AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #41 Skrevet 15. februar 2020 Jeg ville forøvrig også kontaktet de som har utlyst stillingen, og spurt om dette er riktig, for det er i såfall utnytting av systemet. Barnet trenger assistent, mens mor søker etter hushjelp også... Anonymkode: 68657...a1c 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #42 Skrevet 16. februar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er trist at folk oppriktig mener at BPA kun skal forholde seg til denne fireåringen og ikke til resten av barna. At jenta skal måtte leke alene fordi BPA ikke skal kunne passe de andre barna. At hun skal måtte bli kjørt i en egen bil til og fra barnehagen fordi BPA ikke skal kjøre de andre barna. At hun skal måtte spise en annen middag enn resten av familien fordi BPA ikke skal lage mat til flere enn henne. Snakk om å ikke unne noen å være en inkludert del av familielivet... Forøvrig vil jeg ikke si at dette virker så rart sånn egentlig. At foreldrene velger å stelle og hjelpe barnet sitt på kveld og natt istedenfor å bruke tid på klesvask og støvtørking mens en utenforstående steller og hjelper barnet, er vel et valg de fleste hadde tatt, og som et så lite barn vil sette stor pris på. Hvem ville fire år gamle deg helst blitt lest for på senga av, foreldrene dine eller en assistent? Hvem ville du helst blitt trøstet av og skiftet på av når du våknet om natta? At BPA gjør alt med barnet og er alene sammen med henne hele tida mens familien lever et normalt liv ved siden av, ville ikke vært å tilrettelegge for at jenta blir en naturlig del av familielivet. Det er å gjøre det motsatte. Å avlaste familiemedlemmer med pleieansvar (hvilket blant annet er det ordningen er ment for) er å ta unna noe av pleieansvaret (stell, medisinering, mating, ekstra oppfølging etc), men også å gi foresatte tid og energi både til å kunne ha normal omgang med barnet sitt og i tillegg kunne ha et nogenlunde normalt liv. Mitt tipp er forresten at den hjemmeværende forelderen neppe kommer til å tilbringe tida på dagtid til hverken Netflix eller lakking av negler. Det er møter som skal gås på, telefoner som skal tas, mailer som skal sendes, mailer som skal svares på, enda flere møter som skal gås på, søknader som skal skrives, søknader som skal purres på, advokater som skal samarbeides med for enda flere purringer, legetimer man skal følge på, barnehage som skal samarbeides med, en fremtidige skoler som skal samarbeides med... And the list goes on. Livet med et barn med store funksjonshemminger og døgnkontinuerlig pleieansvar ser ofte ikke som folk flest tror og BPA er ment å gå inn i familien på barnets, foresatte og eventuelle søskens premisser, ikke på grunnlag av egne fordommer. Anonymkode: 91013...f26 Den hjemmeværende forelderen sitter nok ikke og lakker negler, nei. Men at en BPA skal være hjemme og gjøre husarbeid hele dagen mens barnet er i barnehagen? Hvilken familie er det som bruker åtte timer daglig på husarbeid? Den familien skulle jeg likt å se. Det er det ingen med småbarn som har tid til! Hvis BPA har dette som oppgave (åtte timer med husarbeid med barnet er i barnehage), har familien fått for mange BPA-timer, eventuelt de bruker dem feil. Når det er to funksjonsfriske voksne i familien, skal ikke BPA gjøre ALT av husarbeid og middagslaging. Det er ikke avlastning, det er å være hushjelp. Anonymkode: 6ec1e...e55 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #43 Skrevet 16. februar 2020 På 14.2.2020 den 18.51, Pipaluk skrev: Det høres rart ut. Er det BPA du har søkt på? Din hjelp skal være øremerket dette barnet. Da ser jeg ikke poenget med at du skal lage middag til hele familien, vaske andres klær, og sørge for at de andre barna kommer seg avgårde Dette👍 De misbruker ordningen og tenker bruke deg som hushjelp og barnepass. Det er ikke greit! Anonymkode: fcdb4...d55 1
Pipaluk Skrevet 16. februar 2020 #44 Skrevet 16. februar 2020 (endret) Hvordan praktiseres forresten hviletidsbestemmelser i BPA? Assistenten skal jo ha pause i arbeidet også. Kan man bare lesse på assistenten alt mulig av oppgaver uten å tenke på dette? Jeg vil bare presisere, at selv om jeg stiller noen betimelige spørsmål rundt bpa-ordningen så mener jeg på ingen måte at de fleste brukere(arbeidsledere) ønsker å utnytte assistenter eller ikke er opptatt av deres velbefinnende. Jeg er heller ikke opptatt av å detaljstyre funksjonshemmedes liv. Jeg synes derimot at det er mye med denne ordningen som skurrer og som bør endres på. Det kan ikke være slik at alt er lov, og at det er opp til assistenten å godkjenne dette. Arbeidsoppgaver, må som alt annet i arbeidslivet, være faglig begrunnet. Assistenten har krav på denne tryggheten. Om assistenten er utrygg og usikker, så blir det ingen god relasjon. Bruker er også i de fleste tilfeller også arbeidsleder. Det vil ofte føre til en uklar dobbeltrolle, som kan gjøre det vanskelig for asisstenten å ta opp vanskelige ting med arbeidsleder. Hvis bruker også kan sparke assistent pga manglende kjemi, så står assistenten enda svakere stilt i arbeidssituasjonen. Slik kan vi ikke ha det! Endret 16. februar 2020 av Pipaluk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå