller fleste bransjer er det helt vanlig å gå i vikariater en stund før man får fast jobb. Bare sånn for å nyansere det litt. Det er ikke sånn at man er mislykket hvis man ikke har en fast jobb som står og venter når man er ferdig med å studere.

Anonymkode: 2fc5e...5b5

Veldig enig i dette. Må også si at det er litt bra at ikke alle går rett inn i en fast stilling. I et vikariat er det mulig å finne ut om de fungerer som lærere, og det er greit å vite før de blir fast ansatt. Vi har dessverre hatt flere som rett og slett er uegnet som lærere (selv om de har PPU). Heldigvis har de hatt vikariater. 

 

Anonymkode: 83fd0...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I de aller fleste bransjer er det helt vanlig å gå i vikariater en stund før man får fast jobb. Bare sånn for å nyansere det litt. Det er ikke sånn at man er mislykket hvis man ikke har en fast jobb som står og venter når man er ferdig med å studere.

Anonymkode: 2fc5e...5b5

Neida, jeg ser jo den. Samtidig har jeg studert i så mange år (og hatt så mange år med dårlig økonomi), at jeg kjenner jeg er VELDIG klar for litt forutsigbarhet og muligheten til å planlegge fremover i tid. 

For all del, jeg er så takknemlig for at jeg fikk et årsvikariat, i tillegg på drømmeskolen, men samtidig føles det fortsatt som om livet står litt på "pause" mens jeg håper på fast stilling.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette. Må også si at det er litt bra at ikke alle går rett inn i en fast stilling. I et vikariat er det mulig å finne ut om de fungerer som lærere, og det er greit å vite før de blir fast ansatt. Vi har dessverre hatt flere som rett og slett er uegnet som lærere (selv om de har PPU). Heldigvis har de hatt vikariater. 

 

Anonymkode: 83fd0...cd6

Det skjønner jeg også! Så endel av mine medstudenter i praksis, som definitivt hadde en vei å gå - og skjønner jo at en arbeidsgiver ikke vil "bli sittende" med noen som ikke fungerer i jobben.

Jeg stikker fingeren i jorda og fortsetter å be til høyere makter om fast jobb (eller et årsvikariat til på samme skole).

Anonymkode: b4a54...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen jeg jobber i har ikke for vane å gi noen fast jobb før man har krav på det etter tre år, så jeg ventet i tre år før jeg fikk fast. Ingen av mine medstudenter som søkte jobber i samme kommune eller noen av nabokommunene, fikk fast jobb før etter minst tre år. Noen har måttet gå lenger i vikariat og har måttet bytte skole/kommune. Jeg jobber på en ungdomsskole på Østlandet. 

Anonymkode: 053e4...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fast jobb etter ett år i vikariat. Jeg jobber på ungdomsskolen i en middels stor by, og har engelsk i min fagkrets. 

Anonymkode: 2004b...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første jobben jeg fikk, som kontaktlærer i 2011, var fast. Da startet jeg å jobbe 1 aug når jeg var ferdig allmennlærer i juni. Har skiftet arbeidsplass en gang siden, til ny fast stilling. 

Dette er på Romerike. 

Mitt inntrykk er at mange med "vanlig lærerutdanning" får fast med en gang, mens de som blir faglærere eller andre greier oftere får vikariat. 

Anonymkode: 769de...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...